|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Datalagringsdirektivet | |||
Ja, jeg har hørt om det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 47,06% |
Nei, jeg har ikke hørt noe om det |
21 | 24,71% |
Jeg har en grei oversikt over hva det er |
16 | 18,82% |
Jeg vet litt om hva det er |
19 | 22,35% |
Jeg vet lite om hva det er |
14 | 16,47% |
Jeg vet ingenting om det |
13 | 15,29% |
Jeg har gjort meg opp en mening om det |
23 | 27,06% |
Jeg har ikke gjort meg opp en mening om det |
13 | 15,29% |
Jeg kommer til å gjøre meg opp en mening om det |
14 | 16,47% |
Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre meg opp noen mening om det |
7 | 8,24% |
Jeg bryr meg ikke |
5 | 5,88% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
can-jur
|
![]() Sv: Datalagringsdirektivet
![]() |
![]() |
#42 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DatalagringsdirektivetDet er flere gode grunner til at Datalagringsdirektivet er en Dårlig Ide(tm). Forsøksvis oppsummering: |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
<*(((<
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetGammel (desember 2006, ikke så lenge etter at direktiv kom), men denne kronikken av Georg Apenes i Datatilsynet er fortsatt interessant: http://www.datatilsynet.no/templates/Page____1657.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, du har naturligvis rett, men jeg har stadig et irrasjonelt håp om at «statsmannshøyre», altså den typen Høyre som hadde Kåre Willoch og Georg Apenes som toneangivende politkere, skal dukke opp igjen i enkelte saker, men jeg vet jo at alt vi har igjen er «banditthøyre» med Erna Solberg og Jan Tore Sanner i spissen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
can-jur
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg er fremdeles litt forvirret.
![]() |
![]() |
#48 |
Profesjonelt paranoid
Jeg er med på den, selv om jeg mener å huske at Willoch var vesentlig mer uspiselig (om enn ikke på langt nær i samme klasse som Sanner & co) og mindre statsmannaktig på 80-tallet enn nå. Men det kan jo være at det er jeg som er blitt gammel og (stokk) konservativ med årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Profesjonelt paranoid
Jepp, sånn omtrent. Som Georg Apenes skriver ønsker man å
Tja, det er vel ofte «skikkelige snyltere» som bedriver «alvorlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Ustabil
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg har satt meg lite inn i saken, og derfor egentlig ikke gjort meg opp noen mening heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
<*(((<
|
Men hvordan kommer man frem til dette fremtidige udemokratiske samfunn? Jo, blant annet ved å godta at slike direktiver innføres. Som nevnt av andre her så skjer det ikke over natten at man får et samfunn som plutselig er «udemokratisk».
Du kan ikke ha fått med deg mye om hva dette direktivet betyr, om du syns COOP og Facebook-eksemplene dine er det samme. Siste avsnittet vil jeg si er bare vås.
Og dette er da også ganske tøvete. Kriminelle har lov?
NAV-eksempelet kan jeg skjønne mer av, men her samkjører man hvilke opplysninger folk oppgir om seg som grunnlag for støtte. At staten organiserer seg slik at det blir vanskeligere å oppgi ukorrekte opplysninger for å feilaktig få utbetalt støtte, er ikke i samme gate som å registrere og oppbevare informasjon om borgeres kommunikasjon seg i mellom.
Her tror jeg du må komme med en tankerekke. Sier du at om vi ikke tillater staten alle mulige virkemidler så er det større sjanse for en totalitær stat, enn om vi ikke lar staten gjør hva som helst så lenge det er i «det godes tjeneste»? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Ustabil
|
Selvsagt ser jeg forskjellen. Det jeg prøvde å si med de to eksemplene er at vi allerede blir registrert og logget utrolig mange steder. Du kan ved å sjekke kontoutskriften til et menneske se hvor de har beveget seg. Hvilket klokkeslett og dag du fylte bensin, og på hvilken stasjon. Hvor du handlet dagligvarer. Billetter du har kjøpt. De færreste av oss velger å ta ut penger i store kvanta og kun betale kontant. Vi bruker bankkort selv om vi vet at vi blir registrert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I et i utgangspunktet udemokratisk samfunn tror jeg kanskje innbyggerne ville være mer forsiktig med uttalelser de visste kunne bli brukt mot dem. Tenk for en gavepakke en 'fanatisk religiøs organisasjon' vil få når de kan bla i historikken fra den tiden demokratiet blomstret (men all elektronisk kommunikasjon likevel ble lagret etter direktivet).
![]() |
#55 |
<*(((<
|
Men den tilgangen har de jo allerede i dag. Fra Apenes-kronikken:
Det siste avsnittet er kjernen her. Med Datalagringsdirektivet trenger politiet i mye mindre grad kunne vise til en skjellig grunn for å innhente personopplysninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
<*(((<
|
Men vil ikke gjennomføring av dette direktivet i praksis også kunne uvide arsenalet til kriminelle? (Jeg spør alle her nå, det er ikke et reotirsk spørsmål bare til bina.) Hvis jeg har forstått det riktig vil direktivet kunne føre til at en betydelig større del personopplysninger lagres enn før og i lengre tid enn før, tilgjengelig for noen. Og dermed også tilgjengelig for ondsinnet bruk, om det så er kriminelle eller myndighetspersoner on a crusade? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
-
Ja, det gjør det, og direktivet påbyr å utvide dette i svært stor grad, og å gi staten mulighet til å grave i opplysningene som blir lagret. Dette er måten direktivet er ment å virke på, og det er fullt ut tilstrekkelig til å ta sterk avstand fra det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
Jeg velger å ikke få totalpanikk av dette direktivet ut fra ett eneste kriterie. Nemlig dette med mengden informasjon. Mengdene informasjon som skal bearbeides er så ekstremt, enormt stort at jeg satser på anonymitet i egenskap av å være pingvin på Sydpolen. En av så mange som gjør såpass mye helt ordinært i en ekstrem mengde lignende folk og aktiviteter at det skal godt gjøres å konstruere en spørring som ender med å peke entydig på meg eller på en gruppe jeg er med i som er liten nok til at det foreligger noen reell fare for at noen ønsker å ta affære overfor. I det minste slik verden ser ut akkurat nå. |
![]() |
![]() |
#59 |
villende
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg syns dette er et interessant perspektiv som kommer til uttrykk i denne kronikken: |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
-
Mens jeg syns dette bare var mer av de samme vikarierene argumentene man alltid får når Politiet ønsker å øke overvåkning og datainnsamling på Internett uten skjellig grunn til mistanke mot dem de overvåker.
Hvis dette medfører riktighet kan man argumentere for å endre strafferammene for lovbruddene det gjelder eller for å senke terskelen for å tillate overvåkning; å overvåke alle er ikke løsningen dersom dette faktisk er et problem. Det er en grunn til at man har strenge begrensninger på overvåkning av borgerne her i landet, og jeg ser med bekymring på forsøk fra politiets side på få folk til å assosiere mindre alvorlige lovbrudd (med lav strafferamme) med overgrep mot barn, for å få aksept for å fjerne disse begrensningene, slik Stamnes later til å gjøre her.
Jeg tviler på at dette medfører riktighet. Jeg tviler spesielt på at DLD ville endre på det dersom det gjør det.
Jeg vet ikke helt hva det er Stamnes truer med her, han lar med vilje trusselen sin være vag; det er således umulig å svare på dette uten at metodene konkretiseres. Det er heller ikke særlig redelig debatteknikk fra Stamnes' side. Hvis dette er nivået vi kan forvente fra de som skal overvåke oss, så mener jeg at vi bør la dem overvåke så lite som mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|