Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-09, 21:29   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritzl til sin advokat: Jeg er redd!

Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men jeg kjente at jeg syntes litt synd på den mannen i dag da han gjemte seg bak ringpermen. Mannen må være svært, svært syk i hodet og trenger hjelp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:33   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Forsåvidt, men hvor mye er ekte følelser og hvor mye er tillært (slik oppfører "normale" mennesker seg). Og han tar så til tårer når han forteller hvor vond hans barndom var, stakkars han...

Selv om mannen har begått fryktelige forbrytelser, så er det vel ikke dermed sagt at hans egen barndom ikke faktisk var vond? Fortjener man en vond barndom, i det sekundet man selv begår en forbrytelse?

Gammel 16-03-09, 21:41   #3
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Selv om mannen har begått fryktelige forbrytelser, så er det vel ikke dermed sagt at hans egen barndom ikke faktisk var vond? Fortjener man en vond barndom, i det sekundet man selv begår en forbrytelse?

Jeg tror absolutt at han har hatt en grusom barndom, og ingen fortjener det (det har jo også vært med å forme ham til den han er i dag). Men slik det kommer frem så synes han mer synd på seg selv som har hatt det grusomt, enn for det han har påført sine barn/barnebarn.

Gammel 16-03-09, 13:12   #4
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Enig med bina at dette er skikkelig agurk-nytt. Hvorfor tror VG at noen er interessert i mannens følelser? Hvorfor i all verden er det en nyhet?

Men jeg blir også provosert, får lyst til at noen sa til han; ja, tenk på all den redselen datteren din har følt... om han overhodet er i stand til å sette seg inn i hennes sted da. Ikke uten grunn han kalles "monster", kanskje. Ikke vet jeg. Håper han etterhvert virkelig forstår hva han har gjordt, og bruker resten av livet til å angre dypt og inderlig.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 13:16   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart han er redd! - Han vil jo en gang for alle få det i trynet at samme hvor mye han rettferdiggjør de syke handlingene sine, så er han en svært forstyrret mann.

Uinteressant å få høre om følelsesregisteret hans - han fremstår okke som som alt annet enn mennesklig for meg.

Gammel 16-03-09, 13:13   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo jobben deres. De får betalt for å sette sine egne følelser til side og sørge for en rettferdig rettssak. Jeg sier ikke at jeg kunne klart det, men jeg innser at andre kan.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 13:26   #7
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Bare for å si det med en gang, jeg har null sympati med mannen. At han er redd er meg revnende likegyldig.

Men det fikk meg til å tenke litt også... Sympati for mannen er det kanskje ingen som har, men noen er kanskje ikke likegyldig til hva som skjer med han. Det finnes så mye forferdelig som skjer. Saker som får nakkehårene til å reise seg og kvalmen kommer veltende. Det er bare det at bak hver eneste gjerningsmann er det en mamma, pappa m.m som har det vondt. Det betyr ikke at man på noen måte bifaller det som har skjedd, men følelsene kan ikke skrus av. va om mitt barn hadde gjort noe forferdelig, hva ville jeg følt da? Eller kanskje det var ditt barn? Ble litt på sidelinjen dette og mer ei generell betrakning, men syns det var viktig å få det fram.

Gammel 16-03-09, 13:35   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kall meg gjerne gal, men jeg synes nesten det er en lettelse å høre at han er redd. Redsel er menneskelig. Jeg hadde blitt mye mer bekymret om han ikke evnet følelser i det hele tatt. Slike mennesker skremmer meg.

Gammel 16-03-09, 13:40   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Kall meg gjerne gal, men jeg synes nesten det er en lettelse å høre at han er redd. Redsel er menneskelig. Jeg hadde blitt mye mer bekymret om han ikke evnet følelser i det hele tatt. Slike mennesker skremmer meg.

Godt poeng.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:40   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror, som en annen nevnte, at denne redselen er et spill for galleriet, nettopp for å forsøke å gjøre han menneskelig. Ja, han kan nok være redd for at noe vil skje ham, men at andres avsky for ham, berører han noe særlig, tror jeg ikke. Intet menneske med et snev av anger, skyldfølelse og sympati, ville klart å leve et slikt dobbeltliv over så mange år.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:45   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil aldri kunne forstå denne mannen, men han må jo være virkelig syk. Jeg sier ikke at han skal ha medfølelse. Han må sperres inne for alltid. Men fortjener noe menneske et sånt hat mot seg? Vil det ikke alltid være en eller flere årsaker til at et menneske begår slike handlinger, selv om de aldri vil være akseptable? Jeg greier liksom ikke å tro at noe menneske kan være tvers gjennom ond av natur.

Gammel 16-03-09, 21:49   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at han ikke klarer leve seg inn i andres situasjon (kan tyde på det?) tar vel ikke fra han retten til å være redd? Eller?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 22:19   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det Men jeg lurer fortsatt på om hvordan noen kan klare å ta jobben som hans advokat jeg da. Ingen som har noen tanker om det? Hadde dere klart å forsvare en slik mann? Og hvordan er det å være hans kone. Hva var hennes rolle i alt dette? Syns det høres ganske utrolig ut å ikke ha noen som helst anelse om hva som skjedde i hennes egen kjeller. Hun må ha vært forferdelig naiv?

Jeg kunne aldri hatt en sånn jobb, det kan jeg si ganske sikkert. Jeg kunne aldri forsvart en slik mann. Jeg har liten tvil om at konen også var offer for hans grusomheter, og lever man slik lenge nok så er det fare for at man reduseres til et ynkelig vesen uten ryggrad.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvis man leser om den forferdelige barndommen hans, så er det vel en del av forklaring på hvordan han har blitt sånn.

