Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du blodgiver?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-09, 09:08   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du blodgiver?

Ja. Men må vente ett år etter fødsel. Hvor lenge etter amming, noen som vet?

Sist redigert av Dali : 22-09-09 kl 09:36. Årsak: Korrigerer ventetid etter fødsel etter å ha oppdatert meg.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:10   #2
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er blodgiver og står i benmargsregisteret også. Donorkort har jeg ikke, men de rundt meg vet hva jeg mener. Men skal få ordnet donorkort nå.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:29   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Ja. Men må vente ni mnd etter fødsel. Hvor lenge etter amming, noen som vet?

Jeg mener å huske at jeg ble satt opp rutinemessig et år etter fødsel, så de regner vel med at man kan amme ganske umiddelbart etter ammeslutt?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:33   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mener å huske at jeg ble satt opp rutinemessig et år etter fødsel, så de regner vel med at man kan amme ganske umiddelbart etter ammeslutt?

Ok, da får jeg vente tålmodig på innkalling. Vet jo at det er blodmangel for tida, så jeg kunne tenke meg å starte igjen med en gang.

Gammel 22-09-09, 15:56   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle som er blodgivere og kan tenke dere å bli benmargsgiver, si i fra neste gang dere gir blod så tar de bare litt ekstra blod og registrerer dere!

Sist redigert av Pelen : 22-09-09 kl 22:38.
Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 16:05   #6
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har mange ganger tenkt å bli det. Men har en stor sprøyteskrekk og tynne årer, og de må bestandig rote inni (og lille meg feller alltid tårer under blodtapping). Dårlige unnskyldninger, men det er noe av årsaken til at jeg ikke er...

Gammel 22-09-09, 16:20   #7
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

• 4 ukers karantene
Etter opphold i USA, Canada og Afrika nord for Sahara.
Flåttbitt (obs. rødhet og hevelse rundt bittet gir 6 mnd. karantene).

I USA er det vært fall bare 4 ukers karantene på sommeren. På vinterhalvåret gjelder ikke dette (så jeg kan gi når vi er i Norge i jul).

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg får ikke lov. Og så får jeg lov. Og så får jeg ikke. Det er avhengig av hvem jeg prater med på Blodbanken. Men jeg tror jeg skal gjøre et nytt forsøk. De overvurderer litt hvor heftig sex jeg hadde med afrikanere da jeg var fem.

Det er farlig å bo i utlandet. Jeg fikk ikke heller lov i Norge. I Sverige ville de ha blodet mitt. Grunnen var at jeg hadde bodd i Italia (1980-1983) og da kunne jeg visst være veldig syk av et eller annet til tross for at det var så lenge siden. Men så kom de på at det var litt rigide regler så det ble endret for noen år siden og da ringte de meg og spurte om jeg ville gi blod. Når jeg flyttet til Norge så ville jeg gjerne bli blodgiver og et av de siste spørsmålene var om jeg hadde bodd lenger enn 3 måneder syd for Alpene. Og det hadde jeg jo. De hadde tydeligvis registrert meg tross alt og tok kontakt når reglene ble endret. Vi var jo kanskje enda mer klare over hva man ikke burde gjøre med tanke på Hepatitt enn de som var der på ferie. Bra at reglene ble endret.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 11:50   #8
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Nei, dessverre. Ingen vil ha blodet mitt pga blodsykdom og medisiner.

Gammel 22-09-09, 09:17   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har meldt meg to gonger, både på St Olavs og på Haukeland, men har fått avslag grunna eiga helse begge gonger. Eg skulle gjerne gitt både blod og beinmarg.

Donorkort har eg og mine nærmaste er greit informert om mine ønsker om å bidra med reservedeler om det skulle oppstå eitt eller anna. Eg er imidlertid litt usikker på om nokon vil ha noko frå kroppen min. Den fungerer ikkje heilt som den skal, og egnar seg kanskje best til forskning

Gammel 22-09-09, 09:28   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

Skjønner igrunnen ikke at noen som kan, ikke vil...

Da har du kanskje aldri møtt noen med skikkelig angst for leger, sprøyter og sykehus? Jeg skjønner godt at en del ikke gir blod selv om de teknisk sett kunne ha gjort det.

Det er også et spørsmål om hvor mye arbeid man må gå til for å få det gjort; da jeg var student og billøs, kunne man ikke gi blod på sykehuset, men måtte til andre siden av byen. Det fristet lite å sitte på bussen i en time hver vei, i tillegg til den timen det gjerne tar med selve blodgivingen, for å si det mildt, så da ble det rett og slett ikke til at jeg så meg overskudd til det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:34   #11
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har gitt blod og har lyst til å gi igjen når jeg får lov hvis jeg finner en måte det er praktisk mulig å få det til på i forhold til jobb og sånt.

Gammel 22-09-09, 09:44   #12
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg er ikke blodgiver, men skulle gjerne vært det.
Fikk ikke lov, veier for lite.

Har donorkort i lommeboka da.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:53   #13
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er blodgiver.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 09:59   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært, men pga av lave jernlagre fikk jeg ikke gi før det kom opp på et akseptabelt nivå igjen.
Jeg burde kanskje sjekke dette nå og starte opp igjen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:05   #15
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært blodgiver for mange, mange år siden, men ikke nå lenger. Jeg får ikke lov pga medisiner jeg tar.

Jeg er også positiv til organdonasjon, men har ennå ikke fått meg donorkort. Mannen er informert, og han er enig. Vi har ikke diskutert om dette også skal gjelde barna, men i utgangspunktet er jeg positiv til det også.

Gammel 22-09-09, 10:11   #16
Krem

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg er blodgiver, og har informert alle rundt meg at jeg donerer gjerne organer og. Mannen min gir og blod, så vi har ofte en dobbeltdate på blodbanken. :kvalitetstid:

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:12   #17
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, jeg er blodgiver. Har gitt blod siden 1991, selvfølgelig med de opphold livssituasjonen til enhver tid har krevd. Var i blodbanken torsdag i forrige uke.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:24   #18
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er blodgiver og beinmargsdonor. Har sånn fin type O-blod...
Arb. giver (les meg selv nå) betaler lønn for den tiden jeg er borte, det har tidligere arb.givere også gjort! Flott tiltak synes jeg!

Gammel 22-09-09, 10:20   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er godkjent blodgiver, men klarer stadig å bli midlertidig avskiltet. Nå må jeg vente 6 mnd før jeg kan gi blod, og innen den tid har det sikkert skjedd noe annet som avskilter meg igjen.

Gammel 22-09-09, 10:29   #20
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Ja. Men må vente ett år etter fødsel. Hvor lenge etter amming, noen som vet?

Du må ha sluttet å amme. Men dagen etter er egentlig nok. (Hvis du da egentlig vet at du har sluttet, med meg gikk det ganske gradvis å slutte å amme.) Er for din og barnets skyld at en ikke skal amme og gi blod.

Hilsen blodgiver i ca 12 år (med flere pauser for tre svangerskap og diverse karantener) som har jobbet på blodbank i nesten 10 år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.