Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva blir neste instans?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-12, 21:37   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir neste instans?

Det har ALDRI skjedd i min lærerkarriere, Hatti! Ikke i min manns heller. Du skriver at det er inntrykket ditt. Men er det fakta?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 21:44   #42
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Barnehage, barneskole, SFO og ungdomsskoler har sjeldent 5 kursdager hver i året på dagtid.

På de skolene jeg har jobbet på har vi hatt minst fire dager med intenst arbeid med årsplanlegging, lokale fagplaner o.l - i tillegg til internt eller eksternt kurs de(n) siste planleggingsdagen(e).

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Ikke sant? Da blir det rimelig navlebeskuende å klage over den ene dagen som blir vanskelig, altså.

Det er vel meg du sikter til? For det første snakket jeg om fem dager, ikke en. For det andre var det ikke meningen å klage, bare vise at det for noen faktisk er en bra ting at barnehagene og skolene ikke har planleggingsdager samtidig.

Gammel 30-04-12, 21:45   #43
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så hyacint du mener at både barnehagen, skolen og SFO faktisk har vært på jobb og planlagt idag? Kan fortelle at det ikke var en eneste bil på noen av parkeringsplassene hverken når vi dro hjemmefra eller kom hjem igjen. Så jeg regner med at det avspaseres idag, noe som forsåvidt er de det gjelder vel undt.

Gammel 30-04-12, 21:47   #44
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Så hyacint du mener at både barnehagen, skolen og SFO faktisk har vært på jobb og planlagt idag? Kan fortelle at det ikke var en eneste bil på noen av parkeringsplassene hverken når vi dro hjemmefra eller kom hjem igjen. Så jeg regner med at det avspaseres idag, noe som forsåvidt er de det gjelder vel undt.

Jeg mener ikke en drit om hva andre gjør, for det aner jeg virkelig ikke. Jeg var på jobb (dvs er sykmeldt), mannen var på jobb (han jobber i skolen) og ungene mine var på skolen i dag. Ingen hadde fri her.

Mange av kursene vi har (de fleste) er i andre lokaler enn skolens.

Gammel 30-04-12, 21:49   #45
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Mange er på kurs på planleggingsdagene, da vr de jo andre steder.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 21:50   #46
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Aha, jeg kan jo se for meg at de er på kurs på en annen lokasjon. Men fortsatt tviler jeg sterkt siden det er blitt lagt til en langhelg akkurat idag.

Gammel 30-04-12, 21:52   #47
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det har ALDRI skjedd i min lærerkarriere, Hatti! Ikke i min manns heller. Du skriver at det er inntrykket ditt. Men er det fakta?

At lærere avspaserer på planleggingsdager? Ja det vet jeg skjer, men jeg har ingen statistikk på hvor ofte det skjer. Det er ikke noe jeg dikter opp.

Jeg vet i alle fall at noen lærere og førskolelærere har hatt fri i dag (har møtt opptil flere) og jeg vet at jeg har vært på kafé av og til på slike inneklemte planleggingsdager sammen med lærere og andre skoleansatte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 21:55   #48
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Før det siste halvåret på FP har jeg faktisk aldri tenkt tanken at lærere og barnehageansatte gjør noe annet enn å planlegge / være på kurs på planleggingsdagene. Og jeg har jobbet på skole i flere år, altså.

Gammel 30-04-12, 21:56   #49
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

På de skolene jeg har jobbet på har vi hatt minst fire dager med intenst arbeid med årsplanlegging, lokale fagplaner o.l - i tillegg til internt eller eksternt kurs de(n) siste planleggingsdagen(e).

Det er vel meg du sikter til? For det første snakket jeg om fem dager, ikke en. For det andre var det ikke meningen å klage, bare vise at det for noen faktisk er en bra ting at barnehagene og skolene ikke har planleggingsdager samtidig.

Ja, men om det er 4 dager synes jeg ikke det høres ille ut det heller.

Gammel 30-04-12, 21:57   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

At lærere avspaserer på planleggingsdager? Ja det vet jeg skjer, men jeg har ingen statistikk på hvor ofte det skjer. Det er ikke noe jeg dikter opp.

Jeg mistenker deg absolutt ikke for å dikte, jeg lurte bare på om du hadde noe statistisk grunnlag, for det virket som du mente at det gjelder de fleste, fikk jeg inntrykk av. Jeg har aldeles ikke noe faktabeviser, jeg heller, men jeg presiserte bare at det aldri har gjeldet meg. Ei heller min mann.

Gammel 30-04-12, 21:59   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Før det siste halvåret på FP har jeg faktisk aldri tenkt tanken at lærere og barnehageansatte gjør noe annet enn å planlegge / være på kurs på planleggingsdagene. Og jeg har jobbet på skole i flere år, altså.

Jeg har aldri avspasert en eneste planleggingsdag noen gang. Har jobbet i 15 år, på tre ulike skoler i to ulike kommuner.

Gammel 30-04-12, 22:00   #52
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet i alle fall at noen lærere og førskolelærere har hatt fri i dag (har møtt opptil flere) og jeg vet at jeg har vært på kafé av og til på slike inneklemte planleggingsdager sammen med lærere og andre skoleansatte.

Men lærerne har vel en viss andel dager de skal ha fri. Her har lærerne hatt fri, det skyldes at de brukte opp alt av planlegging i forbindelse med oppstart av ny skole i høst.

Og ja, det er noen som jobber inn planleggingsdager, jeg vet bl.a at min tidligere barnehage hadde planleggingsdag forrige lørdag, da de reiste ut av byen og hadde planleggingsdag, denne avspaseres nok helt sikkert en inneklemt dag. Er det veldig feil, syns du? De 4 andre dagene kan jeg garantere at de er jobb.
Men som sagt, ikke alle jobber inn, min nåværende arbeidsplass gjør det aldri, om planleggingsdagen er aldri så mye inneklemt.

