"Spesial"-mat eller "vanlig" mat?
Jeg har hatt cøliaki i mange år og de siste årene mye flere intoleranser.
Når jeg spiser hos andre har dem ofte laget egen saus til meg, eget kjøtt stykke, egen grøt o.l. Og dem har kalt det spesial maten.
Er det den spesial kaken som står der spør dem meg og peker på kaken. Da har jeg svart - nei den er ikke spesial den er bare uten gluten og melk.
Jeg skjønner at de ikke mener stygt meg det, men det er ingenting annerledes med akkurat den kaken enn at den er baket med ris/mais mel og juice i stede for hvete og melk.
Jeg har bare blitt litt lei av spesial ditt spesial datt og å bli fortalt at jeg går på spesial diett.
Jeg tror mange har lett for å tenke at det er noe spesielt med det vist det inneholder andre ting.
Jeg har alltid laget risgrøt med rismelk til juleavslutningen jeg arrangere. Slik at dem som ikke tåler kumelk skal kunne få grøt. Forskjellen mellom å lage med grøt med kumelk og rismelk er ikke større enn å bytte ut kumelk med rismelk. Null problem 
Denne grøten sto på et bord litt bortforbi kumelk grøten. Alle fikk beskjed om at vist de ønsket grøt uten kumelk kunne dem ta fra den grøten.
Jeg sto å øste opp kumelk grøt til dem som ønsket det når en person kommer bort til meg - dette er vel ikke den spesialgrøten grøten? Da svarte jeg - nei dette er de brokkoli frie grøten.
Da bare lo han (jeg kjenner han fra før så jeg viste jeg kunne tulle om det).
Litt senere var vi i selskap og det bla laget stor ståhei rundt en kake jeg hadde med. Jeg måtte reise meg og fortelle hva denne spesial kaken ikke inneholdt så da begynte jeg: Denne kaken inneholder ikke blomkål, gulrot, brokkoli, løk, kylling, egg eller kaffe, men den inneholder heller ikke gluten og melk. Dette er ikke en spesial kake, det er en helt vanlig kake som er laget med ris, mais, appelsin, kanel, sukker og olje.
Det ble stille en liten stund før de svarte at jeg hadde jo rett, det var ingen spesial kake. Det var bare en helt vanlig kake laget med ris og mais.
Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette men kanskje får å få dere til å tenke på hva dere omtaler som spesial eller spesiell. 
|