Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

"Det var et stygt navn, så den kjolen vil jeg ikke kjøpe."

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-13, 14:49   #1
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det var et stygt navn, så den kjolen vil jeg ikke kjøpe."

Men det diskuteres jo veldig forskjellige ting her nå. Å ikke ville kjøpe Lee fordi det selges på Cubus er en snobbegreie. Å ikke ville kjøpe noe med merket EuroPris er vel basert på en form for innsikt og forventning ifht. kvalitet. Å ikke like bokstavsammensetningen i et navn er noe helt annet.

Gammel 24-02-13, 20:18   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

'Jeg kan dessverre ikke bli kjæreste med deg, for navnet ditt gir meg feil assosiasjoner'.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 20:45   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

'Jeg kan dessverre ikke bli kjæreste med deg, for navnet ditt gir meg feil assosiasjoner'.

Ronny, anyone?

Nei, jeg også skjønner at navn er en del av merkevaren, på samme måten som en logo og/eller en reklamefilm. (Jeg liker å smigre meg med at jeg blir lite påvirket av reklamen. Hvis jeg blir det er det vel helst fordi jeg ser så lite av den, ser lite på TV og leser ikke så mange blader med reklame. Men jeg liker å tenke at det er fordi jeg er en person som er vanskelig å påvirke. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske ... etc )

Gammel 24-02-13, 20:20   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en del forskjell på å velge kjole, pudding og kjæreste. Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at folk bruker de samme metodene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 22:24   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker en episode i en komiserie der den tilsynelatende perfekte daten viste seg å hete Hitler til etternavn. Not so perfect anymore, eller skjemmer navnet ingen?

Det er vel mer det det går i, om merkevarenavnet gir feelgoodfølelse eller er en turnoff. Ikke snobberi as such.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 23:34   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg personlig betyr navn relativt lite for hvordan jeg oppfatter en merkevare. Altså den følelsesmessige "godfølelsen"-delen av merkevareopplevelsen. Jeg påvirkes også lite av logo og sånt, fordi jeg ikke har noe veldig skarpt blikk eller tydelig interesse for logo-design.

Jeg sitter og funderer på hva som gir meg godfølelsen, og tror kanskje jeg påvirkes endel av gode reklamer med "historier" som gir en god følelse. "Hjemmebakt hos Nora", "vi har knekt verre nøtter før", "sjokolade fra familiens sjokoladegård i Sør-Amerika", og sånt.

Gammel 24-02-13, 23:35   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern: det handler virkelig ikke m snobberi, altså, da har du misforstått enten hva folk beskriver her, eller hva snobberi er. Det handler om hvilke følelsesmessige assosiasjoner du har til en merkevare, og som du agerer ut fra, og hvordan man får denne følelsen.

Gammel 24-02-13, 23:37   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

For eksempel Odlo: ikke noe pen lyd på det navnet, men det påvirker ikke i det hele tatt hvordan jeg oppfatter merkevaren. Jeg er derimot veldig påvirket av konseptfortellingen deres, som er helhetlig helt ut til butikken, som oppfattes som "high-tech" og moderne.

Gammel 24-02-13, 23:59   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant, Poly - helt enig, bortsett fra at jeg ikke kommer utenom den upene lyden i Odlo. Samme med Danefæ, som jeg synes ser ut som en stavefeil og gjør vondt å lese. Altså en turnoff. Sånne kule klesmerker med Z og hipphoppstaving likedan.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 12:45   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Danefæ uttales vel omtrent Denefe - jeg skjønner ikke hva danskene skal med en hel haug vokaler de ikke bruker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 12:53   #11
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Danefæ uttales vel omtrent Denefe - jeg skjønner ikke hva danskene skal med en hel haug vokaler de ikke bruker.

Hva? Hører du ikke forskjell om en danske uttaler Denefe og Danefæ?

Jeg synes det er morsomt å høre dansker si bokstavene a-e-æ etter hverandre. Omtrent umulig for meg å høre forskjell.

Men til hovedtema, så vet jeg i hvert fall om en del ord jeg ikke liker, men som ikke har med betydningen av ordet å gjøre. Så jeg kunne sikkert latt være å kjøpe noe som hadde et navn jeg synes hadde en ekkel klang.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 14:05   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes ord jeg ikke liker, og jeg kan godt se for meg at jeg kunne la være å kjøpe noe som het det, men da skulle det være betydelig verre enn "Ganni". Jeg kom over Gannsiko i helgen, og fikk akutt fniseanfall i butikken.

Jeg tror det av og til kan være vanskelig å skille negative assosiasjoner til produktet vs. navnet. Når det gjelder First Price og Sparkjøp så er jeg overbevist over at det er produktet man føler negativt rundt, fordi det assosieres med noe billig. Ikke selve navnet. Jeg tror ikke noen hadde hatt problemer med navnet "first "price" om det ikke hadde en billig-produktassosiasjon.

Vet dere forresten hva danefæ egentlig er?

Sitat:

Danefæ (fra oldnordisk dvs. død mands eller herreløst gods) er genstande fra fortiden, herunder mønter, der er fundet i Danmark, hvortil ingen kan godtgøre sin ret som ejer, og som er fremstillet af værdifuldt materiale eller har særlig kulturhistorisk værdi. Sådanne genstande tilhører staten og skal afleveres til Nationalmuseet.

Død manns gods. Sikkert en liten perle for dere med kjipe navneassosiasjoner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 14:14   #13
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet dere forresten hva danefæ egentlig er?

Død manns gods. Sikkert en liten perle for dere med kjipe navneassosiasjoner.

Ser ikke sammenhengen mellom merkenavn produkt. .

Sist redigert av Lavender : 25-02-13 kl 14:24.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 14:17   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Ser ikke sammenhengen mellom merkenavn produkt. .

Nei, den er litt kryptisk for meg også. Jeg kom over ordet i en dansk brosjyre og slet med å forstå hva det var. Jeg tenkte først det var danske kuer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 14:33   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser også for meg danske kuer. Kunne passet som navn på kjøtt eller ost.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 14:52   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stiller meg komplett uforstående til å se en ting (feks en kjole) i en butikk, like den, prøve den, ønske seg den, og så hnege den tilbake fordi navnet er feil. Det oppfatter jeg som snobbete, eller bare teit. Å velge produktet med det navnet man liker best når man velger mellom mange tilsynelatende likeverdige produkter blir noe annet.

Gammel 25-02-13, 21:40   #17
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bryr meg ikke om navn, men jeg får neller av butikker med agressiv markedsføring, og kan godt boikotte nettbutikker som spammer ned FBen min feks.

Gammel 25-02-13, 23:12   #18
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

For noen år siden nektet sønnen min å gå med klær og sko fra Moods of Norway, fordi: "logoen er så stygg". *koko*

Menne, han har vokst av seg den nykken nå altså.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 23:37   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Svært mange private label-produkter er de samme som merkevarene, ofte produsert på samme produksjonslinje, og er rimeligere fordi de slipper de betydelige kostnadene som ligger i merkevarebygging.

Gammel 25-02-13, 23:38   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Svært mange private label-produkter er de samme som merkevarene, ofte produsert på samme produksjonslinje, og er rimeligere fordi de slipper de betydelige kostnadene som ligger i merkevarebygging.

Jeg vet det. Det vil si, jeg har hørt det. Men jeg har til nå ikke sett et produkt jeg har vært fornøyd nok med.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.