Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 11:53   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Jeg kaller det forresten ikke nasjonalistisk, men nasjonalromantisk.

Nasjonalisme er et veldig negativt ord i mitt hode.

Gammel 13-05-09, 11:55   #42
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vel, du snakker og skriver norsk og synes det er om å gjøre å skrive riktig, for eksempel - jeg skjønner jo at det er bare fordi norsk tilfeldigvis er ditt språk, og hadde du vært nederlandsk, hadde det vært korrekt nederlandsk du var opptatt av, men sånn er det jo med meg også. Jeg synes ikke norsk er viktigere eller bedre enn andre språk sånn generelt, men det er det språket som er mitt, og dermed en del av identiteten min. (Som navnet mitt, liksom.)

Joa, jeg ser jo at det rasjonelt sett er sånn. Men, jeg synes jo det er like om å gjøre å skrive/snakke riktig engelsk, for den del. Og tysk. Bare at der er jeg litt mer "challenged".

Driver du og henviser til sene meldinger med spørsmål om ordklasser nå?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:57   #43
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kaller det forresten ikke nasjonalistisk, men nasjonalromantisk.

Nasjonalisme er et veldig negativt ord i mitt hode.

Nasjonalromantisk er vel heller ikke det beste ordet. Den viser jo til en konkret epoke (innen kunst, litteratur osv.). Patriotisk, kanskje?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 11:58   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Driver du og henviser til sene meldinger med spørsmål om ordklasser nå?

Nei, det var mer sånn generelt, faktisk.

Og ja, jeg også synes det er viktig å snakke/skrive korrekt samme hvilket språk jeg bruker. Men hvis vi f.eks. hadde bodd i utlandet, ville jeg syntes det var viktig å lære Poden norsk, selv om han ikke ville ha spesiell bruk for det, fordi det er det som er vårt språk, og jeg synes også det er viktig at han (og jeg, for den del) kjenner til, tja, sentrale norske bøker eller historiske hendelser og slikt.

Gammel 13-05-09, 12:01   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det var mer sånn generelt, faktisk.

Og ja, jeg også synes det er viktig å snakke/skrive korrekt samme hvilket språk jeg bruker. Men hvis vi f.eks. hadde bodd i utlandet, ville jeg syntes det var viktig å lære Poden norsk, selv om han ikke ville ha spesiell bruk for det, fordi det er det som er vårt språk, og jeg synes også det er viktig at han (og jeg, for den del) kjenner til, tja, sentrale norske bøker eller historiske hendelser og slikt.

Ja. Godt poeng. Curses.

Gammel 13-05-09, 12:03   #46
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser gjerne på sport og synes det er moro når Norge gjør det bra. :uhyre kontroversiell FP-er:

17. mai er et drass.

Gammel 13-05-09, 12:09   #47
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er glad jeg er norsk, av samme grunner som mange nevner her. Velferd, natur, fritt land, 17.-mai-barn osv.
Jeg er ikke nasjonalistisk, men nasjonalromantisk. -Eller litt patriot, kanskje …?

Og jeg ELSKER norsk melkesjokolade!!!
Som har flyttet deler av produksjonen til utlandet …

Gammel 13-05-09, 12:09   #48
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gleder meg forresten til 17. mai for første gang på årevis, for i år passer bunaden!

Lurer på om noen vil bli provosert om jeg går og vifter med et flagg med bilde av Grete Roede i barnetoget?

Gammel 13-05-09, 12:10   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 13-05-09, 12:10   #50
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok veldig på linje med deg Polyanna, helt til det kommer til sport (MGP driter jeg i). Når det kommer til sport synes jeg det er godt når vi "gruser" svensker, finner og russere på ski. Det var fantastisk å slå Brasil i fotball (ja, jeg er der enda), og når håndballandslagene (både kvinner og menn) spiller er jeg minst like svett og har like høy puls som spillerne.

Jeg er glad jeg er født i Norge, men det er mer pga. at det er et godt land å bo i (for de aller fleste), og det eneste jeg har noe å utsette på er klimaet. Landet er for langt, og det er for mye drittvær i nord.

Gammel 13-05-09, 12:11   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Lurer på om noen vil bli provosert om jeg går og vifter med et flagg med bilde av Grete Roede i barnetoget?

Prøv!

Gammel 13-05-09, 12:14   #52
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For egen, egoistisk del er jeg veldig glad for at jeg har vokst opp i Norge, og at barna mine får vokse opp her. Det er få andre steder i verden jeg heller ville at de skulle vokse opp, når man tar alt i betraktning.

