|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
| Se resultatene: Er "herregud" et banneord? | |||
| Ja |
|
83 | 37,39% |
| Nei |
|
139 | 62,61% |
| Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg ser ikke på det som et bannord og bruker det nok mye, i overkant mye for f.eks svigermor.
|
|
|
#2 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg syns ikke det er et banneord, men liker ikke "den slags språgbrug" hjemme hos oss. Om fjortisene sier det er det ikke så nøye for meg, men de skal kunne vite når det er upassende å si det. Ikke når de er sammen med besteforeldre, lærere (?), og andre vokne eller små barn. De må passe på hva de sier når de er sammen med lillesøster på 4. Å ha en 4åring som går rundt å sier herregud er jeg ikke interessert i. Men, herregud.. det hender da at jeg også glemmer meg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Etylbarbital
Sv: Er "herregud" et banneord?Dere som ikke synes "Herregud" er et banneord - er det helt OK at ungene sier "Herregud"?
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er "herregud" et banneord?
Ja. Vi ler egentlig litt av det, fordi de høres da litt ut som meg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja. Uten å fremstille meg selv som en bryggesjauer så bruker jeg det ordet ganske flittig, og har aldri tenkt på det som ett banneord, eller noe stygt. Mer som ett "verktøy" for å understreke noe både i positiv og i negativ forstand.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er "herregud" et banneord?Man bruker også ordet "Djeezes" (Jesus) som uttrykk, og det er vel i samme bane. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg bruker ordet i både negative og positive sammenheng som: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg tror jeg har en ganske snever definisjon av det å banne. Jeg skjelner mellom skjellsord, mer eller mindre pene kraftuttrykk, og bannord. Skjelningen er ikke helt konsekvent hos meg, men jeg tenker på bannord mest som ord man bruker i situasjoner som man i overført betydning kan sammenligne med å lyse folk i bann.
Begge refererer til uttrykk fra det religiøse, men det er jo en forskjell på "hvem man roper til". Det gir litt ulike assosiasjoner og jeg tror det ene blir oppfattet som mer negativt enn det andre for mange. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sær og kresen
De er beslektet, ja. Bokstavelig talt.
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Ja, selvsagt.
|
|
|
#11 |
|
|
Nei for meg er det ikke OK at ungene sier det i tide og utide. Det handler for min del om at vi tror på Gud og påkaller Gud med de ordene som del av vår religiøse praksis. Da blir det ikke riktig for oss å slenge rundt oss med dette i alle sammenhenger. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sær og kresen
Hva?
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg synes ikke det er et bannord. Ei heller et rop på "høyere makter", da vi ikek er kristne.
|
|
|
#14 |
|
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er "herregud" et banneord?Et spørsmål til, i krysningen mellom Cilens og Veronals innlegg - hvorfor er det da ikke greit at barna sier herregud? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Jeg tenker ikke på det som et banneord, og jeg ville i prinsippet ikke protestere dersom Poden sa det heller. (I praksis kunne jeg kanskje sagt noe hvis det ble brukt i en sammenheng eller et tonefall jeg syntes var upassende, men det gjelder andre ord også, uten at jeg nødvendigvis kaller dem banneord.)
|
|
|
#17 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Er "herregud" et banneord?Det at jeg ikke synes det er et banneord er ikke synonymt med at jeg bruker det, hvilket jeg ikke gjør, og dermed vil jeg heller ikke at barna mine skal bruke det.
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Signerer. Jeg er ikke kristen, og det er derfor ikke opp til meg å definere banneordene. De jeg kjenner som er kristne definerer det som banneord, og da er det vel det? Jeg bruker det nok litt selv, for eldstemann har begynt å bruke det
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Er "herregud" et banneord?Etter at jeg ble kjent med en prest så bruker jeg dette ordet sjeldnere og sjeldnere.
Mulig det var slik tenkt hos de som satte inn bursdagshilsen i avisa for noen uker siden: "Jessu fader - tenk 12 år allerede". |
|
|
|
![]() |
|
|