Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-09, 11:27   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Man er ikke nødvendigvis en del av et stort og skummelt narkotikakartell fordi man selger hasj. Bare for å gjøre det klart. Det er ikke uvanlig med de som produserer nok til eget og venners bruk, kun selger venner i mellom, og ikke driver med andre stoffer.

Ok, der ser du hvor lite jeg vet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:02   #2
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man er ikke nødvendigvis en del av et stort og skummelt narkotikakartell fordi man selger hasj. Bare for å gjøre det klart. Det er ikke uvanlig med de som produserer nok til eget og venners bruk, kun selger venner i mellom, og ikke driver med andre stoffer.

aC det er vel ikke det mest vanlige at man driver med egenproduksjon til venner og seg selv? Det blir ikke den største trafikken ut og inn av hjemmet av slikt. Spesielt ikke om produksjonen og salget foregår i en leilighet. Et lite minidrivhus i kjøkkenkroken gir ikke mange grammene for salg.

Jeg synes salg er mer alvorlig en kun eget bruk. Spesielt om barn er involvert. Det gjør ganske mye med et barn å vokse opp i et hjem der det selges og brukes stoff. Rollemodellene er ikke gode, omsorgen blir som oftes ikke noe å skryte av og tilgangen på stoff er særdeles nær (de ungene jeg møter i jobben min, som har vokst opp under tilsvarende forhold, har prøvd hasj for første gang en gang mellom 8- og 10-års alderen).

Uansett hvor mye stoff og hva slags stoff det selges synes jeg at det vitner om mangelfulle vurderingsevner når man velger og bruke hjemmet sitt til salg av illegale stoffer når det bor barn sammen med en der.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:08   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg synes HB/smuglersprit er verre enn hasj.

Nå er dette likevel omsetning av en ulovlig substans og det er direkte naivt å tro at dette er samfunnsfremmende. Det at noen etter sigende produserer og selger kun til eget og venners bruk, samt ikke driver med andre stoffer er ikke en formildende omstendighet. Det skal et viss produksjon til før at det blir såpass trafikk at andre reagerer. Da er det viktig at noen reagerer.

I samme slengen kan man jo kanskje nok en gang nevne at selv hasj er en substans som er farlig å bruke, det er økt andel av testikkelkreft blant brukerne (den typen man dør av), man får et dårligere reaksjonsmønster (vil vi virkelig at noen skal kjøre bil etter hasjrøyking?) og en rekke andre skadevirkninger.

Barn som vokser opp med foreldre som røyker hasj i boligen utsettes for en form for omsorgssvikt. Hasj er et rusmiddel og hasj svekker dømmekraften, det gjør at barn kan utsettes for mange situasjoner som er direkte skadelig for dem.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 16:25   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå er dette likevel omsetning av en ulovlig substans og det er direkte naivt å tro at dette er samfunnsfremmende. Det at noen etter sigende produserer og selger kun til eget og venners bruk, samt ikke driver med andre stoffer er ikke en formildende omstendighet. Det skal et viss produksjon til før at det blir såpass trafikk at andre reagerer. Da er det viktig at noen reagerer.

I samme slengen kan man jo kanskje nok en gang nevne at selv hasj er en substans som er farlig å bruke, det er økt andel av testikkelkreft blant brukerne (den typen man dør av), man får et dårligere reaksjonsmønster (vil vi virkelig at noen skal kjøre bil etter hasjrøyking?) og en rekke andre skadevirkninger.

Barn som vokser opp med foreldre som røyker hasj i boligen utsettes for en form for omsorgssvikt. Hasj er et rusmiddel og hasj svekker dømmekraften, det gjør at barn kan utsettes for mange situasjoner som er direkte skadelig for dem.

Enig med Skvetten. Har lest meg forbløffet nedover i tråden og ser at de fleste mente hasjsalg - og bruk - er OK, så lenge det ikke er barn involvert? Det er kriminelt å selge hasj, er man vitne til en kriminell handling, kontakter man vel politiet? Det virker på meg som om mange nordmenn har en litt naiv holdning til dette stoffet. Det er liksom litt kult med hasj, man kjenner jo ofte mange kule folk som bruker det, mange har sikkert prøvd det selv også, og det er jo mye farligere å helle i seg 96% sprit hver eneste helg enn å røyke litt av og til. Jeg kan forsåvidt være enig i det siste, men at man selv tenker at hasj ikke er det verste man kan komme bort i, bortforklarer jo ikke det faktum at både de som røyker og selger hasj er kriminelle?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:32   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig med Skvetten. Har lest meg forbløffet nedover i tråden og ser at de fleste mente hasjsalg - og bruk - er OK, så lenge det ikke er barn involvert? Det er kriminelt å selge hasj, er man vitne til en kriminell handling, kontakter man vel politiet? Det virker på meg som om mange nordmenn har en litt naiv holdning til dette stoffet. Det er liksom litt kult med hasj, man kjenner jo ofte mange kule folk som bruker det, mange har sikkert prøvd det selv også, og det er jo mye farligere å helle i seg 96% sprit hver eneste helg enn å røyke litt av og til. Jeg kan forsåvidt være enig i det siste, men at man selv tenker at hasj ikke er det verste man kan komme bort i, bortforklarer jo ikke det faktum at både de som røyker og selger hasj er kriminelle?

