Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hemmelig hva du stemmer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 15:58   #41
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Sv: Hemmelig hva du stemmer?

Ikke hemmelig hva jeg stemmer - er folkevalgt og styremedlem i lokallag. Det har alltid vært åpenhet og diskusjon i familien min i fht politikk og valg, så det virker naturlig for meg å diskutere politikk åpent.

Noen av forskjellene på AP og SV ved dette valget er bl.a at:
a) SV lover å gjennomføre en tannhelsereform innenfor den neste perioden, og har en plan for finansiering klar
b) SV lover en statlig likelønnspott, som skal utjevne lønnsforskjeller mellom menn og kvinner, og vil bruke formueskatten til å finansiere dette (Stein Erik Hagen eat your heart out). I tillegg til dette, har SV en 10-punkts plan som skal fremme likelønn og likestilling i arbeidslivet.
c) SV er best på barnevern, og har programfestet å slutte med å legge ut barn og ungdom på anbud i det statlige barnevernet.
d) Jeg kan fortsette, men må ut og hente barn i bhg. Kanskje jeg skriver videre i kveld
PS og miljø, SV gruser AP i alle miljøspørsmål

Gammel 19-08-09, 16:01   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, tenk å ha med seg Poly og Esme og gjøre vei i vellinga blant besteborgerne. : drømme:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:03   #43
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den største forskjellen på AP og SV, er egentlig den at AP kan, i teorien, sitte i regjering uten SV. Motsatt er det ikke sjans i havet. :ypper med SV-erne:

Scarlett: Jeg synes dere skal gjøre et forsøk. Så lenge dere programfester at det ikke blir aktuelt å samarbeide med Frp på noe som helst måte.
Partiet deres er ikke de verste, men jeg er jo selvsagt ikke helt enig i alt.

Gammel 19-08-09, 16:06   #44
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan godt fortelle om noen spør, men jeg er også vinglete og har aldri helt funnet "mitt parti". Jeg bestemmer meg gjerne samme dag som valget er.. Men i år følger jeg bedre med på valgsendingene og prøver å gjøre en større innsats for å sette meg inn i partienes ulikheter.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:09   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noba, jeg kan virkelig anbefale å raske med seg partiprogrammene som deles ut over alt. Du får ganske raskt en oversikt over de viktigste verdispørsmålene, og det er ikke like lett å løpe fra partiprogrammet som valgflesket hvis man kommer i posisjon.

Og det er ikke akkurat Ulysses. Glimrende dolektyre.

- No. 4 -
Gammel 19-08-09, 16:10   #46
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Stort smil

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

At SV er full av vinglete akademikere som krangler så filla fyker innad i partiet og stikker kjepper i egne hjul? & :dukker:

Hrmf.

Ikke noe politisk du vil sette fingeren på? APs strategi er å tone ned forskjellene mellom SV og seg selv i dette valget, fordi det får AP til å fremstå som mer opptatt av de sosiale fellesskapsløsningene, og litt mindre som miljøsvin.

Ok, jeg løper ut døren pronto.

Gammel 19-08-09, 16:11   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Det synes meg å være strategien til alle de rødgrønne partiene, å tone ned forskjellene mellom dem. Hvilket jo ikke er særlig rart.

- No. 4 -
Gammel 19-08-09, 16:13   #48
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neisj, altså, jeg kunne sikkert stemt på SV, jeg. Men jeg er jo en sucker for fellesskapsløsninger og at ungen min har det bra og sånn, og så bryr jeg meg litt mindre om oljeboring i nord, og mer om fred i verden. Ja, også er det jo ikke alle AP-ere som er lyselilla, det finnes en god del røde - i hvert fall blant de som har samme bakgrunn som meg; det store skumle LO.
Jeg er egentlig en ganske typisk LO-AP-er, i grunnen. :innrømmer alt:

For å være seriøs:
Arbeid til alle, rett til heltid, ungdomsgaranti, ingen svekkelser i sykelønnsordningen, nei til kommersialisering av grunnleggende velferdstjenester, nei til sosial dumping, heldagsskole
er noen av de tingene som er viktig for meg.
Ja, også Nei til EU da - det går faktis an å være mot EU og stemme AP.

Gammel 19-08-09, 16:17   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Bugger all, Ru, nå ventet jeg å finne et langt, refsende og brennende innlegg. Kom igjen!

- No. 4 -
Gammel 19-08-09, 16:18   #50
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Bedre nå? Eller skal jeg slå til med;
Valla for president?!

(Sånn bortsett fra at jeg er for monarki i dette landet?)

