Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruken av mikrobølgeovn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-10, 20:49   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bruken av mikrobølgeovn

Vi har mikrobølgeovn. Ein gammal ein, av typen Svært Enkel, bitteliten og garantert ikkje av dei beste.

Eg saknar ikkje ein betre mikro, men kanskje eg ikkje veit kva eg går glipp av? I nytt kjøkken havnar mikroen ut på grovkjøkkenet - ser ikkje heilt behovet inne på kjøkkenet.

Per dags dato brukar eg mikro til å tine frosen mat, samt poppe micropopcorn. Eg har kokt poteter der av og til, men syns det er like greit i gryte. Eg har også dampa brokkoli der, og det var ganske ok.

Kva brukar andre mikrobølgeovn til?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:51   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruken av mikrobølgeovn

Tiner gjærbakst og andre frysevarer. Lite fancy bruk her også, med andre ord.

Gammel 24-10-10, 20:51   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker den til å varme opp vann (raskere enn vannkokeren vår, bruker den sjelden), smelte smør og sjokolade (hvem bruker vannbad, liksom, pfft), popcorn en sjelden gang, ostechips (mannen som er på lavkarbo er avhengig av disse), tining, oppvarming av rester osv. Bruker den stort sett hver dag.

Gammel 24-10-10, 20:52   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

1)varme opp melk
2)varme opp rester
3)dampe grønnsaker
4)micropopcorn
5)smelte smør og sjokolade til baking
6)varme vann til te når jeg bare skal ha en kopp

Jeg mikroen min!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:52   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg var deg hadde jeg kasta ut hele mikroovnen. De tar altfor mye plass i forhold til nytteverdien. Syns jeg, som aldri har hatt mikro etter jeg flyttet hjemmefra. Da jeg bodde hos foreldrene mine brukte vi den til klisne, bløte ostesmørbrød.

Det går fint å poppe popcorn og tine frossenmat uten micro.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:52   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten ingenting. Hadde bestemt oss for å droppe den i det nye kjøkkenet, men fikk plass til den inni et skap etter at kjøkkenet var montert. Elektrikeren hadde tilfelfigvis laget stikk til ovnen like ved.

Den brukes til å dampe brokkoli i en MikroPlus-kanne hvis vi skal ha brokkoli på mindre enn tre minutter og ikke gidder å vaske gryter. Og så lager mannen min havregrøt til ungene. Jeg foretrekker gryte til det.

Det er det hele. En sjelden gang varmer vi muligens opp ting i den. Hveteputa blir varmet opp i mikro, forresten.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:54   #7
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

I tillegg til det du nevner, koke havregrøt, varme melk til kaffen, varme middagsrester, dampe fisk, ostechips.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:54   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke bruker mikroen mer så går du ikke glipp av noe. Jeg bruker mikro mye og ville savnet mikro.

Jeg damper grønnsaker (for å få middagen ferdig hurtigere - f.eks. hvis jeg skal ha laks i folie så damper jeg grønnsakene og potetene halvveis siden disse bruker lengst tid på å bli gjennomdampet - lengre enn fisken). Jeg varmer melk og vann når jeg baker, jeg smelter smør, jeg lager havregrøt på 2,5 minutter, jeg tiner restemat. Jeg bruker mikro'n hver dag.

Gammel 24-10-10, 20:54   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bruker den til å varme opp vann (raskere enn vannkokeren vår, bruker den sjelden),

Det gjorde jeg før. Nå har vi induksjon med boost-funksjon. Hjelpe meg. Man kan ikke snu seg engang før det koker over.

Gammel 24-10-10, 20:55   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er forresten utrolig mange gode potetretter man kan lage i mikroen, når man har dårlig tid. Mikrobølget bakt potet, for eksempel. Eller potetgrateng, som bare tar 5 minutter.