En ganske stor, spør du meg.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men jeg kjente at jeg syntes litt synd på den mannen i dag da han gjemte seg bak ringpermen. Mannen må være svært, svært syk i hodet og trenger hjelp.

Jeg syntes også synd på ham. :blaut:
Det er liten tvil om at denne mannen er veldig psyk, men han vil aldri bli frisk uansett hvor mye hjelp han måtte få.
Og selvsagt er han redd! Det har gått opp for ham at han vil tilbringe lang tid bak murene!

Gammel 16-03-09, 22:32   #14
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jeg har ingen sympati med den mannen whatsoever. Jeg klarer heller ikke å se noe formildende ved hans barndom. Det kan kanskje forklare et vanskelig sinn, men ikke den rå ondskap han har vist.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 23:04   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg har ingen sympati med den mannen whatsoever. Jeg klarer heller ikke å se noe formildende ved hans barndom. Det kan kanskje forklare et vanskelig sinn, men ikke den rå ondskap han har vist.

Tja, hvor onde/ødelagte kan mennesker bli av å bli konstant slått, behandlet med kulde, nedverdigelse og aldri bli behandlet med omsorg, varme og normal behandling fra babystadiet? Hvis man tenker på sine egne barn, at de aldri ville oppleve et godt fang, et stryk over kinnet, en kos, trøst, men bare slag og mishandling, hvordan tror du mennesker vokser opp til å bli? Man kan aldri vite hvem som er rustet til å stå imot sånt eller ikke. Man kan kanskje ikke forvente "normale" tanker og følelser, men at sinnet rett og slett blir ødelagt og at de kan gi seg utslag i onde handlinger, når ondskap er det eneste de har blitt lært.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 10:02   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tja, hvor onde/ødelagte kan mennesker bli av å bli konstant slått, behandlet med kulde, nedverdigelse og aldri bli behandlet med omsorg, varme og normal behandling fra babystadiet? Hvis man tenker på sine egne barn, at de aldri ville oppleve et godt fang, et stryk over kinnet, en kos, trøst, men bare slag og mishandling, hvordan tror du mennesker vokser opp til å bli? Man kan aldri vite hvem som er rustet til å stå imot sånt eller ikke. Man kan kanskje ikke forvente "normale" tanker og følelser, men at sinnet rett og slett blir ødelagt og at de kan gi seg utslag i onde handlinger, når ondskap er det eneste de har blitt lært.

Enig. Hele greia er bare tragisk. Også for Josef Fritzl.

Gammel 17-03-09, 17:38   #17
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Jo, jeg er enig i at en slik barndom gir senskader. Likevel har jeg ingen sympati med den voksne Josef Fritzl. Han har vært frisk nok til å fremstå som normal utad, tatt utdannelse, drevet for seg selv og ellers vært frisk nok til å forstå at han måtte begå sine forbrytelser i skjul. Han har forstått at egen oppførsel ikke er normal, og må derfor stilles til ansvar. Det mener sikkert du også, Lykken? Du prøver bare å forklare årsaken til hans atferd, eller? Jeg mener vel egentlig at det er irrelevant, skaden er skjedd og mannen er i mine øyne tilregnelig nok til å straffes for dette.

Jeg er enig i at spørsmålet nå er hvordan noe slikt kunne foregå over så lang tid uten at noen visste. Hvordan kan man unngå flere slike tilfeller!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 18:07   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart har barndommen formet han. Det er det vel ingen tvil om. Jeg har likeve inntrykk av at han har opptrådd ganske bevisst, at det meste har vært planlagt og gjennomtenkt. Over mange ÅR.

En ting er at folk klikker og er utilregnelig i gjerningsøyeblikket, men når det foregår over så lang tid, så klarer jeg ikke synes synd på han. Dessverre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 18:10   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke synd på ham i den situasjonen han er i nå, men som alle andre som har opplevd grusomheter i barndommen kan føle medynk pga nettopp det, ikke det at han sitter på tiltalebenken for det han har gjort.
Samme som jeg leste fra den Nordre Gård-saken, der han ene ble satt rett oppå en varmeovn når han måtte tisse og ble slått konstant. Jeg skiller det de har gjort og det som har skjedd dem tidligere. Og ja, jeg tror det er en stor del av forklaringen for hvorfor de har blitt som de har blitt, uten at det unnskylder eller unndrar dem ansvar.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 18:19   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke synd på ham i den situasjonen han er i nå, men som alle andre som har opplevd grusomheter i barndommen kan føle medynk pga nettopp det, ikke det at han sitter på tiltalebenken for det han har gjort.
Samme som jeg leste fra den Nordre Gård-saken, der han ene ble satt rett oppå en varmeovn når han måtte tisse og ble slått konstant. Jeg skiller det de har gjort og det som har skjedd dem tidligere. Og ja, jeg tror det er en stor del av forklaringen for hvorfor de har blitt som de har blitt, uten at det unnskylder eller unndrar dem ansvar.

Jeg har ingen problemer med å se hva du mener. Men for meg blir det på en måte medynk på generell basis. Jeg kan ha medynk med barn som har en vond barndom, av ulike årsaker. Men jeg forholder meg på en måte til Fritzl som voksen person, og klarer ikke helt føle noe positivt for den mannen nå. Barndom kan forklare mange ting synes jeg, men noen ganger har jeg inntrykk av at det kanskje brukes som unnskyldning i litt for stor grad.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.