Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftenproblem

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 13:23   #61
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julaftenproblem

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ikke sikkert at det er sånn, men at de kanskje er av dem som ikke kan tenke seg å reise bort i julen, og at om de hadde hatt plass gjerne skulle hatt hele hurven.

Gammel 05-12-11, 13:23   #62
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den er jeg uenig i. Jeg syns det er stor forskjell på å nekte noen å komme, og å velge å feire hos noen andre. Det kan jo hende søsteren din har behov for å skape sine egen tradisjoner også?

Det er ikke søsteren min, men søsteren til mannen og datteren hennes på 11 år. Da kan jeg fortelle at bakgrunnen er at vi har stokket om hele familiekabalen over flere år nå fordi denne nå 11-åringen absolutt ville feire med oss. Så da for 2 år siden var vi på rett spor der og fikk feiret sammen. (Ikke lett når det er skilsmisser på begge sider i alle svigerfamiliene til både meg og søsteren min.) Men i år vil denne bortskjemte 11-åringen feire hjemme, og greit nok det, men jeg synes det da er feil at besteforeldene velger å være der i forhold til hos oss når vi har plass til alle, så fikk det være opp til de andre om de ville feire med oss eller ikke. Vi kunne gjerne reist dit de bor, men vi er ikke invitert og ikke har de plass heller. Da utelukker de å feire jul med 3 av barnebarna sine og det synes jeg er teit at de velger. Neste år feirer vi med min familie, så da er det uaktuelt og innvolvere dem, for det har vi prøvd en gang og det ble for mange. De har jo hele tiden sagt at de skulle komme til oss, men snur helt om nå 1 måned før jul. Det er derfor jeg er sur. Hadde jeg visst dette for 1/2 år siden så kunne jo vi planlagt å reise bort i jula eller noe bare oss, men nå er det for sent og ordne sånne planer siden vi ikke har noe ferie igjen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:28   #63
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Det er opp til den som skal ha julaften å bestemme hvem som skal komme. Men å nekte sin egen søster...det blir for mange om at dersom hvis, aner ikke noe om familieforhold her. Jeg nekter mamma å komme hver julaften, men det er 34 års historie bak det...
Vi bestemte etter ett år hos svigers med en ettåring som hylskrek hele kvelden og ville hjem at fremover feirer vi hjemme så får den som blir invitert komme om de vil. Det har fungert i 11 år. Men vi har ingen søsken etc å ta hensyn til så svigers kommer hvert år, sammen med et par andre familiemedlemmer. Vurderte å feire hos svigers i år, men det føltes for stressende i forhold til å holde det her hjemme.
Om jeg husker HI riktig, hvis du absolutt ikke vil feire med søsteren så foreslår jeg at dere feirer hjemme i år. Og så kan dere invitere foreldrene dine og svigers sammen til neste år...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:35   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Kom kanskje ikke helt frem …

Opprinnelig lagt inn av guttemamma :-), her.

Det er opp til …

Hva med å feire jul med å finne noen nick som er litt mer unike?

Gammel 05-12-11, 13:36   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, det er to av dem!

Gammel 05-12-11, 13:40   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom kanskje ikke helt frem i hovedinnlegget, men vi har de siste årene vært hjemme hos oss med svigers og mine foreldre på besøk annenhvert år. Så planen var at mine foreldre skulle komme til oss dette året også!

Nei, det var ikke så lett å forstå når alternativ 3 er følgende:

Sitat:

3. Alle sammen feirer jul hos mine foreldre. Jeg og mannen min ønsker ikke dette da det blir fort kaos, ungene til søsteren min er ganske små og krevende. Meg og mannen ønsker å ha en rolig jul sammen med våre barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:52   #67
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis man vil ha en rolig jul med egne barn, så får man feire hjemme hos seg selv. Jeg har ikke sansen for å diktere hvem som kan eller ikke kan komme til jul hos andre.

Kunne ikke vært mer enig i det.

Selv synes jeg det er koselig å ha huset fullt av gjesterjuleaften.
Vi feiret alene oss 4 i fjor, noe som var veldig koselig og avslappende.
(jeg og mannen var i pysjen kl 2130, beina på bordet og en god film)
Men i år skal vi ha mine søsken og foreldre, i tillegg til svigers.
Om min svigerinne og svoger hadde lurt på om de fikk feire her hos oss, hadde jeg ønsket dem hjertelig velkommen til det.

Gammel 05-12-11, 13:59   #68
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser ikke helt problemet jeg?

Jeg er så glad jeg har søsken og tantebarn vi kan feire jul sammen med.
Ungene synes det er kjekt å feire med søskenbarn, og liv og røre er jo bare kjekt en slik dag?
Jeg hadde forstått det hvis dere var 5 søsken som skulle feire sammen med stort og smått, da blir det gjerne litt vel mange folk, men en søster? Nei, sorry, det forstår jeg ikke.
Hvis det ligger uvennskap eller annet i bunnen hadde jeg heller trukket meg stilt og rolig ut, og latt din søster feire sammen med dine foreldre, slik at ikke dine foreldre blir "straffet" her. Ingen skal måtte velge mellom barna sine.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 14:05   #69
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Dette støtter jeg!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 14:07   #70
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig! Jeg trodde guttemammaen hadde litt problem med å huske og bestemme seg for hvordan dette egentlig hadde vært og skulle være og hvem som var hvor sammen med hvem når og sånn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 14:15   #71
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Jeg tenker så heldig dere er som har foreldre i live og søsken. Ungene er heldige som har tanter og søskebarn nær seg. Det er julaften kun en gang i året. Tenk så moro det blir for barna. Dine foreldre er vertskap og vil så¨gjerne feire med sine barnebarn. Sier igjen dere er heldige.

