Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-09, 13:54   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Er det en link?
Mellom foreldres utdannelse og ens egen? At om foreldrene er akademikere, så blir barna det også? Eller motsatt?

Selv har jeg mor som er ufaglært og far som hadde teknisk fagskole, selv har jeg hovedfag, mens begge mine søsken fullførte ikke vgs etter endt ungdomskole. (Min bror tok artium i voksen alder, min søster har aldri gjort det)

En venninne av meg har selv foreldre som er utdannet i akademia - og både hun og broren har gjort det samme.

Gammel 26-07-09, 14:00   #2
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Jeg har foreldre som kun har (hadde) den gang folkeskolen. En søster har fagbrev i et håndverksfag og en annen kom seg igjennom vg.skole med handelsfag. Hun sitter i dag med en svært god stilling i et av landets største foretak. Altså uten mer formell utdannelse.

Selv har jeg en cand.mag grad fra tidligere og har nettopp fullført en bachelorgrad.

Her er det altså ingen spesiell link mellom våre foreldres utdannelse og hvordan det ble med deres tre jenter.

Gammel 26-07-09, 14:01   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg: har høyskole, en del år, men ingen fullført 'tittel' og jobben er heller ikke relatert til utdannelsen i grunnen.

Min mor har ingen høyere utdannelse, min far er ingeniør.

Svigers er akademikere, men ikke mannen min. Han har grad i kantinepokerspilling fra Blindern.

Gammel 26-07-09, 14:01   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine foreldre har utdannelse. Brødrene mine har "bare" vgs. Jeg har gått 5.5 år på høyskole/universitet.

Svigers har ingen utdannelse. Mannen har 2 eldre brødre, de har ikke vgs inkludert mannen min. Han har to halvbrødre som har vgs og litt div kurs etter det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:02   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Far var sivilingeniør, som hans far før ham. Min mor hadde vel handelsskole tror jeg men jobbet ikke mange månedene i sitt liv.

Min farmor var fysioterepaut (utdannet i tyskland). Ikke så veldig vanlig tatt i betraktning hun ble mor i 1918.

Å ta videre utdannelse var for meg en selvfølge. Men den mest vellykkede av oss 4 søsken er vel hun som ikke har utdannelse.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:03   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre har henholdsvis 3-årig høyskole (ingeniør, teknikken het det visst den gang) og enkelte høyskolefag (bankskole og ett år på BI).
Jeg har 6 år på høyskole og universitet (adjunktgrad og tilsvarende cand.mag) og min bror har master, tror jeg. Ihvertfall får han det snart. Han er siv.øk. fra utlandet.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:05   #7
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Far var sivilingeniør, som hans far før ham. Min mor hadde vel handelsskole tror jeg men jobbet ikke mange månedene i sitt liv.

Min farmor var fysioterepaut (utdannet i tyskland). Ikke så veldig vanlig tatt i betraktning hun ble mor i 1918.

Å ta videre utdannelse var for meg en selvfølge. Men den mest vellykkede av oss 4 søsken er vel hun som ikke har utdannelse.

Jeg tjener vel minst av både mine og mannens søsken. Og mindre enn mannen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:06   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen link her, i alle fall. Mamma har bare ett (eller var det to) års handelsskole, og faren min gikk styrmannsskolen. Stefaren min har et halvt år med handelsskole. Selv har jeg universitetesutdannelse med master som høyeste grad.

Stesøsteren min har ikke høyere utdannelse. Hun er likevel den "vellykkede" som alltid har hatt flotte jobber og god lønn. Men hun kan selge sand i Sahara, så noe av grunnen ligger vel der.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:07   #9
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min far hoppet av hovedfag da de ventet meg, min mor har handelsskolen som eneste utdanning etter 7-årig folkeskole. Jeg har fem års høyere utdanning.

Gammel 26-07-09, 14:08   #10
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Pappa har handelshøyskolen bak seg og masse andre kurs. Han dreiv bestefar sin butikk da vi bodde i Finnmark.

Mamma hadde bare folkeskolen da vi flyttet hit. Tatt ungdomsskolen på 1 år da jeg begynnte i 1klassen. og vidre på handel og kontor.

Min bror har nesten ikke gått på skolen da han var ung. Han ble "kastet ut av skolen"
Men har tatt div nå senere tid. Han er 15 år eldre en meg. Og har nå fullført marine ett eller annet og er kaptein på et par hurtigbåter og vært på kystvakt skip.

