|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingbina: jeg tror vi må kjempe for å holde folk i arbeid. Og jeg tror det er der det svikter litt enkelte steder. For mange ledere/bedrifter ER det enklere om personen blir fullt sykmeldt/ufør/forsvinner, enn at de må tilrettelegge. Det er virkelig ikke gøy å være med på såkalte IA-møter, der leder viser null interesse for å faktisk gjøre noe for at du skal komme tilbake i arbeid, men sier at "man må jo fylle ut disse skjemaene". Jeg tror veldig mange kunne tenke seg å jobbe det de klarer, men når man da har klart mer, så har folk rundt deg, både leder og kollegaer, forventninger som er vanskelige å forholde seg til.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 19-01-10 kl 22:35. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Curlingkone
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingFinnes det en grense for hvor langt man skal kreve av en arbeidsgiver å strekke seg for å tilrettelegge da? Jeg mener at det finnes mange jobber der tilrettelegging for en arbeidstaker vil gå direkte utover resten av arbeidsstokken.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg synes det er greit med debatt, jeg synes begge sider kan være provoserende til tider.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingBina: Du mener at folk som er for sjuke til å jobbe skal motta sosialtrygd? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg synes det virker å være en forskjell i hodinger. Du har de som legen sykmelder, også har du de som "sykmelder seg". |
|
|
|
|
|
#8 |
|
© All rights reserved
|
Godt beskrevet, Maz. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig med deg! Og min oppfatning er at det store flertallet er i kategorien går til legen med et helseproblem og blir sykemeldt av legen.
|
|
|
#10 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er til dels enig i og skjønner poenget ditt. Samtidig tror jeg nok det er forskjell på leger og deres vurdering også, i tillegg til at de må trå varsomt og høre på pasienten. Det har vært kun én gang i mitt yrkesliv der jeg har hatt et akutt og reelt behov for sykemelding i et par uker, og da måtte jeg si det høyt selv. En vikarlege, derimot, ga meg nokså overraskende en ukes sykemelding pga en luftveisinfeksjon året etter. Derfor ser jeg legens behov for å vurdere hva pasienten faktisk sier. (I siste tilfellet burde jeg kanskje ha takket nei? Sist redigert av Hasselnøtt : 19-01-10 kl 00:55. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingObs: Digresjon |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingFryktelig vanskelig å diskutere dette med tunga rett i munnen. Særlig fordi det i diskusjonen (naturlig nok) tas frem egenopplevde opplevelser på sykdom som har gjort at man (selvsagt) ikke kan delta i arbeidslivet. Selv har jeg vært hjemme i seks uker på grunn av en kneoperasjon. Det tok meg kortkort tid å la det å vært hjemme bli en vane. Det underlige var at jeg faktisk opplevde en form for depresjon ved å bare gå hjemme. Jeg hadde jo ikke noe valg eller sånn, og følte jeg ble satt på siden av alt som skjedde "der ute"...
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingEr som vanlig enig med Billa i dette spørsmålet. Har selv akkurat fullført en graviditet mens jeg jobbet 100%. Det betød at jeg jobbet mine 100%, var mamma 100% fram til leggetid og sov resten av døgnet. Huset var ikke ryddig for å si det sånn. Bemerkelsesverdig mange mente at jeg burde sykemeldes siden jeg var så trøtt. Jeg var ikke enig. Det er viktigere å skjøtte jobben sin enn at huset er strøkent til enhver tid!
|
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Dette er jeg også enig i. Men det skal jo være litt vanskelig å få en varig stønad fra staten. Man må bevise at man har nedsatt arbeidskapasitet varig for å få det. Da må man gjennom mange slike runder. Jeg ser at det er belastning for arbeidslivet, men jeg ser egentlig ingen god løsning på dette. Så lenge vi har et velferdssystem som sier at man har rett på økonomisk kompensasjon om man ikke er i stand til å arbeide og sørge for eget livsopphold, så synes jeg det er litt snodig å forvente at folk ikke skal benytte seg av det. Det er mange som ikke benytter seg av rettighetene sine, og underforbruk var for noen år siden et større problem enn utnyttelse av systemet, så jeg går ut i fra at det går opp i opp kostnadsmessig. Og jeg vil ikke kalle det utnyttelse av systemet at man benytter seg av de rettighetene man har.
