Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Er "herregud" et banneord?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Er "herregud" et banneord?
Ja 83 37,39%
Nei 139 62,61%
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-09, 14:35   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er "herregud" et banneord?

Jeg ser ikke på det som et bannord og bruker det nok mye, i overkant mye for f.eks svigermor.

Gammel 26-10-09, 14:35   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke det er et banneord, men liker ikke "den slags språgbrug" hjemme hos oss. Om fjortisene sier det er det ikke så nøye for meg, men de skal kunne vite når det er upassende å si det. Ikke når de er sammen med besteforeldre, lærere (?), og andre vokne eller små barn. De må passe på hva de sier når de er sammen med lillesøster på 4. Å ha en 4åring som går rundt å sier herregud er jeg ikke interessert i. Men, herregud.. det hender da at jeg også glemmer meg.

"Det er ikke pent å si herregud mamma"! Får si som min finske svigermor. "Jeg banner aldri, jeg sier bare Satan"!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:36   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som ikke synes "Herregud" er et banneord - er det helt OK at ungene sier "Herregud"?

Gammel 26-10-09, 14:46   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Dere som ikke synes "Herregud" er et banneord - er det helt OK at ungene sier "Herregud"?

Ja. Vi ler egentlig litt av det, fordi de høres da litt ut som meg.

De får derimot ikke si "pikk", "dass", og "fy fan", som de foreløpig har brakt meg seg inn fra andre steder. Vi vil heller ikke godta ordet drite (som er det verste jeg hører), og diverse obskøne underlivsbeskrivelser. Mannen må moderere sin bruk av ordet "jævlig" som tilsvarer "veldig" her på østlandet, og jeg må forsøke å ikke si satan og fakern så mye som jeg føler for. De må også veiledes etter hvert i når man til en viss grad kan godta bannskap, og når det overhode ikke er godtatt. Eks. når man detter å slår seg, kontra når man mister kakeskjeen i familieselskap.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:47   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ja. Uten å fremstille meg selv som en bryggesjauer så bruker jeg det ordet ganske flittig, og har aldri tenkt på det som ett banneord, eller noe stygt. Mer som ett "verktøy" for å understreke noe både i positiv og i negativ forstand.

Det er i det hele tatt ett uttrykk som blir brukt av de fleste jeg kjenner, og jeg har ikke opplevd at noen har reagert på min bruk av det.

Gammel 26-10-09, 14:50   #6
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Man bruker også ordet "Djeezes" (Jesus) som uttrykk, og det er vel i samme bane.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:55   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker ordet i både negative og positive sammenheng som:
..herregud så liten og nydelig!(nyfødt barn, liten hundevalp)
....herregud, nå er det nok!
...herregud, nå ble jeg utolig glad!

Så for meg er ikke herregud et banneord.
Eldstemann på 6 sier det stadig vekk og jeg tar meg i at jeg snakker til
han og ber han bruke et annet ord

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:04   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har en ganske snever definisjon av det å banne. Jeg skjelner mellom skjellsord, mer eller mindre pene kraftuttrykk, og bannord. Skjelningen er ikke helt konsekvent hos meg, men jeg tenker på bannord mest som ord man bruker i situasjoner som man i overført betydning kan sammenligne med å lyse folk i bann.

"Dra til h*****" anser jeg for banning.
"Din forb**** dritt" anser jeg for banning.

"Herregud så søt" ser jeg ikke på som banning, men som et misbruk av Guds navn (siden jeg personlig mener at man ikke skal bruke Guds navn i utide).

"Den var inni ræva stor" ser jeg på som kraftuttrykk og ikke banning.

Jeg tenker at mye kan være mindre pent eller direkte stygt selv om det ikke havner i bannekategorien for min del.

Hvilken kontekst ord brukes i betyr mye for hvordan jeg vurderer.

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men hva er egentlig forskjellen på herregud og faen? (Hehe, det rykker i fingrene mine mens jeg skriver, så uvant er det for meg å ta ordene inn i vokabularet...)

