Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kan du prosentregning?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Kan du prosentregning?
Pøsj, selvsagt. Innlysende spør du meg 64 34,04%
Enkelt-penkelt. Jeg kan sette opp og forklare hvorfor også 84 44,68%
Nja... jeg kan formelen 22 11,70%
Hm? Jeg husker det var noe med x. Og noe med...100? :gruble_ 10 5,32%
Prosentregning? :skrekkoggru: er ikke det noe sånne mattegreier 8 4,26%
hæ? 0 0%
Deltakere: 188. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 14:10   #61
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du prosentregning?

Jeg kan det. *liker salg*

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er helt enig. Jeg er sikker på at jeg hadde forstått matte dersom det i undervisningen hadde blitt lagt ved på 1) hva skal vi med denne kunnskapen og 2) hvordan kan man forklare tankegangen bak formlene.

Legg til mattelærer på ungdomsskolen (i 3 år) som overhodet ikke klarte å lære fra seg så er grunnlaget for matte på vidergående ikke-eksisterenede og man får store huller i kunnskapen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:42   #62
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har hode for tall.

Sist redigert av Bluen : 15-10-10 kl 15:03.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:47   #63
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kan det. Men helst med kalkulator, om det er litt knotete tall iallefall...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:20   #64
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om jeg trenger eksakte verdier på knotete tall så er papir eller kalkulator kjekt å ha. Men ofte klarer jeg meg med "litt avrunding her og der" og da går et jo greit.

I jobbsammenheng sitter jeg alltid ved en pc, så da går knotete tall der. Hjemme er tilnærminger oftest godt nok, og på salg holder det i alle fall, kassabetjeninga tar seg av desimalene

Gammel 15-10-10, 15:27   #65
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg gått på skole nå, og ikke i stenalderen, så hadde jeg antakelig fått diagnosen dyskalkuli. (Siden jeg gikk skole i steinalderen, var jeg rett og slett bare dum når det kom til tall, på linje med de dumme som ikke klarte lese engang i klassen min - de som i ettertid har fått diagnosen dysleksi.)

Jeg eier overhodet ikke tallforståelse, og matematikk har alltid vært et evig mareritt for meg. Guttungen på 7 1/2 har allerede bedre grep om å legge sammen og trekke fra tall og gangetabell enn mammaen hans har. Takk og lov har han er far som er ytterst oppegående hva matematikk angår.

Så over til prosentregning. Da jeg gikk i førsteklasse almennfag på videregående, skulle vi ha tentamen, hvor mesteparten ville gå på nettopp prosentregning. En kamerat av foreldrene mine forbarmet seg over meg, og satt i timesvis en ettermiddag for å dunke dette inn i hodet mitt. Vi regnet og regnet og regnet til øyet ble stort og vått.

Jeg dukket opp på tentamen, kry som en hanekylling, og regnet som en gud... og hadde ikke et eneste riktig svar når det kom til prosenter. Jeg hadde snudd alt opp ned og trill rundt.

Jeg turte aldri fortelle dette til den stakkars kameraten til mor og far.

Sist redigert av Inagh : 15-10-10 kl 15:33.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:00   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg bruker det hele tiden. Vanligvis for å beregne prosentvis vekst (eller gudforby nedgang). Og projisere. Fire dagers salg denne uken, ekstrapolert for 6,5 dager er jo også en form for prosentregning, selv om jeg ikke bruker formelen.

Jeg har vanligvis en helt elendig dårlig tallfølelse, av typen "hvor mye koster en dokost eller et liter melk eller en neglelakk eller en racerbil", og suger på hoderegning, men ca-feelingen min rundt prosentregning pleier å holde forbausende godt stikk. Altså at jeg tar rabatter og momspåslag og prosentvise økninger på "gehøret". Pussig sak.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:08   #67
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må skyte inn og si at jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner meg på 70 % avslag på klær, og slikt.

Gammel 15-10-10, 16:41   #68
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg må skyte inn og si at jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner meg på 70 % avslag på klær, og slikt.

Ja, til og med JEG klarer den der.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:42   #69
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg virkelig ikke har taket på, er sånn type "betale regning"-styr. Hvis du betaler for det, så skylder du Kari penger for x, mens Per skylder deg for y, osv. Da blir jeg bare helt forvillet, og kunne sikkert blitt lurt opp i stry.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 16:52   #70
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Da er vi to, Divine!

Gammel 15-10-10, 16:53   #71
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overhodet ikke. Når jeg trenger det spør jeg her inne, mannen eller noen av realfagsvennene mine.

Gammel 15-10-10, 17:08   #72
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jepp, bruker det daglig i jobben min.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 17:10   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

70 % avslag eller nypris på 70 % av den opprinnelige?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 17:16   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det ikke normalt å huske enkle hverdagsformler?

Jeg bruker alltid formelen som utgangspunkt når jeg skal regne prosent.
Eller rettere - jeg regner som regel inn fradraget eller påslaget og alt i en veiv da. Med prosenten gjort om til en faktor. Men utgangspunktet er jo formelen.

Jeg har mange formler i hodet som er i daglig bruk jeg.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 17:21   #75
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg skal sette opp FORMELEN, så må jeg tenke meg litt om.

Men om noen ber meg legge på f.eks. 30% så ganger jeg med 1,3 eller hvis vi (på jobben) har 15% margins fortjeneste på et produkt så deler jeg på 0,85 for å finne ut hva vi skal selge det for osv. Alt dette er jo utledet av denne formelen, men jeg går jo ikke rundt og husker på hele oppsettet.

Gammel 15-10-10, 17:44   #76
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

70 % avslag eller nypris på 70 % av den opprinnelige?

70 % er billig, uansett.

Gammel 15-10-10, 17:59   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

70 % er billig, uansett.

Ikke hvis det bare er tredve i forkledning.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 18:19   #78
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ikke hvis det bare er tredve i forkledning.

Erkjenner å ha brukt ca. 17 sekunder på å skjønne den.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 19:11   #79
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Hadde slitt i jobben hvis jeg ikke hadde kunnet det, for å si det slik.

Men akkurat prosentregning trodde jeg faktisk var slikt man trengte til hverdags, akkurat som pluss / minus / gange / dele.

Mange har nevnt salg på butikken. Hva med når man feks skal selge bolig og megleren skal ha en viss prosent i provisjon? Hva med når man får en viss prosent i lønnsvekst? Eller skal betale en prosentsats i skatt? Står man da helt forvirret og skjønner ikke hvor mye det dreier seg om, slik omtrent?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 19:58   #80
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ja det kan jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.