Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærer "mobbet" på facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-09, 20:23   #41
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærer "mobbet" på facebook

Jeg har opplevd at en lærer fikk "hatgruppe" opprettet på et annet nettsted, pga at denne læreren dømte "feil" (i en elevs øyne) i en fotballkamp. Så dømmekraften hos elevene er ikke alltid like god.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:27   #42
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jepp. Jeg tror jeg bare har opplevd to tilfeller av elever som hater meg. Det er jo en naturlig reaksjon på at man ikke får slå sidemannen. Eller ikke får kalle læreren sin "babe", selv om hun er 27 og ser yngre ut.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:34   #43
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jepp. Jeg tror jeg bare har opplevd to tilfeller av elever som hater meg. Det er jo en naturlig reaksjon på at man ikke får slå sidemannen. Eller ikke får kalle læreren sin "babe", selv om hun er 27 og ser yngre ut.

Jeg hadde helt klart latt elevene mine kalle meg babe.

Og klart det er mobbing når noen blir hengt ut på FB med navn og "persombeskrivelser" for å få vedkommende sparket fra jobben sin. Og ved å oppfordre andre til å melde seg inn i gruppen og mene det samme.

Hadde det vært meg hadde jeg anmeldt eleven.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:45   #44
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg hadde helt klart latt elevene mine kalle meg babe.

Det inngikk som et ledd i en "Hvem Kan Finne På Den Tøffeste Måten Å Ikke Vise Respekt For Læreren"-kampanje, for å si det sånn. Å løfte meg var visst også tøft, men det ble med én gang. Jeg tåler å bli hatet.

Jeg tror nok jeg også hadde anmeldt, om jeg ble utsatt for sånn uthenging på nett. De får jammen lære seg nettvett før eller siden.

Sist redigert av Matilda : 06-10-09 kl 21:04.
Gammel 06-10-09, 20:56   #45
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror vi aner konturer av hvordan ting blir fremover, og da trengs det tydligere regler på dette. Men kan det stoppes i det lange løp? Hva med outing som skjer uten tydelig avsender og på en server som ligger utenfor norsk rekkevidde. Jeg hørte nylig et foredrag der temaet var "generation boss", det ligger nok mye i det. En generasjon som ikke finner seg i noe som helst, og som styrer omgivelsene sine på alle punkt som styres kan. Teknologien åpner for alt dette, og dessverre bruker nok noen verktøyene til egen fordel men likevel lite klokt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 21:19   #46
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Det er ingen her som har sagt at det er ok å henge ut enkeltmennesker. Ikke at det er en lur måte å reagere på heller. Bildet fra facebook-siden er linket fra en av landets største aviser, så bildet er tilgjengelig for alle.

Sitron sier at det er forståelig at barn kan reagere med å bruke et medium de er kjent med, for å få frem problemene. Det er ikke dermed sagt at hun synes det er ok, eller at det er greit at de gjør det. Men det er forståelig fordi de er barn, og dette er en lett måte for de å anonymt prøve å løse problemet.

Jeg skrev mobbing med hermetegn, fordi det finnes en mulighet for at barna har laget siden uten at mobbing var motivet. De skriver jo til og med at "Vi skriver ikke dette for å være slemme eller noe sånt, men fordi vi plages." At det uthengingen oppleves som vond, og synd, er jeg helt på nett med.

Men at rektor kaller dette mobbing av *verste* sort, synes jeg er sterkt overdrevet. Mobbing av verste sort, går ikke på en tilbakemeldig/uttalelse/opprop om at elevene føler seg bøllet med gjennom skolehverdagen. Jeg kan forstå det, om saken var uthenging av en lærer på de grunnlag Nelle skrev her. Men her er det uthenging om at elevene føler seg redde.

Barn bruker de medium de er kjent med. På internett kan de velge å være anonyme. Om de skal gå "tjenestevei" på skolen sin for å få bukt med problemet, risikerer de å få en dårligere skolehverdag og dermed dårligere utdanning. Det er ikke sikkert de veier plagene fra læreren, høyere enn risikoen de får med stress for å innraportere utbruddene hans. Det er forståelig. Men det er jo ikke riktig at slikt ikke blir raportert inn. Det bør jo være i skolens interesse at lærerene oppfører seg pent.

Jeg mener det burde på enhver skoleside, ligge en tilbakemeldingsfunksjon der det anonymt kunne sendes inn meldinger til skolen. Og elevene burde blitt oppfordret til det i løpet av skoleåret, slik at de var godt kjent med muligheten. Det kan jo være fint på alle slags måter. Positive tilbakemeldinger kunne kommet oftere, og negative tilbakemeldinger enten det gjaldt undervisningsklager, mobbing, trakasering, overtråkk av intimgrenser eller overgrep kunne fått komme frem. (Mottakerene av meldingene ville jo vært voksne fornuftige ansatte ved skolen, slik at de hadde hatt intelligens nok til å vite at noe ville vært tulleinnmeldinger.)

