Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinnoff: Unngår du å konsumere juleprodukter før desember?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Unngår du å konsumere juleprodukter før desember?
Ja, jeg unngår juleprodukter før desember/advent har startet. 101 61,21%
Nei, jeg konsumerer juleprodukter helt uavhengig av vi er kommet til desember eller ikke 64 38,79%
Deltakere: 165. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 10:56   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Unngår du å konsumere juleprodukter før desember?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Er klementinene gode nå?

Jeg kjøpte noen på Ica for to uker siden, de var utrolig gode. Så kjøpte jeg noen samme sted i går, de var ikke så voldsomt gode, altfor syrlige. Men bedre enn de tørre greiene jeg kjøpte på Obs.

Gammel 15-10-09, 10:56   #42
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg venter med alt, men ikke med lutefisken. Det greier jeg ikke å vente på. Ikke lenge igjen nå

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 11:02   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lutefisk ja, er det godt? Har aldri smakt det faktisk.

Gammel 15-10-09, 11:04   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette minner meg om at jeg skal prøve pinnekjøtt i år. En eller annen dag. Det har jeg aldri smakt. Men jeg liker fårikål - da liker jeg sikkert pinnekjøtt.

Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 11:14   #45
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lutefisk ja, er det godt? Har aldri smakt det faktisk.

Kjære deg, du har gått glipp av noe!
Bare pass at den er fast i fisken og ikke en dissende klump. Det får du til ved å strø uanstendige mengder med salt over fiskestykkene i langpannen og dekk til med folie. La det stå i hvertfall 30 min. og hell av vannet som blir trukket ut av fisken. På med folien igjen og inn i stekeovnen på 200 grader i ca. 40 minutter. Stek baconbiter, lag god erterstuing, brun smør til det er gyldent, ta frem en god sennep og gode poteter og så er det bare å glefse innpå! Husk øl og akevitt

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 11:15   #46
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg konsumerer stort sett det jeg har lyst på når det måtte være tilgjengelig.

Gammel 15-10-09, 11:19   #47
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå begynte jeg jammen å glede meg til jul
Jeg er ingen nazi på noen områder, heller ikke dette.

Gammel 15-10-09, 11:20   #48
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lutefisk er greit, men direkte godt i seg selv er det jo egentlig ikke. Ellers kan jeg fortelle smilefjeset at det er veldig stor avstand mellom fårikål (som er greit) og pinnekjøtt (som er alt annet enn greit).

Gammel 15-10-09, 11:20   #49
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. :superprektig:

Gammel 15-10-09, 11:24   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Kjære deg, du har gått glipp av noe!
Bare pass at den er fast i fisken og ikke en dissende klump. Det får du til ved å strø uanstendige mengder med salt over fiskestykkene i langpannen og dekk til med folie. La det stå i hvertfall 30 min. og hell av vannet som blir trukket ut av fisken. På med folien igjen og inn i stekeovnen på 200 grader i ca. 40 minutter. Stek baconbiter, lag god erterstuing, brun smør til det er gyldent, ta frem en god sennep og gode poteter og så er det bare å glefse innpå! Husk øl og akevitt

Flott, det skal jeg prøve i en av desemberdagene! Fisken blir ikke altfor salt når man bader den i salt før steking altså? Saltet trekker ut sammen med vannet? *domm*

Gammel 15-10-09, 11:28   #51
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg prøver å unngå det ja.
Når sambo kom hjem med julebrus så lot jeg meg ikke akkurat be to ganger, men jeg kjøper det ikke selv. Noen gode ting skal man spare til de rette omstendighetene synes jeg.

Men jeg kan helt fint spise f.eks julemarsipan til langt ut i januar når det er på salg. Man får jo mer for pengene. :økonomisk:

Gammel 15-10-09, 11:58   #52
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Generelt er jeg ikke så opptatt av juleprodukter, egentlig. Hvis jeg takker nei til nille-pepperkaker så har det sjelden med datoen å gjøre, for å si det sånn. Marsipan er vondt året rundt og mine juleservietter er bare rød og derfor ganske anvendelige i juni også.

Men jeg har noen ting som har en spesiell verdi for meg fordi de er forbeholdt jula. Pinnekjøtt for eksempel. Eller lukta av kongerøkelse. Jeg tror ikke disse tingene hadde vært så stemningsskapende for meg hvis de var med hele året, så jeg liker å begrense konsumet. Da jeg vokste opp var det strengt tabu mot å spise pinnekjøtt utenom julaften og påskeaften (eller hjemme hos noen som ikke hadde peiling på pinnekjøtt, det vil si de fleste). Jeg er litt slækkere nå, og spiser hvis jeg blir servert, men ville ikke funnet på selv å lage julemiddag verken i oktober eller i førjulstida.

Gammel 15-10-09, 12:13   #53
Gammel bruker
Passiv

Standard

Å vente til desember går stort sett greit - det er verre å stå i mot fristelsene når julemarsipanen er på halv pris i januar.

Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 12:22   #54
Kims
Aktiv

Kims sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Jeg bruker å vente til desember. Det spørs om jeg klarer å vente til 1. desember i år, for mannen min kom hjem med ei flaske julebrus til meg for et par dager siden. Nå står den i kjøleskapet og venter på meg.

Gammel 15-10-09, 13:13   #55
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Det eneste jeg spiser er marsipanpølser, for de er så utrolig gode når de er helt ferske. Smaker bedre tidlig i oktober enn sent i desember (da det jo så mye annet digg).

Pepperkaker og brus og sånt er jeg ikke så gæern etter, så det frister ikke før jul. Men har ingen prinsipper i så måte, så om jeg ville hatt noe, hadde jeg sikkert tatt for meg.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 17:18   #56
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Julebrus og pepperkaker kan inntas hele året, også juleøl på St.Hansaften. Ellers begynner jula her sånn ca 1. desember og etter det er vi åpne for alt.

Gammel 15-10-09, 17:20   #57
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Juleprodukter konsumeres kun i desember!

Gammel 15-10-09, 17:24   #58
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette minner meg om at jeg skal prøve pinnekjøtt i år. En eller annen dag. Det har jeg aldri smakt. Men jeg liker fårikål - da liker jeg sikkert pinnekjøtt.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 17:28   #59
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg unngår å konsumere juleprodukter før desember/advendt. Julebrus og julemarsipan er "hellig" for meg og den første biten/slurken tas 1. søndag i advendt. Jeg syns desember er en fantastisk fin mnd og syns det er synd at juleproduktene inntar butikkhyllene før den tid.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 19:27   #60
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til julemarsipanen, og kjøper ihvertfall ikke før desember. Julebrus er forbeholdt adventstiden, det liker jeg (men bare en type, selvfølgelig).
Ferdige pepperkaker liker jeg ikke, så det kjøper jeg aldri. Diverse julemat kan jeg godt spise et par ganger i løpet av desember, men ikke selve Julemiddagen - den venter jeg med til julaften.
Clementiner er ikke forbeholdt jula.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.