Refererer ikke begge til uttrykk fra det religiøse?

Begge refererer til uttrykk fra det religiøse, men det er jo en forskjell på "hvem man roper til". Det gir litt ulike assosiasjoner og jeg tror det ene blir oppfattet som mer negativt enn det andre for mange.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:02   #9
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Man bruker også ordet "Djeezes" (Jesus) som uttrykk, og det er vel i samme bane.

De er beslektet, ja. Bokstavelig talt.

Jeg synes ikke "herregud" høres ut som et banneord, det er på en måte så innarbeidet i dagligtalen. Men per definisjon er det jo et banneord. Jeg liker dog ikke at barna bruker det. :dobbeltmoralsk: Det vil si 4-åringen. Hos 17-åringen lar jeg det passere. :trippelmoralsk:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:49   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt.

Gammel 26-10-09, 15:08   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei for meg er det ikke OK at ungene sier det i tide og utide. Det handler for min del om at vi tror på Gud og påkaller Gud med de ordene som del av vår religiøse praksis. Da blir det ikke riktig for oss å slenge rundt oss med dette i alle sammenhenger.

Jeg ville på samme måte ikke like å bruke "hare krishna" (som var et populært kraftuttrykk i et miljø på Sørlandet en stund) som uttrykk, men da av respekt for de som tror på dette.

Jeg ser ikke på noen av disse som banning jf. min definisjon over.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:14   #12
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

"hare krishna" (som var et populært kraftuttrykk i et miljø på Sørlandet en stund).

Hva?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:36   #13
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er et bannord. Ei heller et rop på "høyere makter", da vi ikek er kristne.

Gammel 26-10-09, 14:37   #14
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Et spørsmål til, i krysningen mellom Cilens og Veronals innlegg - hvorfor er det da ikke greit at barna sier herregud?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:40   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et spørsmål til, i krysningen mellom Cilens og Veronals innlegg - hvorfor er det da ikke greit at barna sier herregud?

Jeg tenker ikke på det som et banneord, og jeg ville i prinsippet ikke protestere dersom Poden sa det heller. (I praksis kunne jeg kanskje sagt noe hvis det ble brukt i en sammenheng eller et tonefall jeg syntes var upassende, men det gjelder andre ord også, uten at jeg nødvendigvis kaller dem banneord.)

Gammel 26-10-09, 14:54   #16
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det er da greit det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:39   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at jeg ikke synes det er et banneord er ikke synonymt med at jeg bruker det, hvilket jeg ikke gjør, og dermed vil jeg heller ikke at barna mine skal bruke det.

Jeg synes ikke det er et fint ord å bruke, men jeg synes heller ikke det er et banneord.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 14:40   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pr. def. banneord i min verden. Dog ikke det med mest futt, det skal innrømmes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 20:59   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Pr. def. banneord i min verden. Dog ikke det med mest futt, det skal innrømmes.

Signerer. Jeg er ikke kristen, og det er derfor ikke opp til meg å definere banneordene. De jeg kjenner som er kristne definerer det som banneord, og da er det vel det? Jeg bruker det nok litt selv, for eldstemann har begynt å bruke det . Og helt ærlig - det høres bare tåpelig ut (og jeg er glad amerikanerne ikke forstår henne ).

Så om jeg ikke liker at hun bruker det, er det vel ikke ok at jeg heller gjør det ...

Gammel 26-10-09, 21:05   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter at jeg ble kjent med en prest så bruker jeg dette ordet sjeldnere og sjeldnere. Dessuten er jeg ikke kristen, så det har ingen betydning for meg å si det av den grunn, tenker jeg. Jeg burde vel heller si "Levi Fragell" eller noe slikt

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg kan liksom ikke se for meg at herr egud kan brukes negativt, men er mer synonymt med overraskelse av et slag.

Mulig det var slik tenkt hos de som satte inn bursdagshilsen i avisa for noen uker siden: "Jessu fader - tenk 12 år allerede".

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:07.