|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerSynes det er helt greit. Egentlig er jeg for fjerning av hele støtten, men oppdaget jo at den kom godt med når vi ikke fikk barnehageplass før ungen var 16 mnd. Kombinert med redusert stilling var det den beste løsningen for oss de månedene.
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerAltså , jeg ser poenget med å ha nok barnehageplasser, men om det at man har lovfestet rett på barnehageplass betyr at man skal betales full lønn når man ikke får, så synes jeg ærlig talt at man bør endre den lovfestede retten fort som f.
|
|
|
#3 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerFint at den fjernes! Sier hun som har mottatt kontantstøtte i mange år, for 3 av 4 barn faktisk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Som sagt så er jeg ikke bastant på at lønnskompensasjonen behøver å være full. Men rundt 66%, slik som ved AAP f.eks synes jeg absolutt det bør være. Jeg har en følelse av at vi egentlig diskuterer hvorvidt vi skal ha lovfestet rett til barnehageplass, og at det er dette du (m.fl.) er i mot. Tar jeg feil?
Jeg kan utdype litt. Av det jeg har fått med meg så er det mange barn som har et behov for barnehageplass når de passerer året. Av sosiale årsaker, blant annet. Jeg tror det er flere barn som har behov for barnehage og sosialisering enn det er barn som har en personlighet som gjør at de absolutt ikke trenger barnehage. Nå vet jeg ikke hva som er dokumentert, men i følge en psykolog som jobber med barn jeg diskuterte med en gang, så var det i følge hennes undersøkelser bedre for barna å begynne tidlig i barnehage, det kunne i følge psykologen oppleves mindre traumatisk med adskillelse fordi de da ikke har utviklet et tidsperspektiv, slik de har når de har blitt større.
|
|
|
#5 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja, det finnes barn som trenger bhg-plass av sosiale årsaker, og der er udiskutabelt bhg den beste løsningen, det ligger jo i premisset. Det finnes også kontantstøttemottakere hvor barna absolutt hadde hatt det bedre i bhg enn hjemme. Det er et problem. (Riktignok mener jeg ikke at kontantstøtten er hovedproblemet i en slik situasjon, selv om bhg er et godt system for å fange opp evt. omsorgssvikt.) Det finnes også barn med lite nettverk utenom den nærmeste familie, og der mener jeg den som går hjemme med barnet har et ansvar for å kompensere for manglende sosialisering i bhg ved å skaffe seg og barnet et nettverk. Det er jo ikke sånn at bhg er den eneste måten å være sosial på når man er barn, heller ikke med jevnaldrende.
Hvis utgangspunktet ditt er ettåringer, så er jeg uenig. Jeg tror flertallet av ettåringer har det like fint i (en god) bhg som de hadde hatt med en en (god) forelder som ønsket å være hjemme med dem. Men jeg tror ikke det er flere ettåringer som trenger bhg enn som hadde hatt det bedre hjemme. Og likhetstegnet mellom bhg og sosialisering, er jeg altså også uenig i. Dersom et barn har behov for sosialisering (det har vel alle?), så er ikke bhg nødvendig for å få til det. For mine barn har bhg heller ikke representert den ønskede typen sosialisering. De trivdes bedre med små grupper av mennesker i blandet alder, enn i større grupper med jevnaldrende, da de var 1-2 år.
Hvorfor mener du disse to er motsetninger? Jeg er nemlig helt enig i det siste du sier, men jeg skjønner ikke hvorfor det å være hjemme med barna utover fødselspermisjonen er relevant for den problemstillingen.
