Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 23:37   #61
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Jeg fant det jeg anså for Sofaen™ for dere for et par år siden, men nå har den forsvunnet fra sortimentet fra Bolia! Det er nok uansett ikke akutelt, siden det ikke er modulsofa. Har du sjekket Boconcept? Carmo eller Como f.eks.

Jeg synes ikke det er galskap å kjøpe sofa til 50 000,- hvis man er rik. Så spørsmålet er om dere er velholdne.

Gammel 03-11-10, 23:46   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irma: Nei, ikke spesielt rike, og ikke spesielt lystne på å bruke så mye penger på en sofa. Men heller ikke lystne på å bruke en brøkdel, og ikke være fornøyd. Jeg innrømmer at jeg er såpass overfladisk at jeg liker å omgi meg med pene ting. Uten at det betyr at det må være dyrt. Som sagt er mesteparten av møblementet vårt arvemøbler, noe bruktkupp og en dæsj IKEA. Sofaen vi har nå er desidert det dyreste møbelet vi har betalt, selv om den er langt i fra den mest verdifulle.

Lhi-My, jeg er jo egentlig enig i mye av det du sier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 23:52   #63
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt hva du mener Tallulah, jeg er litt sånn selv. Kjøpte en lampe for noen uker siden som kostet nesten like mye som den nye sofaen vår. (Sofaen var ikke spesielt dyr til sofa å være. : presiserer: ) Jeg anser meg ikke for å være spesielt overfladisk av den grunn, men jeg skjønner at andre kan synes det er en merkelig prioritering. Det er sikkert galskap, men jeg tror galskapen kommer til å være verdt det for min del. Kanskje vil det være det for dere også?

Gammel 03-11-10, 23:58   #64
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Har du sjekket Eilersen? Etter hva jeg husker ligger de litt lavere i pris. Kanskje 30 000 i snitt. De har også et billigmerke som de ikke reklamerer for, men som en må spørre etter i butikken.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 00:13   #65
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg har visst fortrengt at den nest siste sofaen vi kjøpte, dvs 2 3-setere, betalte vi 33 000 for, de hadde vi i 7-8 år og ble gitt bort da vi anskaffet skinnsofa pga nytt barn. Den ga vi 15 for, men den er ikke noe vi tenker å ha altfor lenge. Praktisk, men ikke noe mer. De vi gir bort til, blir jo også fornøyde, og sofaene går jo ikke på fyllinga.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 00:15   #66
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det jeg ser på som det største problemet med en ekstremt dyr sofa, er stresset ifht. om den skulle bli ødelagt. Jeg stresser nok som det er med vår billige sofa, som får stygge flekker bare vi ser på den.

Gammel 04-11-10, 00:18   #67
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Grått og orange, iallfall. Og 70-talls? Aner ikke kvaliteten, koster under 20 000. Men man blir jo skeptisk til noen som skriver design med z...

Ikke noe galt med det firmaet der. Det er nemlig den lokale møbelbutikken vår. De har mye spesielle sofaer. Har flere bekjente som har kjøpt sofa der og vært veldig fornøyde. De er en liten butikk bortgjemt, så de averterer mye på Finn og nettet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 07:16   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Om dere har mulighet til å kjøpe en sofa i denne prisklassen så er det vel ingen som trenger å synse om det.

Nå ber jeg folk synse da. Fordi jeg syns et sånt valg skal være gjennomtenkt, og det er fint å få hjelp til tenkingen. Argumentet om at vi kan endre bruksmønster igjen er godt, samme om vi greier å slappe av med en sofa i den prisklassen.

Gammel 04-11-10, 07:46   #69
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er også i tenkeboksen vedrrende sofabytte, og har igrunnen samme problemstilling som dere. Vi er blitt 5 i familien, og ønsker en modulsofa/hjørnesofa.
De vi har sett på foreløpig ligger mellom 40-60.000. Da er komfort høyest prioritert hos oss. Vi ønsker en sofa som tåler "massiv" bruk uten å synke sammen i puter etc. Vi har funnet vår drømmesofa på BoConsept, og er nå i tenkeboksen på om det er ok å bruke 50.000 på sofa.
Jeg tror vi kommer til å angre om vi velger en annen sofa som vi liker litt mindre bare fordi den er billigere.

Galskap? Kanskje. Men sommerferien i fjor kostet også omtrent en sofa. Like mye galskap det kanskje?

Gammel 04-11-10, 08:20   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fornuftig eller ikke er jo vanskelig å være kategorisk på. Du kan jo gjette hvor jeg har kjøpt mine sofaer. De kostet dog ikke 60 k (pr. stk, men de koster jo det til sammen ).

Har du forresten vært på Home og Eske? De har veldig mye fint som ikke er helt Tandbergpriser, og litt annerledes enn Skeidar.

Søsteren min har en sofa som ligner veldig på den første du viser, og jeg er helt sikker på at hun ikke har betalt 60'. Skal jeg sjekke litt?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 08:41   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Eske er det lenge siden jeg har vært på, godt tips! Home ligger rett borti gata, så der kan jeg stikke innom en dag. De har endel kult, og mye som bikker over i total smakløshet. De har noen fæle lamper som ser ut som en blanding av en spyttklyse og et fyllt kondom.

Sjekk gjerne med søsteren din, Candy!

