|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
37 | 45,12% |
Nei |
40 | 48,78% |
Vet ikke |
5 | 6,10% |
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Tusenkunstner
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Dettte er en del av den norske kulturarv.
![]() |
#42 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg tror virkelig at vi skal slutte å leve. Det er alltid noen som blir støtt av noe, noen som går i mot sin overbevisning eller som ikke er konfortabel i situasjoner. Vi har det faktisk alle slik fra tid til annen. *informerer* |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Det nytter ikke å diskutere med deg. Du vil at verden skal skapes etter deg og det blir den heldigvis ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Joda, den dagen det feires jul i synagoger og moskèer har jeg ingen problemer med å sende barna dit også på juleavslutning.
![]() |
#45 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg forstår at det er veldig enkelt for de som faktisk er kristne og tviholde på at skoleavslutningen skal holdes i kirken, jeg tviler på om dere hadde vært like medgjørlige om avslutningen ble holdt i synagoge eller moske (det var poenget mitt, jeg fikk det kanskje ikke klart nok frem |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?De som er i mot gudstjenester før jul og alt som har med kristendom å gjøre må jo egentlig være mot hele julefeiringen også............
![]() |
#47 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?................ Sist redigert av Kråka : 29-12-06 kl 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Glamorøs
|
Hvis du ser svaret til Joma over så ser du at julefeiringen fra gammelt av ikke har noe med kristendommen å gjøre.
![]() |
#49 |
Håpefull eller håpløs....
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
![]() |
#50 |
Like blid!
Det er nettopp derfor det er på tide å skille stat og kirke.
![]() |
![]() |
#51 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg stemte nei, selv om jeg ikke er kristen.
![]() |
#52 |
er grønn og fin.
|
Fra veldig gammlet av var det en hedensk fest ja, men det er jo ikke det vi "feirer" lengre. Det er sikkert flere tradisjoner som opprinnelig var en hedensk tradisjon som har bltt gjort kristen, katolsk osv.
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Mams, du motsier deg selv litt. Du sier at å skille kirke og stat er en helt annen diskusjon, allikevel er det en sammenheng mellom dette og det å slutte å gå i kirken. Da er det ikke to helt forskjellige diskusjoner.
![]() |
#54 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik feirer vi jul også. Og mange med oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Getting in tune
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg synes definitivt at dette ikke er en fin tradisjon.
"There is a crack in everything, that's how the light gets in." - Leonard Cohen Sist redigert av Plipp : 29-12-06 kl 13:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Ja jeg syns det er koselig i hvertfall. huske r da vi gikk på skolen og skulle i kirken på julegudstjeneste så var det det koseligste vi visste. Og vi var ikke så veldig kristne ellers. Vi syntes ikke noe galt eller bedre om de som ikke ville/hadde foreldre som ikke ville de skulle gå. Det spilte jo ingen rolle.
![]() |
#58 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
MEN DET FINNES JO ALTERNATIVE OPPLEGG, KAN IKKE UNGEN/A DIN/NE BARE BLI ATT PÅ SKOLEN DA????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Glamorøs
|
Det var da voldsomt så hissig du ble da?
![]() |
#60 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Hvorfor skal det være stigmatiserende å være igjen på skolen i et likeverdig alternativt opplegg? Det betyr at man har TO likeverdige opplegg for juleavslutningen, ergo så bør det heller ikke være stigmatiserende å velge det ene eller det andre opplegget. At man i dette landet sannsynligvis har et flertall som velger gudstjenesten betyr muligens at det er et flertall som foretrekker dette grunnet religiøsitet, tradisjoner, hygge etc. Så lenge man har alternativer som er likeverdige ser jeg ikke helt problemet, så lenge man ikke er prinsipielt imot å blande religion og skole/stat. Jeg forstår godt at de som har sistnevnte holdning ikke ønsker gudstjeneste i kirken, men jeg mener også at jeg og mange har gode argumenter for at vi synes nåværende opplegg med to alternativer fungerer godt. Og fungerer det ikke godt i enkelte skoleområder, bør man jobbe for at det skal fungere, ikke fjerne det helt. For min del kan jeg til dels være enige i at man bør ha en stat og skole som er nøytral mht religion. Følelsemessig føler jeg at vi, ved å fjerne julegudstjenesten, distanserer oss fra vår norske kulturarv og tradisjon. Er det virkelig nødvendig for å kunne innlemme og ikke diskriminere de som ikke har et kristent eller religiøst livsyn, våre nye landsmenn med andre religioner? Jeg klarer ikke helt å mene at julegudstjenesten er forkynnelse i den grad at barna anser det for å være noe annet et et hyggelig og spennende opplegg før jul. Samtidig som de får et innblikk i hva som har vært vanlig å gjøre i Norge i flere hundre år og et innblikk i den kristne bakgrunnen for julen, som faktisk er et poeng når man skal lære om julen. Ikke bare den hedenske bakgrunnen.
![]() |
|
|