Gammel 24-10-10, 20:55   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

• Tine kjøtt/fisk/kylling til middag om jeg har glemt ta det ut av fryseren om morgenen.
  • Lage havregrøt.
  • Mikropopkorn en gang i jubelåret, jeg vil heller poppe vanlig popkorn i kjele.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:55   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gammel, men nokså fænsi mikro med mange automatprogram, vektbasert, med grill og crisppanne. Den brukes til tining, steke/varme grillet kylling, varme middagsrester og en og annen Fjordland. Den kan også steke ferdipizza, men det er det uansett svært sjelden vi har.

Det er mer nice enn need, men det er ganske nice.

Ja, også baker vi poteter.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:58   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dæven, se på tidspunktene. Dette engasjerte, åpenbart.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:59   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det gjorde jeg før. Nå har vi induksjon med boost-funksjon. Hjelpe meg. Man kan ikke snu seg engang før det koker over.

Kjeften. Jeg skal ha induksjon når vi flytter!

Men ostechipsene er verdt hele mikroen, synes jeg.

Gammel 24-10-10, 21:00   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også boost-funksjon på induksjonsovnen, men jeg gidder ikke å finne frem en gryte i gryteskapet likevel. Jeg foretrekker å varme vannet i mikroen.

Gammel 24-10-10, 21:04   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker egentlig ikke mikrobølgeovner, og hjemme i Norge har vi ikke. Jeg synes stort sett mikrobølgeovner ødelegger mat - ting blir fort seigt og rart. Og så leste jeg en gang en studie som antydet at det kunne være helseskadelig å spise mat tilberedet i mikrobølgeovn (sånn i ettertid tenker jeg vel kanskje at jeg ikke burde ta EN slik artikkel særlig alvorlig dog, men siden det ikke er en livsnødvendig ting det er snakk om, og ikke ødelegger livskvaliteten vår, så betyr det ikke så mye. ). Jeg klarer meg i grunnen fint uten mikrobølgeovn.

Her i USA har vi dog en, og den brukes til to ting, stort sett: popcorn og når ungene skal lage ostesmørbrød.

Gammel 24-10-10, 21:05   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kjeften. Jeg skal ha induksjon når vi flytter!

Men ostechipsene er verdt hele mikroen, synes jeg.

Jeg laget slike ostechips før, men nå er det lenge siden. Sist jeg laget ble de seige. Hvordan lager du dem og hvor lenge og med hvilken ost?

Gammel 24-10-10, 21:07   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og så leste jeg en gang en studie som antydet at det kunne være helseskadelig å spise mat tilberedet i mikrobølgeovn (sånn i ettertid tenker jeg vel kanskje at jeg ikke burde ta EN slik artikkel særlig alvorlig dog, men siden det ikke er en livsnødvendig ting det er snakk om, og ikke ødelegger livskvaliteten vår, så betyr det ikke så mye.

Mat og helse har hatt mange opplysende artikler om mikrobølgeovnens farer og mørke sider.

Gammel 24-10-10, 21:07   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og så leste jeg en gang en studie som antydet at det kunne være helseskadelig å spise mat tilberedet i mikrobølgeovn (sånn i ettertid tenker jeg vel kanskje at jeg ikke burde ta EN slik artikkel særlig alvorlig dog, men siden det ikke er en livsnødvendig ting det er snakk om, og ikke ødelegger livskvaliteten vår, så betyr det ikke så mye. ).

På 80-tallet husker jeg det gikk rykter om at de som brukte micorovn fikk kokt hjernecellene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:09   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi har også boost-funksjon på induksjonsovnen, men jeg gidder ikke å finne frem en gryte i gryteskapet likevel. Jeg foretrekker å varme vannet i mikroen.

Jeg koker såpass mye egg at jeg som regel har en liten gryte stående på platen. Jeg øsnker meg en sånn kjele (til å koke vann i) som er litt fin og kan stå framme hele tiden. Gjerne en sånn som plystrer når vannet er ferdig, for det går så fort at det er fort gjort å glemme hele greia. Vet Alessi har en slik, men jeg synes ikke den er så fin, og så er den litt dyr.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.