Ps. Nå vet ingen her fakta om den aktuelle saken, og om elevenes ytringer er riktige. Men vi alle vet vel at det finnes slike lærere? Derfor mener jeg det er riktig med en slik debatt.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 21:24   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg diskuterte med broren min da han var i hate-lærer'n-alderen, han mente da helt oppriktig at et menneske som kledde seg feil/teit gjorde seg fortjent til å ikke bli behandlet skikkelig. (Han har merkelig nok vokst opp til å bli både fornuftig og en god leder). Den gjengen der kunne glatt laget en slik FB-kampanje for å sverte en lærer som ikke hadde gjort annet enn å ikke gi dem fritimer når de ba om det.

Elever har nok for få muligheter til å klage, og skoleledelsen har også for få muligheter til å bli kvitt lærere som over hodet ikke fungerer. Men det har ikke noe med dette å gjøre, det her er lavmål. Om det er mobbing av verste sort vet jeg ikke, men det er mobbing og ikke akkurat en aksjonsform man kan godta.

Gammel 06-10-09, 21:28   #48
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du er helt på bærtur, nam.
Alle vet at det finnes lærere som ikke burde være lærere, på samme måte som det finnes sykepleierer som aldri burde vært sykepleiere og politi som aldri burde vært politi.

Jeg synes du unskylder barna og fratar dem ansvar for det de faktisk driver med: nettmobbing. Denne gangen var det en lærer, neste gang er det en elev. Dette er ikke greit og det må vi som voksne gi klar beskjed om. Jeg ønsker ikke at mine barn verken skal henge ut lærere eller medelever eller selv bli hengt ut. Og jeg hadde skammet meg langt, langt inn i sjelen om mitt barn hadde vært med på slik lavpanna oppførsel som dette. (Og så hadde jeg kurset poden i nettvett, konfliktløsning og rette tjenestevei.)

Gammel 06-10-09, 21:42   #49
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

@ 007: Amen.

Gammel 06-10-09, 21:46   #50
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes du er helt på bærtur, nam.
Alle vet at det finnes lærere som ikke burde være lærere, på samme måte som det finnes sykepleierer som aldri burde vært sykepleiere og politi som aldri burde vært politi.

Jeg synes du unskylder barna og fratar dem ansvar for det de faktisk driver med: nettmobbing. Denne gangen var det en lærer, neste gang er det en elev. Dette er ikke greit og det må vi som voksne gi klar beskjed om. Jeg ønsker ikke at mine barn verken skal henge ut lærere eller medelever eller selv bli hengt ut. Og jeg hadde skammet meg langt, langt inn i sjelen om mitt barn hadde vært med på slik lavpanna oppførsel som dette. (Og så hadde jeg kurset poden i nettvett, konfliktløsning og rette tjenestevei.)

Det er mulig å se litt lengre enn at "Uthenging er slemt." Det er jo det første vi alle tenker når slikt skjer. Men når barn gjør slikt, så kan det være et symtom på noe. Noe utover "at barn ikke eier god oppførsel". Det er mulig å gå litt dypere enn som så.

Om du virkelig har lest tråden, så ser du at det er ingen her som sier at uthenging er ok.

Gammel 06-10-09, 21:48   #51
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er alle enige i at man har for få muligheter til å klage på lærere?

Jeg synes det er LANGT åpnere kanaler i f.eks vgs nå enn da jeg gikk der for 20 år siden. Man har jevnlige samtaler med kontaktlærer hvor man blir spurt om forholdet sitt til faglærerne og jeg synes stadig jeg hører om foreldre som ringer skolen for å ta opp saker i forhold til lærere.

Gammel 06-10-09, 21:49   #52
Frantzen
Passiv

Standard

Det er aldri greit å takle problemer på denne måten. Ja, de er barn, men det betyr ikke at det skal legges til grunn som en "vi-voksne-forstår-at-dere-er-frustrerte-og-uttrykker-det"-holdning. Om ungene møter ugreie lærere må de få hjelp til å si fra på en ordentlig måte. At de sier at de ikke mener å være slemme (hvilket viser hvor liten oversikt de har over hva de faktisk har gjort) er barns språk, og kan og skal ikke tas til inntekt for et forsvar av å lage en slik gruppe på nett.

Om det er vanskelig å melde problem-lærere så må det løses på andre måter.

Nettmobbing er et STORT problem og det skremmer meg at voksne, oppegående mennesker er villige til å godta denne formen for handlinger.

Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 21:54   #53
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Nettmobbing er et STORT problem og det skremmer meg at voksne, oppegående mennesker er villige til å godta denne formen for handlinger.

Hvem godtar det? Jeg har ikke sett noen her, eller andre steder som gjør det.

Gammel 06-10-09, 21:57   #54
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Det er mulig å se litt lengre enn at "Uthenging er slemt." Det er jo det første vi alle tenker når slikt skjer. Men når barn gjør slikt, så kan det være et symtom på noe. Noe utover "at barn ikke eier god oppførsel". Det er mulig å gå litt dypere enn som så.

