Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nå er de her igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 00:17   #41
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nå er de her igjen

Jeg er helt med på gjennvinninga altså. Leverer selv til Fretex, loppemarked, lar folk arve klær som er hele osv.

Syns også det er trist at folk hiver så mye fint.

En jeg kjenner så noe han ville ha og gikk å ringte på og spurte pent om han kunne få den. Ja det er nå engang søppel, men det ligger fortsatt på privat tomt.

Gammel 07-04-10, 00:18   #42
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

De sorterer videre på Rygg Gjenvinningsstasjon og det er butikk der hvor det som er brukendes kan sleges videre.

Det viste jeg faktisk ikke. Det er jo veldig bra da.

Gammel 07-04-10, 11:41   #43
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Hadde vært greit med grovavfall henting 2 ganger i året. Vi har det ikke, men svigers har det. De sier at det ofte er lite igjen når bilen kommer for å hente siden det har vært "skattejegere" der kvelden før. De synes det er greit at noen finner nytte i tingene, men noen ganger er det litt mye mas. Sånn som når "skattejegeren" ringer på for å høre om de har delene som mangler til en gammel støvsuger som er satt ut

Gammel 07-04-10, 11:51   #44
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Hjelp. Så frekke folk kan få seg til å være da!

Gammel 07-04-10, 12:00   #45
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Er kanskje ikke så lett å sette seg inn i når man ikke aner hva jeg snakker om. Det er et fjernt Tønsberg system som jeg ikke liker. Scenario: Sett ut søpla di som er for stor for søppelkassa, helst en uke før. Så kan snokerene komme og rote det uttover, mens de lar bilen stå på tomgang. Dette gjør de etter mørkets frembud og hele natta. Dette gjøres to ganger i året. Nei jeg liker fortsatt ikke polakker, svensker, nordmenn, arabiske eller hvor de nå en er fra som kommer helt innpå kveld etter kveld. Det har også vært et problem at de ikke bare tar med seg søpla, men andre ting også. Så da er det å for guds skyld ikke ha sykkelen låst utenfor, koster, leker osv.

Forstår deg godt jeg. Folk skal være så "fornuftige og idealistiske" bestandig, men å se at dette kan ha problematiske faktorer ved seg vil aldri noen vedkjenne. Veldig greit å synes noe om noe man slipper å forholde seg til i virkeligheten. Da er alle utrolig korrekte.

Det høres ut som et positivt tiltak som ikke alle kommuner har mulighet til. Men den praktiske løsningen fører med seg en del konsekvenser en del nok ville ha vært foruten. Å samle denne søpla et sted, f.eks. ved miljøstasjoner, hadde kanskje vært en løsning. Så slapp man at trafikken ble rettet mot boligfelt som ikke ønsker dette. At containere ble satt ut f.eks.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 12:01   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hæ?

Og veien er antageligvis offentlig eiendom. Trekk for gardinene, deal with it, sett deg et annet sted.

At man ikke liker å ha folk klin opptil huset på egen eiendom kan jeg forstå. Resten er noget uforståelig for meg.

Det er helt uforståelig for meg at man heller vil at brukbare ting skal kastes, fremfor at de kan brukes av andre. Det er snakk om en uke i året. Du får sette det slik at det er lett å plukke med seg det de ønsker ute å dra det utover, og trekke for gardinene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 12:03   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Forstår deg godt jeg. Folk skal være så "fornuftige og idealistiske" bestandig, men å se at dette kan ha problematiske faktorer ved seg vil aldri noen vedkjenne. Veldig greit å synes noe om noe man slipper å forholde seg til i virkeligheten. Da er alle utrolig korrekte.

Vi lever ikke i en ideell verden. Ting har negative sider, uten at det nødvendigvis overskygger fordelene. Deal with it.