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Jeg sier da ikke at det er motsetninger, punktum? For å forklare litt nærmere så tror jeg at det å stimulere foreldre til å være hjemme med barn med kontantstøtte statistisk sett vil føre til færre trygge voksenpersoner rundt barn. Jeg tror at det nettopp er de mest sårbare barna som rammes hardest av kontantstøtten. Eksempelvis barn av foreldre med lite nettverk, med dårlig økonomi, barn med innvandrerbakgrunn osv. Min erfaring er at det er en utfordring å finne barn, voksne og besteforeldre i nærmiljøet når man er hjemme på dagtid. Jeg har selv vært hjemme med barn med ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen har tatt slutt, så jeg har fått føle dette selv også.
|
|
|
#7 |
|
Make it count!
Ja, de sårbare barna er definitivt viktig å fange opp. De som hadde hatt det bedre i bhg, altså, det at familien har dårlig økonomi eller at det er innvandrerfamilier er ikke nødvendigvis et premiss for det. Men barn av foreldre med lite nettverk (og som ikke gjør noe for å forbedre det), faller absolutt i den kategorien. Et system hvor disse barna fanges opp (gjennom helsestasjonen, f.eks.), og hvor det finnes ordninger for å tilby gratis bhg-plass, hadde kanskje kunnet avhjelpe denne problematikken.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Trygge og stabile omsorgspersoner i barnehagen? Give me a break. Finnes det noe yrke med høyere sykefravær enn barnehager? (Kanskje helsevesenet?) Mine barn har opplevd å måtte forholde seg til en ny person nesten hver morgen på småbarnsavdelingene, og når vi i tillegg vet at det egentlig er for få voksne pr.barn, fatter jeg ikke at man kan påstå at det er et gode for ettåringer å gå i barnehage. Det kan stilles mange spørsmålstegn ved kontantstøtten, men på din argumentasjon høres det jo ut som om de fleste småbarn i Norge har godt av å begynne i barnehage før de kan gå og snakke fordi foreldrene ikke klarer verken å stimulere eller sosialisere dem. De barna som har det bedre i en småbarnsavdeling enn hjemme må da være i mindretall, ikke i flertall. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerAt den er tatt ned til to år er ok, all den tid barnet kan være opptil to år før de får den lovfestede barnehageplassen.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg synes dette er bra. Både det at det er første spiker i kista for en ordning jeg er imot og fordi man velger å øke utbetalingene til de minste, jeg synes dog ordningen kunne vare bare frem til man er sikret barnehageplass og gjerne innebære enda mer penger for de det gjelder. Alternativt burde man være sikret barnehageplass uansett når man er født på året med en eller annen frist for å innmelde behov.
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Nei, det må man ikke. Ha verken skjevfordelte inntekter eller svært god råd, altså.
|
|
|
#14 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
At det er en støtteordning for svarte damammaer er iallfall noe skikkelig vås og som tidligere dagmamma i mange år - hvit, selvfølgelig - blir jeg ganske provosert av slike utsagn.
|
|
|
#15 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerBle det ikke sagt at ca 14.000 2-åringer nå fikk kontantstøtte? Og er det ikke slik at det fødes ca 60.000 hvert år? Er det da slik at nesten 1/4 av alle 2-åringer ikke går i barnehage? Hva? SÅÅÅÅ stor andel?
|
|
|
#16 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg synes det er flott at dette gjøres med såpass lang varsel. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Epikur
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerDet skulle skjedd for lenge siden, eller strengt tatt ikke blitt innført. Maken til tøyseordning. Som Katta sier; valgfrihet for hvem?
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerKontantstøtten er den forskjellen som gjør at vi kan ta et år ekstra permisjon. Men jeg er mot den likevel altså. |
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringerJeg mener heller ikke at staten skal betale for at vi vil ha mer permisjon. Det var ment som et svar på at kontantstøtten er for liten til å gi noen valgmulighet i forhold til å være hjemme med barnet selv. For oss er den ca det lille som er forskjellen mellom å ha råd og å ikke ha råd til å være ekstra hjemme. |
|
|
|
#20 |
|
Make it count!
Nettopp, jeg tror kontantstøtten representerer akkurat det for en del, og at det også var noe av intensjonen.
|
![]() |
|
|