|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjønnsnøytral barnehageI en svensk barnehage unngås bruk av kjønnsbetegnelser på barna, og farger og leketøy er sammensatt for å forhindre at barna påvirkes av kjønnsstereotypier.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageInteressant forsøk. Nå er det jo veldig mange flere steder hvor ungene møter kjønnsstereotyper, men de tilbringer såpass mye tid i barnehagen at jeg synes det er en fin arena å teste det på.
|
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg fikk ærlig talt litt assosiasjoner til kommunisme av dette. Kamerater liksom. Alle skal være mest mulig like. Jeg er ikke tilhenger av at alle skal gjøres klin like. Man greier ikke å endre det som er nedfelt i oss fra naturens side uansett, og kanskje vil slik likhetsgjøring heller forsterke "de indre" kjønnsforskjellene når det kommer til stykke. Det er ikke dermed sagt at jeg er tilhenger av å presse kjønnsstereotypi på barna heller. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageKompis er et sånt koselig svensk ord, og det brukes jo allerede om både jente- og guttevenner. Det synes jeg er helt fint.
|
|
|
#8 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Kjønnsnøytral barnehage
Ikke er han konsekvent, heller. Stort sett bruker han "kompiser", men ett sted bruker han "kamerater". For øvrig er vel "kamrat" et helt kurant ord på svensk også, er det ikke?
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Kompis er mye vanligere, tror jeg, som alminnelig betegnelse på venner/venninner blant barn.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg leste om barnehagen i en engelsk avis, og er litt sånn njæææææ. Der var det flere opplysninger enn i dagbladteksten. F.eks. bruker de "hen", i stedet for "hun" og "han", det syns jeg er litt voldsomt. Barnehagen heter også Egalia.
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Lurer på hvordan dette passer sammen med Espen Ester sin "hin", eller min h*n? Kanskje vi nå kan skille mellom forskjellige trender innenfor kjønnsuniformering? De som sier "hen", svenskjævlar, de som sier "hin" - transer og de som sier "h*n" - de skjønner ikke at man må snakke med folk, ikke bare skrive?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 28-06-11 kl 13:29. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageÅ styre unna kjønnstereotypier på farger og aktiviteter er jo bare flott.
|
|
|
#13 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg syns dette virker fryktelig kunstig. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Borte
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageKompisar betyr jo venner. Vesla har alltid pratet om vennene sine som "venner" og ikke som "jenter" (hun har stort sett bare hatt jentevenner). Om hun var svensk ville hun sagt "mina kompisar" om "vennene mine". Ikke noe kommunistisk over det. Alle gutter og menn jeg kjenner bruker ordet "kamerat" om vennene sine uavhengig av politisk ståsted. Jeg har virkelig aldri tenkt på det som en utelukkende kommunistisk betegnelse. Snodig.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageSynes det virker for drøyt, jeg, altså! Vi er gutt og jente, hvorfor skal vi ikke bli kalt han og hun?
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Hvis du leser den engelske artikkelen så ser du at det er ikke snakk om å aldri bruke disse begrepne, men når man ikke vet kjønnet så ilegger de dem ikke kjønn basert på stereotyper. De går f.eks. ikke ut i fra at elektrikeren som skal komme til barnehagen som de aldri har møtt er en mann, eller at personen som jobber i kantina er en dame.
Sist redigert av Tallulah : 28-06-11 kl 14:09. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageDet er ganske innlysende meg at om man ferdes i et mer kjønnsnøytralt miljø uten fokus på hva som er gutteting og jenteting så må barna bli mindre farget av typiske ytre kjønnsstereopier. Dette har ikke vært fokus i noen av barnehagene eller skolene vi har vært i kontakt med og man ser veldig tidlig hvordan jentene plasseres i sin bås og guttene i sin. Kjønnstankegangen gjennomsyrer hele tankegangen vår hjemme og i barnehage/skole, så må nok tiltak og stor bevissthet til om man virkelig vil gjøre noe med de grensene som skapes av kjønnsidentitet både hos gutter og jenter.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 28-06-11 kl 11:51. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg synes de drar det for langt "andre veien" igjen. Jeg er med på å ikke bygge opp under de typiske kjønnsstereotypiene, men samme hvordan man snur og vender på det så finnes det to kjønn.
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageInterressant. Det virker jo veldig overdrevet. På den andre siden må man kanskje overdrive litt for å greie å fokusere bort fra noe som er skremmende innarbeidet. For at de voksne skal greie å holde fokuset. Jeg synes det er flott at de har et fokus på kjønnsnøytrale farger og at alle kan være hvem de vil uavhengig av kjønn. Og det er jammen ikke lett å ha et sånt fokus, det blir motarbeidet fra alle kanter. Både det med å få velge leker uavhengig av kjønn, men ikke minst det som sto i artikkelen at de unngikk å bruke "gutter" eller "jenter" i beskrivelser. Det siste tror jeg nemlig er veldig viktig, for av en eller annen grunn dras vi veldig mot å ville tillegge barn egenskaper på grunn av kjønn. Og hvor man regner med at barn vil være på en bestemt måte fordi de er gutt eller jente. Det er dumt både for de som passer delvis med forventningene og for de som ikke passer inn.
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Sv: Kjønnsnøytral barnehageJeg har alltid ønsket en barnehage for barna mine som går i retning av det som beskrives i Sverige. Jeg synes dog at man drar strikken for langt ved å late som om kjønn ikke eksisterer, og synes det blir rart å fjerne begreper som han og hun. Etter å ha skrevet en oppgave om forskjellsbehandling og kjønn på skolen i sin tid, og observert i barnehage og SFO, så må jeg si at det er mye å jobbe med på den fronten. Det kan godt hende det har skjedd mye siden 90-tallet, men jeg er jammen ikke sikker.
|
![]() |
|
|