Gammel 07-04-10, 12:05   #48
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes hele greia er en smule pussig. At folk skal lempe ut gammelt ræl (?) i grøfta utenfor husene sine for så å måtte vente opptil en uke på at det blir hentet. I mens holder andre folk på å rote i det for å finne mulige gjemte skatter. Her settes det ut en container som vi kan pælme ting i - det er et sameie, så mulig det blir noe annet. Anywho, gjenbruk er supert, men merkelig praksis synes jeg.

Gammel 07-04-10, 12:08   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns det er et supert system, jeg. Utenfor tettbyggets trøk er det jo kjempekjekt at man slipper å dra for å levere det selv, og ukesperioden er selvsagt fordi det er umulig å beregne hvor mye folk setter ut, og hvor mye man derfor får med seg om gangen. På vestlandet har jeg kjørt forbi ordningen flere ganger, og jeg krympermeg når jeg ser hvor mye fullt brukbart stæsj som fokk kaster. Da er det jo bare flott at noen kan ta det.

I sameier er det selvsagt greit med containere, men folk hopper jo oppi dem også for å hente ut ting. :been there done that:

Gammel 07-04-10, 12:10   #50
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vi lever ikke i en ideell verden. Ting har negative sider, uten at det nødvendigvis overskygger fordelene. Deal with it.

Nope. Jeg er løsningsorientert jevnt over, og overhode ikke typen som bare godtar at sånn er det.

Hovedinnlegger skriver vel heller ikke om at det at noen kan gjenbruke søppel er negativt, men om måten denne innsamlingen er organisert på.

Gammel 07-04-10, 12:11   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nope. Jeg er løsningsorientert jevnt over, og overhode ikke typen som bare godtar at sånn er det.

Hovedinnlegger skriver vel heller ikke om at det at noen kan gjenbruke søppel er negativt, men om måten denne innsamlingen er organisert på.

Siden du er løsningsorientert så regner meg med at du har tenkt ut en lur måte dette kan skje på som er like effektivt?

Gammel 07-04-10, 12:14   #52
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er et supert system, jeg. Utenfor tettbyggets trøk er det jo kjempekjekt at man slipper å dra for å levere det selv, og ukesperioden er selvsagt fordi det er umulig å beregne hvor mye folk setter ut, og hvor mye man derfor får med seg om gangen. På vestlandet har jeg kjørt forbi ordningen flere ganger, og jeg krympermeg når jeg ser hvor mye fullt brukbart stæsj som fokk kaster. Da er det jo bare flott at noen kan ta det.

I sameier er det selvsagt greit med containere, men folk hopper jo oppi dem også for å hente ut ting. :been there done that:

Helt enig i dette. Det er jo et supert system - ren luksus å få lov til å kaste søpla si rett i grøfta og så kommer andre og henter det. Har aldri hørt om noe sånt før, derfor synes jeg det var pussig.

Gammel 07-04-10, 12:15   #53
Dronningen
Pauset

Standard

Siden du er løsningsorientert så regner meg med at du har tenkt ut en lur måte dette kan skje på som er like effektivt?

Ja som jeg skrev i innlegget du tok tak i, så hadde det å samle grovavfall f.eks. ved miljøstasjoner kunne vært en løsning. Det ville jo også effektivisere hentingen. Ellers er jeg vant med at borettslag setter containere ut. Å samle ting mer burde jo være overkommelig. Ha visse steder man satte fra seg dette, og ikke bare langs veien. Det er jo ikke sikkert det skulle så mye til for å skape endring.

Om det er like effektivt? Ja hva sa du selv?

Gammel 07-04-10, 12:16   #54
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Flott tiltak, skulle ønske vi hadde noe lignende her, ellers dulter jeg på aC og glitter.

Gammel 07-04-10, 12:18   #55
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja som jeg skrev i innlegget du tok tak i, så hadde det å samle grovavfall f.eks. ved miljøstasjoner kunne vært en løsning. Det ville jo også effektivisere hentingen. Ellers er jeg vant med at borettslag setter containere ut. Å samle ting mer burde jo være overkommelig. Ha visse steder man satte fra seg grovsøppel.

