|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker
Dette er i endring er det ikke? At straffene som gis for slike overgrep skal skjerpes. Heldigvis.
|
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Det er på mange måter en litt annen diskusjon.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er helt enig.
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som menneskerSoningsforhold og strafferammer er to veldig ulike diskusjoner etter min mening.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Det synes ikke jeg, problemet ligger jo mellom disse to. Det blir veldig lite nyansert å klage over lave straffer f.eks. sexforbrytere idømmes hvis man ikke er klar over hvordan rettssystemet er bygd opp, men det er helt klart at problemet med det norske rettssystemet berører begge.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som menneskerJeg synes at vi er for opptatt av å gi folk nye sjanser her til lands, men det betyr ikke at jeg generelt er imot å gi folk nye sjanser. Jeg opplever imidlertid at behandlingsoptimismen, som straffesystemet vårt i stor grad er basert på, er naiv, og det synes jeg er problematisk. Det kan se ut til at tanken om at alle kan endres, trekkes fra å være en teoretisk sannhet til å bli en sannhet i praksis, noe jeg mener blir grunnleggende feil. Den menneskelige faktor er hovedpoenget her, og innebærer at alle ikke endres, selv om det teoretisk sett sikkert skulle være mulig. Denne praktiske realiteten mener jeg vi i mye større grad burde ta med i betraktningen når det gjelder straff. |
|
|
|
![]() |
|
|