Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat for en bedre psyke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-09, 12:01   #1
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Mat for en bedre psyke

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Er det lov å gapskratte av noen som glemte å si at de erfarer hukommelsestap?

Gammel 23-11-09, 10:10   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

B-12 finnes i oksekjøtt, lever, svinekjøtt, egg, melk og ost.

Be legen ta en blodprøve så du ikke gjør noe galt med deg.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 12:02   #3
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Ja, og trening er veldig viktig for meg. Går det flere dager uten trening blir jeg automatisk kjipere i humøret. Etter en treningsøkt er stort sett alltid resten av dagen GOOD!

Gammel 23-11-09, 14:26   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Trening er helt sentralt ja. Jeg blir virkelig dårlig om jeg ikke trener.

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 20:11   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En anbefaling. Tren balanse ved feks stå på et mykt/ujevnt underlag og "bikk" frem og tilbake med anklene. Slik trener du opp leddbåndene dine og forebygger skader ved overtråkk.

Klok av skade...

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 20:41   #6
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har du sjekket deg for kalsium-mangel?

Gammel 23-11-09, 21:45   #7
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Nei, men har tatt kalsiuntabletter litt sånn av og på siden jeg ikke drikker melk.

Kalsiummangel gir veldig mange symptomer, gjerne litt likt Jernmangel og B-12mangel, bare at jeg syntes at kalsiumangel var verre.

De 3 er alltid lurt å ha med på en blodprøvefest.

Gammel 23-11-09, 23:01   #8
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Kalsiummangel gir veldig mange symptomer, gjerne litt likt Jernmangel og B-12mangel, bare at jeg syntes at kalsiumangel var verre.

Burde jeg ta kalsium, tro?

Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 23:53   #9
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre

Dersom man skal prøve seg litt på en slik lavkarbo-kur; hva kan man da spise som erstatning for sjokolade og karamell? :abstinenser etter en dag:

Krom-tilskudd. Men nå kom jeg på en ting...du ammer vel kanskje enda? Lillegutt er jo ikke så stor enda? Da er det ikke lurt å utsette kroppen for altfor mye krumspring heller kanskje?

Det som er sagt om å være fysisk aktiv i dagslys er veldig viktig. Og kanskje en ikke-så-ekstrem versjon av lavkarbo kan være noe? Altså at du kutter ut de åpenbart raske karbene (hvitt mel, sukker osv) og heller går for fullkornsvarianter av pasta og redusert mengde av poteter, ris, brød o.l. For såvidt jeg husker så er ikke lavkarbo noe man egentlig anbefaler om man ammer. Om du ammer enda da vel og merke. Bare en digresjon.

Gammel 24-11-09, 00:05   #10
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

A, jeg ammer enda. Derfor tenker jeg kutte ned på sukker, ris, poteter o.l. Ikke en fullstendig karbo-diett. Det er greit, når man ammer, ikke sant?

Kutte ned på slike ting er nok bare positivt uansett ja.

Gammel 24-11-09, 09:26   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A, jeg ammer enda. Derfor tenker jeg kutte ned på sukker, ris, poteter o.l. Ikke en fullstendig karbo-diett. Det er greit, når man ammer, ikke sant?

Det er selvsagt helt greit, og fullstendig naturlig. Folk har ammet i tusenvis av år, helt og holdent uten å røre et eneste gram med poteter, pasta, ris eller sukker. Sukker og hvitt mel kan du hvertfall unngå totalt om du vil, det er bare positivt. Spis masse grønnsaker og kanskje litt brun ris og brun pasta innimellom, og drikk masse vann og få hvertfall i deg nok fett. Fett er viktig.

Gammel 23-11-09, 20:57   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

En råflink psykiater sa til meg en gang at omega 3 (triomar tror jeg den het) er bra for psyken. Det blir vel det samme som tran.

Gammel 23-11-09, 23:05   #13
Frantzen
Passiv

Standard

:kjent tilstand:

Det viktigste du kan gjøre er å holde deg helt unna sukker en god stund så skal du se at søtsuget forsvinner. Dessuten er det VELDIG lurt å ikke erstatte med søtstoffer for det fremmer søtsug veldig ofte.

Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 09:43   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja feks. smør, men ikke margarin. Nøtter, avokado, ost, kaldpressede oljer, rømme, hjemmelaget majones og lignende er andre gode fettkilder.
Jeg har vært litt skeptisk til brun ris etter at jeg på en dårlig dag syntes det så ut som små larver. De har jo disse rillene på seg og ser virkelig ut som larver. Men jeg spiser det altså, selv om jeg synes riskornene ser en smule uappetittelige ut.

Gammel 24-11-09, 09:49   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Og så et spørsmål fra en matlagingsnovise; hvorfor hjemmelaget majones? :lat:

Du MÅ ikke, men det er sunnest pga. at du kan velge hvilken olje du skal bruke. I feks. Mills er oljene raffinerte, ikke kaldpressede. Jeg bruker ofte Mills men det er pur latskap, jeg burde lage den selv, spesielt siden det går mye majones her i huset (seksåringen er hekta). Tror kanskje Hellmans er bedre? Jeg bruker den i varm-retter av og til, feks. denne kyllingretten.

Gammel 24-11-09, 09:59   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Okey. Flott tips, Iset.

Men om man må velge, er det da "best" med majones eller f.eks. Brelett til pålegget? Tenker jeg må kutte ut å tenke "jatakk, begge deler".

Det er best med meierismør. Jeg tuller ikke heller.

Og mindre brød og mye mer pålegg. Brød skal være tilbehør, pålegget maten.

Mot søtsug hjelper kanel.

Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:13   #17
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Du gjør mye ved å bytte brødet ut med litt grove knekkebrød
Evnt. dansk rugbrød om du liker de. Jeg synes de med solsikke er veldig gode

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:16   #18
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Mulig jeg banner i lavkarbo"kirken" nå, men jeg har alltid noen Atkins- eller Russel Stoverbarer liggende i tilfelle akutt søtbehov. Jeg vet med meg selv at om jeg ikke hadde lov til å spise NOE som er litt søtsmak på, så hadde jeg ikke klart å holde på med dette over tid. Atkinsbarene de selger her i Norge smaker æsj, men man kan bestille på netrition.com. Der har de mange goode

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 11:18   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men om man må velge, er det da "best" med majones eller f.eks. Brelett til pålegget? Tenker jeg må kutte ut å tenke "jatakk, begge deler".

Brelett er margarin, ikke smør. Fysj. Bruk smør.

Gammel 24-11-09, 09:47   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jepp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.