Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-09, 17:44   #41
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Faren min har hovedfag og mora mi har lærerskolen og et grunnfag, så de har absolutt høyere utdannelse begge to. Søstra mi har doktorgrad og jeg har forhåpentligvis en master om ett års tid. Vi passer med andre ord godt inn i statistikken.

Gammel 26-07-09, 17:51   #42
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min far er håndverker, min mor har en cand. mag.-grad.
Jeg har en 3-årig høyskoleutdanning, 1-årig videreutdanning og driver nå med en mastergrad ved siden av jobb.

Min manns far er håndverker og hans mor har handelsskolen. Hans søsken har begge høyskoleutdanning, mens min mann har en høyere universitetsgrad.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 17:53   #43
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pappa har "folkeskolen".
Mamma har seks år på høyskole.

Jeg er sykepleier, i tillegg har jeg tatt litt fag på universitetet, har tatt eksamener, men ikke fullført studiet.

Min bror har vgs og er musiker og er klar på at han ikke skal gå mer på skole. Noe min mor har vanskelig for å akseptere og har laget et helvete pga det i mange år. Sorry, har "forhold til foreldre"-tråden friskt i minne.

Gammel 26-07-09, 17:55   #44
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Far har teknisk fagskole, mor første avdeling juss. Men så kom unger og hun måtte hun ha flyttet for å ta resten. Og det gikk ikke. De har alltid oppfordret oss til å ta udannelse, og jeg har seks år på universitetet (master blir vel det) og søsknene mine er hhv sykepleier og lærer.

Vellykkethet måles i lykke, ikke i år på skolebenken jeg har tenkt å oppfordre ungene til å ta utdannelse som passer for dem, ikke det jeg synes de bør bli.

Gammel 26-07-09, 18:37   #45
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Pappa har bare Folkeskolen, mamma har vel framhaldskolen også. .

Noe ala det har mine foreldre også. Jeg tror mamma tok 1 års handelskole også, så ingen av dem har høy utdannelse nei,. Min bror og jeg er begge førskolelærere.

Gammel 26-07-09, 19:08   #46
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg må bare si det:

Jeg synes det blir helt absurd å snakke om hvem som er mest vellykket basert på utdannelse. Jeg er siviløkonom og broren min er murer. Jeg føler meg ikke det fnugg mer vellykket enn ham. Men at jeg har lenger utdannelse kan jeg gå god for.

Det var ikke intensjonen min å fokusere på "vellykkethet" altså - men jeg lurte bare sånn generelt jeg...

Søstra mi (som ikke har noe skolegang ut over grunnskole - og knapt nok arbeidserfaring med unntak av hjemmeværende husmor) har barn som er veldig skoleflinke (Av de som går på skole) - Datra på 14 har fått beskjed av sin far å ikke jobbe så mye med skolearbeid - og jeg lurer på om et barn med akademikerforeldre ville sagt det samme til datra si med bare 5'ere.

Gammel 26-07-09, 19:12   #47
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Moren min er bitter for at hun ikke fikk lov å ta høyere utdannelse - brødrene måtte prioriteres.

Hos min mor er det motsatt, de eldre brødrene gikk rett ut i jobb mens lillesøster (mor mi) fikk lov å ta utdanning siden de da ikke hadde flere å forsørge.

Mulig mønsteret fortsatte. Siden jeg er storesøster har jeg sørget for meg selv siden jeg var ferdig med ungdomsskolen og dermed prioritert jobb etter et par år vgs. Senere har jeg tatt svennebrev, skrapet sammen generell studiekompetanse og tatt noen spredte høyskolekurs og ellers jobbet meg opp og fram.
Min plan B er å studere noe "på ordentlig" dersom jeg skulle bli arbeidsledig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 19:22   #48
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ingen link mellom mine foreldres og min utdannelse.
Pappa er ingeniør og mamma er sekretær, jeg er lege. Det er heller ingen link mellom meg og mine søstre, eller mamma og hennes søstre f.eks.
Vi er vel en broket forsamling vi da

Gammel 26-07-09, 19:30   #49
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Begge mine foreldre har 3 års høyskoleutdanning. Mamma har i tillegg en cand.mag fra universitetet.

Alle 5 ungene har minst 3 års høyere utdanning. To av oss master (jeg i samme fagfelt som moren vår), en tredje blir master om 2 år (siv. ing), og de to siste har 3 år på enten universitet eller høyskole (noen like fag med faren vår).

