|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#641 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Hva med begge deler? Så kan du VIRKELIG nyte livet, mens en forsørger deg og en annen fikser husarbeidet
|
|
|
#642 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Kudos for verdens beste idé! Nå trenger jeg bare noen frivillige her. |
|
|
|
|
|
#643 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, for min del så føler jeg det temmelig uhøflig å være noe annet enn grei til de som er utbrente og trenger trøst, selv om jeg egentlig mener at de bør sparke mannen i gang hjemme og fortsette å gå på jobb.
|
|
|
#644 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDenne sangen til Finn Kalvik hørte jeg på radioen i dag, og den fikk meg til å tenke på denne tråden her:
|
|
|
#645 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg har ikke lest hele tråden, øynene gikk i kryss etter 5 sider. Selv har jeg alltid jobbet 100 %, dersom jeg ønsker en fridag må jeg ned i 60 % og det er uaktuelt. 80 % har jeg aldri vurdert, heller, og jeg ble oppriktig forundret over at så mange spurte meg om jeg skulle jobbe fullt etter permisjonen (for 2 år siden). Mannen min fikk ingen spørsmål om det, og det sier vel sitt. |
|
|
|
|
|
#646 |
|
Tidsklemma
|
Jeg håper og tror at vi kommer dit, jeg tror bare det tar tid og at det må et nytt generasjonsskifte til. Det tar tid å endre holdinger, å endre et helt samfunn, for det er jo egentlig der det ligger. Jeg syns menn er mye mer delaktiv i hjem og barneoppdragelse nå enn i feks foreldregenerasjonen vår, og så lenge utviklingen fortsetter i den retningen, så tror jeg at den biten vil jevne seg mer og mer ut etterhvert. (Håper jeg da)
|
|
|
|
#647 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSiden vi er inne på sanger: (Kilde: youtube.com) |
|
|
|
|
|
#648 |
|
can-jur
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetÅ, er det blitt en tråd om hvem som har det mest slitsomme yrket
|
|
|
|
#649 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetEn ting jeg lurer litt på: Hvorfor må veien til likestilling alltid gå i menns retning? Altså: Hvorfor kan man ikke heller begynne å anerkjenne den jobben mange deltidsarbeidende og hjemmeværende faktisk gjør for at resten av samfunnet skal gli lettere? Er målet virkelig alltid at "ingen skal være igjen hjemme"? Hva om det faktisk trengs folk "hjemme", da? Hva med å verdsette det per i dag ulønnede omsorgsarbeidet bedre? Gir det ikke litt bismak å tenke at man må ha en mann inn på en arena for at den skal ha verdi? Ikke at det ikke er fint og bra at kjønnene sprer seg litt. Men for å bli tatt på alvor? Er det ikke litt trist at mange tenker at den eneste måten å løfte et yrke på er å bringe mennene inn som noen slags superhelter som skal hjelpe oss kvinner med det? Blir det ikke litt stakkarslig? Og er det egentlig likestilling og likeverd når det eneste man ser ut til å gjøre er å satse på å bli bedre på å manøvrere en mannsverden? Det er jo fortsatt en mannsverden da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#650 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#651 |
|
weird
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg mener det er synd om man gjør seg avhengig av om f.eks. hvorvidt menn blir sykepleiere eller er hjemme med sykt barn etc. for at verdien av arbeidet skal øke.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#652 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#653 |
|
Epikur
|
Note: Ingen er løsrevne individer utenfor kjønnsrollene. Ingen av oss er "bare mennesker". Vi kan ønske det, men det er ikke slik og derfor må se disse problemstillingene på bakgrunn av kjønnstenking.
|
|
|
#654 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Hvis du med 'samfunnet' mener Norge vil jeg gjerne se denne påstanden dokumentert.
|
|
|
#655 |
|
Epikur
|
Norge, ja.
|
|
|
#656 |
|
Epikur
|
Min mor pleier å si at alt hun gjør bare syns, dersom det ikke blir gjort. Du ser ikke de rene gardinene, men du ser om de er skitne. Du ser ikke at tøyet ligger på plass i skapet, en du ser om det ligger i en haug i stua. Du ser ikke oppvasken når den er tatt, men du ser stabelen med skitne kjørler. Temmelig utakknemlig.
|
|
|
#657 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetVeldig fint innlegg, Mim, som belyser hvorfor det enkelte kan mene er et fritt valg ikke egentlig er et så fritt valg allikevel.
|
|
|
#658 |
|
Passiv
|
Se der ja. Mim - det var akkurat det jeg mente.
Jeg tror ikke det er bare at omsorgsarbeid ikke verdsettes. Jeg tror det er en blanding av flere ting. For det første er det stor kø for å få utdanne seg til sykepleiere as we speak. Om det er sykepleiere nok så skjer det ikke radikale ting med lønningene deres. Det er ingen som betaler mer enn de må. Og det er da en grunn til at mannsyrker ender med mer lønn - de fleste menn er villige til å gå langt lenger i å øke sin lønn. Streik, valg av utdanning, bortvalg av utdanning ikke minst. |
|
|
|
#659 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSå det er mer fritt å velge noe en egentlig ikke vil, men som man igrunn ikke vet om man vil, av solidaritet til de som er sikker på at de handler fritt fordi de velger det motsatte av "tradisjonelt"?
|
|
|
#660 |
|
weird
Ja, det er der det låser seg litt for meg. Jeg vil bli tatt på alvor og anerkjent for det jeg gjør fordi jeg er et likeverdig menneske. Ikke bare fordi en mann har gjort jobben og fått en aha-opplevelse, liksom. Jeg vil bli tatt på alvor, bli hørt osv. når jeg prater. Ikke fordi en mann har erfart og kan bekrefte det jeg sier.
|
|
|
![]() |
|
|