|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Little miss Perfect
Uttrykket ble brukt for å forklare at foreldrene i dette tilfellet var fattige hvite folk, men få muligheter til et løft på den sosiale rangstigen. Uttrykket er ikke pent, det er jeg helt enig i.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det er litt nedlatende å skylde på at de er fattige, det blir lett litt sånn "fattige er dumme" (jeg mener ikke at du sier det altså!). Det koster faktisk ganske mange penger å delta på disse greiene, og mitt inntrykk fra andre dokumentarer er at det ikke er spesielt fattige folk som deltar. Det er lavere middelklasse, men ikke ustyrtelig fattige. Det jeg syns er felles er at det er folk som kanskje ikke har sett verdien av utdannelse selv, og derfor har vanskeligere for å velge det som en vei for barna sine.
|
|
|
#3 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Vi vet at de ikke har penger fordi det kom fram i episoden i går. Jeg snakker kun om det ene foreldreparet som selv sa noe om dette. Mor kjøpte klærne til dattera i bruktbutikk og sydde på paletter selv. Hun ble ikke spraybrunet, hadde ikke løshår osv...
|
|
|
#4 |
|
Tidsklemma
|
Jo, men vet vi egentlig at de er så fryktelig fattige disse familiene da? De kjøper da kjoler til døttrene sine til over $700 og det er ikke småpenger for enhver amerikaner. En spelling bee konkurranse tror jeg ville gitt omverden et helt annet inntrykk. (Jeg mener ikke at det er mer forsvarlig å presse barna sine til å delta på noe slikt, men jeg mener at økonomisk sett må det da være lettere, samt læringen man har igjen for det må vel gi større muligheter for å feks oppnå stipender til skoler) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: Little miss PerfectDet slo meg at mødrene jevnt over ikke var noen fruktfat *ærlig*, og at dette kanskje kan handle om deres egne komplekser? Leve igjennom barna er sikkert et ok substitutt det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Textrovert
|
Nå er det flere som har hevdet dette i denne tråden, og jeg kjenner at jeg blir litt provosert av det. Jeg har alltid hatt store komplekser for utseendet mitt og var aldri noe populært barn. Det betyr da vel ikke at jeg automatisk har behov for at mine barn skal ta støyten for det, og presses til å bli "perfekte".
|
|
|
#7 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Man kan si omtrent nøyaktig det samme om en liten pianospiller f.eks:
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg mener overhodet ikke at det eksisterer en nødvendig sammeheng mellom mødres komplekser og det å presse barna sine. Men i dette tv-programmet så virket det dessverre som om det var akkurat det disse mødrene gjorde. Levde ut drømmer gjennom barna sine.
|
|
|
|
#11 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja, akkurat det samme har slått meg vedr. min sønn også.
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
|
Det er ingen her som sier at alle er sånn og at det er automatikk i dette. Jeg har da mine komplekser jeg og, uten at jeg prøver skape en illusjon av at jeg har et perfekt barn for det. Men jeg tror nok det kan være et psykisk issue tilstede hos en del av disse mødrene og at det er dårlig selvtillitt inne i bildet. Jeg kan fint se for meg at det kan hjelpe å kunne presentere et "perfekt barn" for noen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Little miss PerfectJeg så 5 min i går kveld. Og ble kvalm og lei meg. Klump i magen.
|
|
|
#15 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Little miss PerfectMen på en måte blir det en forskjell likevel synes jeg, selv om man blir preget og påvirket av begge deler. For fotball KAN man liksom slutte med og distansere seg fra, når man blir gammel nok til å velge selv. Utseendet vil liksom alltid følge en. Det er ikke noe man kan legge bort og droppe helt ut.
|
|
|
#16 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Jeg syns egentlig utseende og prestasjon blir to sider av samme sak.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Jo, jeg er enig i det. At det da blir press fra foreldrene og ikke et ønske fra barna. Men uansett blir barn større og kan velge selv. Og da kan de slutte helt med en idrett eller et instrument. Men hvordan de ser ut vil de alltid ha med seg. Og det må de forholde seg til hele livet. Man kan velge å ikke forholde seg mer til en sport feks. Selv om det uansett har preget personen opp igjennom åra.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Little miss PerfectMan kan slutte med skjønnhetskonkurranser også. Jeg tror endel av dere undervurderer hvor mye et barn kan identifisere seg med et talent, og at det er minst like vanskelig å innse at man bare er en middelmådig fotball- eller pianospiller som å innse at man har et helt ordinært utseende.
|
|
|
#19 |
|
Tøff
|
Sv: Little miss PerfectProgram som dette kan jeg ikke se på. Jeg blir forferdelig trist og lei meg, og Mett bare fnyser og blir rasende.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Klart man kan slutte, men man drar jo alltid med seg utseendet sitt. Det kan ikke legges bort. Og missekonkurranser er jo veldig knyttet opp mot hvordan man ser ut, ikke opp mot noe man kan.
|
![]() |
|
|