|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet hadde ikke gjort meg noenting, og jeg hadde spurt Poden hva han tenkte om saken. Når Poden går i 5. klasse bør han, om ikke kunne ta et standpunkt, i hvertfall ha en samtale om temaet der han argumenterer litt for hva han tror og mener. Hvis han ikke hadde hatt noen motforestillinger skulle han selvagt vært med på dette. Og hvis motforestillingene ikke var "gode nok" etter mitt hode, skulle han vært med og mottatt bibel da også.
|
|
|
#42 |
|
maler
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet hadde ikke gjort meg noe. Men jeg synes invitasjon til en gudstjeneste eller en samling på fritiden hvor det ble delt ut er en bedre løsning da det egentlig ikke har noe i skolen å gjøre. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenFår svare her også da; nei det synes jeg ikke er greit i det hele tatt.
|
|
|
#44 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg hadde latt guttungen ta i mot Bibelen, og så hadde jeg ved første anledning spurt lærere/rektor om når det kommer noen og deler ut Koranen, evt. andre hellige bøker.
|
|
|
#45 |
|
trøtt
|
Sv: Bibelutdeling i skolen
|
|
|
#46 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det gjør jeg også.
|
|
|
#47 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Bibelutdeling i skolenUtdeling av bibel er vel og bra, det. Det er vel ikke forkynning i seg selv. Man blir ikke automatisk kristen av å bla i en slik, og det er vel et godt utgangspunkt for å lære om kristendom. Men jeg ville ikke akseptert den koblingen til menigheten, på samme måte som jeg ville mislikt at barna fikk gratis skolebøker mot at det var reklame i dem, eller det kom tydelig fram på annet hvis hvem som hadde sponset dem.
|
|
|
#48 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenPå hvilken måte mener du at en 10-åring skal lære om kristendom ved å lese i en bibel?
|
|
|
#49 |
|
Sviiisj!!
|
Tja, jeg er vel egentlig ingen ekspert, siden jeg ikke selv er kristen. Husker at min mor leste barnebibel for oss da vi var små, men det ble ikke presentert som noe annet enn fabler. Men det er kanskje en stor forskjell på barnebibel og voksen-bibel? :atist-nek:
|
|
|
#50 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet er veldig stor forskjell på en barnebibel og en vanlig bibel, ja.
|
|
|
#51 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg hadde reagert negativt, og tatt det opp med lærer/rektor. Forkynnelse i skolen er jeg meget sterk motstander av. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Sviiisj!!
|
Ok. Da er jeg nesten på linje med deg. Men jeg ville ikke godtatt noen hellige bøker, før de var minst 15. Noe sier meg at jeg kunne hatt godt av å lese litt i en bibel selv, siden jeg åpenbart ikke vet hva jeg snakker om.
|
|
|
#53 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenFor min del hadde det vore heilt i orden, men ettersom mange reagerer på det synes eg det er ei betre løysing at kirka inviterer f.eks 5. klassingar til utdeling av bibel under ei gudsteneste i kyrkja, slik dei gjer med 4 årsbok. På den måten vert det noko ein kan velge å vere med på eller ikkje, utan at det vert så tydeleg.
|
|
|
#54 |
|
Absolut ateist
|
Det er jo ikke det man sier her. Kun at skolen skal legge til rette for det, blant annet gjennom aktivt å invitere. Hvor mange skoler som deler ut bibler tror du f.eks. henvender seg til muslimske trossamfunn/moskéer for å be om besøk med koranutdeling?
|
|
|
#55 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenMen lærer ikke barna i dag om flere religioner da? Mine nevøer på barnetrinnet gjør i alle fall det, og har bl.a vært på moskébesøk. Tror ikke det ble gjort så stort nummer ut av det. Men nummer blir det visst ut av kirkebesøket før jul. Da er det mange, spesielt med muslimsk bakgrunn, som får fritak og alternativ undervisning. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sikkert ikkje mange, men eg trur heller ikkje det er mange skulane som tek kontakt med kyrkja for å spørre om dei kan kome å dele ut biblar, går nok helst andre vegen.
|
|
|
#57 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Alle de 49 bindene som utgjør Buddhismens hellige skrifter?
|
|
|
|
#58 |
|
Dette er skrivetmåter og billedbruk som gleder en gammel norsklærer langt inne i sjela!
|
|
|
|
#59 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg ser ikke noe galt i dette. På minstejentas timeplan mandag ser jeg de skal lære mere om Islam hvor de b.la skal konsentrere seg om Koranen. Helt ok. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJEg tror det er noe med repsekten muslimer har for koranen, som gjør at de ikke vil at den skal deles ut og ligge og slenge over alt. Er del derfor det ikke er så stor pågang derfra om å få dele ut.
|
|
![]() |
|
|