|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harry Potter og aldersgrenser
Apropos dette med å vise film på SFO: Jeg har flere ganger reagert på filmvalget på SFO. Hos oss har de vist både HP, Charlie og sjokoladefabrikken mm. Filmer som jeg vet at spesielt førsteklasseforeldre har avventet litt med. For meg har det vært viktig å se disse filmene med han første gang. Charlie og sjokoladefabrikken reagerte han bl.a. på første gang og det krevde en del forklaring. Jeg er egentlig kanskje litt for liberal når det kommer til hva Ungen får se - men det er hjemme. Å vise HP på SFO synes jeg er drøyt, all den tid det faktisk kan befinne seg 5-åringer i gruppa.....
|
|
|
#63 |
|
Introvert textrovert
|
Og vår står det 11 år på. Jeg synes det er merkelig at det ikke er det samme. Nr. 2 står det 8 år på hjemme hos oss.
|
|
|
#64 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenser[quote=D'Arcy;2652320]Apropos dette med å vise film på SFO: Jeg har flere ganger reagert på filmvalget på SFO. Hos oss har de vist både HP, Charlie og sjokoladefabrikken mm. Filmer som jeg vet at spesielt førsteklasseforeldre har avventet litt med. For meg har det vært viktig å se disse filmene med han første gang. Charlie og sjokoladefabrikken reagerte han bl.a. på første gang og det krevde en del forklaring. Jeg er egentlig kanskje litt for liberal når det kommer til hva Ungen får se - men det er hjemme. Å vise HP på SFO synes jeg er drøyt, all den tid det faktisk kan befinne seg 5-åringer i gruppa.....[/quote]
|
|
|
#65 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Harry Potter og aldersgrenserJeg er "litt" farget av at de viste Charlie og sjokoladefabrikken på SFO'en til ungen da han gikk i 1. Jeg hadde gått lange runder med meg selv om han var klar for å se den og vi så den sammen med mye prating om handlingen underveis. En uke etter satt de altså på SFO og så på den.
|
|
|
#66 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Harry Potter og aldersgrenserJeg trodde det var 8års aldersgrense på de som er dubbet til norsk og 11 års grense på resten av filmene?
|
|
|
|
#67 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Harry Potter og aldersgrenserJeg tror ikke det finnes noen klar grense for når barn kan se Harry Potter, eller noe annet på film, alle barn er forskjellige. Min 8-åring har sett alle unntatt den nyeste (vi har ikke kommet så langt enda), og hun syns ikke det er skummelt i det hele tatt. Men jeg ville aldri satt på Harry Potter når hun har besøk f.eks. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Harry Potter og aldersgrenserVi er ikke så strenge på eventyrfilmer av slik art. Eldstemor på 8 har sett alle 7 filmene, og da den siste på kino. Men hun sa selv etterpå at hun hadde foretrukket å sett den hjemme med lavere lyd, og at jeg kunne ha lest alt til henne. Film 1-5 har vi sett flerfoldige ganger hjemme. Det er noe med settingen den presenteres i. De foretrekker at vi ser filmer sammen, at jeg leser hva de sier, og forklarer underveis. Hun liker spesielt godt at jeg har lest alle bøkene, og kan hinte litt om hvordan det går. Sist redigert av Dronningen : 31-01-11 kl 10:40. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Pauset
Sv: Harry Potter og aldersgrenserEldstemor er forøvrig veldig lik meg følelsesmessig, og det som nok har gått mest inn på henne av film den siste tiden, er en scene fra tegnefilmen "The Chipmunk Adventure". |
|
|
|
|
|
#70 |
|
By the Sea
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserHP er fantasy, men den har jo også mange elementer av vanlige mellommennskelige relasjoner. Eldstemann synes det er helt grusomt at HP er foreldreløs.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 31-01-11 kl 17:22. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserMin femåring er på ingen måte klar for HP. De første bøkene kanskje, men definitivt ikke filmene. Men han er lite bevandret i filmverdenen, generelt sett.
|
|
|
|
#72 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Medietilsynet opererer ikke med aldersgrenser på DVD (eller andre videoformater til hjemmebruk). Aldersgrenser er kun lovpålagt på kino. Aldersgrenser på DVD settes av distributøren, og den kan de sette fritt. Aldersgrensen distributøren har satt er bindende for den som selger eller leier ut, så det er altså forbudt å selge en video til noen som er yngre enn det distributøren har satt, og ved salg må den som «står bak disken» være over 18 år (aldersgrensen kan imidlertid være høyere enn 18 år om distributøren skulle ønske det, og denne er da bindende). Det er ikke lovpålagte aldersgrenser ved privat visning av film i Norge (kun ved omsetning). Det er altså fullt og helt opp til de foresatte hva barn kan få lov til å se privat (og dette er den eneste delen av hele dette regelverket det er noen fornuft og mening i). |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Pauset
Sv: Harry Potter og aldersgrenser11 års grense på kino åpner jo også opp for at barn ned til 8 år kan se filmen i følge med voksne. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
En som trener
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserVi er akkurat ferdig med å lese den første boken for Storebror på 6 år nå. Dette var faktisk den første skjønnlitterære boken som virkelig har fenget han. Fram til nå har det gått mest i dinosaur- og fossilbøker. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
By the Sea
|
Det har du helt rett i. Men av og til står det "Frarådes barn under 11 år", og det gjorde det på HP 7. Å se fim på kino er jo også mye mer voldsomt enn å se den samme filmen hjemme på TV senere.
|
|
|
#76 |
|
Pauset
Jepp, og det dro vi lærdom av. Både mor og datter syntes lyden var altfor høy. Men innholdsmessig var den dessuten mer fokusert på prat og hendelser som kanskje ikke er så interessante for barn heller. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
flisespikker
|
Som sagt så står det "Frarådes barn under 11 år" på alle filmene fra nr. 4 og oppover. Og alle 7 har altså fått 11-årsgrense av Medietilsynet, selv om det ser ut til at distributøren selv har valgt å sette "8 år" på de første filmene, i alle fall på noen utgaver.
|
|
|
#78 |
|
wizzzard
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserMin sønn såg Harry Potter 1-4 då han var rundt 6-7, og nr 5 då han var rundt 9. Han vart såpass redd at han turte aldri sjå nummer 6. (og ville ikkje sjå dei andre heller egentlig.) Sidan har Harry Potter vore "teit".
|
|
|
#79 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenser02 gutten vår har fått se de tre første, hjemme sammen med oss. De neste må han pent vente med, de er for skumle.
|
|
|
#80 |
|
Tåler regn
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserDatteren min på 6 år, blir redd av å se skumle filmer, ja faktisk av å lese skumle bøker også. Så her blir det ingen HP på lenge. Hvis jeg begynner å lese en bok som er litt skummel, så sier hun selv at hun ikke vil lese den, for da drømmer hun bare om det. |
|
|
|
![]() |
|
|