Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

GTA og alder

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-14, 10:34   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: GTA og alder

For å gjenta fra en annen tråd: Jeg har, og spiller, mange spill med forskjellige aldersgrenser, også flere som er merket med 18 år av PEGI. Hos oss fungerer det, så vidt jeg vet, greit å gi beskjed om at det ikke er greit å spille spill med for høy aldersgrense uten å spørre først, så spillene er oppbevart sammen uavhengig av merking. Det er jo mulig det kan bli aktuelt å endre på dette siden, men jeg tviler egentlig. Jeg tviler også på at mindreårige tar særlig skade av spill med voldelig innhold, så jeg er ikke så veldig bekymret for om reglene skulle bli brutt her heller.

Det er så langt ett untak fra denne policyen: GTA V oppbevarer jeg ikke en gang i samme rom som mindreårige. Og det handler ikke først og fremst om vold, men om holdningene til blant annet kvinner, prostitusjon og transseksuelle i spillet. Disse er virkelig frastøtende, og jeg mener de ikke på noen måte kan unnskyldes som humor heller. Det er virkelig ikke greit å la barn spille dette.

(Og som en avsporing fra akkurat GTA V, selv om det gjelder der også. Online spill er noe foreldre bør være mer oppmerksomme på enn de ofte er; ikke på grunn av de vanlige panikkreaksjonene som følge av voldelig innhold eller frykt for at barna skal komme i kontakt med pedofile, men fordi mange som spiller online spill oppfører seg veldig dårlig og fremviser holdnigner og språkbruk som ikke er ok for barn (eller voksne). Det gjelder særlig negativt kvinnesyn og homohat, og regelrett plaging av kvinnelige spillere. Jeg spiller ikke online-spill i særlig grad selv, men det er greit å være klar over at dette kan være en relevant problemstilling både for gutter og jenter som spiller på nettet, og at det forsåvidt er uavhengig av innholdet i selve spillet.)

Ben "GTA V is also very very shiny" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 11:00   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

... men fordi mange som spiller online spill oppfører seg veldig dårlig og fremviser holdnigner og språkbruk som ikke er ok for barn (eller voksne). Det gjelder særlig negativt kvinnesyn og homohat, og regelrett plaging av kvinnelige spillere. Jeg spiller ikke online-spill i særlig grad selv, men det er greit å være klar over at dette kan være en relevant problemstilling både for gutter og jenter som spiller på nettet, og at det forsåvidt er uavhengig av innholdet i selve spillet.)

Hiawata har blitt veldig oppmerksom på dette i det siste. Ikke nødvendigvis på grunn av kvinnesyn, men det å være kjip for å få det som man vil. Han følger youtube-videoene til en (voksen) norsk Minecraftspiller, og han la ut en video hvor han snakket om hvor lei han var av at folk var så slemme. Han fikk ikke så veldig lyst til å lage flere videoer når folk maste og kalte ham dust, liksom. "Lag en ny video, din dust!" Hiawata syns dette var helt hårreisende, at folk kunne oppføre seg slik.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 11:45   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er GTA V noe annet enn GTA, eller er det samme spill som folk snakker om tidligere i tråden? Jeg har ikke peil, som dere skjønner.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det gjelder særlig negativt kvinnesyn og homohat, og regelrett plaging av kvinnelige spillere.

Jeg pleide tidligere å være en nettside for datainteresserte, og registrerte meg med et guttenavn fordi jeg ikke orket nedlatende holdninger fra guttungene. Det var langt unna plaging altså, men jeg skjønner at verden har blitt råere på dette punktet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 11:48   #4
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er såpass kjip at jeg sier ifra til foreldrene poden skal være hos om at han ikke fåt spille spill som har høyere aldersgrense enn alderen tilsier at han faktisk kan spille.

Nå er det jo alltid avtalt på forhånd når han er med kompiser etter skolen fordi vi bor sånn som vi gjør. Jeg ser jo at det er enklere å ha en viss kontroll da.
Pompen er også veldig klar over selv at han ikke får lov.

Det er ikke for ingenting at det er satt 18 års grense på de.

Og jeg gjentar ofte til det kjedsommelige for mine to: Hva andre får lov til bryr ikke jeg meg noe om. Her i huset er det vi voksne som setter regler for dere.

Gammel 12-02-14, 11:56   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, hvorfor ønsker voksne å spille slike spill?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 12:12   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er GTA V noe annet enn GTA, eller er det samme spill som folk snakker om tidligere i tråden? Jeg har ikke peil, som dere skjønner.

GTA er en serie med spill, de har nettopp sluppet det siste i rekken.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Av samme grunn som man ser på filmer med vold for eksempel. Det er en spennende historie. Filmpolitiet på NRK P3 anmeldte spillet, der kan du lese endel av hva man finner attraktivt.

