Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruken av mikrobølgeovn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-10, 13:39   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruken av mikrobølgeovn

vi tiner ting i mikroen innimellom, men det er bare en halvgod løsning, man får ikke tint det helt igjennom uten at det blir litt kokt på utsiden. Men havregrøt, popcorn og oppvarming av middagsrester er gull. Og varming av melk.

Vi har også induksjonstopp og jeg skal aldri, aldri ha noe annet igjen. Pyrolyse fikk mannen trumfet igjennom sist og jeg skal aldri ha ovn uten det heller.

Gammel 25-10-10, 20:56   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har også induksjonstopp og jeg skal aldri, aldri ha noe annet igjen. Pyrolyse fikk mannen trumfet igjennom sist og jeg skal aldri ha ovn uten det heller.

Pyrolyse har vi og jeg skjønner meg ikke på det. Sist gang endte vi med å svi dritten FAST i ovnen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 23:04   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det eneste vi bruker den til er å poppe popcorn, og det klarer vi oss strengt tatt uten.

Hadde ikke micro der vi bodde før, og hadde det ikke vært for at det er en svinedyr innebygd Miele-mikro så hadde vi kasta den ut forlengst.

Jeg deler Syrins erfaringer. Ikke med denne mikroen,men med de før meg, og alt det dere sier dere bruker mikroen til bruker jeg komfyren til.

Gammel 25-10-10, 13:55   #4
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tiner endel i mikroen. Jeg har dog sluttet å bruke tinneprogrammene, de er jo evigvarende.

Jeg setter inn på svak effekt. Hvis jeg tiner feks kjøttdeig så stopper jeg etter etpar minutter og fjerner det som er tint. Så setter jeg inn igjen og fortsetter tininga.

Gammel 25-10-10, 20:50   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nettopp - desse tineproblema er det eg også opplever. Kokt kjøtt i endane, og frose inni, tross tineprogram. Må jo følge med som ein hauk og starte-stoppe mikroen heile tida for å ikkje ødelegge maten. Det tar uansett ein evighet (sjølv om tuppane blir kokt).

Lurer rett og slett på om mikrobølgeovnen er dårlig kvalitet. Er det forskjell på slikt?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 20:55   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har induksjon, men bruker allikevel microen opptil flere ganger om dagen. Til å lage havregrøt, smelte smør, tine kjøtt, tine brødskiver til ungene (fryser ned hele brød i skiver, og tar kun opp det vi trenger i øyeblikket) og diverse annet.

Gammel 25-10-10, 21:00   #7
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har ikke mikro og har heller ikke hatt det de 10 årene vi har bodd sammen. Har ikke savnet det. Varmer opp rester på ovnen. Koker vann i vannkokeren. Popper popcorn (en gang i jubelåret) i gryte. Tiner på benken/kjøleskapet.

Gammel 25-10-10, 21:00   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her er microen på vei vekk i skrivande stund. Me bruker den minimalt og såg ikkje poenget med å ha den meir. Bruker den stort sett berre til å varme opp restemat og det gjer me like kjapt og enkelt i ovnen.

Gammel 25-10-10, 22:13   #9
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Har adri hatt micro, men ser at jeg kunne ha nytte av en på noen områder. Men synes ikke det forsvarer plassen den opptar. Og så er det ikke så pent...

Har ikke vannkoker eller induksjon heller. Men jeg har en sånn kjele som Hyacinth etterlyser. Den er pen og koker vanne raskt. Plystre gjør den også.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 22:19   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Men jeg har en sånn kjele som Hyacinth etterlyser. Den er pen og koker vanne raskt. Plystre gjør den også.

Og hvor har du kjøpt den? Alessi?

Gammel 25-10-10, 22:29   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Merket er Typhoon.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 22:34   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Merket er Typhoon.

Hm. Jeg trenger virkelig en sånn. Si fra om du ser en sånn et sted, da.

Gammel 25-10-10, 22:46   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mikrobølgeovnen daglig - vanligvis flere ganger om dagen - til å varme opp kaffe som har blitt kald. Lager bare kaffe i presskanne, og den holder jo ikke så veldig godt på varmen.

Ellers bruker jeg den til å smelte smør og sjokolade når jeg baker (altså ikke så ofte), og til å varme opp mat av middagstypen når det bare er én som skal spise (f.eks. middagsrester som jeg spiser til lunsj).

Men jeg lager ikke mat i mikrobølgeovn, det gjør jeg ikke (unntatt et par ting jeg har plukket opp fra Iset ). Ikke popper vi popcorn der heller, for vi har popcornmaskin.

Gammel 25-10-10, 22:48   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker BRØD i mikroen, det glemte jeg jo å si. Lavkarbo-nøttebrød, tar 2 minutter! Mikro er gull!

Gammel 25-10-10, 23:09   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke mikro, og savner det aldri. Jeg hadde da jeg bodde i kollektiv som student; brukte den til popcorn og ostesmørbrød dagen derpå.

Dere som skryter av hvor raskt man lager havregrøt i mikro, dere vet det tar kun 5 minutter på en helt vanlig komfyr...?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 23:11   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dere som skryter av hvor raskt man lager havregrøt i mikro, dere vet det tar kun 5 minutter på en helt vanlig komfyr...?

Jeg synes det er greit å slippe ekstra oppvask. Slik jeg lager havregrøt nå blir det kun oppvask av askjetten og skjea jeg spiser av. Ikke noe annet. Det skal sies at jeg ikke har skrytt av tiden microen bruker da, så jeg er kanskje ikke i målgruppa. Vi har induksjonstopp, men jeg foretrekker allikevel microen til å lage grøt.

Gammel 25-10-10, 23:14   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det er greit å slippe ekstra oppvask. Slik jeg lager havregrøt nå blir det kun oppvask av askjetten og skjea jeg spiser av. Ikke noe annet. Det skal sies at jeg ikke har skrytt av tiden microen bruker da, så jeg er kanskje ikke i målgruppa. Vi har induksjonstopp, men jeg foretrekker allikevel microen til å lage grøt.

Oppvasken er i alle fall et bedre argument enn tiden for meg . Jeg føler liksom ikke at hverken havregrøt eller eggerøre er retter det tar markant lang tid å lage med vanlig komfyr. Det finnes verre prosjekter.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 23:27   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men på komfyren må man jo røre og røre, i mikroen lager den seg selv mens du gjør noe annet.

Gammel 25-10-10, 23:35   #19
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men på komfyren må man jo røre og røre, i mikroen lager den seg selv mens du gjør noe annet.

Og gjør man noe annet mens grøten koker må man skrape gryte etterpå.

Gammel 26-10-10, 12:25   #20
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Havregrøt og eggerøre tar 2 minutter på komfyr i stålkjele da. Der kan man røre inn ekstra godsaker som biffstrimler og skinke i eggerøra og diverse frøblandinger og tørket frukt i havrefgrøten, kanskje litt økologisk saft på slutten som smaksforsterker. Har også ofte friske bær på toppen. Kjelen tar det 20 sekunder å vaske.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.