|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
intro
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?
Gjør det virkelig det, altså? Det har jeg aldri hørt. Jeg synes imidlertid det er litt pussig at et firma får lov til å hete Polakkformidling - det ser ikke bra ut.
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Det brukes ikke i omgangskretsen eller på jobben min (og sikkert ikke på din heller), men jeg vet at det brukes, ja. Ikke primært som skjellsord om personer ("din polakk!" og sånt), men nedsettende om billig/dårlig arbeid, for eksempel.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig med deg. Polakk er i utgangspunktet ikke et nedsettende ord, men det har fått nedsettende konnotasjoner i Norge (Skandinavia?) de siste årene pga arbeidsinnvandringen. Utrykk som "polakkarbeid" og "polakklønn" hører jeg ofte i alle fall. Oftest er det jo late nordmenn som klager over at "polakkene" tar alle jobbene fra dem. (Pussig i grunn, hadde ikke "pakkisene" tatt de for lenge siden. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Selvsagt er det utnyttelse å hyre inn polsk eller annen billig arbeidskraft til svart arbeid. Det er et stort bidrag til en stadig mer utbredt sosial dumping enten det nå er vaskehjelp, snekkerhjelp eller husmaling det er snakk om. En privatperson som benytter slik arbeidskraft stiller i nøyaktig samme kategori som et firma som gjør det.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Interessant rettferdiggjøring, Travolta. Ut fra samme prinsippet, så skulle det altså være moralsk forsvarlig å stjele dyre ting, men ikke billige?
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg hevder ikke at svart arbeid er moralsk forsvarlig, for det er det ikke. Jeg kan se at svart arbeid er å stjele fra den norske stat, men ikke fra den som utfører arbeidet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Bullshit. Du stjeler rettighetene h*n hadde hatt om h*n hadde vært ansatt på den formelle måten. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Jeg må bare skyte inn at jeg faktisk ikke var klar over at "polakk" var en nedsettende betegnelse på polsk og tysk før jeg leste tråden. Samtidig har jeg hatt en sterkere og sterkere følelse av at denne betegnelsen ikke er nøytral på norsk heller, at den gjerne er litt nedlatende om ikke annet, uten at jeg har kunnet sette fingeren på hvorfor. Jeg har derfor gjerne sagt "polsk" eller "fra Polen" når jeg har hatt behov for å definere en persons nasjonalitet. Og det skal jeg fortsette med. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Først er jeg glad jeg har fått vite det om polakk og tar dermed det ordet ut av min dagligtale. |
|
|
|
#13 |
|
<*(((<
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Jeg hadde ikke reagert på polakk, siden jeg ikke hadde fått med meg at «polack» var negativt ladet. (Men jeg skjønner at jeg sikkert burde forstått det da jeg så sesong 2 av The Wire.
Det er vel ingen her i tråden som sier at det er noe galt i å konkurrere på pris? Problemet er hvis den lave prisen skyldes at de jobber svart, det er som nevnt hverken bra for samfunnet eller den enkelte arbeidstaker. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Aha. Da er jeg med. Svart arbeid er å tisse i skoene for å holde varmen for alle parter. Og knapt nok så smart til og med. |
|
![]() |
|
|