Sitat:

Målet til utviklerne bak Grand Theft Auto-serien har vært klart i mange år: – Å skape den første interaktive gangsterfilmen.
I Grand Theft Auto IV (2008) mener jeg Rockstar Games nådde det uttalte målet, med fortellingen om Niko Bellics reise fra en fattig immigrant til storbyen Liberty City. Et spill jeg kalte «brutalt og genialt».
Fem år senere har utviklerne i spillstudioet, ledet an av brødrene Sam og Dan Houser, overgått seg selv. Ikke fordi Grand Theft Auto V er en teknisk maktdemonstrasjon eller fordi spillet er tidenes dyreste – men fordi spillet utforsker den moderne antihelten på en måte som overgår Breaking Bad og The Sopranos.
Spillmediets egenart skyver opplevelsen inn i nytt terreng – for det er du, i rollen som narkogalningen Trevor, den tidvis sympatiske afroamerikanske torpedoen Franklin, og den dysfunksjonelle ekskriminelle Michael, som utfører både avskyelige handlinger og daglige gjøremål. Den friheten utgjør et moralsk dilemma man som spiller, den som trekker i trådene på dukkene, må ta stilling til.

Gammel 12-02-14, 12:13   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er gøy/underholdende/spennende?

Gammel 12-02-14, 12:47   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er gøy/underholdende/spennende?

Ok.
Jeg formulerte meg klønete.
Hvorfor synes voksne at det er gøy/underholdene/spennende å delta i/spille/se på dette?

Gammel 12-02-14, 12:52   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvorfor synes voksne at det er gøy/underholdene/spennende å delta i/spille/se på dette?

Leste du mitt innlegg?

Gammel 12-02-14, 13:00   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Leste du mitt innlegg?

Ja.

Hva er det som gjør at voksne finner dette attraktivt?

Sitat:

Spillmediets egenart skyver opplevelsen inn i nytt terreng – for det er du, i rollen som narkogalningen Trevor, den tidvis sympatiske afroamerikanske torpedoen Franklin, og den dysfunksjonelle ekskriminelle Michael, som utfører både avskyelige handlinger og daglige gjøremål. Den friheten utgjør et moralsk dilemma man som spiller, den som trekker i trådene på dukkene, må ta stilling til.

Gammel 12-02-14, 12:59   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ben Murphy: hvorfor tenker du at vold i spill ikke påvirker spilleren negativt men at et negativt kvinnesyn i spill gjør det?

Jeg er opptatt av å ikke hive meg med i et hylekor om hvordan vold i spill påvirker unge mennesker (selv om magefølelsen min sier at det gjør det - jeg tror alt man sier, gjør, opplever, deltar i påvirker en på ulikt vis), men jeg er veldig nysgjerrig på andres mening om dette, og jeg synes det publiseres overraskende lite forskning om dette (i hvertfall som jeg har fått med meg).

Gammel 12-02-14, 16:40   #12
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

hvorfor tenker du at vold i spill ikke påvirker spilleren negativt men at et negativt kvinnesyn i spill gjør det?

Nå var det ikke akkurat det jeg sa, men jeg kan godt svare likevel.

Barn, som voksne, skiller uten særlige problemer mellom fiksjon og virkelighet, og jeg har ikke sett noe troverdig som indikerer at voldsskilringer i fiksjon fører til spesiell skade på noen. Det betyr ikke at alt er egnet for barn, men det gjør at jeg mener at den moralske panikken som tidligerere har rammet tegneserier, film og musikk, og som de siste 20 årene også har rammet dataspill, neppe har stort for seg. De fleste vill nok, uansett alder, med god margin forstå at å for eksempel meie ned fotgjengere i en stjålet brannbil, eller å slå ihjel tilfeldige syklister med balltre er fiksjon, og jeg ser ingen særlig grunn til å tro at noen blir mer tilbøyelige til å begå voldshandlinger i virkeligheten selv om de spiller spill der slikt er mulig.

Derimot er misygonisme, seksuell trakassering eller negativ fremstilling og behandling av homofile og transpersoner reelle problemer som man lett møter i virkeligheten hver dag. Så selv om jeg ikke ikke har særlig tro på at fiksjon her noen stor skadelig effekt, tror jeg at negative holdninger som allerede er vanlige kan forsterkes av uheldige kulturelle fremstillinger, og jeg antar også at de vil påvirke umodne personer i større grad. Dette mener jeg om både spill, film og musikk. Selv om det helt sikkert er mulig å lage spill, akkurat som det er mulig å lage film og musikk, der disse elementene er til stede uten at det er problematisk, så er GTA V ikke et slikt spill; GTA V scorer svært dårlig på de fleste av disse.

