Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helseattest når man søker jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 20:41   #61
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb?

her er det vel en mot ti!

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:42   #62
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her synes jeg mange har gått altfor langt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:48   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

Kansje vi skal start en tråd med "Hvor høyt utdannet er dere?"
Siden man ikke vet noe om leder ansvar, og heller ikke mest sannsynlig vært i en butikk. Eller er det mannen som handler?

Jeg skal slutte å tulle. Jeg vet en del om lederansvar og har hatt lederansvar for en stor organisasjon og et studenthus med 12. mill i omsetning, og 450 ansatte og frivillige. Jeg fikk det lederansvaret fordi jeg har lederegenskaper, og jeg var heldig, skjønner jeg. Jeg kunne ha støtt på en av dine artsfrender som mener at det helst ikke at skal være damer under 40 i hverken lederstillinger eller underordnede stillinger. De kunne jo risikere å være hjemme med syke barn. Eller kanskje er et ikke kvinnelig å lede. Eller kanskje mangler kvinner leder-gener, analysegener eller evne til å tenke? Det ER faktisk ikke lenge siden man lurte på om jenter kunne følge samme kursplan som gutter i matte, om jenter kunne ta artium eller gå på universitetet.

Jeg vet ganske mye om butikk og forbruk også, etter å ha forsket på nettopp det temaet i tre år. Jeg handler også (eller bestemmer hva som skal handles), ettersom det er jeg som er regnskaps- og innkjøpsansvarlig i heimen.

Sist redigert av Harriet Vane : 03-10-06 kl 20:53.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:51   #64
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal også si det på en mer saklig måte. olfiga, jeg er glad for at den typen holdninger du uttrykker gjennom innleggene dine ikke er den gjengse holdningen til ledere i Norge i dag. Jeg sikter da til det du sier om at du ikke ville ansatt kvinner under 40 fordi de sikkert er mer borte fra jobb, og at kvinner f.eks. ikke burde vært brannmenn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:52   #65
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Standard

så fint

Gammel 03-10-06, 20:59   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

så fint

Hva mener du?

Gammel 03-10-06, 21:20   #67
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Standard

mener at selv om jeg "synes" om en ting er det ikke dermed sagt at jeg mener at slik skal det være. vet faktisk hvilket årstall vi lever i selv om jeg mener at enkelte ting er gått liit over styr med samfunnet. og selv om dere ikke synes det så, så fint for dere.
Men det ble jo en diskusjon av det da!

Gammel 03-10-06, 21:37   #68
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh... hvilket århundre snakker vi om her - eller hvilken planet?

I mitt århndre/på min planet - deler menn og kvinner både fødselspermisjon og sykedager...

Jeg kan være enig i at det er en uting om røykere forsvinner ut støtt og stadig -
men jeg har vært innom mange arbeidsplasser - (og det til tross for at jeg har små barn...) -
og røykerne der har faktisk klart å holde seg til pausa si...

Diskusjonen om kvinnen hjem til kjøkkenbenken når hun har småbarn -
den har jeg ikke energi til å fyre meg opp i nå...

Gammel 03-10-06, 21:41   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå skal jeg hoppe over 4 sider idioti og kommentere på hovedspørsmålet:

Nå for tiden er i hvert fall arbeidsmarkedet sånn at arbeidsgivere får ta de ansatte de får (som har den kompetansen de ønsker) å så bør de pleie dem med silkehansker og holde dem friske. