Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 22:45   #61
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Isofixfester tåler ikke mer enn 18 kg.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:51   #62
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Skal se om jeg klarer å finne ut av det på nettet. Ellers så sitter jeg med hele papirutgaven i hånda

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:53   #63
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nederst på Trygg Trafikk-linken til Aminta så lå den en link til hele rapporten. Der kan du lete nedover til undersøkelsene for hvert enkelt land. Jeg får ikke åpnet pdf-filen nå.

Jeg fant det med engang når jeg kunne søke i pdf filen. Takk

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:55   #64
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Kjempebra innslag. Får håpe det blir lovpålagt med bakover til minst 4 år!

Skal det lovpålegges må de også skaffe til veie seter som er beregnet på lange treåringer som veier mer enn 18 kg
Vi var helt nødt til å snu dattera vår fordi det ikke var seter å oppdrive. Det eneste setet som kunne brukes til henne, gikk ikke inn i vår relativt store bil.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:58   #65
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Isofixfester tåler ikke mer enn 18 kg.

Så dumt.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 23:06   #66
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Opprinnelig lagt inn av Maryan, her.

Skal det lovpålegges må de også skaffe til veie seter som er beregnet på lange treåringer som veier mer enn 18 kg
Vi var helt nødt til å snu dattera vår fordi det ikke var seter å oppdrive. Det eneste setet som kunne brukes til henne, gikk ikke inn i vår relativt store bil.

Nå finnes det jo ganske mange seter som er bakovervendt til 25 kg.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 02:41   #67
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det er nok BARE jeg i hele verden som er så dum. :mensa-score men ikke spesielt praktisk anlagt:

Jepp, bare du som er domm som et brø


__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 08:52   #68
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nederst på Trygg Trafikk-linken til Aminta så lå den en link til hele rapporten. Der kan du lete nedover til undersøkelsene for hvert enkelt land. Jeg får ikke åpnet pdf-filen nå.

Jeg må nesten sitere det:

....In six of the eight accidents the research team judged that the child would have survived had they been seated in a suitable rearward facing car seat. The agees of these children ranged from five and three-quarter months to just under four years old. In the remaining two cases the protection offered by a rearward facing seat would have been compromised by additional loading from luggage in the boot area and gross roof intrusion into the seating position. The children in these accidents were aged seven months and one and a half years old.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:18   #69
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jepp, bare du som er domm som et brø


Jeg syns det er helt å se bort fra det betydelige sikkerhetsproblemet feilmonterte seter er. Å si at "det er kjempelett fordi JEG syns det er kjempelett" er både naivt og arrogant.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:25   #70
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Vi har Akta Cosmic, det er ikke lett (fysisk) å feste stramt nok bakovervendt med belte. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan gjøre det lettere ...

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:26   #71
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg er i grunnen helt enig med Polyanna i denne tråden.

Når man vet hvor stor skade et feilmontert sete kan medføre, så MÅ man ordne opp i dette før man kommer drassende med et påbud.
Og når selv Isofix ikke tåler mer enn 18 kg, er man på en måte like langt.


Vi har også Akta Graco Cosmic XTP, og det er vanskelig å få det til å stå helt støtt. I hvert fall så lenge det må stå på kanten. Jeg tviler på at Ford Mondeo er eneste bilen med bakseter der det er avrundede kanter.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 09:46   #72
ida76
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16
ida76 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Nå finnes det jo ganske mange seter som er bakovervendt til 25 kg.

Slik jeg har forstått, er det pga hodets vekt ift kroppens vekt som
gjør at det er tryggere å sitte bakovervendt? Dermed er det vel viktigere å se på barnets størrelse fremfor barnets alder?

ida76 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 10:55   #73
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er helt å se bort fra det betydelige sikkerhetsproblemet feilmonterte seter er. Å si at "det er kjempelett fordi JEG syns det er kjempelett" er både naivt og arrogant.

Det skrev jeg ikke, så da bør du kanskje lese innlegget mitt en gang til istedet for å tillegge meg meninger.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 10:58   #74
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: NRK Nyhetene kl. 21!

Opprinnelig lagt inn av ida76, her.

Slik jeg har forstått, er det pga hodets vekt ift kroppens vekt som
gjør at det er tryggere å sitte bakovervendt? Dermed er det vel viktigere å se på barnets størrelse fremfor barnets alder?

Nei. Muskler og skjellet utvikles ikke med barnets størrelse, men med barnets alder.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 11:00   #75
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det skrev jeg ikke, så da bør du kanskje lese innlegget mitt en gang til istedet for å tillegge meg meninger.

Opprinnelig lagt inn av Aminta

For kompliserte? Seriøst?
(At det kan være komplisert er en ting, men for komplisert..)
Sorry, men det er ikke hjernekirurgi da. Jeg har selv montert opptil flere seter bakovervendt og aldri hatt problemer, heller aldri feilmontert. Man må selvsagt lese bruksannvisningen, men alikevel, jeg tror ikke jeg er mer intelligent enn alle andre fordi jeg klarer å montere et sete riktig altså.
Jeg synes vel ikke det er vanskelig i det hele tatt, men det kan være litt kronglete første gangen, men har man gjort det noen ganger er det easy-peasy.

Du skriver at DU ikke synes det er vanskelig. DU har aldri hatt problemer, ei heller har DU feilmontert setet.

Det betyr egentlig piss i havet, når man har gjennomført tester der gud_vet_hvor_mange monterte setet sitt feil.
Hva DU synes er enkelt, er irrelevant. Og naivt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 11:18   #76
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i

Jeg kan heller ikke være den eneste som klarer det, Ru, innlysende nok.
Og jeg kan heller ikke være den eneste som ikke synes det er så fryktelig avansert. Hva er det som gjør det så innmari vanskelig?
Man leser bruksannvisningen og følger innstruksjonene, hvor er den delen som er så voldsomt vanskelig?
At det kan være knotete, klønete og slikt, ja så absolutt, men veldig vanskelig? Ja faktisk for vanskelig?

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 11:20   #77
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i

Jeg vet også, forresten, at det er mange som sikkert ikke bør i nærheten av et barnesete. Men det er da ikke gjennomsnittsforelderen?
Jeg vil jo tro at de aller fleste prøver å montere setet sitt riktig, tross alt, og ikke lar vær å bry seg.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 11:23   #78
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis jeg husker riktig så var det slik at i England hadde de studert 8 tilfeller av barn som hadde dødd i kræsj i forovervendte seter. 6 av dem kunne vært reddet om de satt forovervendt. Men jeg tok det fra hukommelsen og den kan være hullete, så det kan være lurt å dobbeltsjekke.

Du mener vel at de hadde blitt reddet dersom de satt bakovervendt?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 11:23   #79
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om ba

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg vil jo tro at de aller fleste prøver å montere setet sitt riktig, tross alt, og ikke lar vær å bry seg.

Det er vel det som er poenget med feilmonteringsargumentet, de fleste prøver å motere riktig - flere ganger. Men enkelte får det ikke godt nok til, selv om de gjerne tror de har gjort det godt nok.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 12:10   #80
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Etter å ha montert mitt acta Graco cosmic xtp i bilen første gang, kjørte jeg rett til forhandler for å få dobbeltsjekket at det var rett satt i. Først da kunne jeg slappe av.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no