Jeg kjenner faktisk flere småbarnsforeldre som har hatt med seg et par flasker vin for mye fra utlandet. Eller som har lastet ned musikk og film fra nettet. For ikke å si som har kjørt for fort. Synes du det er rart at Folk Flest har en innebygget trang til å nyansere kriminelle handlinger ihht egne standarder? At de er ulike fra dine, er en annen sak.

Sist redigert av Hasselnøtt : 06-12-09 kl 19:09.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 17:48   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg kjenner faktisk flere småbarnsforeldre som har hatt med seg et par flasker vin for mye. Eller som har lastet ned musikk og film fra nettet. for ikke å si som har kjørt for fort. Synes du det er rart at Folk Flest har en innebygget trang til å nyansere kriminelle handlinger ihht egne standarder? At de er ulike fra dine, er en annen sak.

Synes du det er like ille å laste ned musikk fra nettet som å omsette et narkotisk stoff, altså? Begge deler er ulovlig, men jeg vil jo påstå at konsekvensene av hasjsalg og bruk jevnt over er mer alvorlige enn konsekvensene av å ta med en flaske vin ekstra gjennom tollen. Skal man la være å reagere på kriminell atferd med mindre man til enhver tid er 100% lovlydig selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:54   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg kjenner faktisk flere småbarnsforeldre som har hatt med seg et par flasker vin for mye fra utlandet. Eller som har lastet ned musikk og film fra nettet. For ikke å si som har kjørt for fort. Synes du det er rart at Folk Flest har en innebygget trang til å nyansere kriminelle handlinger ihht egne standarder? At de er ulike fra dine, er en annen sak.

Eller som har lempa en unge i bilen og kjørt hjem uten sikring fordi de hadde dårlig tid og ikke ekstra sete. (Sorry Rine, men den lå så opp i dagen. )

Gammel 06-12-09, 11:44   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for igjen å poengtere, at det finnes "hyggelige" hasjselgere og -kjøpere betyr ikke at jeg mener at barn skal utsettes for det uansett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:06   #9
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Etter å ha lest denne tråden er jeg blitt litt småforelsket i Fadese!!

Gammel 06-12-09, 12:07   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Etter å ha lest denne tråden er jeg blitt litt småforelsket i Fadese!!

Åh!

Gammel 06-12-09, 12:08   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om man driver egenproduksjon av dop med småbarn i huset så er det god grunn til å ta grep. Små unger skal rett og slett ikke rusle rundt i et hus med hasjplanter oppå tv-en altså. Ikke store heller.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:09   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Det blir litt i samme leia som de som koker amfetamin på kjøkkenet kun til eget bruk og til sine venners bruk, er det ok?

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:13   #13
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Det blir litt i samme leia som de som koker amfetamin på kjøkkenet kun til eget bruk og til sine venners bruk, er det ok?

Koker amfetamin på kjøkkenet til eget bruk? Jeg jobbet en kort periode med rusmisbrukere, og skjønner at jeg virkelig gikk glipp av mye, altså.

Gammel 06-12-09, 12:34   #14
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Koker amfetamin på kjøkkenet til eget bruk? Jeg jobbet en kort periode med rusmisbrukere, og skjønner at jeg virkelig gikk glipp av mye, altså.

Lurer på om dynekoking fungerer like bra her.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:19   #15
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke meth-amfetamin du tenker på? Eller hva det er de koker og som blir sprengt i lufta rett som det er! :har sett Dr. Phil:

Gammel 06-12-09, 12:22   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det er så enkelt å fikse amfetamin på et helt vanlig kjøkken, med rimelig greie ingrediense å få tak i.

Har jobbet med rus lenge og det er lite som overrasker meg innen dette feltet.

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Det er ikke meth-amfetamin du tenker på? Eller hva det er de koker og som blir sprengt i lufta rett som det er! :har sett Dr. Phil:

Nei, turi, jeg tenker ikke på meth. Meth er enda enklere å fremstille selv for de som er totalt blottet for basiskunnskaper i kjemi. Nå vet jeg ikke hva Dr. Phil har vist men det er nok i den tabloide delen av informasjonsskalaen. Det er nok ikke det at det kan eksplodere som er det største problemet.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:26   #17
turi
representert

Standard

Nei, turi, jeg tenker ikke på meth. Meth er enda enklere å fremstille selv for de som er totalt blottet for basiskunnskaper i kjemi. Nå vet jeg ikke hva Dr. Phil har vist men det er nok i den tabloide delen av informasjonsskalaen. Det er nok ikke det at det kan eksplodere som er det største problemet.

Den er grei, har bare aldri hørt om at noen koker Amfetamin. Tenker du her på at de lager det selv?

Gammel 07-12-09, 10:03   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Helt enig.
Men jeg måtte være 100 prosent sikker på at det var riktig.

Dette er nettopp slike holdninger som gjør at så mange ikke har fått den hjelpen de skulle hatt.

Du skal melde BEKYMRING, ikke være bombesikker, ikke føre bevis, bare være bekymret fordi noe ikke er som det skal.

Gammel 06-12-09, 12:13   #19
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville selvsagt meldt i fra til politiet.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 12:20   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at et salg i en slik omfang rett og slett ikke lager rykter som det HI beskriver. Jeg har også hatt bekjente som har dyrket hasj for eget bruk, og det er ikke slik at det blir rykter ut av det, hvem i all verden skulle ha oppdaget det? Og salg av hjemmeprodusert hasj? Det er jo som å selge hjemmestrikket selbuvotter, man er ingen konkuret av de store maskinstrikkeprodusentene. Det kan umulig være for å tjene penger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.