Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For syk til skole, i form til bursdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 13:21   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For syk til skole, i form til bursdag?

Jeg tenker at for barn med kroniske plager eller perioder med mye plager er i en annen kategori enn det som beskrives i HI. Det står jo at han for første gang har bedt om å være hjemme pga. diffuse plager. Det er vel det de fleste svarer ut i fra skulle jeg tro.

Ellers er jeg enig i at det ikke er riktig å være kategorisk når det gjelder barn som er periodevis mye syke eller kronisk syke og derfor har mye fravær.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 13:22   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tenker at for barn med kroniske plager eller perioder med mye plager er i en annen kategori enn det som beskrives i HI. Det står jo at han for første gang har bedt om å være hjemme pga. diffuse plager. Det er vel det de fleste svarer ut i fra skulle jeg tro.

Ellers er jeg enig i at det ikke er riktig å være kategorisk når det gjelder barn som er periodevis mye syke eller kronisk syke og derfor har mye fravær.

Ja, det tenker jeg er selvsagt.

Gammel 24-08-12, 13:24   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Det ville ikke slått meg å sende barnet mitt på skolen med Paracet innabords. Trenger barnet Paracet, blir han eller hun ikke i form og blir hjemme. Hodepine, feber eller hva som helst annet er kroppens måte å si fra at ikke alt er bra på.

Sant. Jeg tenkte nok helst på større barn her, som tar avgjørelser om form selv. Jeg hadde gått på jobb med hodepine og paracet. For min førsteklassing hadde jeg nok holdt henne hjemme og sett an formen utover dagen. Men vondt i hodet på morgenen hadde nok vært et tegn på slitenhet, ergo hadde det ikke blitt bursdag uansett form utover dagen.

Gammel 24-08-12, 14:10   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tenker at for barn med kroniske plager eller perioder med mye plager er i en annen kategori enn det som beskrives i HI. .

Heilt klart.

Gammel 24-08-12, 13:53   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man så syk at man ikke skal på skole/jobb, så trenger kroppen hvile. Man kan sikkert føle seg friskere på ettermiddagen, men det er lurt å legge inn litt ekstra tid så kroppen faktisk blir helt frisk igjen. Og slik at man ikke smitter andre.

Gammel 24-08-12, 14:02   #6
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Ingen skole - ingen aktiviteter den dagen.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 14:16   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Er man for syk til skole så er man for syk til bursdag.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 14:24   #8
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke sendt ett barn i bursdag som hadde vært hjemme fra skolen.

Jeg hadde vel også blitt litt satt ut om en unge som jeg visste ikke hadde vært på skolen pga sykdom, hadde dukket opp i mine barns bursdag.

KAN være barnet sier det er bedre også, fordi han/hun har så lysst å gå i bursdag.

Gammel 24-08-12, 14:32   #9
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

KAN være barnet sier det er bedre også, fordi han/hun har så lysst å gå i bursdag.

Jepp - Svært sannsynlig scenario hos oss iallefall.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 14:32   #10
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Stemmer i koret: ingen skole, ingen bursdag.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 15:13   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et barn som man antar at er "normalt fysisk syk", altså uten tilleggsproblematikk, hadde aldri fått gå i bursdag en dag han/hun ikke var på skolen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 15:21   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har man ikke vært i form til å gå på skole på dagen, bør man heller ikke gå på bursdag om ettermiddagen. Det er ikke en "konsekvens", men begge er naturlige følger av det første - at man var syk før om dagen. En bursdag er såpass krevende at man må ha vært i form hele dagen. Å dra på en stille og rolig bursdagskaffe hos bestemor kan være noe annet, nå legger jeg til grunn at vi snakker barnebursdag.

Ellers hadde jeg ikke vært redd for en "urettferdig" "konsekvens" heller, det er også noe med å lære at det tar seg veldig dårlig ut for andre at du er for syk til å ivareta pliktene dine på formiddagen, men er klar for fart og moro på ettermiddagen. Sånn at selv om du rent faktisk er frisk, kan det hende at du burde holde deg i ro for ditt gode omdømmes skyld (og din mors )

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 15:27   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Om min sønn var bedt i en bursdag, og hadde sagt at han ikke ville på skolen samme morgen, så ville han der og da fått beskjed om at dersom han ble hjemme så blir det ingen bursdag. Jeg er ganske sikker på at han hadde tuslet avgårde på skolen.
Som regel så går han på skolen selv om han kanskje våkner med litt vondt i hodet eller er litt ute av form. Han får da beskjed om at han kan få læreren til å ringe dersom det ikke går over/han blir verre og vil hjem.

Gammel 24-08-12, 15:42   #14
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ingen skole ingen bursdag her heller.

Tenk selv om man er hjemme fra jobb pga. sykdom også tusler man i en kollegas 40 årsdag senere på kvelden. Det ville i alle fall jeg følt på.

Gammel 24-08-12, 15:38   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også der at er de ikke på skole på dagen utgår aktiviteter på ettermiddag/kveld. Ved diffuse plager uten feber/oppkast pleier jeg å sende de avgårde på skolen med beskjed om at de kan gå hjem igjen dersom de ikke orker mer.

Kronikere blir litt annerledes, det gjør det også dersom det er tapt nattesøvn som er årsaken til at barnet er hjemme den dagen. (F.eks. astmaanfall om natten, smerteproblematikk osv.)

Også har man andre mer spesielle unntak, sånn som min yngste som la inn dren i ørene i går formiddag. Kjapp operasjon (i narkose dog) men skole utgikk selvsagt med høye kneløft. Utover ettermiddagen var han i super form igjen og da fikk han være ute etter at leksene var gjort. Hadde han vært invitert i bursdag ville han fått gå med den største selvfølge.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 15:43   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg stemmer i de fleste. I forrige uke kom det en i 5 årsdag på ettermiddagen, som hadde vært for syk for barnehagen samme dag. Noen dager senere var barnet vårt barn og andre barn i bursdagen syke.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 15:43   #17
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som oftest ville hjemme fra skolen betydd hjemme fra aktiviteter og moro på kvelden her også, men det er ikke noe jeg har veldig bastante holdninger til. Jeg ville sett barnet og situasjonen an og tatt en helhetsvurdering.

Gammel 24-08-12, 15:47   #18
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Ikke sendt i bursdag. Har man hvert hjemme fra skolen så utgår trening, besøk, bursdag ol. hos oss hvertfall.

Gammel 24-08-12, 15:52   #19
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde faktisk sendt i bursdag, jeg, tror jeg.

Gammel 24-08-12, 15:53   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste er så godt som aldri syk, så jeg har ikke erfaring med dette med ham, men om det gjaldt ham, så er det et par ting som teller inn her:

1. Han har aldri, noensinne "skulkesyket". Han klager aldri over vondt, før det er kjempevondt. Han er sånn som føyser av en veps som akkurat har stukket ham, sier "grmf!", og svare "joda" når jeg spør om "var ikke det veldig vondt?". (Han ligner IKKE på sin mor! ).

2. Hvis han blir dårlig så er det en av to: En seig forkjølelse som varer en stund. Eller en kort økt med vondt i magen, der han kaldsvetter og er helt gåen. I to timer, så kvikner han til, og er HELT seg selv.

Så jeg begriper ikke hva godt det skulle gjøre, oppdragelsesmessig, å sende en ikke-sytende, aldri-skulkende frisk unge i bursdag, fordi han var dårlig før på dagen.

Om VALGET stod mellom skole og bursdag, så skulle det selvsagt vært skole.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.