Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruken av mikrobølgeovn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-10, 21:09   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruken av mikrobølgeovn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg laget slike ostechips før, men nå er det lenge siden. Sist jeg laget ble de seige. Hvordan lager du dem og hvor lenge og med hvilken ost?

Åh, mine blir alltid sprø og digge. Jeg har prøvd med mange oster, men ridderost fikk hele huset til å stinke fis i ukesvis. Så IKKE prøv det!
Norvegia funker finfint. Legger det på tallerken med bakepapir under og drysser over krydder eller maldonsalt og nuker på full styrke i 3 minutter. Ikke mindre, da blir de seige! Kanskje 2,5 minutter, men absolutt ikke mindre enn det. I ovnen må man passe på hele tiden og de blir fort brent, så mikroen funker best.
Nå har mannen dilla på Kavliostene, de skivede, som chips. De blir tykkere, mer som en slags knekkebrød, og funker faktisk bra som pizzabunn til minipizzaer. Den med jalapeno eller den nye med peperoni er best. Nuker dem i 2,5 minutter, har på pizzafyll og Norvegia og litt pizzaurter og steker videre i ovnen til osten er smeltet. Synes ikke mikroen funker til å steke dem ferdig, for i ovnen blir topp-osten bedre, i mikroen blir den liksom litt seig.

Gammel 24-10-10, 21:09   #22
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten gryte stående på platen? Nå fikk jeg vondt i feng shui-en i meg. :strøkne flater:

Gammel 24-10-10, 21:10   #23
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

På 80-tallet husker jeg det gikk rykter om at de som brukte micorovn fikk kokt hjernecellene.

En veldig kjapp googletur viser at det er helt sant at 98 prosent av næringsstoffene forsvinner i mikroen, i tillegg til at strukturen i blodet forandrer seg etter inntak av mikrobølget mat.

Les og lær:

Sitat:

Micro ovn bruk mener jeg er en katastrofe for menneske heten! Studien til Hans Hertel er meget seriøs og vitenskapelig gjennomført. en er selvfølgelig med alt for få deltakere,men burde vært brukt som mal for MANGE og større studier. Hvorfor har ingen "helse myndigheter" satt igang stor studier? eller gir de bare blaffen? eller er de redde for Hvitevare industrien? Jeg rangerer Micro faren for helsa inne topp 5. 1. Plante fett Omega-6.(alt som er flytende i kjøleskapet) 2. Fiske fett Omega-3. 3. Soya produkter(Tofu etc.moderne,uten ordentlig fermentering) 4. Amalgam,Fluor,etc. 5. Micro mat. Egentlig det meste av moderne mat&medisin!

Redde for hvitvareindustrien faktisk! :ler så jeg griner:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:11   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ord som "micro ovn bruk" mener jeg er en enda større katastrofe for menneskeheten. Eller rettere sagt, menneske heten.

Gammel 24-10-10, 21:11   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

En liten gryte stående på platen? Nå fikk jeg vondt i feng shui-en i meg. :strøkne flater:

Jeg var der før, så til de grader, men nå er jeg ikke fullt så minimalistisk lenger, merker jeg.

Gryta må være fin, da. Og så ønsker jeg meg jo en sånn pipe-kjele, som sagt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:14   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg bare drømmer om rene flater. Tror ikke det kommer til å skje før ungene er ute av redet. *sukk*

Gammel 24-10-10, 21:17   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg bare drømmer om rene flater. Tror ikke det kommer til å skje før ungene er ute av redet. *sukk*

Jeg har hatt rene flater i årevis. Nå synes jeg det er både koselig og praktisk å ha litt ting framme. Jeg snakker om kjøkkenet, altså. Jeg kompromisser dog IKKE med estetikk. Ting kommer ikke inn i huset uten at de både er pene og har en nytterverdi.

Gammel 24-10-10, 21:18   #28
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg koster det omtrent like mye energi å bøye med ned å finne gryte til å koke vann på induksjonsplata som å strekke meg opp for å putte ting i mikroen, så jeg bruker plata.

Kan ikke huske sist jeg brukte mikro, faktisk.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:18   #29
Albertine
Passiv

Standard

Har du ikke induksjon, Iset?

Det er det beste som fins. På kjøkkenet, altså. Må ha det, bare må ha det.

Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:21   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Har du ikke induksjon, Iset?

Det er det beste som fins. På kjøkkenet, altså. Må ha det, bare må ha det.

Nei, da vi byttet ut komfyren vår i 2006 der vi bodde da, ville jeg ha induksjon, og vi kom over et supertilbud som vi hadde tenkt å benytte oss av. Men mannen min ville vente litt, i tilfelle det kom noe enda billigere.
Det endte med at tilbudet gikk over, alt ble dyrere og vi måtte ha komfyr, så vi kjøpte vanlig platetopp og innebyggingsovn. SATAN altså!
Og da vi kjøpte rekkehuset her, fulgte det med et makkverk av en Ikea Whirlpool-platetopp og innebyggingsovn. Men jeg har enten planer om å bytte det ut snart, eller å kjøpe hus og skaffe meg induksjon da!

Gammel 24-10-10, 21:25   #31
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Mat og helse har hatt mange opplysende artikler om mikrobølgeovnens farer og mørke sider.

Det var ikke mat og helse, altså.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

På 80-tallet husker jeg det gikk rykter om at de som brukte micorovn fikk kokt hjernecellene.

Det stemte nok om en var så dum at en stakk hodet inn i ovnen. Undersøkelsen jeg leste viste til forskning (muligens "forskning: ) som viste at gress som ble vannet med vann som var kokt (og avkjølt....) i mikroovnen ikke vokste like godt som vanlig gress. Jeg skulle gjerne likt sett om det var gjort noe metastudier på det, altså, det er ikke derfor jeg ikke liker mikro nå.

Hovedårsaken er enkelt og greit at jeg ikke synes mat i mikro blir god. Selv om jeg bruker tinefunksjonen så blir ikke resultatet særlig godt. Og det er jo bare å planlegge og ta ting ut i tide og tine det på vanlig vis. Og mat man lager i mikro blir ikke god, ferdig med det. Ujevnt varm, eller for varmt, og når det blir kaldere så skrumper det og bli seigt og rart.

Det er mulig at en nyere mikrobølgeovn ville gjort susen, men så lenge jeg klarer meg helt fint uten, så ser jeg ikke behovet. Jeg liker faktisk mye bedre SLOW cookeren min.

Gammel 24-10-10, 21:28   #32
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At maten ikke blir god i mikro sier jo ingenting om mikrobølgeovnens egenskaper. Det er jo nærmest det samme som å si at man ikke liker mat tilberedt i stekeovn for den blir alltid svidd.

Gammel 24-10-10, 21:32   #33
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Den brukes svært sjelden.
Kun til å tine opp kjøttdeig hvis vi ha glemt å ta ut og en sjelden gang til popcorn.
Hadde klart meg veldig fint uten.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:32   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

For meg koster det omtrent like mye energi å bøye med ned å finne gryte til å koke vann på induksjonsplata som å strekke meg opp for å putte ting i mikroen, så jeg bruker plata.

Kan ikke huske sist jeg brukte mikro, faktisk.

Ja, når man har induksjon gjør man det. Det går jo fortere enn mikro også.
Jeg skjønner dog argumentet, man må jo vaske gryta etterpå.

Gammel 24-10-10, 21:35   #35
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her legger man barna, og så renn det inn svar

Eg veit jo om at ein kan smelte smør og tine kylling og alt det der, men mitt problem er at:
a) kyllingfiletet blir KOKT i ein ende, og er frossen i den andre enden
b) smøret eksploderer, til tross for at det er ein stor klump utina smør i midten
c) kokesjokoladen blir svidd til ein svart, tørr masse som luktar redselsfullt
d) bollene blir svidd i botten, og er frosne på toppen.

Dårlig mikro? Feil innstilling? Eg setter den på sånn fryse-symbol, ca. midt på skalaen. Trur faktisk mikroen er dårlig eg.. eg merkar også at dersom eg f.eks har 5 boller inni, er det eitpar som blir tint, nokre forblir frosne, medan andre er kokte!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:36   #36
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Mikrobølgeovn hører ikke hjemme på er kjøkken med respekt for seg selv.

Gammel 24-10-10, 21:41   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, når man har induksjon gjør man det. Det går jo fortere enn mikro også.
Jeg skjønner dog argumentet, man må jo vaske gryta etterpå.

Vaske? Når der bare er kokt vann? Nei, det gjør jeg ikke, den lar jeg renne av seg der oppvasken renner av seg, og putter i skapet.

Men det er sannelig ikke ofte jeg koker vann, bare for å koke det. lunke det til gjærbakst, ja, men da vil jeg jo ikke KOKE det. Koke vann for å koke ris/pasta ja, men koker dere det i mikro?

Vår brukes til pommes frites i crisp-panne og popcorn og varming av restemat eller f.eks frossne pizzaboller.

Gammel 24-10-10, 21:44   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg koker bare vann til te. Og det gjør jeg til gangs.

Gammel 24-10-10, 21:46   #39
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ahh.

Jeg drikker ikke te. Mamma gjør, men når de er her faller det meg ikke inn med annet enn vannkoker egentlig. Så praktisk å helle fra. Når Knerten var baby drakk jeg ammete motluftsmertene hans, fy pokker, jeg håper Mikro ikke får slikt, det smakte ikke bra. Jeg liker ikke te. Har ikke funnet en eneste en jeg liker.

Gammel 24-10-10, 21:51   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det er mange teer jeg ikke liker. På jobben kjøpes det inn kaffe og te. Den teen som er å få tak i der, er direkte ekkel. Earl Grey, Breakfast Morning Tea, eller hva den heter, gul Lipton, Lipton fruktte med eple og kanel (wow) og diverse ekle teer med blå eller rød eller gul pakning. Hvorfor tror kaffedrikkere at alle tedrikkere liker sånt? Og kaffedrikkere som lager te til tedrikkere trekker den altfor lenge, sånn at den blir beisk og udrikkelig. :klager:

Sist redigert av Hyacinth : 25-10-10 kl 23:11.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.