|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Julaftenproblem
![]() |
![]() |
#62 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke søsteren min, men søsteren til mannen og datteren hennes på 11 år. Da kan jeg fortelle at bakgrunnen er at vi har stokket om hele familiekabalen over flere år nå fordi denne nå 11-åringen absolutt ville feire med oss. Så da for 2 år siden var vi på rett spor der og fikk feiret sammen. (Ikke lett når det er skilsmisser på begge sider i alle svigerfamiliene til både meg og søsteren min.) Men i år vil denne bortskjemte 11-åringen feire hjemme, og greit nok det, men jeg synes det da er feil at besteforeldene velger å være der i forhold til hos oss når vi har plass til alle, så fikk det være opp til de andre om de ville feire med oss eller ikke. Vi kunne gjerne reist dit de bor, men vi er ikke invitert og ikke har de plass heller. Da utelukker de å feire jul med 3 av barnebarna sine og det synes jeg er teit at de velger. Neste år feirer vi med min familie, så da er det uaktuelt og innvolvere dem, for det har vi prøvd en gang og det ble for mange. De har jo hele tiden sagt at de skulle komme til oss, men snur helt om nå 1 måned før jul. Det er derfor jeg er sur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: JulaftenproblemDet er opp til den som skal ha julaften å bestemme hvem som skal komme. Men å nekte sin egen søster...det blir for mange om at dersom hvis, aner ikke noe om familieforhold her. Jeg nekter mamma å komme hver julaften, men det er 34 års historie bak det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Mother of Dragons
|
Hva med å feire jul med å finne noen nick som er litt mer unike?
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
Nei, det var ikke så lett å forstå når alternativ 3 er følgende:
![]() |
#67 |
Nyter et nytt liv
|
Kunne ikke vært mer enig i det.
![]() |
![]() |
#68 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JulaftenproblemJeg ser ikke helt problemet jeg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Men først, kaffe!
Klart man er heldig, men det må jo være lov for alle og enhver å ha et ønske om hvordan denne ene dagen i året skal være uansett hvem man har i behold? At du har gode minner med mange tilstede, betyr jo ikke at det er slik for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: JulaftenproblemJeg har stilt det "ultimatumet" en gang til mine foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: JulaftenproblemKlart vi er heldige som har stor familie. Men det er mange hensyn som skal tas, og vi har allerede noen ekstrahensyn vi ikke kommer unna. Da blir det lett stressende med 18 andre som også har behov og meninger. Det viktigste for oss blir en julaften vi alle kan delta på, og kan glede oss over. Da er et av alternativene å halvere antall mennesker fra 18-19 til kanskje 8-10. Uten at det betyr at vi er mindre glad i vår familie enn andre.
Sist redigert av Niobe : 05-12-11 kl 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
X First Lady
Og jeg er enig i at 18-19 er svært mange. Og tror at det kan |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Står på egne ben
![]() Sv: JulaftenproblemDu vil ikke feire jul med søsteren din? Da er det jo alternativ 3 dere må gå for i tilfelle. Så lenge foreldrene dine er villige til å feire med alle så kan jo ikke dere bare ta dem til dere og ikke invitere søsteren din? Enten får du ta på julaftenbrillene og tåle litt støy og bråk og små unger eller feire alene, synes nå jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: JulaftenproblemJeg ville definitivt valgt å feire hos mine foreldre sammen med min søster dersom det ikke var gode grunner til å la være og syns i grunnen hele problemstillingen virker en smule smålig.
![]() |
#77 |
Fartsfantom
|
Vi har feiret jul kun oss i mange år. Det er utrolig deilig. I år kommer mine foreldre for å feire jul med oss. Det blir koselig. Jeg nekter å flytte på meg på Julaften. Og med tre unger og hund så er det best å feire jule i heimen. SÅ jeg ville ha feiret hjemme. Helt klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Fartsfantom
|
Som du ser under så har HI utdypet litt:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Ekvilist
|
![]() Sv: JulaftenproblemOg da står jeg ved mitt svar tidligere her. Jeg synes det må være helt greit å bestemme på hvilken måte man ønsker å feire i sitt eget hjem, og synes det er drøyt å karakterisere den type grensesetting som smålig. At mange her synes det er superfestlig med styr og ståk og mange unger spiller jo fint liten rolle hvis man er i en familie som trives best med rolige julaftener med ikke alt for mange gjester.
![]() |
#80 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: JulaftenproblemJeg ville feiret med fullt hus, med søster hos foreldre, siden det tydeligvis ikke er så ofte dere får sjansen til.
![]() |
|
|