Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 18:27   #1
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Nei til begge. Og til den første.

Jeg stopper som regel ikke for syklister som ser seg for, men jeg har alltid en halv fot på bremsen dersom de ser ut til å slenge seg ut foran bilen. Senest i dag tidlig holdt jeg på å få en rett i døra da jeg skulle svinge til høyre i et kryss og en syklist tråkket på for å rekke den grønne (blinkende) mannen. Noen er visst sånn omtrent udødelige.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 18:35   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg sykler, hender det ganske ofte at jeg sakker av og får øyekontakt med bilen som kommer. Når de da sakker av, sykler jeg over. Hvis de ikke sakker av, hopper jeg av sykkelen og de må stoppe helt.

Når jeg sitter bak rattet irriterer jeg meg grønn over syklister som bare peiser på, men jeg bremser ned for syklister som kommer. Det går fortest for alle parter.

Om jeg stopper for fotgjengere utenfor fotgjengerfelt kommer veldig an på. Jeg kjører selvfølgelig ikke på noen, men irriterer meg over de som bare går rett ut i veien. Jeg stopper ikke om de står 20 meter unna fotgjengerovergangen, men hvis det ellers står noen som gjerne vil over, hender det jeg stopper hvis trafikken tillater det.

Gammel 15-06-09, 20:04   #3
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Når jeg sykler, hender det ganske ofte at jeg sakker av og får øyekontakt med bilen som kommer. Når de da sakker av, sykler jeg over. Hvis de ikke sakker av, hopper jeg av sykkelen og de må stoppe helt.

Når jeg sitter bak rattet irriterer jeg meg grønn over syklister som bare peiser på, men jeg bremser ned for syklister som kommer. Det går fortest for alle parter.

Jeg gjør som Katta skriver over, både som syklist og bilist.

Fotgjengere som vil over veien utenfor gangfelt, når det finnes gangfelt eller undergang i nærheten, stopper jeg ikke for med mindre jeg er redd for at de skal løpe ut i veien.

Sist redigert av torsk : 15-06-09 kl 20:17.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:08   #4
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Om jeg stopper for fotgjengere utenfor fotgjengerfelt kommer veldig an på. Jeg kjører selvfølgelig ikke på noen, men irriterer meg over de som bare går rett ut i veien. Jeg stopper ikke om de står 20 meter unna fotgjengerovergangen, men hvis det ellers står noen som gjerne vil over, hender det jeg stopper hvis trafikken tillater det.

Helt enig med Katta, både som syklist og bilist. Når bilene sakker av og gir meg mulighet til å sykle over, hilser jeg som regel blidt i tillegg, for å vise at jeg setter pris på gesten.

Gammel 16-06-09, 12:06   #5
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Når det gjelder syklister synes jeg de bør velge om de er gående eller kjørende og oppføre seg etter sitt valg. Jeg stopper ikke alltid for de som tar det for gitt at de kan sykle over gangfelt, men stopper gjerne for de som står og venter.

Sånn tenker jeg også. Blir irritert på syklister som fyker over fotgjengerfelt og regner med at bilene skal stoppe for dem. De kommer fort og kan være vanskelige å få øye på også. Men jeg kjører dem jo ikke ned, da. Har jeg en syklist foran bilen må jeg jo stoppe

Fotgjengere som gir tegn til at de vil krysse gata stopper jeg for, selv om det ikke er gangfelt akkurat der.

LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 18:25   #6
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som mer aktiv fotgjenger enn bilist vil jeg bare si at det er ufattelig irriterende å krysse et veikryss uten fotgjengerfelt hvor bilistene oppfører seg som psykopater som skal kjøre på, samme hva de støter på. Fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta hensyn.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 20:05   #7
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

1. Ja
2. Nei

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 20:31   #8
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

1. Nei
2. Nei

Gammel 15-06-09, 22:36   #9
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stopper for kamikazesyklister, andre stopper jeg ikke for med mindre de har en fot i bakken. Om de sykler over veien etter at de først har hatt bakkekontakt så er det helt greit for meg, går tross alt fortere. Fotgjengere som ikke bruker gangfelt stopper jeg ikke for, da selvsagt med unntak av fotgjengere som krysser en vei jeg svinger inn i, for da har bilister vikeplikt uavhengig av gangfelt.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:11   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Stopper definitivt ikke for syklister som har tenkt seg over fotgjengerfeltet på sykkelen. De får jammen stoppe og gå av sykkelen. Rett og slett trafikkfarlig med syklister som tror at gangfelt er for at syklister skal kunen sykle rett ut i veien.

