|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?
Joda. Synes likevel at det er greit at det ikke er fullstendig frislepp og null kontroll.
![]() |
#62 |
Skrekkøgle
|
Jeg fikk bruke navnet, men måtte ha ett i tillegg, bare.
Noen mennesker hadde faktisk gjort det, kun for å bevise at det går ann. Det finnes slike folk, som bare *må* av prinsipper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg synes nå fremdeles at ei bekjent av meg som kalte sønnen sin for Sander Leander burde skjermes mot seg selv og valget sitt. :streng:
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 22-03-07 kl 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Helt enig med Ben Murphy. Dessuten var det vel neppe snakk om Hitler Stalin Satan & Co, men heller navn som "Solstråle", "Moon", "Diamond" og andre "amerikanse tendenser". Hvis noen synes Ocean er et fint navn, så vær så god. Smak og behag. At det er "barnemishandling" og grunn nok til å overstyre foreldrene i deres valg fatter og begriper jeg ikke.
![]() |
#66 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg heller litt mot Ben Murphy her. Barn blir kalt Anne Panne og Rita Drita og whatsnot likevel. Har man idioter til foreldre vil oftest navnet være det minste problemet, og man kan kalle seg stort sett det man vil hvis man setter alt inn på det. Ref. Pi/Piscine, for de som har lest den.
![]() |
#67 |
Shake it out!
|
Vel, i klassen til eldstemanner det ei som heter Aisha, og henne er det noen som kaller for æsja-bæsja. Så det finnes nok unger som ertes på grunn av navnet sitt, dessverre
![]() |
#68 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Anne Lise, kan du fise, kan du prompe, kan du le? Ja visst kan eg det, hvis eg bare får det te!
![]() |
#69 |
flisespikker
|
Det er veldig vanlig å bruke navnet til å erte med, men det betyr jo ikke at man blir ertet på grunn av navnet. Jeg gikk en gang i klasse med en som ble ertet fordi han het Tommy, selv om det gikk to andre i den klassen som het Tommy, og som ikke ble ertet. Jeg mistenker at han ville blitt ertet samme hva han het, og at hvis det på noen måte gikk an å bruke navnet i ertingen, ville det blitt brukt.
![]() |
#71 |
godt brukt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Shake it out!
|
Vel, det var vel ikke så lenge siden en haug med kjedisbarn i junaiten stod fram og sa at de hadde opplevd det å ha sinnsykt sære navn som en belastning da de vokste opp? Alvorlige problemer for landet førte det vel neppe til, men det er vel ikke til å stikke under en stol at navnet faktisk kan være en belastning. Både fordi man faktisk risikerer å bli ertet, men også fordi man for evig og alltid vil oppleve at man må presentere seg minst fem ganger, og at ingen noen gang, noen sinner klarer å skrive navnet rett.
![]() |
#73 |
flisespikker
|
Rullegardina er ganske lett å stave, da.
![]() |
#75 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg må stave etternavnet mitt, et tilsynelatende enkelt Kj-navn, 20 ganger på Vestlandet (NEI; ikke Skj-) og i Trøndelag (NEI; ikke Tj-). Sånn er det. Folk er idioter.
![]() |
#76 |
Shake it out!
|
Og jeg må si at jeg ikke akkurat reagerte positivt når noen bekjente kalte gutten sin for Viking. De syntes det var et kjempefint navn selv, og jeg jeg fikk meg aldri til å si hva jeg syntes om navnevalget
![]() |
#78 |
Shake it out!
|
Jeg synes ikke at jeg heller har rett til å nekte dem det, men jeg synes det er helt ok at det finnes et lovverk som setter foten ned. Kall det aktivt barnevern, kall det hva du vil, men sånne folk bør beskyttes mot seg selv
![]() |
#79 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.
![]() |
#80 |
Ringskrømt
|
Nei, men det viser jo bare at man trenger restriksjoner i og med at noen er villige til å kalle ungene sine for Fiasko, Toaletta og Værsågod. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|