|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hertuginne
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Problemet med å sette regler om at "vafler er ikke lov" er jo at det finnes vafler som faktisk er sunne. Jeg lager gjerne vafler eller lapper av havregrøtrester (lillesøster spiser havregrøt til kvelds hver kveld, så vi har ofte rester), hvor jeg blander i litt fibramel, et par egg, bittelitt melk og bakepulver. Det blir kjempegodt, er sunt men jeg innser jo det at det ikke ser sunt ut. Men hadde en lærer eller barnehageansatt reagert så hadde jeg enkelt informert om hva det var og sagt at jeg ikke kom til å innrette meg etter ønske om null vafler.
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Jeg lager vafler som dette, og ringte læreren etter at hun hadde kritisert matpakken til enern. Læreren var rett og slett ikke enig i at jeg hadde rett, så hun bjeffet til meg at det ikke var lov. Vafler er vafler, fikk jeg høre!
|
|
|
#3 |
|
Hertuginne
|
Sjarmerende.
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Enig. Forøvrig hørte jeg fra en nabo med litt eldre barn enn mine at skolen hadde prøvd seg med kostholdsinformasjon, hvor de stemplet nugatti som usunt, mens brunost, det var sunt og godt, det! Det var noe av dette som førte til et "mødre-opprør" før min tid. (Fillern og at jeg ikke var med da! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg har snakket litt med vesla om dette og hun sier det er læreren (navnet) som sier det ikke er lov. Hun snakker nok sant, det virker sånn. Men jeg skal høre med læreren om hva som er lov og ikke, de må da komme med noen regler rundt dette om det skal være sånn? Vi har fått flere skriv om alt mulig som har med skolen å gjøre, men matpakker har vi ikke hørt et knyst om, annet enn kommentarer til vesla om at ditt og datt ikke er lov å ha med seg når hun spiser.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg skulle ønske de fulgte litt mere med. Mazungen kommer stadig hjem uten å ha spist og det er bekymringsfullt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Går 04-ungen på skolen? Er ikke hun et år for ung? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glad
|
03 står det i signaturen hennes.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Og det stemmer, men jeg må innrømme at det av en eller annen uforståelig grunn stod 04. Fikk endret det og så crashet PCen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Kan det tenkes at skolene setter opp disse reglene for å gjøre det enklest mulig for seg selv. (Siden lærerne, tro det eller ei, har andre ting å ta seg til enn å sjekke kakaoprosenten og byggmelinnholdet i diverse sjokolader og vafler.) De fleste skoler har regler om at søtsaker og kaker ikke er lov å ta med på skolen. Selv om mørk sjokolade og grove vafler er like sunt som kakao og hølvfint brød med prim, blir det så fordømt vanskelig å håndheve disse reglene i praksis. Får Lise ha med seg mørk sjokolade, vil gjerne Ole ha med seg seg sukkerfri sjokolade og så kommer Kari med kvikk-lunsj. Og hvor går grensen for hva som er sunne vafler og boller og hva som ikke er det? Hvor mye byggmel, eller rug bør de inneholde. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Vafler er nå én ting, men synes du en karbonade i grovt brød kan sidestilles med junkfood-burger og nektes å ha med på skolen? Problemet er at jeg har ei småspist og kresen jente, og om jeg sender med henne brødskiver så kommer de hjem igjen urørte. Ergo MÅ jeg ta den kampen for at hun i det hele tatt skal få i seg mat på skolen. Og det er aldri snakk om usunn mat.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Nei, jeg ser ikke problemet med pizzasnurrer og karbonader i grovt brød. Er det virkelig vanlig at skolen nekter barna å ha med det? Jeg ser "søtmat-" problematikken, men ikke helt den biten der. :innrømmer: Hvis barnet hadde nektet å spise andre ting, hadde jeg selvfølgelig tatt opp kampen selv også. Jeg svarte i grunn mest på sjokoladebithistorien til Safran, fordi jeg skjønte hvorfor læreren reagerte. (Kakao er forresten akseptert fordi det går under kategorien "varm drikke", og kan være OK å ha med på tur, tror jeg.) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?[
Jeg tror det er ganske vanlig at lærerne sjekker matboksen til de minste elevene. Det er vanligvis ikke for å sjekke hva de har med seg, men om de spiser noe.
