|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Men er det noen som har sagt at de skulle bli det? I hvert fall ikke jeg. Det jeg derimot mener er at det finnes noen sosiale problemer som typisk kan oppstå hos de ekstra evnerike ungene, som antagelig kan overvinnes ved å la dem gå i spesialiserte grupper sammen (og jeg mener absolutt ikke nødvendigvis hele tida). Nedlatenhet og arroganse kan være blant dem, eller fremmedfølelse.
Men det har også verdi å møte noen som er lik deg, om du slett ikke er vant til det.
Nå ser du for deg et veldig rigid system. Men tanken var jo at barn skal kunne velge spesialisering i emner de er interessert i og har evner for. Hvor ligger det frastøtende i det?
Som sagt, jeg tror det der er et særdeles tveegget sverd.
Bevares, mange veier kan føre til Rom. Men dette er hensyn som veldig ofte blir bortprioritert. Sånn sett tror jeg sjansene for praktisk gjennomføring øker om man har skilt ut egne klasser. Da kan man også sette inn spesialiserte lærerkrefter noen få steder. (Jeg er forresten veldig enig i at dette nok bare er gjennomførbart i storbyregioner, og det er selvfølgelig ikke uproblematisk.)
Jeg er med Polyanna her, hva med samfunnskostnadene ved barn som faktisk ikke lærer de helt grunnleggende faglige ferdighetene som skolen skal gi?
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er fullstendig uenig når det gjelder de virkelige superflinke elevene. Jeg snakker ikke om de som hadde et passelig lyst hode men som måtte småjobbe seg til 5-ere på gymnaset altså. Jeg kjenner flere som er av den virkelig superflinke sorten og det som de opplevde hele barndommen er jo at de klart var mye smartere enn alle de andre barna rundt en, og at det faktisk fremmet forakt mer enn toleranse. Ikke er det sunt å vokse opp og tro at man alltid har rett heller.
|
|
|
#3 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er også veldig på linje mer Toffskij, Kanina og Polyanna.
|
|
|
#4 |
|
Permakulturell
|
Det er jeg helt enig i. Det jeg er usikker på om er så lurt, er inndeling i rene nivåklasser allerede fra barneskolealder.
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Mattegymnas er jeg veldig for altså. I videregående er det jo ofte litt nivåinndeling uansett, hvertfall der vi bor. Det er et par skoler "alle" vil gå på, og der får jo bare de flinkeste fra ungdomsskolen plass. Også er det en skole "ingen" vil gå på, så de får de med de svakeste karakterene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Naturligvis ville det være bra om de flinkeste elevene fikk egne klasser eller grupper, og på litt høyere nivå, som ungdomsskolen, gjerne egne skoler også. Og opptak til videregående skole bør naturligvis kun baseres på karakterer, og det bør også gis anledning til å søke videregående skoler i andre fylker enn hjemfylket (også dette kun basert på karaktererer). Og dette kan og vil, hvis man gjør det riktig, være bra for alle, ikke bare for de flinkeste. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Fryktelig veldig enig.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Hjertens enig med deg, BM, men i tillegg til at det er fravær av ambisjoner, så er det jo også noe SLEMT i å ignorere og kvele barns lærelyst, syns jeg.
|
|
|
#9 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Mulig at du driter i om barna må gå om igjen Polyanna - men om du hadde hatt en unge som aldri klarte å komme forbi 7. trinn så hadde du kanskje ikke ment det samme. Hvor mange år skal man gå om igjen tenker du? Hva er rimelig? En gang? To ganger? Fem ganger? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
~~~~~~~
|
Min erfaring er at det også er tiltak for flinke elever. Jeg har, hva skal jeg si - "en av hver" og jeg ser/føler/oppfatter at ungene får lik behandling ved ulike skolebøker tilpasset nivå og ulike lekseplaner også tilpasset nivå. Jeg har ingen behov for å sende en unge på eliteskole og en annen på skole for dysletikere. Den dagen de skal velge hva de ønsker etter 10 år på skolen skal de få velge utifra interesser og karakterer.
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Det er ikke snakk om at man må gå om igjen til evig tid. Man kan gå om igjen to år her. Og ikke to år på rad.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Å gå om igjen er selvfølgelig et veldig dramatisk tiltak. Men jeg reagerer på at det vurderes som MER dramatisk enn at barna går ut av skolen uten å kunne lese.
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
Nå skal ikke jeg svare på hvordan ALLE skoler i hele Norge fungerer, men her er det kartlegging av elever igjennom hele skoleåret med en tett dialog skole/hjem/faglig råd. Man fanger opp de som trenger mer utfordringer og de som trenger mer læring. Her får elevene bøker utifra nivået og ditto lekser.
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Jepp. Og det skal mye til for at man må gå om igjen. Da er det sannsynligvis snakk om barn som ikke vil lære, som har evner og ikke har lærevansker, men som rett og slett ikke lærer fordi de ikke gidder.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?(Og jeg mener ikke at "jeg driter i" det. Det var overdrevent og flåsete skrevet. Men jeg syns det er rart at det ikke vurderes en gang som et aktuelt tiltak, mens det at de går ut av skolen uten å kunne lese skikkelig er "ille", men ikke skaper samme aversjon)
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Det svaret vi fikk halvveis inn i tredjeklasse da vi for gang nr ørten spurte om vi var rare som var bekymret for at datteren vår fremdeles ikke leste eller forstod matematikk, som gråt hver dag og som hatet skolen, uten at skolen gjorde noe var "Hun er bare umoden. Det kommer!". Et svar som var ganske rart for oss, som gjennom hele barnehagen hadde hatt ei superflink, supersosial jente som fikk til alt hun ville.
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Dette mener jeg mye om, og er veldig enig med Toffskji.
|
|
![]() |
|
|