|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir neste instans?
Det gjelder de fleste skolene i min kommune, men det er mulig jeg og fnatten bor i samme kommune (aka samme mummidal). Vi har minst tre planleggingsdager mens elevene fremdeles har sommerferie, og da er det bare to igjen til resten av året. Når skoleruta legger opp til 5-6-7 fridager som er aktuelle planleggingsdager, sier det seg selv at vi har fri mange av disse. På min skole har vi i tillegg to kvelder, men det stemmer som du sier at det utløser overtid og delt dagsverk og fandens oldemor. Det er dog ikke uvanlig i kommunen å ha to sånne i løpet av året.
![]() |
#62 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hva blir neste instans?Jeg har jobbet i barnehage i 10 år, vi hadde noen planleggingsdager vi hadde jobbet inn å dermed hadde avspasering. Vi hadde da vært på kurs på kveldstid eller en lørdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, men da kan du heller ikke si at de har vedtatt, så lenge de ikke har noe mandat til å overstyre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Eh, selvsagt har de vedtatt det - det står jo uttrykkelig. Man kan fint vedta ting som er lovstridig. Om vedtaket står seg i en rettssak - se det er en annen ting.
![]() |
#65 |
Kontrollfrik
Ja, men da er det jo heller ikke planleggingsdager. Egentlig er planleggingsdager et feil begrep. Elevene har skolefrie dager, de har ikke planleggingsdag. Personalet har planleggingsdag, og det har de 5 i året av. De har det ikke alle dagene det er skolefrie dager. Det er forresten ikke så mange skolefrie dager utenom ferier hos oss. Det er klart at skolen godt kan ha mange av dem, men da må det jo hentes inn et annet sted. Alle elever i Norge skal gå på skole 190 dager i løpet av et år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Kontrollfrik
Jaja, ok da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Tja, det gjelder i såfall ikke meg og min familie. I min bransje er det sjelden eller aldri mulighet til å ta seg ekstra lange helger hver vår. Jeg ville mye heller hatt planleggingsdagene utenom helgene, da er det lettere for MEG å ta fri, nemlig.
![]() |
#68 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Her kalles det ofte "planleggingsdager" selv om det avspaseres. Det er noe jeg har påpekt siden det kommuniserer dårlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Egenial
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poenget er at disse dagene blir oppfattet som planleggingsdager og de blir kalt planleggingsdager. Og de er tilgjengelige for skolen til å bruke som planleggingsdager.
![]() |
#70 |
Kontrollfrik
Hm. De kan ikke kalle de planleggingsdag når det ikke er planleggingsdag? Det er jo helt utrolig. Er det skolen som kaller det det, eller er det foreldre? (Og samtlig tid utover undervisning er tilgjengelig for planleggingsbruk, enten det er i elevenes ferier, på skolefrie dager, på kvelder eller hva som helst.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hva blir neste instans?Jeg aner ikke hva lærerne til ungene mine, som går i henholdsvis barneskole og ungdomsskole, gjorde i dag - men jeg har i alle fall hatt fri. Fri som i at elevene har fri, og lærerne har fri. Det samme gjelder for 18. mai. Det er ikke planleggingsdag for oss - men en ren fridag. Vi har fem (snart seks) planleggingsdager i året. Tre før skolestart, en første dag etter nyttår, en første dag etter påske. De inneklemte dagene i mai tror jeg bare er til for å lage langhelg for vår del. Antall skoledager blir jo de samme, så jeg antar at vi jobber et par dager lenger i juni for å få to langhelger i mai - jeg aner ikke egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Kontrollfrik
Som jeg nevnte, har det vært jobb og skole for alle her i dag. Men 18. mai er en fridag, både for elever og lærere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
I skoleruta vår står det "Kurs og planleggingsdag" på 5 dager i skoleåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
Nei jeg tror ikke at de kalles det. Det står på planen som ligger ute på kommunens hjemmeside. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Kontrollfrik
Ja, hvis det står på fem dager, så er det jo planleggingsdager. Det er klart. Men foreldre hadde jo ikke trengt å vite annet enn at det er en skolefri dag for eleven, ikke hva lærerne gjorde i arbeidstiden sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Kontrollfrik
Ja, nå mente jeg ikke bare de fem dagene, jeg mente samtlige skolefrie enkeltdager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva blir neste instans?I Oslo kommunes skolerute er det kun valgdagen og 30. april som er fridager i inneværende skoleår. De står oppført i skoleruta som "valgdag" og "fridag" - på forrige ukeplan for datteren minte de om at det var "fri" 30. april - SFO hadde åpent. De resterende planleggingsdagene for lærerne er lagt til elevenes sommerferie.
![]() |
#78 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
I fjor jobbet vi inn en planleggingsdag ved at vi jobbet to ettermiddager/kvelder - jeg var personlig veldig i mot det, jeg er heller på jobben en hel dag enn å bruke to kvelder, men det ble nå sånn. Jeg har aldri opplevd at man ikke bruker all oppsatt planleggingstid til planlegging/kurs. Hvis noen lærere ikke er på jobben når det er planleggingsdag så tror jeg man kan være ganske trygg på at de har jobbet det inn på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Kontrollfrik
Ikke jeg heller. Men vi planlegger når det er oppsatt, da. Jeg vet at det har blitt spurt om å få jobbe to kvelder mot å avspasere en planleggingsdag, men der har rektor satt foten ned fordi det sender feil signaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|