Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan bør maten du spiser være laget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 13:05   #41
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?

Jeg må bare ærlig innrømme at det jeg tenker mest på når noe havner i handlevogna, er om det er sunt eller ikke, om det smaker godt, og ikke minst pris. Jeg aner ikke hvordan arbeidere og dyr har hatt det, før varene havner i butikken.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 13:59   #42
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hehe!
Nei, blekt kalvekjøtt kommer at at kalven utvikler anemi.
Jeg skal spare dere for detaljene, men tro meg, det er ikke pent.

Detaljer, takk. Er det tillatt å produsere gourmetkalvekjøtt i Norge?

Gammel 19-01-10, 14:02   #43
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke spesielt bevisst i forhold til dette. Jeg er opptatt av pris, og at maten smaker godt, og er noen lunde sunn.

Jeg reflekterer sjelden over arbeidsvilkår for mennesker som har fremstilt maten, eller behandlingen av dyr maten lages av.

I den grad jeg ser det hensiktsmessig velger jeg ofte norskprodusert mat.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:14   #44
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Har du sjekka lønna i SVerige?
Norsk mat er ikke dyr!

Økologiske gulerøtter i Sverige koster det samme som vanlige gulerøtter. I Norge gjør det ikke det. Og i følge min lommebok er Norsk mat dyr, jeg (og lommeboka mi) gir egentlig veldig beng i hva den norske stat sier om akkurat det.

Gammel 19-01-10, 14:15   #45
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Må vel ærlig innrømme at jeg ikke tenker så mye på slike ting. Jeg går i butikken og kjøper det som står på lista mi, og ferdig med det liksom.

Når jeg kjøper egg, så tar jeg de eskene som detstår frittgående høner på. Vet ikke helt hvorfor jeg plutselig ble så bevisst på det, men ser vel kanskje for meg at en frittgående høne lever bedre enn burhøns, og dermed leverer bedre egg også.

Kjøtt og kjøttpålegg kjøper vi stort sett Norsk, men her fordi at vi har funnet våre merker som vi synes er best, og de er tilfeldigvis Norske.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:27   #46
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Vel dette med mat har hatt sine faser. Jeg har til tider vært veldig bevisst på å handle økologisk: VI hadde grønt abbonement på helios til jeg holdt på å spy av rødbeter og kinakål. Vi kjøpte alltid økologisk melk, egg og det vi ellers fant i varehyllene. (Eller dro på friplukk på økologiske gårder) Nå bor vi et sted hvor tilgangen ikke er like stor, men det har kommet seg veldig mye takket være coop. Men vi har også blitt en større familie med store barn. Nå går det mye mer mat, f.eks over 10 liter melk og juce i uka. Vi har et matbudsjett på over 8000 i måneden og nå tenker jeg mer pris enn det jeg gjorde før. Men ett prinsipp er blitt en vane vi spsier mer fisk enn kjøtt og det vil jeg holde på!

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:41   #47
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Å være bevisst forbruker er krevende. Jeg har krevende nok hverdag fra før og det som teller for meg er billig kvalitetsmat som er lett tilgjengelig, dessuten førsøker jeg å unngå mat med tilsetningsstoffer. Jeg kjøper økologisk når det passer seg, men det er ikke noe jeg må ha. Jeg er ikke imot lavere priser på økologisk mat eller kortreist mat, men det er ikke nok fokus på det i matbutikken til at jeg enkelt plukker med meg disse varene.

Helst skal varene ha lite emballasje og være produsert på en miljøvennlig måte også, det er mange hensyn å ta dersom man skal gjøre mest mulig for miljø, mennesker og dyr. Det er et helt studium å bli en god forbruker.

Gammel 19-01-10, 14:50   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ingen av de grafene sier noe om hvordan våre priser er i forhold til andre land. Det er jeg nysgjerrig på. Det eneste vi finner er utvikling i priser innenlands. Det sier jo ikke noe om prisnivået landene imellom.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:53   #49
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi abonnerer på økologiske grønnsaker og spiser mer fisk, fjærkre og vegetarisk enn rødt kjøtt. Jeg prøver å bruke all maten og ikke kaste, men der kan jeg absolutt bli flinkere - og samboeren min også. Jeg har matintoleranser som ikke er godkjent av NAV, så mat er en stor del av utgiftene våre, men vi prøver å handle så bevisst som mulig og lager all mat fra bunnen av.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:56   #50
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Men ingen av de grafene sier noe om hvordan våre priser er i forhold til andre land. Det er jeg nysgjerrig på. Det eneste vi finner er utvikling i priser innenlands. Det sier jo ikke noe om prisnivået landene imellom.

