Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Erfaringer fra Polen-tur (Stavanger-FP, take notice)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-11, 09:52   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Erfaringer fra Polen-tur (Stavanger-FP, take notice)

Jeg er litt forelsket i Polen. Hvem ante at det var der man kunne kombinere en Rivieraferie med strandpromenade og sydenfølelse med den billigste shoppingen, superservice, de hyggeligste menneskene, kultur, historie og spennende aktiviteter? Sopot/Gdansk anbefales varmt for en ekstrem billig luksusferie.

Man må vel bare elske en by (Gdansk) de de lager en egen gate der de samler kun de mer kostbare ravbutikkene og så en ting til; bybiblioteket.

Jeg er litt treg med egne bilder, men synes dere (og Polen) fortjener fremvisning:

Mariackagaten, med ravbutikker, biblioteket og en koselig utepub for parkering av de med trøtte ben.

Det store ærverdige Spahotellet rett ved stranden i Sopot.

Polsk arkitektur i hovedgaten i Sopot.

Oversiktsbilde over sentrum av Sopot, som minnet meg om en blanding av Brighton, en italiensk rivieraby og Riga.

Sopot var en rikmannsplass, men det er ikke ofte jeg leier luksusleilighet til 700 kroner natten.

Jeg vil påstå at det er ideelt for venninnetur, familietur, og som noen tydeligvis hadde oppdaget, guttetur. (Ved ankomst til leiligheten: "I put some beers in the fridge for you, because, you know - this is Poland.") Spa, butikker, kafeer, flotte hotell og bedre shopping enn forventet selv om det utvalget domineres av ravprodukter.

Jeg var virkelig utrolig positivt overrasket over Polen. Det jeg hadde lest om Polen som ferieland, utenom den kulturelle delen, var en gammel artikkel fra VG. Den var lite oppløftende, men det hadde tydeligvis skjedd mye siden den gang. Det eneste som fremdeles var gjenkjenbart var at engelsk fremdeles ikke er vanlig, de kan tysk og fransk, og så er jo det en hel del som snakker norsk eller svensk.

Været er ikke så stabilt som hvis man er litt lenger sør, men ett hakk opp fra Norge er det helt klart. De dagene det ikke er så varmt er det jo veldig mange alternativer til å ligge på stranden. I tillegg har de fleste hoteller og leiligheter små svømmebasseng eller spa. Strendene er nydelige, men Østersjøen er ikke så ren som Nordsjøen, sånn er det bare. Men som sagt, utvalget av spa og basseng er stort, og vi koste oss veldig på stranden uansett.

Det er jo ikke langt å kjøre, men det var heller ikke langt med fly. Flyturen var satt opp til 1 t 40 min, hjem brukte vi 1 t 20 min. (Stavanger - Gdansk). Flyplassen var 10 minutter unna både Sopot og Gdansk. Billettprisen 1200 kroner for 5 personer, tur/retur.

Det var lite og ingenting som minnet om østblokkland. Når vi trengte hjelp eller spurte om noen var folk vennlige og hjelpsomme. De få gangene vi opplevde litt klomsete service var helt tydelig kun fordi de hadde opplæring av sommervikarer. Vi følte heller at vi ble nærmest bært på hendene.

Menyer på restauranter er oftest på polsk, og selv når det er bilder i menyen kan man være uheldig og tro at man bestiller sjokoladeis men ende opp med kakao med krem. (). Vi likte maten godt, men la merke til at maten i Sopot var bedre enn i Gdansk. Vi testet ikke voldsomt ut, men utvalget var ihvertfall veldig stort. Jeg likte spesielt godt vegetarrestaurantene, maten der var lekker og god.

Gdansk, Sopot og Gdynia er nesten én by, de kaller de De tre byene. Det tar noen få minutter med tog mellom byene. Togene går ofte, hvert 5 - 20 minutt ,avhengig av tid på dagen.

Sist redigert av Balanse : 17-06-11 kl 11:01.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.