|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?
Det er forskjell på å forstå som i at man kan se sammenhengen i noe - og på å forstå som i at man godtar. Jeg mener ikke det skal godtas at noen velger så til de grader feil. Men å ha innsikt i hvordan slikt kan skje tror jeg er øredøvende viktig all den tid det er lite kosher her i landet å idømme dødsstraff til de som ikke legger seg pent i folden. |
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg har null problemer med å se ting fra både en og tre sider. Men gidder man det i diskusjoner på nett? Not!
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Signerer. Jeg er veldig mye flinkere til å se alle de andre sidene i RL
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Det er ingen tvil om hvem som bærer ansvaret for en handling. Det er den som utfører handlingen. |
|
|
|
#5 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Denne sammenligningen synes jeg var veldig stygg og ufin. Forskjellen er veldig stor. Det vet du også. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Er det stygt og ufint å diskutere hva som er forskjellen, mener du? Jeg er enig i at det er stor forskjell mellom situasjonene, men det er interessant å stille seg spørsmålet om hva man mener forskjellen er, og hva som er grunnen til at man reagerer så forskjellig, når begge situasjonene kan sees som å dreie seg om en voksen person som, på grunn av psykisk sykdom eller "forstyrrelse", gjør noe som går ut over et barn.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Hvilken del av "uten NOEN sammenligning forøvrig" var det som var det aller minste uklar her? |
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror det har noe med det direkte i handlingen å gjøre. Overgrep av ulik art griper direkte inn overfor barnet, det gjør ikke et selvmord på samme måte. Kanskje "lengde" har noe å si også? At selvmordet gjør at noen forsvinner, og man kan begynne å bearbeide med en gang, mens overgrep ofte foregår over lang tid?
|
|
|
#9 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
En overgriper oppsøker jo gjerne aktivt miljøer hvor barn befinner seg, driver "grooming", får barnet til å tenke at de er med på det, gir skyldfølelse osv. helt bevisst for å oppnå det de vil. De bedriver aktiviteten sin i det skjulte forde de VET det er galt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Det går neppe an å forstå alt eller alle. Men jeg tror det er prinsipielt viktig å ikke blindt avvise fryktelige handlinger med at de er "umenneskelige" eller "ubegripelige". I alle fall hvis man med det mener at det bare er "monstre" som kan gjøre sånt, og at alminnelige mennesker, sånne som oss, ikke kunne gjort grusomme ting dersom omstendighetene våre hadde vært radikalt annerledes. Jeg tror ikke "alle kunne gjort alt", men jeg tror alle kunne komme til å gjøre fryktelige ting dersom vi hadde blitt utsatt for det nødvendige presset.
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jepp, type vil du drepe 10 for at 100 skal gå fri-scenarioet.
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg kan veldig godt gjøre meg opp min egen mening og diskutere utifra det, men jeg lytter alltid til andres standpunkt og det skjer at jeg endrer mening. Det er sjelden(for ikke å si aldri) at jeg går fra den ene ytteligheten til den andre, men i de fleste saker er det jo forskjellige nyanser.
|
|
|
|
#13 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg kan se ting fra flere sider ja, også de mest groteske ting. Men selv om jeg ser, så er det ikke dermed sagt at jeg hverken aksepterer eller respekterer den siden som jeg ikke står på. Mens i andre tilfeller så kan det at jeg ser den andre siden være med på å gjøre at jeg kanskje skifter mening.
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Nam: Jeg synes også det er helt legitimt å diskutere pedofile overgripere og suicidale foreldre i fht barn. At noe er ubehagelig, betyr ikke at det ikke skal diskuteres.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Ah! En rød prikk! Endelig er det noen som ser meg også. |
|
|
|
#17 |
|
Epikur
|
See? Jeg har tyttebær, altså fins jeg.
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det viktig? Må skjerpe klørne fremover for å sikre min eksistens. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Metallica!!
|
Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg har ingen problemer med å se en sak fra flere sider. I RL er det veldig gøy å diskutere for eller mot ulike sider av samme sak, for diskusjonens del og for å bli mer opplyst. Men enkelte saker nekter jeg å ta innover meg at kan ha flere sider.
|
![]() |
|
|