Gammel 04-11-10, 08:59   #72
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er ett fasitsvar på hvor mye som er greit å bruke på en sofa, Enkelte bruker bilen sin mye og sofaen lite, hos andre er det omvendt. Det jeg tenkte på når jeg leste her var at du høres ut som om du er i tvil, fordi du egentlig har lyst til å prioritere ferier og andre ting? Da blir det vanskeligere å bestemme seg.

At du irriterer deg over sofaen som ikke passer skjønner jeg godt, men som Polyanna skrev er det godt mulig at det dukker opp nye behov fremover også, som dere ikke ser nå. Da er det kjipt med en sofa til 60k. Drømmemøbelet kan forresten skuffe også. Det blir ikke det samme som deres situasjon, men jeg brukte opp den første lønningen min på en Corbusier sofa for mange år siden. Den var så vond å sitte i at jeg endte opp med å sitte på gulvet i flere uker før jeg innså at estetikken måtte vike, her måtte sofaen på finn.no.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men syns dere det er tullete fordi en livsvarig sofa bør koste mindre, eller fordi dere regner med å bytte noen ganger opp i gjennom?

Jeg ønsker friheten til å bytte etter endrede behov, det trenger ikke være viktig for dere.

Vi har samme behov som dere beskriver, og sitter med en dyr sofa fra Ligne Roset, fin, men passer ikke for småbarnsfamilien. Jeg klarer likevel ikke å bytte, fordi jeg brukte så sinnsykt mye penger på den i sin tid. Skulle jeg byttet tror jeg jeg hadde tatt 2 Kiviksjeselonger fra Ikea i en mellomperiode, og sjekket hvordan jeg trivdes med det.

Hadde jeg hatt flust med penger skulle jeg kjøpt meg denne:

Edit: Når jeg leser innlegget ser det ut som om jeg fraråder deg å bruke så mye penger på en ny sofa, jeg mente egentlig ikke det, bare at det var greit å tenke godt gjennom det. Jeg synes ikke det er noe galt i det så lenge T-gutten har mat og varme klær.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:06   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trasset veldig lenge mot alle gode råd og skulle kjøpe Corbusier-stolene. Jeg er glad noen til slutt slo meg i hodet.

- No. 4 -
Gammel 04-11-10, 09:09   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg lover å prioritere varme klær og mat til barnet først. Og du har rett i mange av betraktningene dine. Kjøper vi en så dyr sofa, tar det lenger tid før vi kan reise på en av de større ferieturene igjen. Mannen er komfy med det, men han vet at jeg går på veggen om jeg ikke kommer meg ut i verden, så han holder igjen på grunn av det. Vi erogså nødt til å pusse opp badet først, så det er ikke slik at vi må løpe ut i neste uke og kjøpe sofa. Vi har begynt researchen, og den kan fint ta opp til et år. Jeg vil ikke forhaste meg, verken med kjøp av dyr eller billig sofa.

Gammel 04-11-10, 09:12   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Corbusiersofaen er jo virkelig nydelig, men den er nok enda mindre tilpasset familielounging enn sofaen vi har nå. Chaiselongen er ganske behagelig da.

Gammel 04-11-10, 09:15   #76
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Candy; du var heldig som hadde en korrigerende hodeslåer. Ikke alle har det. Det var telefonstorm etter at jeg satte sofaen på Finn.no, og det endte med at jeg tjente 500 kroner, faktisk. Selv om jeg tilogmed sa til alle som ringte at jeg solgte den fordi den var vond å sitte i.

Tallulah; det høres som vanlig ut som om dere har gode prioriteringer og tenker lurt sammen. Dessuten er research-perioden ganske morsom den også, ikke sant?

(Hva skal jeg kalle Glittermannen og Glitterbarnet nå, forresten? Alle disse nickskiftene er krevende for oss litt trege. )

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:15   #77
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Denne blir vel for liten, men fin farge!

- No. 4 -
Gammel 04-11-10, 09:17   #78
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, JEG ville ikke ha brukt så mye penger på en sofa. Jeg skjønner godt argumentet om at dette er en sofa dere skal ha til dere dør, men jeg personlig er så redd for å ha finne ut at jeg har valgt feil, at jeg aldri i livet hadde tord. Men så er jeg ekstremt pysete av meg når det gjelder å ta valg, da.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:18   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Dessuten er research-perioden ganske morsom den også, ikke sant?

(Hva skal jeg kalle Glittermannen og Glitterbarnet nå, forresten? Alle disse nickskiftene er krevende for oss litt trege. )

Research er det beste! Og jeg aner ikke selv hva jeg skal kalle dem. Det tenkte jeg ikke på, nei.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Denne blir vel for liten, men fin farge!

Nydelig! Formmessig likner den veldig på et drog av en sofa jeg hadde før, som vra fra tidlig sekstitall. Den passet meg ypperlig, men stakkars mannen måtte sitte rett som en strek i den. Nå går vi for kosesofa. Det jeg er litt bekymret for med den Tufty Timen, er alle smulene som kommer til å samle seg nedi de sprekkene.

Gammel 04-11-10, 09:19   #80
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Søs har kjøpt på BoConcept, det er vel faktisk Skeidar? Jeg har full forståelse for utøvelse av forbrukermakt. :akkurat kjøpt svinedyr oppvaskmaskin for ikke å gi pengene mine til Siemens:

De er fine, da.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.