Gammel 30-04-12, 22:00   #53
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

At planleggingsdager i barnehager og skoler ikke er på samme dag skjønner jeg godt. Særlig av hensyn til alle de foreldrene som jobber på skoler og i barnehager. Planleggingsdagene er av de viktigste dagene på jobb for lærere/førskolelærere og ofte umulige dager å få fri på. Da er det jo fint at lærerforeldrene kan ha barna sine i barnehagen når det er planleggingsdag på egen jobb. .

Hos oss er det 5 dager som er felles for alle (stor kommune). 2 av disse er plassert i semesterstart. Øvrige er på inneklemte dager, eller inntil ferie. Disse er jeg relativt sikker på at fungerer som avspasering for kveldsplanlegging, både fordi jeg bor i nærheten og ser de planlegger på kvelden og fordi det snakkes om langhelg og hyttetur. Selvsagt helt ok det. Selv foretrekker jeg langhelg-planleggingsdager fremfor en ekstra dag etter juleferien.

Gammel 30-04-12, 22:02   #54
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg mistenker deg absolutt ikke for å dikte, jeg lurte bare på om du hadde noe statistisk grunnlag, for det virket som du mente at det gjelder de fleste, fikk jeg inntrykk av. Jeg har aldeles ikke noe faktabeviser, jeg heller, men jeg presiserte bare at det aldri har gjeldet meg. Ei heller min mann.

Det gjelder heller ikke skolen her, de har planlegging de dagene de skal, i år ble det noe spesielt siden det var en del ekstra jobbing i forbindelse med oppstart av ny skole. Men jeg har aldri hørt at noen av de lærerne har jobbet noe som helst inn på kveldstid, og jeg kjenner endel lærere.

Gammel 30-04-12, 22:03   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg har aldri hatt pålagt kveldsplanlegging heller. Jeg tror (men er litt på gyngende grunn her) at de ikke liker å pålegge oss det, for det gir grunnlag for overtidsbetaling med ubekvem arbeidstid og annen gangs oppmøte og sånne ting. Det var ihvertfall begrunnelsen som ble gitt oss da de begynte å pålegge oss å ha foreldresamtaler på dagtid.

Gammel 30-04-12, 22:03   #56
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ups, rettelse - de har 3 dager felles. Nettsiden sier følgende:

Sitat:

Sektorutvalg barn og unge vedtok i nov. 2007 at skoler/SFO og barnehager skal ha 3 felles planleggingsdager. I tillegg vil barnehagene ha yttligere 2 planleggingsdager i året.
De private barnehagene står fritt til å velge planleggingsdager. Det oppfordres imidlertid sterkt til at de private barnehagene legger sine dager i samsvar med den øvrige barnehagevirksomheten, til beste for den enkelte familie.

Gammel 30-04-12, 22:04   #57
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men lærerne har vel en viss andel dager de skal ha fri. Her har lærerne hatt fri, det skyldes at de brukte opp alt av planlegging i forbindelse med oppstart av ny skole i høst.

Og ja, det er noen som jobber inn planleggingsdager, jeg vet bl.a at min tidligere barnehage hadde planleggingsdag forrige lørdag, da de reiste ut av byen og hadde planleggingsdag, denne avspaseres nok helt sikkert en inneklemt dag. Er det veldig feil, syns du? De 4 andre dagene kan jeg garantere at de er jobb.
Men som sagt, ikke alle jobber inn, min nåværende arbeidsplass gjør det aldri, om planleggingsdagen er aldri så mye inneklemt.

Har jeg sagt at det er feil å avspasere på planleggingdager?
Jeg synes overhodet ikke at det er feil med avspasering som man har krav på. Mitt poeng var at det ikke nødvendigvis er slik over alt at lærere blir satt i en kattepine med tanke på pass av egne barn 5 dager pr år om barnehage og skole samkjørte dagene.

Om de er på jobb 3 eller 4 dager uten å ha barnepass til barnehagebarnet sitt så er det et minimalt problem sammenlignet med hva en del andre arbeidstakere har av barnepassutfordringer.

Gammel 30-04-12, 22:07   #58
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Har jeg sagt at det er feil å avspasere på planleggingdager?
Jeg synes overhodet ikke at det er feil med avspasering som man har krav på. Mitt poeng var at det ikke nødvendigvis er slik over alt at lærere blir satt i en kattepine med tanke på pass av egne barn 5 dager pr år om barnehage og skole samkjørte dagene.

Om de er på jobb 3 eller 4 dager uten å ha barnepass til barnehagebarnet sitt så er det et minimalt problem sammenlignet med hva en del andre arbeidstakere har av barnepassutfordringer.

Og det er jeg enig med deg i.

Gammel 30-04-12, 22:07   #59
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ups, rettelse - de har 3 dager felles. Nettsiden sier følgende:

Hva i alle dager er sektorutvalg? Jeg antar det er et eller annet kommunalt organ. I tilfelle har de kun uttalerett, ingen mandat.

Gammel 30-04-12, 22:10   #60
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Hva i alle dager er sektorutvalg? Jeg antar det er et eller annet kommunalt organ. I tilfelle har de kun uttalerett, ingen mandat.

Politisk organ som driver med en bestemt type faglige ting. Noen ting går deretter videre til de større fokevalgte organene, andre ting stopper der, litt avhengig av politisk delegasjon.

Aner ikke hva de har, jeg, jeg sier bare hvordan det er her. Og det fungerer yppelig - uansett om skolene kan bestemme selv eller ei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.