Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-07, 09:45   #61
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg tviler på at noen ville kalle datteren sin f.eks Judas Hitler Nepskrell selv om de fikk lov. Men det denne typen eksempler som liksom skal være argumenter mot å fjerne dette overflødige regelverket. Problemene oppstår den andre veien, folk blir nektet å gi barne helt greie, men uvanlige, navn. Det er urimelig.

Joda. Synes likevel at det er greit at det ikke er fullstendig frislepp og null kontroll.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:47   #62
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er allerede nevnt alvorlige problemer med restriksjonen vi har i Norge; Nabbe fikk ikke benytte et helt rimelig navn hun hadde valgt.

Jeg fikk bruke navnet, men måtte ha ett i tillegg, bare.

Jeg tviler på at noen ville kalle datteren sin f.eks Judas Hitler Nepskrell selv om de fikk lov.

Noen mennesker hadde faktisk gjort det, kun for å bevise at det går ann. Det finnes slike folk, som bare *må* av prinsipper.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:50   #63
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Noen mennesker hadde faktisk gjort det, kun for å bevise at det går ann. Det finnes slike folk, som bare *må* av prinsipper.

Hadde alle vært rasjonelle, fornuftige, moralsk og etisk oppegående mennesker, hadde vi ikke trengt så mye lovgiving i det hele tatt....

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:55   #64
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nå fremdeles at ei bekjent av meg som kalte sønnen sin for Sander Leander burde skjermes mot seg selv og valget sitt. :streng:

Sist redigert av Blondie : 22-03-07 kl 10:30.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:26   #65
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Helt enig med Ben Murphy. Dessuten var det vel neppe snakk om Hitler Stalin Satan & Co, men heller navn som "Solstråle", "Moon", "Diamond" og andre "amerikanse tendenser". Hvis noen synes Ocean er et fint navn, så vær så god. Smak og behag. At det er "barnemishandling" og grunn nok til å overstyre foreldrene i deres valg fatter og begriper jeg ikke.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:03   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg heller litt mot Ben Murphy her. Barn blir kalt Anne Panne og Rita Drita og whatsnot likevel. Har man idioter til foreldre vil oftest navnet være det minste problemet, og man kan kalle seg stort sett det man vil hvis man setter alt inn på det. Ref. Pi/Piscine, for de som har lest den.

Jeg synes det er vanskelig å forsvare at folk ikke kan kalle barnet sitt Hitler men kan kle dem opp i brunskjorte og kortbukser og innprente dem at de skal hate alle som ser annerledes ut. Det siste er mye mer alvorlig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:03   #67
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg vet ikke helt. Jeg er litt opptatt av det med navn, og har snakket om det med flere lærere og barnehageansatte. Og ingen av dem har kunne fortelle at barn blir mobbet pga. navnet. Spesielt små barn tenker ikke over hva som er "normalt" og hva som ikke er det. Og i disse tider, når det er mange barn med utenlandske navn i samme skole/barnehage, så tror jeg virkelig at det trengs et *spesielt* navn hvis barnet skal bli mobbet bare pga. navnet.

Vel, i klassen til eldstemanner det ei som heter Aisha, og henne er det noen som kaller for æsja-bæsja. Så det finnes nok unger som ertes på grunn av navnet sitt, dessverre

Gammel 22-03-07, 11:05   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne Lise, kan du fise, kan du prompe, kan du le? Ja visst kan eg det, hvis eg bare får det te!

:humor AS:

- No. 4 -
Gammel 22-03-07, 11:07   #69
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Vel, i klassen til eldstemanner det ei som heter Aisha, og henne er det noen som kaller for æsja-bæsja. Så det finnes nok unger som ertes på grunn av navnet sitt, dessverre

Det er veldig vanlig å bruke navnet til å erte med, men det betyr jo ikke at man blir ertet på grunn av navnet. Jeg gikk en gang i klasse med en som ble ertet fordi han het Tommy, selv om det gikk to andre i den klassen som het Tommy, og som ikke ble ertet. Jeg mistenker at han ville blitt ertet samme hva han het, og at hvis det på noen måte gikk an å bruke navnet i ertingen, ville det blitt brukt.

Gammel 22-03-07, 11:08   #70
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Anne Lise, kan du fise, kan du prompe, kan du le? Ja visst kan eg det, hvis eg bare får det te!

