Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Det er jo restriksjoner på navnevalg her til lands. Selv om de er ganske liberale nå til dags, så kan man fremdeles ikke tilte helt og navne ungene våre Månestråle, Hingsten eller Gullklumpen. Eller mindre merkelige, men med rare skrivemåter som Aileksjander, Majijjanne osv.
Jeg nevnte dette på et amerikansk forum og de var helt sjokkerte. Kun et par har vært enig i at det kan være bra med restriksjoner med resten er temmelig sjokkerte over at man ikke kan få gjøre som man vil med sine EGNE barn. For om barnet ikke liker navnet, så er det jo bare å bytte når barnet blir 18.
Kanskje jeg bare tolker hovedinnlegget forskjellig? Så vidt meg bekjent går det nemlig helt fint å kalle ungene for Majijjanne og Aileksjander. Jeg tror også Månestråle ville blitt godkjent nå. Bare navn som er helt klart til ulempe for barnet går ikke gjennom.
Så ja, jeg synes det er greit at det er restriksjoner på navn som virkelig betyr noe negativt i vårt språk, og nei, jeg synes ikke det er greit å ikke la foreldre kalle barnet for månestråle. Ettersom Sitron ikke nevnte navn som Hitler og Stalin så forstod jeg det som om hun ikke snakket om akkurat sånne navn.
En helt fri navnelov er det vel inget land som har, selv i USA der du kan kalle ungen din for omtrent hva som helst får du nok ikke lov til å calle dattera di for Cunt.