Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 12:17   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Jeg er ateist på linje med ekstrematiestene. Likevel griner jeg i kirker. Det har ikke noe med noe å gjøre. Det er hormonelt betinget og skal ikke legges vekt på. Ei heller gråt under skoleavslutninger når ungen leser dikt eller når han bærer fane i barnetog.

Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:21   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad i Norge, og er begeistret for 17. mai, som en dag der jeg reflekterer over hvor velsignet heldige vi er som bor i et fritt, demokratisk og rikt land.

Jeg kan bli veldig engasjert i sportssammenheng, og heier på landslaget mens jeg gir blaffen i bylaget.

Gammel 13-05-09, 12:46   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er glad i Norge, og er begeistret for 17. mai, som en dag der jeg reflekterer over hvor velsignet heldige vi er som bor i et fritt, demokratisk og rikt land.

Jeg kan bli veldig engasjert i sportssammenheng, og heier på landslaget mens jeg gir blaffen i bylaget.

Jepp, nolo sa det. Eg kjem frå ei familie der vi har fått inn motstandskampen med morsmelka, og slikt set spor. Det er inga sjølvfølge å leve i eit fritt land. Eg er sjølvsagt for fleirkulturell feiring av dagen og for meg er det ein viktig bit av den nasjonalromantiske kjensla at vi lever i eit fritt land der det er lov å feire "sitt" Noreg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:22   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes GP er uinteressant, barnetoget langtekkelig, fjellene er toppers og heia Edvald Boasson Hagen!

Jeg er selvsagt særdeles lite villig til å dø for Norge.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:33   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad for at jeg bor i Norge. Jeg lærer gutta at flagget ikke skal subbes i bakken. Og der stopper det vel.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:38   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi har det på denne måten fordi vi ikke føler Norge som truet på noe vis. Vi har det utrolig bra, og vet å sette pris på det.

Jeg vokste opp veldig tett med besteforeldrene mine som har opplevd krigen og har bodd i utlandet. Dette har gjort at jeg setter større pris på nasjonaldagen enn det mange gir uttrykk for her. Jeg oppfatter 17. mai som en dag hvor vi feirer hvor heldige vi er som bor i Norge. For vi er virkelig utrolig heldige som gjør det.

Gammel 13-05-09, 12:53   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaller det forresten ikke nasjonalistisk, men nasjonalromantisk.

Nasjonalisme er et veldig negativt ord i mitt hode.

Gammel 13-05-09, 12:57   #8
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kaller det forresten ikke nasjonalistisk, men nasjonalromantisk.

Nasjonalisme er et veldig negativt ord i mitt hode.

Nasjonalromantisk er vel heller ikke det beste ordet. Den viser jo til en konkret epoke (innen kunst, litteratur osv.). Patriotisk, kanskje?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:03   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser gjerne på sport og synes det er moro når Norge gjør det bra. :uhyre kontroversiell FP-er:

17. mai er et drass.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:09   #10
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er glad jeg er norsk, av samme grunner som mange nevner her. Velferd, natur, fritt land, 17.-mai-barn osv.
Jeg er ikke nasjonalistisk, men nasjonalromantisk. -Eller litt patriot, kanskje …?

Og jeg ELSKER norsk melkesjokolade!!!
Som har flyttet deler av produksjonen til utlandet …

Gammel 13-05-09, 13:09   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gleder meg forresten til 17. mai for første gang på årevis, for i år passer bunaden!

Lurer på om noen vil bli provosert om jeg går og vifter med et flagg med bilde av Grete Roede i barnetoget?

Gammel 13-05-09, 13:11   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Lurer på om noen vil bli provosert om jeg går og vifter med et flagg med bilde av Grete Roede i barnetoget?

Prøv!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:34   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ser gjerne på sport og synes det er moro når Norge gjør det bra. :uhyre kontroversiell FP-er:

17. mai er et drass.

You and me.

Eller. Jeg heier ikke veldig på fotball da, men handballjentene ligger mitt hjerte nært.

17.mai er ingen hurradag for meg, jeg synes det er pes. Jeg kunne godt tenkt meg gjøre noe helt annet. Men vi må vel holde koken i en 12-14 år til, for barnas skyld.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:13   #14
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sånn midt på treet til vanlig (17. mai er hyggelig dog uten klump i halsen, naturen er flott men driter i MGP), og litt ekstra da jeg bodde utenlands

Gammel 13-05-09, 17:10   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en elendig nordmann. Jeg kan ikke fordra det som ikke er urbant. Jeg unngår fjellheimen, bygder og småbyer og skogene. Jeg kan ikke fordra snø, og eneste grunn til å gå på ski er treningseffekten. Alt det nordmenn flest synes er skikkelig stas synes jeg er gørr kjedelig eller usexy. :ærlig:

Allikevel er jeg stolt av å være norsk fordi vi har den velferdsstaten vi har, fordi vi tillater myke verdier som korte arbeidsdager og lange foreldrepermisjoner. Det er mulig å få arbeidsledighetstrygd uten å bli baktalt av naboer fordi man er en belastning for samfunnet. Altså et mykt samfunn. Jeg er også bittelitt stolt av vikinghistorien vår. Ikke fordi det er så schtilig å voldta og plyndre, men det er nå engang noe ganske barskt over vår historie. Jeg har også mange tanker rundt hvordan 17. mai feires, men det hindrer ikke at jeg synes det er fint med barnetoget, og jeg går gladelig i bunad.