Ben "in my sandbox" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 13:02   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Floksa; har du aldri sett en TV-serie eller en film med en antihelt? Hvor du holder med skurken? Hvor hva som er rett og galt ikke er sort/hvitt og hvor man som seer blir utfordret moralsk ift. hvem man holder med? Jeg skjønner godt at det er attraktivt å bli utfordret på dette i et spill også, hvor man må ta stilling til det aktivt, ikke bare som en passiv seer.

Gammel 12-02-14, 13:06   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Floksa; har du aldri sett en TV-serie eller en film med en antihelt? Hvor du holder med skurken? Hvor hva som er rett og galt ikke er sort/hvitt og hvor man som seer blir utfordret moralsk ift. hvem man holder med? Jeg skjønner godt at det er attraktivt å bli utfordret på dette i et spill også, hvor man må ta stilling til det aktivt, ikke bare som en passiv seer.

Nei. Og jeg spør ikke for å være frekk eller ekkelt.

Jeg spør fordi det er så utrolig fjernt fra noe jeg kan forestille meg at voksne mennesker bruker tid å spille et spill der de utfører uhyrlige handlinger - som det står i beskrivelsen.

Gammel 12-02-14, 13:14   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel litt det samme som man trigges av når man vil se actionfilmer også, vil jeg tro?

Gammel 12-02-14, 13:15   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Neivel. Men fakta er at mange voksne liker gode historier der de blir stilt overfor moralske valg. Enten det er på film eller i spill. Jeg spiller heller ikke, sikkert av samme årsak som deg. Jeg er ikke så interessert i spill hvor man må være slem med andre mennesker. Det gjør meg vondt å skulle utføre slike handliger, selv om de ikke er reelle. Jeg syns også det kan være merkelig at andre ønsker å spille slike spill, men jeg ser også at endel av disse spillene har gode og spennende historier, og at andre trives med å bli moralsk utfordret i større grad enn meg. Uten at det gjør dem til fryktelige mennesker, eller dårligere enn meg. Fakta er jo at det som skjer i spillene ikke er ekte, og jeg tror ikke voksne, velreflekterte mennesker blir påvirket i negativ retning av det.

Gammel 12-02-14, 14:02   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker helt likt som deg, og må minne meg selv på at jeg ikke nødvendigvis har de samme preferanser som andre.

Men jeg er et håpløst tilfelle også. Jeg ser fortrinnsvis filmer med aldersgrense "Tillatt for alle - anbefales ungdom/voksne". Filmer med aldersgrense 15 år ser jeg bare unntaksvis og 18-årsgrensefilmer er helt utelukket for egen del også. Jeg er rett og slett ikke særlig interessert i å se ondskap og dreping. Og å utføre slike handlinger i et spill er enda mer utenkelig for min del.

Gammel 12-02-14, 14:08   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker helt likt som deg, og må minne meg selv på at jeg ikke nødvendigvis har de samme preferanser som andre.

Men jeg er et håpløst tilfelle også. Jeg ser fortrinnsvis filmer med aldersgrense "Tillatt for alle - anbefales ungdom/voksne". Filmer med aldersgrense 15 år ser jeg bare unntaksvis og 18-årsgrensefilmer er helt utelukket for egen del også. Jeg er rett og slett ikke særlig interessert i å se ondskap og dreping. Og å utføre slike handlinger i et spill er enda mer utenkelig for min del.

Jeg ser ikke krim, utover Aidensfield så vi er på linje der ja.
Ikke kjenner jeg noen som spiller heller, så det hele er helt fjernt for meg.
Men jeg synes jo ikke dette er fæle folk, men jeg synes det er rart. Jeg gjør jo det, at voksne mennesker synes drap og lemlesting er underholdning.

Gammel 12-02-14, 14:14   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg gjør jo det, at voksne mennesker synes drap og lemlesting er underholdning.

Syns du det er rart at folk f.eks. liker Tarantinos filmer også, eller er det bare spill du reagerer på?

Gammel 12-02-14, 14:18   #20
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg elskar f.eks TV-seriane Breaking Bad og Dexter der drap er underholdning og skurken er helten.
Og eg kjenner veldig mange andre voksne som likar denne typer seriar, inkludert min samboer som også spelar GTA V innimellom.
Eg har ikkje tid til spel, men eg ser av og til bortpå skjermen når han spelar og det er faktisk ein story der som til tider kan vere ganske fengande og underholdanse samtidig som den er djupt sjokkerande.
Så eg har ingen problem med å forstå at voksne likar å spele GTA V.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.