Det er riktignok ikke noen langtidsgraf.

Eller er det dette du tenkte på?

Sitat:

Kjøpekraftsundersøkelsen fra 2006 viser at Norge hadde 58 prosent høyere matvarepriser enn gjennomsnittet i EU, mens Danmark og Sveits lå 42 prosent over snittet.

Akkurat dette ser en hel del om lønnsnivået i Norge...........
Vi har altså matpriser som er 58% høyere enn EU og bruker 12% av lønna vår på mat... Skal se hva den jevne EU borger bruker på mat, i % av lønna.

Kilde ssb.no

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 14:59   #51
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 19-01-10, 15:01   #52
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Dette kanskje?

Lavt totalforbruk og høy andel til mat

I EU sett under ett (EU27) hadde en gjennomsnittshusholdning i 2005 en tredel (33,1 prosent) av forbruket sitt plassert i boutgifter, slik som bolig, lys og brensel sammen med møbler og husholdningsartikler (se tabell 1). Noe under en femdel gikk til mat og alkoholfri drikke (16,9 prosent). Til sammen utgjør dette halvparten av det totale forbruket for en gjennomsnittlig EU-husholdning.
Den andre halvparten av forbruket gikk mest til transport (11,9 prosent), så kultur og fritid (8,4 prosent), klær og sko (5,7 prosent), restaurant- og hotelltjenester (5,3 prosent), helseutgifter (3,4 prosent), post og teletjenester (3,3 prosent), utdanning (1,0 prosent) og andre varer og tjenester (8,7 prosent).
Forbrukets fordeling på varer og tjenester er ganske forskjellig mellom de enkelte landene i EU (se tabell 1).
Det er vanlig at en prosentvis mindre andel av forbruket går til mat med økende inntekt og materiell velstand. Jo høyere forbruk, jo lavere andel til mat. For eksempel kan vi se at mens gjennomsnittshusholdningen i Romania har 44 og Bulgaria 32 prosent av forbruket som går til mat, er andelen i Luxembourg og Storbritannia på under 10 prosent (9,3 og 9,9 prosent), mens Norge ligger på 11,7.

Gammel 19-01-10, 15:25   #53
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er bare en indeks, som viser hvordan landenes priser har endret seg, og ikke hvor høye eller lave de er. Her er alle priser justert til en referanseverdi, her 100, og viser veksten. Altså har norske priser ikke vokst like mye som svenske. Det sier mer om inflasjon for eksempel, enn prisnivåer.

Opprinnelig lagt inn av Floksa

Akkurat dette ser en hel del om lønnsnivået i Norge...........
Vi har altså matpriser som er 58% høyere enn EU og bruker 12% av lønna vår på mat... Skal se hva den jevne EU borger bruker på mat, i % av lønna.

Dette sier med andre ord noe om vi har dyr eller billig mat. Vi har dyr mat. Ser det her ut som.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 16:19   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner ikke statistikker. Jeg er visst ikke alene.

Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 16:21   #55
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil gjerne at Knerten skal lage maten min.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 16:42   #56
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dette er bare en indeks, som viser hvordan landenes priser har endret seg, og ikke hvor høye eller lave de er. Her er alle priser justert til en referanseverdi, her 100, og viser veksten. Altså har norske priser ikke vokst like mye som svenske. Det sier mer om inflasjon for eksempel, enn prisnivåer.

Dette sier med andre ord noe om vi har dyr eller billig mat. Vi har dyr mat. Ser det her ut som.

Ja, visst du sammeningner krone mot krone med mat i EU så er den 58% dyrere. Det er et høyt tall. Men det går faktisk ikke ann bare sammeningne matprisen, det MÅ settes i sammenheng med lønnsnivå, da lønnsnivået er en av grunnen til den høye matprisen. Det er kun 4 land i Europa som har billiegere mat enn oss. Det betyr sånn røfflig at vi tjener 58% mer enn EU.( akkurat det stemmer ikke helt, for vi ligger på 10 plass ( var det vel) i kjøpekraft).
Matpriser kan og må ALDRI sammenlignes uten at lønnsnivå også er med.

At økologiske gullrøtter har lik pris i Sverige betyr bare at enten tjener butikkleddet rått på konvensjonelle gullrøtter, at økologiske gullrøtter i Sverige subsidieres kraftig (via EU) eller at bonden som produserte dem går med klekkerlig tap. Sannsynligvis en kombinasjon av alle 3. Det ER dyrere å produsere økologisk og det bør gjennspeiles i prisen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.