Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du knokereglen om hvilke måneder som har 31 dager?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan du knoke-reglen?
Ja, klart jeg kan! 241 96,02%
Nei, det har jeg faktisk aldri hørt om! 0 0%
Har hørt om det, men kan den ikke 10 3,98%
Deltakere: 251. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 22:32   #41
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du knokereglen om hvilke måneder som har 31 dager?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Selvfølgelig! Jeg kan selvfølgelig også reglen "mannen i månen kan smile og le, ringen rundt hodet er pi x d, men skal du finne fjeset til mannen, da må du ta pi r i annen" og andre vesentligheter.

noterer flittig, denne kan bli nyttig med en 8.klassing i hus, som ikke er kommet til månen ennå....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 22:36   #42
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Selvsagt kan jeg den.

Gammel 14-10-09, 22:37   #43
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Bruker knokeregelen hver gang jeg trenger å vite antall dager i måneden. Men, jeg bruker bare høyre knoke. Januar starter på pekefingerknoken, juli er lillefingerknoken, deretter begynner jeg forfra på pekefingerknoken (august) osv.

Gammel 14-10-09, 23:00   #44
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt. Den brukes fortsatt iblant, også.

Kan forøvrig bidra med en sånn gammel regle jeg går og husker på, jeg også:

i'en og y'en gikk en tur i byen, så møtte de j'en men de ville ikke se'n.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 23:01   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen i månen har jeg aldri lært.
Men alle slike smarte regler er mer enn hjertelig velkommen i denne tråden!

Gammel 14-10-09, 23:04   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ok, jeg ER dum. Ikke forstår jeg Peer Gynt, og ikke forstår jeg mannen i månen-reglen heller. :graver seg ned:

Det er en regel for å finne omkretsen av en sirkel ("ringen rundt hodet er pi ganger d") og arealet av samme sirkel ("fjeset til mannen", som er "pi r i annen"). Diameteren er d, og r er selvsagt radius

Gammel 14-10-09, 23:09   #47
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan knokeregelen og bruker den innimellom om jeg plutselig skulle bli usikker på hor mange dager en måned har.
I forrige uke drev jeg og lærte den til de to yngste ungene også.

Gammel 14-10-09, 23:10   #48
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Knokebruker her og.
Og mannen i månen var en morsom påminnelse.
En liten huskeregle om dobbel l.
Det er alltid to l'er i alltid,
det er aldri to l'er i aldri,
det er sjelden to l'er i sjelden.

Hvordan skriver man l'er forresten? L-er, ler, l'er?

Gammel 14-10-09, 23:11   #49
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Er helt avhengig av knokeregelen, faktisk.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 23:20   #50
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er en regel for å finne omkretsen av en sirkel ("ringen rundt hodet er pi ganger d") og arealet av samme sirkel ("fjeset til mannen", som er "pi r i annen"). Diameteren er d, og r er selvsagt radius

Ah. Jeg synes den regla bare gjorde ting vanskeligere, jeg, da.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 23:40   #51
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Yes, og den blir til tider brukt ganske så hyppig. Gud forby at det noen gang skal feste seg hvilke måneder som har hva.

Gammel 15-10-09, 01:04   #52
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Ja, den kan jeg. Bruker den innimellom faktisk.

Gammel 15-10-09, 07:33   #53
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det eg har lurt på(og det seier kanskje eittelleranna om meg ) er dette:
Er det tilfeldig at dette med knokane og lengda på månadane høver så bra, eller var det noko dei fekk som ein ljos idé, dei som fastsette kalenderen?

Gammel 15-10-09, 08:38   #54
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja den kan jeg og bruker den. Kan ikke huske når eller med hvem jeg lærte den.
Månereglen er ny for meg.
I-y-j reglen har jeg tydligvis glemt.
L-reglen husket jeg ennå (husker den ble ihyppig repetert av min mor).

Gammel 15-10-09, 09:15   #55
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det lærte jeg som barn. Husker dog ikke hvem det var som lærte meg det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 09:21   #56
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, klart jeg kan.

Å si jeg bruker den hyppig er vel å ta i, men kan det ikke i hodet uten heller.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 09:45   #57
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kom på et annet huskerim, som stod i en roman jeg leste en gang - tror det var en lærerstudent som fant det på, for å lære elevene forskjellen på "hvert" og "vært":

"Hvert med h og v og e
går i lag med eneste.
Vært med æ og ikke h
er et verb det vet vi nå."

[quote=Skilpadda;1876625]

Hm, det har jeg også lest. :gruble
Kan det ha vært Hvorfor lektor Alfsen sluttet å produsere stensiler?
(Avdelingen for obskure norske romaner.)

Også en huskeregel (en sjikklig nyttig en):
How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 09:53   #58
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Ja, og jeg bruker det fortsatt hver gang jeg lurer på hvor mange dager det er i en måned.

Gammel 15-10-09, 10:00   #59
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, huskeregler fester seg her. Mannen i månen har jeg aldri hørt da, men NÅ kan jeg den, vær trygg.

I norsktimene på videregående lærte vi (for å huske ord som skrives med sj-):

Sju sjeldent sjuskete sjørøvere sjauet på ei sjekte. Sjefen sjøl sjangla sjuk og sjalu ned i sjakta for å gi de sjofle sjelene et sjokk.

Og sånt går jeg og husker på.

For ikke å glemme regla vi fikk for å huske rekkefølgen på hjernenervene:
Oh oh oh, to touch and feel a girl's vagina at Harvard...

Gammel 15-10-09, 10:01   #60
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hm, det har jeg også lest. :gruble
Kan det ha vært Hvorfor lektor Alfsen sluttet å produsere stensiler?
(Avdelingen for obskure norske romaner.)

Ja! Den var det såklart. :obskur:

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Også en huskeregel (en sjikklig nyttig en):
How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics.

Den, ja. Den har jeg aldri greid å lære meg. Jeg er generelt flink til å lære ting utenat, men har en eller annen sperre akkurat når det gjelder tall.

Men en helt annen regel jeg lærte av Teofelia en gang i tiden: Ieg Drikker Flere Liter Melk Enn Lettøl.

Svar

Emneord
huskeregler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.