Kjempefin løsning for alle som har hengere tilgjengelig, borettslag med spenn til denslags et cetera. Familie og venner som kan hjelpe med å bære komfyrer og sofaer.

Dette er billig&enkelt-versjonen. Effektivt. Fine greier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 12:24   #56
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja som jeg skrev i innlegget du tok tak i, så hadde det å samle grovavfall f.eks. ved miljøstasjoner kunne vært en løsning.

I Vestfold er det allerede helt gratis å levere sortert avfall til miljøstasjonene. Tilbudet med henting av grovavfall er til alle og ikke bare dem som har mulighet til å frakte store ting til miljøstasjonen. Det du foreslår er det samme som å fjerne en ordning som favner de fleste bebyggerne i kommunen og erstatte den med et tilbud de allerede har, men som de kanskje ikke evner å benytte seg av.

Årsaken til at det settes ut i grøfta og ikke i containere vil jeg tro har med antallsbegrensningen å gjøre.

Vi hadde denne ordningen tidligere og jeg savner den, men så er jeg svært så idealistisk da.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:04   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja som jeg skrev i innlegget du tok tak i, så hadde det å samle grovavfall f.eks. ved miljøstasjoner kunne vært en løsning. Det ville jo også effektivisere hentingen. Ellers er jeg vant med at borettslag setter containere ut. Å samle ting mer burde jo være overkommelig. Ha visse steder man satte fra seg dette, og ikke bare langs veien. Det er jo ikke sikkert det skulle så mye til for å skape endring.

Om det er like effektivt? Ja hva sa du selv?

Nei, det er ikke like effektivt.

I slike situajsoner må man vurdere kost vs. nytte. Når det gjelder søppelinnsamling bør det være effektivt med tanke på at man får inn mest mulig, og for å gjøre det må det være lett for dem som ønsker å kvitte seg med søppelet. Så vidt jeg vet har alle kommuner miljøstasjoner hvor man kan kvitte seg med ting fortløpende. Problemet med å kun ha det, er at det krever større organisering for forbrukeren. Man trenger bil, kanskje henger, og det må planlegges. Ergo vil mange enten kaste ting i den vanlige søpla som ikke skal kastes der, kaste det bak låven, eller hogge det i biter og brenne det i peisen.

Ved å sette noe ut og ha en felles innsamling tar man bort disse tersklene, og gjør det lett og enkelt for forbrukeren. Da syns jeg de få som syns det er plagsomt at noen roter i søppelet deres to ganger i året får holde ut det.

Nå aner ikke jeg hvor HI bor, men steder jeg har sett at dette gjøres er ikke i så veldig tettbygde strøk.

Gammel 07-04-10, 13:10   #58
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Det er mye som tilsier at folk er late. Så å kunne lempe det rett i grøfta høres veldig, veldig lurt ut. Og effektivt, tydeligvis.

Gammel 07-04-10, 16:30   #59
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Nå aner ikke jeg hvor HI bor, men steder jeg har sett at dette gjøres er ikke i så veldig tettbygde strøk.

Her er det veldig tettbygd strøk. Ordningen hadde vært helt grei om det ikke fulgte med alle disse skattejegerene som dere kaller dem. Som står på tomgang med gamle biler som støyer og fremmede mennesker helt oppi kjøkkenvinduet. Og nei det er ikke min søppel som ligger der, men naboens.

Bærte selv ut fire sekker nå, så jeg bruker jo ordningen jeg også, men jeg syns folk kunne bært det ut dagen før, ikke ukesvis i forveien som enkelte gjør.

Gammel 07-04-10, 19:11   #60
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

At biler står på tomgang, rot og tilgrising skjønner jeg jo at ikke er så hyggelig, men ikke at folk tar avlagte ting, selv om det ligger nærme vinduet til dem som bor der.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.