|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Kan du ta gutten med deg på butikken og kjøkkenet og la han pakke med seg mat som han spiser? Da eier han det dere har med og det blir lettere å få dette i han i det minste.
|
|
|
|
#2 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2009
![]() |
Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Har ikke lest hele tråden, men min første tanke er at dette IKKE dreier seg om maten.
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Er du synsk?
|
|
|
#6 |
|
superbruker
|
Det er sjeldent jeg blir sint av noe jeg leser her på FP og her kommer mange forskjellige meninger til uttrykk. Dette innlegget får meg til å se rødt.
|
|
|
#7 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2009
![]() |
Jeg gjentar meg selv igjen, DE MÅ IKKE FØLGE MITT FORSLAG.
|
|
|
#8 |
|
superbruker
|
Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Kinita, du legger det ikke frem som et råd i ditt første innlegg. Du fremstiller det som fasiten på problemet. Du moderer deg litt i senere men ikke nok synes jeg. Samtidig viser du med dine såkalte råd at du ikke kan mye om denne typen vansker hos barn. Når man gir et råd er vanlig skrive "mitt råd er" eller "jeg mener". Ditt innlegg gir foreldrene skylden for barnets spisevansker. Utrolig dårlig gjort!
|
|
|
#9 |
|
Unik
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Ein bør ha i mente at det finnest forskjellige grader og typer spisevegring. At det som fungerer for ein familie ikkje nødvendigvis fungerer for nokon andre.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg syntes det er forskjell på unger som "ikke liker" i den forstand at de ikke foretrekker maten og de som faktisk syntes det smaker pøkk og "sterkt" som poden utrykker. (Det meste smaker sterkt eller surt i følge han). |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg gjør som deg Glitter. Forlanger også at han smaker på alt, ikke mye, men en ørliten bit. Det har faktisk hendt at han liker ting etter en fire-fem ganger med dette. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Sånn er det her også. Vi har også forklart at man ofte må smake på noe mange ganger før man kan gjøre seg opp en ordentlig mening om man liker det eller ikke, fordi smaken forandrer seg. I tillegg er det drepen å prøve og introdusere ny mat når blodsukkeret er helt i bånn allerede. Da får han ofte spise en fire-fem fiskepinner før vi ber ham ta en smak av bondebønnene.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Samme her. Først mat han liker, så smake på det han ikke liker. Ikke spise, men smake.
|
|
|
#14 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Ta med knekkebrød, kaviar og leverpostei hjemmefra. Evnt. også havregryn og soyamelk (om den typen melk ikke trenger kjøling når den fraktes, noe jeg ikke vet noe om). Det er ikke et ukjent problem at unger uansett kan bli matleie på sydentur og ikke spise noe særlig. Drikke og det å spise litt lever de lenge på. Vi har erfart at det beste er å spise buffet, for der er det gjerne et eller annet de finner som de har lyst på. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Har ikke lest hele tråden. Men her er hva jeg hadde gjort: |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg uttrykte meg kanskje ikke tydelig nok. Jeg ville ikke lagt det opp som press, men som en motivasjon. Jeg gir deg akkurat det du vil ha - du gir meg et bittelite forsøk. Ikke så du brekker deg, ikke så det er skrekkelig. Bare akkurat såvidt det er littebttegrann. En kvart teskje med is eller noe sånt. én kvadratcentimeter pannekake eller en halv teskje ris fra restauranten siden han liker ris litt hjemme. |
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg kan lite om dette, men synes blant annet at Kanne og glitter skriver mye klokt. Jeg synes at framgangsmåte henger noe sammen med hva man tenker er problemet til sønnen din. Er det en slags spiseforstyrrelse, er det en normal kresenhet, er det en slags sosial fobi, er det intoleranser? Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde tatt noen form for kamp på en ferie, jeg hadde tilrettelagt på den måten at han har anledning til å spise mat (f.eks ved å ta med forskjellig mat som du vet at han liker) og heller droppet masingen. Det å skape trygghet hadde vært første prioritet for min del. Han er såpass stor at det med tanke på å skape trygghet kanskje går an å lage noen avtaler med ham? F.eks kan han kanskje tidlig være med å planlegge hva som skal pakkes med av mat.
|
|
|
#18 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Gutten min liker veldig lite saker på matbordet, jeg har aldri laget noe ut av det. Han har allttid bare fått pasta, uten sauen og kjøttet f.eks. Han spiser ikke kjøtt av noe slag, bortsett fra pølser. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Synes Smilefjes sitt forslag var godt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Fortynnet
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Spiste han virkelig ingen ting (annet enn vann) på en hel uke da dere var i Danmark? Det høres jo veldig alvorlig ut hvis det virkelig var sånn, og dette ikke er en omskrivning for "spiste lite". |
|
|
|
![]() |
|
|