:humor AS:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:08   #71
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er veldig vanlig å bruke navnet til å erte med, men det betyr jo ikke at man blir ertet på grunn av navnet. Jeg gikk en gang i klasse med en som ble ertet fordi han het Tommy, selv om det gikk to andre i den klassen som het Tommy, og som ikke ble ertet. Jeg mistenker at han ville blitt ertet samme hva han het, og at hvis det på noen måte gikk an å bruke navnet i ertingen, ville det blitt brukt.

Dessverre så er det noe i det altså.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:10   #72
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere vise til at fritt navnevalg fører til alvorlige problemer i land der de har det?

Vel, det var vel ikke så lenge siden en haug med kjedisbarn i junaiten stod fram og sa at de hadde opplevd det å ha sinnsykt sære navn som en belastning da de vokste opp? Alvorlige problemer for landet førte det vel neppe til, men det er vel ikke til å stikke under en stol at navnet faktisk kan være en belastning. Både fordi man faktisk risikerer å bli ertet, men også fordi man for evig og alltid vil oppleve at man må presentere seg minst fem ganger, og at ingen noen gang, noen sinner klarer å skrive navnet rett.

Jeg er ikke for veldig streng navnelov, men synes det er helt ok at man har restriksjoner som hindrer folk i å kalle ungene sine for Rullegardina, Toaletta, Gullklumpen og andre kreative navn.

Gammel 22-03-07, 11:12   #73
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Jeg er ikke for veldig streng navnelov, men synes det er helt ok at man har restriksjoner som hindrer folk i å kalle ungene sine for Rullegardina, Toaletta, Gullklumpen og andre kreative navn.

Rullegardina er ganske lett å stave, da.

Gammel 22-03-07, 11:12   #74
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes nå fremdeles at ei bekjent av meg som kalte sønnen sin for Sander Leander burde skjermes mot seg selv og valget sitt. :streng:

Eller Alex Sander.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:14   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg må stave etternavnet mitt, et tilsynelatende enkelt Kj-navn, 20 ganger på Vestlandet (NEI; ikke Skj-) og i Trøndelag (NEI; ikke Tj-). Sånn er det. Folk er idioter.

Det knyter seg selvsagt fullstendig i meg hvis noen hadde kalt barnet sitt Toaletta, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg synes jeg har rett til å nekte dem det.

- No. 4 -
Gammel 22-03-07, 11:15   #76
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Og jeg må si at jeg ikke akkurat reagerte positivt når noen bekjente kalte gutten sin for Viking. De syntes det var et kjempefint navn selv, og jeg jeg fikk meg aldri til å si hva jeg syntes om navnevalget

Gammel 22-03-07, 11:16   #77
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er utrolig at noen mener at folk ikke hadde tatt helt av hvis det var frittvilt. Fiasko er jo et glimrende eksempel.

Gammel 22-03-07, 11:17   #78
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det knyter seg selvsagt fullstendig i meg hvis noen hadde kalt barnet sitt Toaletta, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg synes jeg har rett til å nekte dem det.

Jeg synes ikke at jeg heller har rett til å nekte dem det, men jeg synes det er helt ok at det finnes et lovverk som setter foten ned. Kall det aktivt barnevern, kall det hva du vil, men sånne folk bør beskyttes mot seg selv

Gammel 22-03-07, 11:17   #79
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 11:19   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Men Rullegardina og Toaletta er neppe de navna vi egentlig snakker om her, vel? Vi snakker om utenlandske navn, gjerne à la Melody og Blues (som nevnt i denne tråden her), eller Ringenes Herre navn osv. Med mindre navnet virkelig betyr noe negativt (Toaletta, Dassen, osv) så bør det ikke legges føringer på foreldrene, synes jeg. Personlig kaller jeg mye heller unga mine for Melody og Blues enn for Per og Kari. Og mitt barn må leve med ett navn han sikkert må si flere ganger hver gang han presenterer seg. Han er ikke året engang, og likevel har så å si alle brev adressert til han vært feilstavet. Jeg tror likevel han kommer seg greit gjennom livet.

Nei, men det viser jo bare at man trenger restriksjoner i og med at noen er villige til å kalle ungene sine for Fiasko, Toaletta og Værsågod.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.