Jeg har "bare" vgs. Er barne og ungdomsarbeider og tannhelsesekretær (med ekstra fag så om jeg tar 1 år på høyskole+ noen til eksamen og sånt så er jeg tannpleier )

Gammel 26-07-09, 14:11   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre har fullført gymnaset, begge som de første i sin slekt. Jeg har hovedfag, og var den første i slekta som gikk på universitetet. Broren min har fullført videregående. Det er ingen direkte "link" mellom meg og foreldrene utdanningsmessig - annet enn at begge parter har "overgått" tidligere ledd ganske solid. Alle mine fire besteforeldre hadde "bare" 7-årig folkeskole.

I mannens familie har begge foreldrene og alle de tre sønnene høyere utdannelse - og mannens bestefar også.

Gammel 26-07-09, 14:21   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verken mamma eller pappa hadde anledning til å ta høyere utdannelse, til det sparket livet godt og grundig beina under alle ambisjoner de hadde. Pappa har riktignok tatt både artium og videre studier, men det var etter at vi barna var født. Foreldrene mine har av den grunn alltid insistert på at vi ungene skulle ha oss en eller annen form for utdannelse, hva det var betydde ikke så mye, bare det var noe, og de har støttet og oppmuntret oss underveis og alle tre ble sivilingeniører.

Gammel 26-07-09, 14:29   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min far er fagarbeider. Min mor var ufaglært og ble ufør i ung alder. Jeg er ingeniør, og synes det er veldig få blant mine kollegaer og medstudenter opp gjennom årene som vet noe om hva nedre arbeiderklasse er for noe rart.

Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:29   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrene mine gikk (sammen) på gymnaset (det var det vel ingen av besteforeldrene mine som gjorde), og pappa gikk etterpå på NTH, mens mamma tok en ettårig utdannelse i noe kontorrelatert og begynte å jobbe etter det. Hun tok senere en revisjonsutdannelse mens hun jobbet, og har senere uttrykt at hun nok gjerne skulle tatt en "ordentlig" høyere utdannelse hun også. Jeg er også sivilingeniør fra NTH, og broren min har hovedfag i matematikk - det var egentlig en selvfølge hos oss å skulle studere, alle i familien har vært skoleflinke og -interesserte.

Gammel 26-07-09, 14:37   #15
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ingen av mine foreldre har videregående skole eller mer. Pappa jobbet seg opp "i olja" og hadde høy stilling før han ble pensjonist da han var 60. Mamma har jobbet som barnehageassistent og gjør det ennå (61 år). Alle vi 4 barna har tatt høyere utdanning, den yngste har mest utdanning (2 bachelorgrader nå) og skal ta master, vi andre 3 er pegagoger.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:44   #16
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eneste av mine nærmeste som ikke hadde høyere utdannelse var bestefaren min, men han hadde ansvarsfull stilling. Ellers har/hadde både mine foreldre, tanter og onkler, besteforeldre og noen av mine oldeforeldre (på farssiden) høy utdannelse. For meg har det aldri vært noe alternativ å ikke studere. Selv har jeg dr.grad.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 14:49   #17
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg har høyere utdannelse enn mine foreldre, men er devis innen samme fagfelt som pappa.

Gammel 26-07-09, 14:52   #18
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er ingen link.

Gammel 26-07-09, 14:55   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Statistisk er det vel større sjangs for at barn av foreldre med utdannelse, tar utdannelse, det mener jeg å ha lest en undersøkelse som viste i alle fall.

Min mor har.. "framhaldsskolen" Ehh, ungdomsskole, omtrent? Min far har "artuim". Jeg har 4 årig utdannelse som siv.øk ( i dag er det en masterutdannelse på 5 år) Min mann har akkurat samme utdannelse som meg (Det var jo der jeg fant ham... eller han fant meg...) så får nå tida vise hva guttungen finner på...

Min bror har forøvrig fagbrev og deretter et par år på en fagskole som bygger videre på det. Og tjener vel omtrent det dobbelte av meg... (Statsansatt jeg...)

Gammel 26-07-09, 14:57   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Moren min hadde gymnas og ettårig sekretærutdannelse (men var skoleflink og angret alltid på at hun ikke hadde studert). Faren min har fireårig høyskole. Jeg har doktorgrad.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:01.