Om du virkelig har lest tråden, så ser du at det er ingen her som sier at uthenging er ok.

Jeg synes ikke du tenker langt i det hele tatt.

Hvor i all verden er foreldrene til disse barna? Hvorfor har ikke de tatt affære dersom barna deres har blitt behandlet så grusomt slemt av denne uthengte læreren?

Gammel 06-10-09, 21:58   #55
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg synes det er LANGT åpnere kanaler i f.eks vgs nå enn da jeg gikk der for 20 år siden. Man har jevnlige samtaler med kontaktlærer hvor man blir spurt om forholdet sitt til faglærerne og jeg synes stadig jeg hører om foreldre som ringer skolen for å ta opp saker i forhold til lærere.

Jeg synes elevene har nok av muligheter til å klage. Vi har anonyme evalueringer hvert år. De har jevnlig kontakt med kontaktlærerne utenom fagtimer. Elevene kan ta opp saker i elevrådet eller gå rett til ledelsen. Selv er jeg ekstra nøye med å informere både elever og foresatte om at jeg ønsker tilbakemeldinger av alle slag på arbeidet jeg gjør, og at det jeg ha for å få til forandring om noen ser behov for det. Mitt inntrykk av våre elever generelt er at de har svært lav terskel for å ta opp ting de er misfornøyd med.

Siden jeg stiller meg åpen for dialog med elevene, får jeg også jevnlig klager på andre lærere. I sikkert 90 % av tilfellene er elevene fullstendig på jordet, men det skyldes gjerne at de ikke har fått tydelige nok beskjeder. Jeg ber dem uansett alltid om å ta det opp med den det gjelder, og sier at de heller får melde tilbake til meg eller ledelsen om de føler de ikke når fram.

Gammel 06-10-09, 22:00   #56
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg synes elevene har nok av muligheter til å klage. Vi har anonyme evalueringer hvert år. De har jevnlig kontakt med kontaktlærerne utenom fagtimer. Elevene kan ta opp saker i elevrådet eller gå rett til ledelsen. Selv er jeg ekstra nøye med å informere både elever og foresatte om at jeg ønsker tilbakemeldinger av alle slag på arbeidet jeg gjør, og at det jeg ha for å få til forandring om noen ser behov for det. Mitt inntrykk av våre elever generelt er at de har svært lav terskel for å ta opp ting de er misfornøyd med.

Siden jeg stiller meg åpen for dialog med elevene, får jeg også jevnlig klager på andre lærere. I sikkert 90 % av tilfellene er elevene fullstendig på jordet, men det skyldes gjerne at de ikke har fått tydelige nok beskjeder. Jeg ber dem uansett alltid om å ta det opp med den det gjelder, og sier at de heller får melde tilbake til meg eller ledelsen om de føler de ikke når fram.

Dette kjente jeg meg godt igjen i. Slik fungerer det hos oss også.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 22:22   #57
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg som ikke er lærer eller har klaget på en lærer er det jo vanskelig å si hvordan skolen er i dag. Finnes det kanaler som fungerer bra er jo det topp!

Gammel 06-10-09, 22:32   #58
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det må aldri, på noko vis, gjevast signal som kan tolkast som at det å henga ut ein enkeltperson på nettet kan vera aksepterbart, uansett kva ein meiner denne personen har gjort.
I eit sivilisert samfunn har ein andre mekanismar for å hanskast med feil behandling av elevar, overgrep eller kva det måtte vera.
Det som kan leggast på nett vil i høg grad vera subjektivt, kan veksa seg ut av kontroll og vera vanskeleg å "sletta" om det syner seg ikkje å vera rettmessig.
Denne tendensen med digital uthenging av enkeltpersonar må ikkje få rotfesta seg meir. Å ikkje få bukt med det vil vera eit knefall for barbariet.

Gammel 06-10-09, 22:32   #59
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det er greit å henge ut mennesker på den måten der. Om læreren er så ille, bør det tas tak i på andre måter enn ved "hjelp" av hatgruppe på FB. Det er bare så utrolig lavmål med slike grupper.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 22:42   #60
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Helt enig.

For eksempel skal læreren faktisk kunne dokumentere ikke bare karaktergrunnlag, men også at eleven er blitt holdt informert om, hvordan han eller hun lå an karaktermessigt, og hvordan han eller hun eventuelt kunne forbedret seg. Hvis eleven er misfornøyd med karakteren og klager, og læreren kan ikke dokumentere ovenstående, får eleven automatisk medhold i klagen sin. Resultat: alle tilbakemeldinger på prøver og høringer skal være lagt inn på data, og faglærer skal ha underskrevet protokoll på flere evalueringssamtaler per elev hvert skoleår.

I tillegg har eleven en kontaktlærer som han/hun har ca. 3 samtaler med hvert år, hver klasse har 2 elever som er klasserepræsentant OG elevrådet på de fleste vgs har et medlem som tar seg av megling i konfliktsituasjoner.

Nå er Galterud skole en ungdomsskole, men jeg forventer at de har lignende opplegg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:02.