Gående stopper jeg for dersom de er ved et naturlig kryss og det er mulig. Nå bor jeg i byen så det er ikke ofte at det ikke er gangfelt der men dog.

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:16   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja jeg stopper. Ellers så blir jeg antagelig påkjørt. Og jeg har ikke ønske om at noen skal skade seg på meg.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:27   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

1. Nei
2. Nei

Jeg syns det er skummelt at praksisen er så delt, og prøver å være like streng om det er små barn nettopp fordi de skal lære seg at man SKAL gå av sykkelen før man krysser et gangfelt.

Ikke fordi det er så viktig for meg at de ikke skal sykle over, men for at de skal lære det først som sist og kanskje unngå en ulykke senere.

Så lenge de opplever at mange stopper for de vil de jo ikke skjønne at det er lurt å krysse trafikkert vei på riktig sted og riktig måte før det kanskje er for sent.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:57   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

1. Nei
2. Nei

Jeg syns det er skummelt at praksisen er så delt, og prøver å være like streng om det er små barn nettopp fordi de skal lære seg at man SKAL gå av sykkelen før man krysser et gangfelt.

Ikke fordi det er så viktig for meg at de ikke skal sykle over, men for at de skal lære det først som sist og kanskje unngå en ulykke senere.

Så lenge de opplever at mange stopper for de vil de jo ikke skjønne at det er lurt å krysse trafikkert vei på riktig sted og riktig måte før det kanskje er for sent.

Jepp!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:24   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stopper jo, hvis det er noen i gangfeltet. Åpenbart. Men jeg viker ikke for noen som ikke stopper opp eller sakker ned til de nesten har stoppet opp. Om de sykler rolig eller går over gangfeltet etter at de har hatt foten i bakken, gir jeg blaffen i. Går fortere for meg om de sykler, da. Det er inngangsfarten inn mot gangfeltet som er poenget i mitt hode.

Ang. fotgjengerovergang så ser jeg an det totale trafikkbildet.

Gammel 16-06-09, 00:03   #15
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mange blir egentlig påkjørt syklende i gangfelt? Noen som vet?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 00:51   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

7 syklister drept i forbindelse med kryssende kjøreretninger i 2007
http://www.sikkertrafikk.no/Fotgjengere.htm

1 syklist drept i 2004 i et fotgjengerfelt
http://www.vegvesen.no/binary?id=16654

Så det kan vel ikke være så veldig mange.

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:11   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

7 syklister drept i forbindelse med kryssende kjøreretninger i 2007
http://www.sikkertrafikk.no/Fotgjengere.htm

1 syklist drept i 2004 i et fotgjengerfelt
http://www.vegvesen.no/binary?id=16654

Så det kan vel ikke være så veldig mange.

@ HP: Har du funnet noe statistikk på dette fra senere enn 2004?

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 10:16   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aner ikke.

Men jeg lurer også på hvor mange som blir påkjørt av syklister i gangfelt. Det virker som de tror at stoppeplikten for gående i gangfelt ikke gjelder dem.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 19:57   #19
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her i Trondheim hvor jeg bor (og har bodd de siste fem årene) blir alt for mange syklister og fotgjengere påkjørt. Bare den siste uka har ei ung jente blitt drept og ei anna jente blitt skadet i fotgjengerfelt. Hvis jeg ved å vise ekstra smidighet og forsiktighet i trafikken kan være med på å redde noen andres liv så er det vel verdt det. Jeg har det ikke så travelt at jeg ikke klarer det. Men det krever mye av både fotgjenger, syklist og bilist for å gjøre trafikken tryggere for alle.
Jeg har ingen å miste, og det har heller ingen andre.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 00:46   #20
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Ja - og innimellom. Barn stopper jeg for uansett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.