|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Nei, eg syns ikkje mat for allergikerar er "spesialmat", neimen om eg syns! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?
Jeg har aldri sagt at all mat allergikere kan spise er spesialmat. Jeg er ikke av de som står og roper "spesialmat" heller når det serveres, men jeg informerer allergikere om hva de kan og ikke kan spise av det som serveres.
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg mener ikke at all mat som allergikere kan spise er spesialmat, Syrin. Jeg snakker om mat på f.eks. et koldtbord, der noen av rettene oppfyller "spesialkrav" som de andre ikke gjør, og så sier jeg at det er helt rimelig og ikke noe å bli fornærmet over at andre gjester spør "er dette spesialbrødet eller det vanlige brødet?". Man kan jo ikke gå ut fra at alle som tilfeldigvis er i samme selskap som en person med cøliaki eller eggeallergi husker akkurat hvilken intoleranse det er snakk om, slik at de kan stille spørsmålet presist. Ikke kan man regne med at alle er interessert heller - ganske mange vil bare tenke at det ene brødet er det noe spesielt med slik at NN kan spise det, mens det andre brødet er helt vanlig, og hvilket er hvilket, liksom.
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg vet ikke helt om jeg forsto deg, kamp, men er du litt fornærmet over at andre ikke vil spise kakene du baker, fordi de er redd for at de skal smake "spesielt" og annerledes? For hvis noen ikke vil smake på browniesene mine fordi de er glutenfrie, så ville jeg også blitt litt oppgitt. Men det er jo deres tap, og desto mer til meg.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes det er veldig stor forskjell på å nekte å smake på browniesene som du serverer meg hjemme i din stue, eller som vår felles venninne serverer oss når vi er der, og å unnlate å spise av den glutenfrie kaken som står på kakebordet i et større selskap. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Det er jeg også helt enig med deg i. Når jeg har med meg ting til sommerfesten i barnehagen, som jeg merker med en stor lapp med "gluten- og melkefritt", så regner jeg jo med at folk ønsker å spare litt til allergikerne. Og når ejg er på besøk og får pekt ut de glutenfrie rundstykkene, må jeg noen ganger skynde meg før de blir tatt av de andre gjestene.
|
|
|
#7 |
|
Med tommestokk i veska
Oi! Så rart, eg opplever det som heilt motsatt! Det er som regel eit berg av "spesialkake" igjen, fordi det som regel berre er snuppeluppe som treng glutenfritt. Ho et jo gjerne eit stykke, eller ein bolle, og alt det andre blir liggande igjen på fatet, fordi alle tenker at det må jo sparast til allergikeren. Eg forstår at det er høflig meint altså. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Men må dette tolkes negativt da?
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Også må jeg innrømme at en del glutenfri mat faktisk kan smake litt spesielt for en utrent gane. Bokhvete, f.eks. Jeg skal aldri mer ha bokhvete i kaker, det er sikkert. (Litt går an, men ikke i de mengdene som er i Jyttemel, f.eks.)
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Det er eg heilt enig i. Gjærbakst er ei utfordring syns eg, det syns eg ikkje blir det samme som med kveitedeig. Det er godt nylaga og varmt, men taper seg fort. Middagsmat derimot, der er det absolutt ingen forskjell i smak, f.eks om ein sprenger til rømmegraut med glutenfritt mjøl eller kveitemjøl. Ingen forskjell. Det hadde eg glatt servert til alle, i staden for å lage to gryter. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Er det så rart da? Hvis du for eksempel forteller meg at man lett kan lage veldig gode egge- og melkefrie vafler, blir jeg i utgangspunktet overrasket, for det klarer jeg ikke å se for meg sånn helt av meg selv. Jeg betviler det ikke, hvis du sier det, men før noen forteller meg at det er lett som en plett, ville vafler være noe som jeg ikke satte på listen over "ting jeg serverer til min venn med melke- og eggeallergi". |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Folk flest har ikke peiling på baking. Det er vel ikke mer mystisk enn som så, vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Joda, Skilpadda, er vel berre meg som prøver å strekke meg mot tittelen du har |
|
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Det skjønner jeg faktisk veldig godt. Og som sagt synes jeg man bør bestrebe seg på at folk kan spise det samme når de spiser sammen. Men akkurat på koldtbord og kakebord med mye forskjellig mat er ikke alltid det praktisk eller aktuelt, og det var slike sammenhenger jeg så for meg når HI klagde over folk som spurte "er dette spesialkaken?". For hvis det bare er én kake, så er det naturligvis ikke noen grunn til å kalle den "spesiell" - og det er det heller ikke dersom alle kakene er "allergivennlige".
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Vi har spist veldig gode og glutenfrie vafler hjemme hos Kanina. Når vi lager vafler hos oss, så bruker vi dog hvetemel i. Hvis Kanina kommer på besøk til oss, er det ikke så mye hokus pokus for meg å lage glutenfrievafler (kan de forresten stekes i samme vaffeljern som de "vanlige" vaflene?). Siden de avviker fra de vanlige vaflene våre, så kan jeg kanskje finne på å omtale dem som spesielle. Ikke mindre gode, slett ikke, men de er jo anderledes. Det er på ingen måte vondt ment, og da synes jeg det er litt rart at det skal tas vondt opp.
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Ja, alle har jo ikke veldig gode bakekunnskaper. Det synes jeg heller ikke er så overraskende.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg forstår HI sånn at når det gjelder barn, så er det jo klart at alle barn ønsker å være så "normal" som mulig og at det ikke blir noe føss ut av at de har allergi eller cøliaki eller alt annet av tilstander som det kreves litt hensyn.
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke folk som ikke er spesielt opptatt av matlaging/baking tenker spesielt logisk over hvilke ingredienser som gjør hva, jeg. Jeg tror bare de blir overrasket over at det smaker "vanlig kake" når det ikke er laget av det man trodde inngikk i "vanlig kake". Relativt uavhengig av hvilke ingredienser som er utelatt eller lagt til.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Jeg tror generelt det er veldig lett å ha for store forventninger til hva folk vet om hva som helst, i grunnen.
|
|
|
#20 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Tjorven: angående vaflene: det skal gå greit, bare man har rengjort vaffeljernet så godt man kan, og ikke gir de første 2 platene til cøliakeren.
|
![]() |
|
|