Jeg kjenner meg priviligert over å være norsk, men må vel innrømme at jeg har lyst til å emigrere til varmere strøk og større by enn hva man finner her til lands.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 00:22   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hey, dette blir da litt kjedelig!!

Mim!
Nenne!

Alle andre som har klump i halsen på 17. mai!

Hvor skal jeg begynne? Jeg har bodd utenlands og sett Norge fra utsiden og vet godt at vi ikke er så veldig viktige og betydningsfulle ute i den store verden. Det er i grunnen ikke så mange som er opptatte av oss, de skriver ikke om oss og det aner ikke hva vi står for eller er opptatte av. Det er i grunnen mest opptatte av seg selv og det mye mer enn hva vi er. Jeg er drittlei av å lese, også gjentatt til det kjedsommelige av folk her, at vi er selvgode og selvopptatte og selvforherligende. Det er vi så visst ikke! Sett i forhold til andre nasjoner er vi for de reneste amatører å regne i så måte. Så fort noen sier et pip her til lands om at vi egentlig ikke er så verst, så er det fader røske meg 100 stykker som står klare med Janteloven og klasker den i hodet på vedkommende og sier at nå må vi ikke være så selvgode og selvopptatte og selvforherligende! Vi er ikke det. Tro meg!

Når det gjelder feiringen av nasjonaldagen, så er jeg som før nevnt av den mening at jeg synes det er veldig flott hvis noen vil ta på seg sitt opprinnelseslands nasjonaldrakt til ære for Norges nasjonaldag, men at flagget sitt kan de holde for seg selv den dagen og bruke til feiring av egen nasjonaldag. Jeg synes det er flott at vi kan feire nasjonaldagen vår på en så hyggelig og inkluderende måte som det vi gjør, det er rom for alle å være med på feiringen. Jeg røres av haltende taler fremført av nervøse sjuendeklassinger og selvoppnevnte forsangere, som synger ørlite granne falskt og korps med små mennesker som går aldri så littegrann i utakt og nedleggelse av kranser og alt som hører med.

Jeg lar meg rive med av resultater innenfor oskure sportsgrener. Jeg synes det er moro når folk fra en liten avkrok i verden kan hevde seg, men når det er sagt så har jeg vel aldri heiet høyere i sofakroken på noen enn jeg har gjort på Mirre fra Kazakstan. Jeg tror nesten det er mer underdog-greia enn nasjonalfølelsen der.

Sånn rent bortsett fra det så har vi det inderlig godt i dette landet og selv om det alltid er forbedringspotensiale, så er det for småtterier å regne. Jeg er veldig takknemlig for å bo i Norge.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 09:25   #17
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nenne: For et flott innlegg! De to første avsnittene er jeg bare kjempe-enig i. Hør, hør!

Ellers tenkte jeg at jeg skulle skrive her fordi jeg føler jeg var med litt på utgangspunktet for spin-off'en. Det med å vise nasjonalpatriotisme på 17 mai, og inkludere eventuelt hvilke andre flagg. For å bruke argumentet her som der; vi må unne (de nye, dvs ikke de som kriget mot oss for 70 år siden) tyskerne å være like nasjonalpatriotiske som vi unner alle andre land. Jeg fikk inntrykk av at en del her ikke var enig i det.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:10   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 13-05-09, 13:10   #19
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok veldig på linje med deg Polyanna, helt til det kommer til sport (MGP driter jeg i). Når det kommer til sport synes jeg det er godt når vi "gruser" svensker, finner og russere på ski. Det var fantastisk å slå Brasil i fotball (ja, jeg er der enda), og når håndballandslagene (både kvinner og menn) spiller er jeg minst like svett og har like høy puls som spillerne.

Jeg er glad jeg er født i Norge, men det er mer pga. at det er et godt land å bo i (for de aller fleste), og det eneste jeg har noe å utsette på er klimaet. Landet er for langt, og det er for mye drittvær i nord.

Gammel 13-05-09, 13:20   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker naturen, virkelig ELSKER, særlig vestlandet og fjellene og jordene på hjemstedet mitt. Jeg er uhyre stolt av landet mitt, uten at jeg kan betegne meg som nasjonalist.

Jeg applauderer og er uhyre takknemlig overfor velferdsstaten, for jeg vet at hadde det ikke vært for den, ville jeg aldri hatt råd til utdanning eller barn nummer to. Jeg ville endt opp et ganske annet sted enn hva som er mitt maksimale potensiale. Jeg ville vært sykere, mer ulykkelig og langt fattigere. jeg er overlykkelig for at det er evnene og ikke lommeboka som gir utdanningsmuligheter, at jeg kommer på sykehus hvis jeg blir syk, uansett hva jeg tjener.

Jeg liker lovverket vårt, hvordan det er fokusert på kvinner og barn, feks. At Norge var tidlig ute med kvinnelig stemmerett, abortlov, barnelov, barnevernslov, arbeid for likelønn osv. Det er et godt land å være kvinne i, ha barn og karriere samtidig (virkelig ingen selvfølge) og et land der man har høy grad av likestilling i heimen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.