|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Peppy!
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?
Det er en påstand jeg godt kunne tenke meg å se dokumentert. Ikke fordi jeg tror det motsatte av deg, for jeg vet ikke. Men jeg kunne godt tenke meg å se hvor stor andel av disponibel inntekt vi bruker på mat i Norge i forhold til andre land. Har du noe å vise til av statistikker e.l.? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Det der er interessant, Monsoon. |
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Vi er dessverre ganske kjipe. Vi bruker lite på mat i Norge i forhold til svært mange land, og mat er veldig billig i Norge (i forhold til folks inntekt). |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Her er det første jeg fant. Det er fra SSB (2004) og viser at vi bruker stadig mindre på mat. Jeg leter etter sammenligninger med andre land fremdeles:
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Peppy!
|
Hm. Men den statistikken sier bare at vi er rikere. Altså at vi ikke øker matbudsjettet i samme forhold som inntekten øker. Og det er jo naturlig. Vi får mer penger til overs til andre ting. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Ja, altså, jeg mente ikke å argumentere for at mat har blitt billigere i seg selv, men nettopp at vi bruker mindre av nettoinntekten på mat enn tidligere (og enn mange andre land). |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg prøver å tenke over det, og jeg var vegetarianer i 6 år fordi jeg mente det var uetisk å spise kjøtt. Nå spiser jeg kjøtt, men ikke med særlig god samvittighet. Jeg mener mennesker er kjøttetere, men det er slakterinæringen jeg synes er grusom.
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg er også overrasket over at det er lite engasjement på slike ting. Det finnes ikke tvil om at kortreist mat er viktig i forhold til miljø. (Appelsinene i juicen ror nok ikke over dammen av seg selv, akkurat ...). Mitt personlige inntrykk er at mat er noe folk forholder seg personlig til: De vurderer ut fra pris, smak, tilgjengelighet i butikk, helse etc. Og mye mindre i et miljømessig eller etisk perspektiv. Når det er sagt så er jeg ikke spesielt etisk eller miljømessig selv. Jeg opplever det som utrolig mye mer komplisert med miljø kontra mat enn miljø kontra bil. Jeg skal ikke hevde at jeg er verdens beste miljøbilist, men jeg kan/skjønner prinsippene. (Jeg tror at om ikke så lenge vil typisk det der "miljø-fotavtrykket" eller noe tilsvarende bli brukt i varemerking)
|
|
|
#29 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg må ærlig innrømme at jeg tenker lite på dette når jeg handler. Jeg handler ofte billig mat, og har ikke økonomi til å holde meg til kun økologisk mat. Jeg vet at ikke all økologisk er like dyrt, men...
|
|
|
|
#30 |
|
can-jur
|
Skal vi se om jeg greier å forklare bedre hva jeg mener.
|
|
|
|
#31 |
|
can-jur
|
Altså, matprisene har ikke "gått ned" nei, men lønna har økt, uten at prisen på mat har økt.
|
|
|
|
#32 |
|
Bedreviter
|
Hva mener du? Lever kua og oksen i synd. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
can-jur
|
Hehe!
|
|
|
|
#35 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det ikke sånn at egg fra frittgående høner stort sett bare betyr at de har litt større bur, mens økologiske egg er fra helt frittgående høner? Jeg leste det i et landbruksmagasin en gang, forbrukere følte seg lurt osv.
|
|
|
#36 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Bare maten er stekt, kokt eller til nød røkt, så eter jeg den - ja så framt det ikke innebærer innvoller eller blodmat av noe slag.
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg tenker lite på pris. Jeg syns rettferdig handel er viktigere enn kortreist mat, og velger økologisk når jeg kan. Kjøtt og dyreprodukter liker jeg at er vilt og/eller økologisk.
|
|
|
#38 |
|
can-jur
|
Altså, frittgående høner er nok ikke lykkelig, fri sjeler tatt vare på ned til individnivå nei. Optimalt hadde vært egg fra små hobbybaserte leverandører der hønene fikk gå fritt i en tilpasset flokk og med mulighet for å være ute. Frittgående høner suger, men bur høner suger enda mer.
|
|
|
|
#39 |
|
can-jur
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Dette sier forskriften:
|
|
|
|
#40 |
|
can-jur
|
Se også generelle regler om husdyrrom, punkt 4.11. Fjørfe skal oppdrettes frittgående og ikke holdes i bur 112. Bygninger til alt fjørfe skal oppfylle følgende minstekrav: 113
husdyrrommene skal ha vaglepinner som i antall og størrelse skal være tilpasset flokkens omfang og fuglenes størrelse, som fastsatt i Liste 6.2. d) I husdyrrom til verpehøner skal det være tilgang til verpekasser, se Liste 6.2. e) husdyrrommene skal ha inngang- og utgangsåpninger av en størrelse som passer til fuglene, og med en samlet lengde på minst 4 m per 100 m2 av det arealet i huset som fuglene har tilgang til f) største flokkstørrelse er: 4800 kyllinger3000 verpehøner 5200 perlehøns • 4 000 moskusender eller pekingender (hunner) • 3 200 moskusender eller pekingender (hanner) eller andre ender • 2 500 kapuner, gjess og kalkuner g) det samlede husarealet som brukes til fjørfekjøtt produksjon på en enkelt driftsenhet, skal ikke overstige 1 600 m2 En avdeling i et fjørfehus skal bare inneholde en flokk113. Hvis et fjørfehus deles i flere avdelinger, kan oppdelingen bestå av netting fra gulv til tak. Det er mulig å ha gjennomgående fôringsanlegg og eggtransportbånd. For verpehøner kan naturlig dagslys suppleres med kunstig belysning for å sikre lys i inntil 16 timer hver dag, forutsatt en sammenhengende hvileperiode om natten uten kunstig lys på minst åtte timer114. Av hygieniske grunner skal bygningene tømmes for alle fjørfe mellom hvert innsett. I denne perioden skal bygningene og utstyret rengjøres og desinfiseres115. 4. 13.2 Luftegård Fjørfe skal ha tilgang til en utendørs luftegård når værforholdene tillater det, og skal når det er mulig, ha slik tilgang i minst en tredel av livet sitt. Disse utendørs luftegårdene skal være dekket hovedsakelig med vegetasjon, gi rimelig ly og gi dyrene lett tilgang til mat og vann. Forholdene skal tilrettelegges med overbygget utgang/ly slik at fjørfeet vil gå ut og benytte luftegården, f.eks. med å henge nett (kamuflasjenett) over deler av ut/inngangen. Driftsbeskrivelsen skal omtale tiltak gjort for å venne fjørfeet til å bruke utearealet daglig116. Vannfugler skal ha tilgang til bekk, elv, vann eller damanlegg når værforholdene tillater det. Arealene må tilrettelegges slik at hygieniske forhold kan sikres, f.eks. ved at damkanter steinsettes el.117 Luftegårdene skal stå ubenyttet i en periode på 3 måneder mellom hvert innsett. Hensikten med å la utearealet ”hvile”, er å gi mulighet for etablering av ny vegetasjon og sanere smitte.
|
|
![]() |
|
|