Dette er jeg også enig i. Men det er vel ikke så sikkert at det er gitt at det du klarer, det klarer også en annen. Vi forstår ofte andres liv ut i fra oss selv, og det noen fint klarer, klarer kanskje ikke noen andre, og dersom noen forklarer hvordan de har det (du snakker med vennene dine om hvordan du har det), så tolker de det du sier ut i fra hvordan de selv har det. Om du skjønner hva jeg forsøker å si her. Det er ikke sikkert holdningene til sykemelding er så lettvinte, men at forslagene er gitt ut av omsorg for deg, og en tolkning av hvordan de tror det er å være deg (og den tolkningen sier at for dem høres det umenneskelig ut når de tenker over hvordan de lå langflate med hyperemesis og hadde kvalmebølger i hele seg bare de leet på en pekefinger).
|
|
|
#15 |
|
Erfaren nok
|
Det kommer litt an på HVA man blir syk av da? Hva som gjør utslaget liksom? Om man blir syk av ting på arbeidsplassen, og ikke klarer jobbe fullt av den grunn, så synes jeg da ikke man bør gå ned i stilling av den grunn. Min mor er sånn, og hun mister ganske mange rettigheter økonomisk av den grunn. Hun jobber på en arbeidsplass (og har gjort det i 30 år) som er fysisk dårlig tilrettelagt. Hun har vært en del sykmeldt i perioder pga dette, men arbeidsplassen har ikke vært særlig villig til å gjøre endringer (og da er det ikke snakk om store, men feks en heve / senke benk - hun er kokk). Deres holdning er om hun får tilpasning vil "alle" plutselig ha det.
|
|
|
#16 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingAt folk sykemelder seg/blir sykemeldt er en veldig sammensatt problematikk, og jeg syns det blir feil uansett hvor man er i systemet å sette seg til doms over andre. Å stille krav både den ene og den andre veien føler jeg er veldig viktig for å få folk tilbake på jobb igjen. Enkelte arbeidsgivere gir jevnt blaffen, andre forstår sine ansatte ihjel. Og for legen som skal tilrettelegge med full sykemelding, gradert sykemelding, aktiv sykemelding osv er det heller ikke enkelt. Selv har jeg vært sykemeldt i lang tid, de to siste månedene på aktiv sykemelding på grunn av en skadet ankel. Skaden er reell nok, jeg sliter med å være på jobb, smertene er tunge å håndtere, og etter en dag på jobb opplever jeg at jeg blir sittende her, foran pc'en med beinet i været, med dårlig samvittighet både for arbeidsgiver og meg selv og familien. Og for staten som betaler mine sykepenger. Hvorfor i svarte kan ikke derre foten slutte å gjøre vondt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Det er sjelden så enkelt at man kan plukke ut at det er AKKURAT DETTE du blir sliten og syk av. Ta for eksempel ryggvondt. Joda, arbeidsplassen har betydning. Men hva med fritiden? Småbarnsmødre som løfter på tunge barn? Folk som er plaget med ryggen, men likevel aldri gidder å trene? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
nå vet ikke jeg hvordan det fungerer der du er, og med dine leger, tannleger, spesialister og behandlere. Men min erfaring er iallefall at det uhyre vanskelig å alltid få lagt slike ting utenom arbeidstid, dessuten har jo en deltidsarbeidende like rettigheter på permisjoner som andre. Klart man bør prøve, og dersom man ikke gjør det, er det noe galt, men å si at deltidssykemeldte ikke skal få lov å søke permisjon til legebesøk er ganske på bærtur, syns jeg.
|
|
|
#19 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, jeg synes de gravide i et slikt eksempel har helt rett når de ber om sykemelding. "Det er valgfritt å gå gravid", ja, det er det vel i ytterste konsekvens. Men vi lever altså i et velferdssamfunn hvor vi har bestemt oss for at kvinner skal kunne få barn uten at det går utover jobben deres. Og at de fleste i dette landet skal kunne både jobbe og leve. Jeg har også vært delvis sykemeldt tidlig i svangerskap bl.a. pga trøtthet. Det var jo ikke slik at jeg lå på sofaen og sov helt til jeg hentet storesøster i barnehagen, og var frisk og rask resten av dagen. Jeg sov gjerne enda litt til, og enda litt til... Jeg har også hatt en sykdom som gjorde at jeg i lange perioder ikke orket å gjøre stort mer enn å studere og jobbe (for det måtte jeg jo). Jeg hadde ikke noe sosialt liv, eller noe samliv med mannen min, for den del. (Dette var forresten også en type sykdom som heldigvis lett lot seg behandle, bare jeg fortalte legen hva hun skulle undersøke meg for, etter å ha blitt avfeid med "stress" i årevis). Det var ikke akkurat noe alternativ å være langtidssykemeldt i min situasjon, derfor hadde jeg ikke noe liv utenom. Slik unner jeg ingen å ha det! Det er heller ikke særlig lurt å holde på sånn i lengden, med tanke på arbeidsevnen. Så ja, når sykdom gjør at man kan fungere i jobb, men dermed ikke i privatlivet, så mener jeg definitivt at det er riktig at man får en sykemelding slik at man som et minimum kan ha litt glede av privatlivet sitt. Og som med de slitne gravide, er det jo ikke slik at man tar i mot en 100% sykemelding og vips har man overskudd til "oa hela natten" og alt som er gøy.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Det er vel litt av det vanskelige. En sykmelding skyldes ikke nødvendigvis bare noe på jobb, eller bare noe hjemme. Det handler om en kombinasjon. Og da må man jo se på helheten. Når man har så vondt at man må ligge fra man kommer hjem til man legger seg så er det kanskje ikke så mye tilrettelegging hjemme som fungerer?
|
![]() |
|
|