|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet er da ikke noe vanskelig å gjennomskue hvilke barn som utsettes for jevnlig passiv røyking. De oser jo av bevismateriale. Det er heller ikke så vanskelig å gjennomskue at det røykes innomhus hvis man går på en inspeksjonsrunde. Igjen: bevisene ligger tykt i veggene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby røyking hjemme
Det blir for enkelt. Det kan være flere grunner til at man "oser av bevismateriale". Det må tross alt kunne beviselig knyttes til hjemmet.
Og hvem skal gå på inspeksjonsrunde? Politiet? Og på hvilket grunnlag? Naboangivere?
Jeg får litt politistatfølelser av dette. Joda, man kan få til mye hvis man vil, men en god del er også invasjon av privatlivet. For eksempel er det ikke tillatt med telefonavlytting. Med god grunn.
Heh, den siste var jo fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
Selvsagt må det etterprøves grundig. På samme måte som man må undersøke hvorfor et barn stadig vekk stiller på skolen med blåmerker. Jeg sa ikke at røyklukt var bevisførsel. Derimot er det en god indikator.
De samme som undersøker hjemmet til barn man mistenker er utsatt for annen type omsorgssvikt, selvsagt.
Det samme man si om folk som vil finne ut om et barn blir slått eller voldtatt. Det er også invasjon av privatlivet.
Jeg synes også at omsorgsovertakelse er en drøy reaksjon, og røyking er selvsagt ikke i nærheten av så ille omsorgssvikt som vold og overgrep (men jeg synes det er omsorgssvikt i mindre grad). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Spørsmålet er som du sier, det bunner vel i hvilken grad man synes det er omsorgssvikt. Personlig synes jeg ikke dette er en omsorgssvikt på linje med vold og andre overgrep. Jeg synes det er veldig uklokt, og man utsetter barna for et særdeles uheldig inneklima, noe røykere virkelig burde ta til seg og ta hensyn til.
Og det gjorde man da med rette. Man bør absolutt tenke seg nøye om før man begynner å gå inn med forbud mot ting som skjer daglig i de tusen hjem. Jeg er veldig glad for at det er forbudt å slå egne barn, for all del, men nå er det et generelt forbud mot å slå rundt seg også. Jeg skulle gjerne sett at det var forbudt å røyke hjemme med barn rundt seg, men da synes jeg man burde forby røyking på generell basis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
Så lenge det ikke er til sjenanse for noen, whatsoever, så ser jeg ikke problemet. Kan røyke seg i hjel for min del. |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg leste ikke hovedinnlegget godt nok. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne vitsen med å forby røyking hjemme på generelt grunnlag. Jeg trodde det var snakk om å beskytte barn fra å måtte bo i et røykehus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet spiller ingen rolle om man mener dette er det ene eller det andre. Det er på tide å stikke en finger i jorda og se på hva man har for slags situasjon. |
![]() |
![]() |
#10 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvis det først blir forbudt må det komme tiltak mot alle foreldre som røyker inne- ikke bare de som har astmabarn. Hvordan skal straffen til mora som røyker under kjøkkenvifta være? (Vifterøyking setter seg nemlig også på både klær, tapeter, møbler osv, bare ikke like kraftig og ikke like fort)
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nettopp. Det er forskjell på å gi barnet én ørefik og å gi det regelrett juling flere ganger i uka. Begge deler er ulovlig, men man reagerer forskjellig alt etter alvorlighetsgraden. Og slik fungerer det med alle andre ting som er ulovlig i vårt samfunn også.
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeDet er nå faktisk sånn at de aller aller fleste lover vi har i Norge, er av typen "ting vi ikke kan kontrollere 100% hele tiden". Jeg kan ikke se for meg at det er noe vanskeligere å kontrollere om barn blir utsatt for passiv røyking i sitt hjem enn om de blir slått av foreldrene. Heller tror jeg sistnevnte er vanskeligere, da det er mange måter å bortforklare blåmerker på og man fint kan slå uten at det setter merker i det hele tatt, men stinker ungen og huset røyk er det jo svært få andre alternative grunner enn at noen har røykt der. Røyklukt oppstår ikke på andre måter, og det er helt umulig å røyke inne uten at det setter lukt.
![]() |
![]() |
#13 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Røyklukt setter seg helt fint på både klær, hår osv når man står ute på terrassen og røyker. Da burde man kanskje foreslå at det ikke er lov å røyke når man har barn rundt seg- uansett hvor man måtte befinne seg?
![]() |
#14 |
|
Ja, nå mente jeg i de tilfellene der huset lukter røyk også. Selv synes jeg det stinker verre av klærne når det er røykt ute enn inne, spesielt om det har vært litt duskregn. I grunnen synes jeg det burde vært forbudt å røyke der barn oppholder seg, ja, men jeg ser jo at det blir vanskelig uten å forby røyk helt. Barn må som regel ikke oppholde seg på terassen når mor røyker, men røyker mor inne kan ikke barnet bo på terassen.
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Du velger selvsagt for ditt barn hva du vil. Men jeg vet ikke om det er noen saklig grunn til at en som røkte for en time siden ikke skal få gi en unge en kos altså. |
![]() |
![]() |
#16 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Forby røyking hjemmeFor min del kan de forby hele tobakksskiten.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Forby røyking hjemmeJeg er for alt som heter forbud i forbindelse med røyking, samme hva det er.
![]() |
#18 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ringskrømt
|
Nemlig!
![]() |
#20 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Helt enig! Det å sitte i en bil hvor noen røyker er bare pyton, men det vil ikke et forbud mot røyk i hjemmet beskytte mot. Derfor er jeg mot en slik lov, men for en lov som verner barn mot passiv røyking i alle situasjoner.
![]() |
|
|