|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Bruken av mikrobølgeovnvi tiner ting i mikroen innimellom, men det er bare en halvgod løsning, man får ikke tint det helt igjennom uten at det blir litt kokt på utsiden. Men havregrøt, popcorn og oppvarming av middagsrester er gull. Og varming av melk.
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruken av mikrobølgeovn
Pyrolyse har vi og jeg skjønner meg ikke på det. Sist gang endte vi med å svi dritten FAST i ovnen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Bruken av mikrobølgeovnDet eneste vi bruker den til er å poppe popcorn, og det klarer vi oss strengt tatt uten.
|
|
|
#4 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Bruken av mikrobølgeovnJeg tiner endel i mikroen. Jeg har dog sluttet å bruke tinneprogrammene, de er jo evigvarende.
|
|
|
#5 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Bruken av mikrobølgeovnNettopp - desse tineproblema er det eg også opplever. Kokt kjøtt i endane, og frose inni, tross tineprogram. Må jo følge med som ein hauk og starte-stoppe mikroen heile tida for å ikkje ødelegge maten. Det tar uansett ein evighet (sjølv om tuppane blir kokt). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bruken av mikrobølgeovnVi har induksjon, men bruker allikevel microen opptil flere ganger om dagen. Til å lage havregrøt, smelte smør, tine kjøtt, tine brødskiver til ungene (fryser ned hele brød i skiver, og tar kun opp det vi trenger i øyeblikket) og diverse annet.
|
|
|
#7 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Bruken av mikrobølgeovnVi har ikke mikro og har heller ikke hatt det de 10 årene vi har bodd sammen. Har ikke savnet det. Varmer opp rester på ovnen. Koker vann i vannkokeren. Popper popcorn (en gang i jubelåret) i gryte. Tiner på benken/kjøleskapet.
|
|
|
#8 |
|
Unik
|
Sv: Bruken av mikrobølgeovnHer er microen på vei vekk i skrivande stund. Me bruker den minimalt og såg ikkje poenget med å ha den meir. Bruker den stort sett berre til å varme opp restemat og det gjer me like kjapt og enkelt i ovnen.
|
|
|
#9 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Bruken av mikrobølgeovnHar adri hatt micro, men ser at jeg kunne ha nytte av en på noen områder. Men synes ikke det forsvarer plassen den opptar. Og så er det ikke så pent... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Og hvor har du kjøpt den? Alessi? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Bruken av mikrobølgeovnMerket er Typhoon. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Bruken av mikrobølgeovnJeg bruker mikrobølgeovnen daglig - vanligvis flere ganger om dagen - til å varme opp kaffe som har blitt kald.
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bruken av mikrobølgeovnJeg baker BRØD i mikroen, det glemte jeg jo å si.
|
|
|
#15 |
|
I mål
|
Sv: Bruken av mikrobølgeovnVi har ikke mikro, og savner det aldri. Jeg hadde da jeg bodde i kollektiv som student; brukte den til popcorn og ostesmørbrød dagen derpå. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Jeg synes det er greit å slippe ekstra oppvask. Slik jeg lager havregrøt nå blir det kun oppvask av askjetten og skjea jeg spiser av. Ikke noe annet. Det skal sies at jeg ikke har skrytt av tiden microen bruker da, så jeg er kanskje ikke i målgruppa. Vi har induksjonstopp, men jeg foretrekker allikevel microen til å lage grøt.
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Oppvasken er i alle fall et bedre argument enn tiden for meg |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bruken av mikrobølgeovnMen på komfyren må man jo røre og røre, i mikroen lager den seg selv mens du gjør noe annet.
|
|
|
#19 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Og gjør man noe annet mens grøten koker må man skrape gryte etterpå.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruken av mikrobølgeovnHavregrøt og eggerøre tar 2 minutter på komfyr i stålkjele da. Der kan man røre inn ekstra godsaker som biffstrimler og skinke i eggerøra og diverse frøblandinger og tørket frukt i havrefgrøten, kanskje litt økologisk saft på slutten som smaksforsterker. Har også ofte friske bær på toppen. Kjelen tar det 20 sekunder å vaske.
|
![]() |
|
|