Gammel 19-08-09, 16:18   #51
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er ikke hemmelig hva jeg stemmer, og det har aldri vært det heller. Jeg holder meg trofast til det partiet jeg meldte meg inn i som 15-åring, og selv om jeg ikke er enig i alle sakene, er det dette partiet som ligger nærmest mitt verdigrunnlag.

Gammel 19-08-09, 16:25   #52
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg må innrømme at jeg automatisk tenker Frp når noen ikke vil fortelle hva de stemmer.

Det må jeg innrømme at jeg tenker også.

Jeg har aldri holdt hemmelig hva jeg har stemt. I år har jeg faktisk ikke bestemt meg helt enda, så om noen spør meg så er svaret at jeg ikke vet enda.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:27   #53
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg spør aldri hva folk stemmer. Det synes jeg egentlig er like ufint som å spørre om de ikke skal skaffe seg barn snart. :velmøblert:

- No. 4 -
Gammel 19-08-09, 16:33   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke helt hemmelig hva jeg stemmer, men jeg vingler fælt mellom tre partier, og i år er jeg nødt til å ofre noe for noe annet som er viktigst for meg i øyeblikket. Det føles veldig egoistisk og lite solidarisk, men i år må det bli sånn. Og siden jeg ikke helt har landet, så vil jeg helst ikke utbasunere det helt ennå. Litt av samme grunn som Nenne, jeg vil ikke bli tatt til inntekt for hele partiprogrammet til det jeg evt. kommer til å stemme i år.

Jeg skjønner for øvrig godt at det er hemmelig valg. Selv om vi i Norge ikke nødvendigvis opplever noe voldsomt press den ene eller andre veien, så er det ikke slik overalt. Og vi kan heller ikke regne med at det kommer til å forbli slik her for alltid.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:36   #55
Albertine
Passiv

Standard

Jeg skulle ønske det fantes en sånn side som kunne sammenligne partiprogrammene til de enkelte. Etter en runde i byen i dag og diverse foldere er jeg enda mer i tvil.

Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:42   #56
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Aftenposten sin valgomat er ikke så aller verst, Albert.

Gammel 19-08-09, 16:50   #57
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har aldri hemmeligholdt hva jeg stemmer, er medlem av SV og stolt av det

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:51   #58
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg må innrømme at jeg automatisk tenker Frp når noen ikke vil fortelle hva de stemmer.

Jeg er politisk engasjert og anser det som en viktig del av mitt verdigrunnlag og dermed personlighet. Derfor synes jeg det er helt naturlig at folk rundt meg vet hva jeg stemmer.

Jeg tenkte sånn før. Nå tenger jeg at FRP-velgere ikke vet bedre og derfor gjerne utbasunerer at de er egoistiske fjolls som stemmer for lavere skatter og billigere alkohol.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 17:51   #59
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg føler at mitt politiske ståsted sier noe om mine verdier og holdninger, som jeg faktisk er stolt av.

Samme her.

Og man kan vel aldri være 100% enig med ett parti. Jeg stemmer på det partiet som ligger nærmest mine verdier og min ideologi.

Gammel 19-08-09, 18:07   #60
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tsk, jeg er medlem og jobber i et parti, har sittet i en programkomite for en tid tilbake, levert masse forslag til det nasjonale programmet for de neste årene osv. Ikke en gang JEG er enig hele programmet. Jeg synes det er helt latterlig å skulle måtte være enig i alt et parti står for. Enten velger man seg en kjernesak eller to som akkurat det partiet slåss for, eller man ser at et parti er i det store og hele verdimessig på linje med en selv osv.

Jeg er ikke noe kjernesaksmenneske, men mitt parti er helhetlig det jeg er mest enig med. Når et program utformes er det utvalg i partiet som leverer inn forslag (feks leverte kvinnepolitisk utvalg som jeg er med i forslag på kapitlene om velferd og feminisme) og forsøkte å se andre politiske områder i feministisk perspektiv. I mitt parti finnes en rekke utvalg på ulike saksfelt som jobber med å oppdatere seg, diskutere ting og lære nytt mellom landsmøtene. Vi behandler ulike forslag og lager forslag selv til utspill og politikk. I tillegg har vi innspillrunder i hver programperiode som vi kaller "Gi SV beskjed", der folk - enkeltpersoner og organisasjoner kan komme med sine forslag til ting vi bør ha med i programmet. Vi snakker også med feks krisesentre, miljøorganisasjoner, barnevernsfagfolk, lærere, bønder, gründere og alenemødre for å få innspill. Så leveres forslaget til organisasjonen, lokapartiene behandler dem, kommer med endringsforslag, landsstyret gjør det samme og så til sist landsmøtet. Så det skal godt gjøres å være helt enig i alt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.