Gammel 27-07-09, 08:08   #50
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vellykkethet måles i lykke, ikke i år på skolebenken

Helt sant.

Gammel 27-07-09, 08:43   #51
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kommer fra akademikerfamilie, selv om foreldrene mine er de med lavest utdannelse i flokken. Selv har jeg bachelor + noen løse fag, og søsteren min får (forhåpentligvis) bacheloren sin dette skoleåret. Mine foreldre har aldri oppmuntret noen av oss til å studere, de har bare bedt oss om å gjøre det vi har mest lyst til.

Mannen har derimot ikke fullført sin BA, til tross for (eller på grunn av?) massivt press fra svigers om å endelig ta seg en utdannelse. Hos dem er det så langt bare 1 av 3 kandidater som har fullført høyere utdanning. Tror ikke denne masinga har noe for seg, altså.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 08:43   #52
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Moren min har folkeskolen og har tatt noen vgs fag i voksen alder, men har ikke artium. Faren min tok en Barchlor i voksen alder. Min søster og jeg har høyere utdannelse, jeg er siviløkonom og hun har en barchlor i IT. Broren min er styrmann (det er ihvertfall arvelig i vår familie, da mange av mennene har det som sin første utdannelse).

Gammel 27-07-09, 08:45   #53
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her er det ingen link heller. Mamma er utdannet Serviceelektroniker fra Vidergående.

Pappa er kaptein. Han har de fleste skipper setvikat som går ann å få både for passasjerbåter og fiskebåter. Tatt mye i voksen alder. Sist for 2år siden.

Jeg er førskolelærer.

Er vel mest link mellom øvrig familie og min mellomste bror. Bestefar er elektroingeniør, mamma elektroniker og broren min gikk serviceelektroniker ( romfartsteknologi)

Eldste broren min går nå fengselsbetjentskolen.

Yngste på 13 snakker om at han vil bli togfører. Spennende å se hvor han ender opp.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 08:54   #54
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Mamma har høgskoleutdaninning. Pappa har vel et fagbrev i bunn, og har tatt en del etterutdanning oppigjennom årene.

Jeg har høgskoleutdanning. Ene broren min er flygeleder, andre broren min er snekker og tredjemann går videregående enda, men snakker om fysioterapi eller sykepleie etterpå.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 08:55   #55
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Min far, søster og jeg er alle høyskoleutdannet. Min mor har litt mindre utdannelse, men har fyllt på med diverse vektall de senere år.
Min eldste datter har tatt et år på høyskole og søker nå videre.
Så her stemmer statistikken.

Gammel 27-07-09, 09:34   #56
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har i likhet med mamma fulgt mine egne interesser i valg av studier/yrkesretning.

Mine foreldre har begge høyere utdanning på høyskolenivå. Pappa er statsautorisert revisor og medeier i eget firma. Mamma har tatt artium og fag på universitetet etter at hun ble voksen.

Jeg har hovedfag. Det samme har helten. Han er lærer som mor og onkel, men med flere år på universitetet bak seg. Lillesøster er lektor i nordisk og utdannet norsklærer som vår mamma (men hun praktiserer ikke, enda).

Det har nok til en viss grad vært forventet at vi skulle ta almennfag og fortsette å studere noe, men ikke noe press på hva og hvor lenge.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 09:49   #57
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Mamma er utdannet frisør, men jobber som renholder i dag. Pappa er telemontør.
Jeg har høgskoleutdanning med bachelor i sykepleie, søstera mi er frisør og lillebroren min skal søke på elektro til neste år.
Jeg tjener mer enn foreldrene mine pga arbeidstid. Grunnlønna mi er mindre enn pappas. Søstera mi trjener også mer enn foreldrene mine pga provisjon og har ingen grunnlønn.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 09:51   #58
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ingen av mine foreldre har høyere utdannelse, men både broren min og jeg har.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 10:06   #59
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min mor har 3 års høgskole utdannelse (adjunkt) og min far 2 år på teknikken (ingeniør). Både min bror og jeg har bachelor grader.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 10:07   #60
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg passer inn i statistikken.

Alle mine besteforeldre hadde artium, tre også universitetsgrader. Min far har doktorgrad, min mor hovedfag og både min bror og jeg har tatt hovedfag.

For min del ser jeg at en oppvekst der alle voksne jeg kjente hadde høyere utdanning gjorde at jeg aldri vurderte noe annet enn å studere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.