Klart man er heldig, men det må jo være lov for alle og enhver å ha et ønske om hvordan denne ene dagen i året skal være uansett hvem man har i behold? At du har gode minner med mange tilstede, betyr jo ikke at det er slik for alle.

Vi har noen igjen, men har mistet mange også. Det betyr ikke at jeg elsker store selskap julaften, slik er jeg rett og slett ikke laget. Men så er jeg ikke glad i store selskaper ellers heller, og har fått minst et barn som har det på samme måte.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 14:31   #72
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har stilt det "ultimatumet" en gang til mine foreldre. Men det gjaldt ikke søsken da. da var det 9 stk som ikke kunne noen av de "internasjonale" språkene. Jeg var syk, barna var syke, vi kom aldri til å se de igjen, og jeg orket ikke involvere meg. I tillegg så er vi fire søsken og det var 3 besteforeldre og 4 oldebarn også. Jeg fikset ikke at vi skulle være 16 + 9 på julaften. I dag hadde det vært annerledes, ungene er friske og jeg er frisk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 15:33   #73
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Klart vi er heldige som har stor familie. Men det er mange hensyn som skal tas, og vi har allerede noen ekstrahensyn vi ikke kommer unna. Da blir det lett stressende med 18 andre som også har behov og meninger. Det viktigste for oss blir en julaften vi alle kan delta på, og kan glede oss over. Da er et av alternativene å halvere antall mennesker fra 18-19 til kanskje 8-10. Uten at det betyr at vi er mindre glad i vår familie enn andre.

Sist redigert av Niobe : 05-12-11 kl 15:52.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 15:41   #74
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Klart vi er heldige som har stor familie. Men det er mange hensyn som skal tas, og vi har allerede noen ekstrahensyn vi ikke kommer unna. Da blir det lett stressende med 18 andre som også har behov og meninger. Det viktigste for oss blir en julaften vi alle kan delta på, og kan glede oss over. Da er et av alternativene og halvere antall mennesker fra 18-19 til kanskje 8-10. Uten at det betyrat vi er mindre glad i vår familie enn andre.

Og jeg er enig i at 18-19 er svært mange. Og tror at det kan
bli vel slitsomt. Men i dette tilfellet er det jo ikke snakk om så¨mange.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 15:48   #75
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vil ikke feire jul med søsteren din? Da er det jo alternativ 3 dere må gå for i tilfelle. Så lenge foreldrene dine er villige til å feire med alle så kan jo ikke dere bare ta dem til dere og ikke invitere søsteren din? Enten får du ta på julaftenbrillene og tåle litt støy og bråk og små unger eller feire alene, synes nå jeg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:38   #76
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville definitivt valgt å feire hos mine foreldre sammen med min søster dersom det ikke var gode grunner til å la være og syns i grunnen hele problemstillingen virker en smule smålig.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:21   #77
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er mange år siden vi bestemte at jula skulle være hos oss. De av foreldrene som ville komme var hjertlig velkomne.

Stressjul er ikke noe vi driver med, og jeg ville valgt hva som helst som ga en hyggelig jul fremfor noe som var stress/slitsomt/lite hyggelig.

Vi har feiret jul kun oss i mange år. Det er utrolig deilig. I år kommer mine foreldre for å feire jul med oss. Det blir koselig. Jeg nekter å flytte på meg på Julaften. Og med tre unger og hund så er det best å feire jule i heimen. SÅ jeg ville ha feiret hjemme. Helt klart.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:29   #78
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

For å være helt ærlig så synes jeg du er ekstremt smålig med mindre det ligger noe mer bak enn du skriver i HI.

Som du ser under så har HI utdypet litt:

Kom kanskje ikke helt frem i hovedinnlegget, men vi har de siste årene vært hjemme hos oss med svigers og mine foreldre på besøk annenhvert år. Så planen var at mine foreldre skulle komme til oss dette året også!

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:36   #79
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og da står jeg ved mitt svar tidligere her. Jeg synes det må være helt greit å bestemme på hvilken måte man ønsker å feire i sitt eget hjem, og synes det er drøyt å karakterisere den type grensesetting som smålig. At mange her synes det er superfestlig med styr og ståk og mange unger spiller jo fint liten rolle hvis man er i en familie som trives best med rolige julaftener med ikke alt for mange gjester.

Gammel 05-12-11, 19:37   #80
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville feiret med fullt hus, med søster hos foreldre, siden det tydeligvis ikke er så ofte dere får sjansen til.

Nå er vi vant til full rulle og fullt hus da med 14 stykker som alle kommer til oss, hvert bidige år, så det er egentlig koselig med full-rulle-jul. Om en 5 års tid er det fredeligere juler og da savner vi nok dette barnekaoset, tenker jeg!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.