|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har tro på forbedring
|
![]() Dine foreldres utdannelse - og din egen...Er det en link?
![]() |
#2 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Jeg har foreldre som kun har (hadde) den gang folkeskolen. En søster har fagbrev i et håndverksfag og en annen kom seg igjennom vg.skole med handelsfag. Hun sitter i dag med en svært god stilling i et av landets største foretak. Altså uten mer formell utdannelse.
![]() |
#3 |
Off the map.
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Jeg: har høyskole, en del år, men ingen fullført 'tittel' og jobben er heller ikke relatert til utdannelsen i grunnen.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Ingen av mine foreldre har utdannelse. Brødrene mine har "bare" vgs. Jeg har gått 5.5 år på høyskole/universitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Far var sivilingeniør, som hans far før ham. Min mor hadde vel handelsskole tror jeg men jobbet ikke mange månedene i sitt liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Mine foreldre har henholdsvis 3-årig høyskole (ingeniør, teknikken het det visst den gang) og enkelte høyskolefag (bankskole og ett år på BI).
![]() |
#7 |
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...
Jeg tjener vel minst av både mine og mannens søsken. Og mindre enn mannen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Ingen link her, i alle fall. Mamma har bare ett (eller var det to) års handelsskole, og faren min gikk styrmannsskolen. Stefaren min har et halvt år med handelsskole. Selv har jeg universitetesutdannelse med master som høyeste grad.
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Min far hoppet av hovedfag da de ventet meg, min mor har handelsskolen som eneste utdanning etter 7-årig folkeskole. Jeg har fem års høyere utdanning.
![]() |
![]() |
#10 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Pappa har handelshøyskolen bak seg og masse andre kurs. Han dreiv bestefar sin butikk da vi bodde i Finnmark.
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Mine foreldre har fullført gymnaset, begge som de første i sin slekt. Jeg har hovedfag, og var den første i slekta som gikk på universitetet. Broren min har fullført videregående. Det er ingen direkte "link" mellom meg og foreldrene utdanningsmessig - annet enn at begge parter har "overgått" tidligere ledd ganske solid. Alle mine fire besteforeldre hadde "bare" 7-årig folkeskole.
![]() |
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Verken mamma eller pappa hadde anledning til å ta høyere utdannelse, til det sparket livet godt og grundig beina under alle ambisjoner de hadde. Pappa har riktignok tatt både artium og videre studier, men det var etter at vi barna var født. Foreldrene mine har av den grunn alltid insistert på at vi ungene skulle ha oss en eller annen form for utdannelse, hva det var betydde ikke så mye, bare det var noe, og de har støttet og oppmuntret oss underveis og alle tre ble sivilingeniører.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Min far er fagarbeider. Min mor var ufaglært og ble ufør i ung alder. Jeg er ingeniør, og synes det er veldig få blant mine kollegaer og medstudenter opp gjennom årene som vet noe om hva nedre arbeiderklasse er for noe rart. |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Foreldrene mine gikk (sammen) på gymnaset (det var det vel ingen av besteforeldrene mine som gjorde), og pappa gikk etterpå på NTH, mens mamma tok en ettårig utdannelse i noe kontorrelatert og begynte å jobbe etter det. Hun tok senere en revisjonsutdannelse mens hun jobbet, og har senere uttrykt at hun nok gjerne skulle tatt en "ordentlig" høyere utdannelse hun også. Jeg er også sivilingeniør fra NTH, og broren min har hovedfag i matematikk - det var egentlig en selvfølge hos oss å skulle studere, alle i familien har vært skoleflinke og -interesserte.
![]() |
#15 |
audio, video, disco
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Ingen av mine foreldre har videregående skole eller mer. Pappa jobbet seg opp "i olja" og hadde høy stilling før han ble pensjonist da han var 60. Mamma har jobbet som barnehageassistent og gjør det ennå (61 år). Alle vi 4 barna har tatt høyere utdanning, den yngste har mest utdanning (2 bachelorgrader nå) og skal ta master, vi andre 3 er pegagoger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Den eneste av mine nærmeste som ikke hadde høyere utdannelse var bestefaren min, men han hadde ansvarsfull stilling. Ellers har/hadde både mine foreldre, tanter og onkler, besteforeldre og noen av mine oldeforeldre (på farssiden) høy utdannelse. For meg har det aldri vært noe alternativ å ikke studere. Selv har jeg dr.grad.
![]() |
#17 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Jeg har høyere utdannelse enn mine foreldre, men er devis innen samme fagfelt som pappa.
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Statistisk er det vel større sjangs for at barn av foreldre med utdannelse, tar utdannelse, det mener jeg å ha lest en undersøkelse som viste i alle fall.
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...Moren min hadde gymnas og ettårig sekretærutdannelse (men var skoleflink og angret alltid på at hun ikke hadde studert). Faren min har fireårig høyskole. Jeg har doktorgrad.
![]() |
|
|