Signerer fullt ut.
På mange måter har man alt vunnet i lotto når man er født i Norge, og da tenker jeg på de godene vi er så heldige å ha her.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:20   #53
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker naturen, virkelig ELSKER, særlig vestlandet og fjellene og jordene på hjemstedet mitt. Jeg er uhyre stolt av landet mitt, uten at jeg kan betegne meg som nasjonalist.

Jeg applauderer og er uhyre takknemlig overfor velferdsstaten, for jeg vet at hadde det ikke vært for den, ville jeg aldri hatt råd til utdanning eller barn nummer to. Jeg ville endt opp et ganske annet sted enn hva som er mitt maksimale potensiale. Jeg ville vært sykere, mer ulykkelig og langt fattigere. jeg er overlykkelig for at det er evnene og ikke lommeboka som gir utdanningsmuligheter, at jeg kommer på sykehus hvis jeg blir syk, uansett hva jeg tjener.

Jeg liker lovverket vårt, hvordan det er fokusert på kvinner og barn, feks. At Norge var tidlig ute med kvinnelig stemmerett, abortlov, barnelov, barnevernslov, arbeid for likelønn osv. Det er et godt land å være kvinne i, ha barn og karriere samtidig (virkelig ingen selvfølge) og et land der man har høy grad av likestilling i heimen.

Gammel 13-05-09, 12:34   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ser gjerne på sport og synes det er moro når Norge gjør det bra. :uhyre kontroversiell FP-er:

17. mai er et drass.

You and me.

Eller. Jeg heier ikke veldig på fotball da, men handballjentene ligger mitt hjerte nært.

17.mai er ingen hurradag for meg, jeg synes det er pes. Jeg kunne godt tenkt meg gjøre noe helt annet. Men vi må vel holde koken i en 12-14 år til, for barnas skyld.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:35   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at jeg er sær. Jeg setter umåtelig stor pris på 17. mai. Derimot sliter jeg litt med julaften. :deler:

Gammel 13-05-09, 12:37   #56
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner at jeg er sær. Jeg setter umåtelig stor pris på 17. mai. Derimot sliter jeg litt med julaften. :deler:

Heller julaften enn 17.mai her. Men jeg har ikke et overveldende forhold til julaften heller. Husker mange rundt meg ble fullstendig sjokkert da jeg valgte å feire julaften hjemme hos min ex i Tønsberg 3 mnd etter at vi ble sammen. Skal du ikke være HJEMME?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:39   #57
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg elsker naturen, virkelig ELSKER, særlig vestlandet og fjellene og jordene på hjemstedet mitt. Jeg er uhyre stolt av landet mitt, uten at jeg kan betegne meg som nasjonalist.

Eg kjenner godt at eg er glad i landet mitt når eg ser ut vindauget på ein blå himmel, høge snødekte fjelltoppar, djupe speilblanke fjordar og grøne bjørker som bles lett i vinden.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:42   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg applauderer og er uhyre takknemlig overfor velferdsstaten, for jeg vet at hadde det ikke vært for den, ville jeg aldri hatt råd til utdanning eller barn nummer to. Jeg ville endt opp et ganske annet sted enn hva som er mitt maksimale potensiale. Jeg ville vært sykere, mer ulykkelig og langt fattigere. jeg er overlykkelig for at det er evnene og ikke lommeboka som gir utdanningsmuligheter, at jeg kommer på sykehus hvis jeg blir syk, uansett hva jeg tjener.

Jeg liker lovverket vårt, hvordan det er fokusert på kvinner og barn, feks. At Norge var tidlig ute med kvinnelig stemmerett, abortlov, barnelov, barnevernslov, arbeid for likelønn osv. Det er et godt land å være kvinne i, ha barn og karriere samtidig (virkelig ingen selvfølge) og et land der man har høy grad av likestilling i heimen.

Åh jaa. Jeg er veldig glad i Norge, jeg er det.

Gammel 13-05-09, 12:50   #59
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endelig et innlegg jeg kan signere. Har litt lite tid i dag. Føyer bare til human innvandringspolitikk. Og har nok ikke sentimentalt forhold til naturen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:13   #60
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sånn midt på treet til vanlig (17. mai er hyggelig dog uten klump i halsen, naturen er flott men driter i MGP), og litt ekstra da jeg bodde utenlands

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.