Det prøvde jeg å fortelle læreren til jentungen også, men da var jeg tydeligvis vanskelig. En 1. klassing burde nemlig klare å ta imot beskjed om sånt og vidreformidle det til foreldrene. Hun skulle også huske dette da hun begynte i 2. klasse.
Helt enig.
Jeg syns det burde være greit om det er hver dag også så lenge det er grove vafler/pannekaker. Det er mye sunnere enn kneipbrød.
Kanskje fordi man ønsker at ungene skal spise sunt? Kanskje ungene er småspiste og man velger noe de liker. Kanskje man har unger med allergier som man ønsker å gjøre noe ekstra for. Kanskje man ikke er enig i at kneip med brunsost er det beste i matpakka?
|
|
|
#14 |
|
saftig
|
Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Men da synes man jo det er en ""battle" som er verdt å ta, da. :skjønner ikke problemet: Jeg har jo aldri sagt noe om at barn som er allergiske mot brunost skal spise likevel det for å unngå å trosse skolereglene?
Jeg må tydeligvis forklare meg nærmere... Skolen setter av og til opp tilsynelatende firkantede regler for å gjøre det enklest mulig for seg selv. "Seg selv" betyr i dette tilfellet at lærerene kan bruke tiden sin på det de egentlig er der for; å ta seg av alle elevene på best mulig måte. Jeg prøvde virkelig å forklare problemene som ofte oppstår hvis man åpner for vafler og sjokolade. (De grove vaflene kan jeg til nød forstå, men at du gidder å kjempe så hardt for den mørke sjokoladebiten? Really? ) Det hadde helt klart vært en fordel hvis noen foreldre husket på at deres barn ikke er det eneste i klassen. Derfor snakket jeg om "pick your battles." Men for all del; hvis du mener at ditt barns helse og velvære står og faller med en rute Premium Orange, så synes jeg du bør kjøre på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Det er litt vanskelig at mange har så ulik standard for hva som er sunt. Vi for eksempel, sender med yoghurt hver eneste dag i barnehagen. Som regel er det danonino uten tilsatt søtning, men også vanlige yoghurter med sukker. Det er fordi Glitterbarnet ikke drikker melk, og det ville vært vanskelig å fått i ham nok kalsium uten disse yoghurtene. Jeg har hørt om mange skoler og barnehager som forbyr yoghurt på generell basis, og det ville vært umulig for oss å følge opp.
|
|
|
#17 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi har ikke fått noen restriksjoner som sådan fra skolen til Storebror, annet enn at de helst ser at vi ikke har sjokoladepålegg på skiva. Det eter vi nå ikke lell.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Når det gjelder bytting av mat så er jeg sterkt og innbitt motstander av dette. |
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Det varierer fra lærer til lærer, jeg hørte om en lærer som sjekket alle matbokser hver dag og ga beskjed på foreldremøte hva som var lov og ikke. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Her ble det oppfordret både fra helsesøster på foreldremøtet før sommeren, og fra kontaktlærer på foreldremøtet nå i høst, om å ha sunn mat i matpakken, men ingen forbud. Sjokolade er ikke lov, med mindre det er turdag og det er spsifisert at tursjokolade er lov. Som lærer skjønner jeg den, selv om sjokolade ikke nødvendigvis er det samme som sjokolade. For en 1. klassing som ser kompisen ha med sjokolade, er det revnende likegyldig hvor høy kakaoprosenten er. MEN, sånt skal tas med foreldrene, ikke med ungene. |
|
|
|
![]() |
|
|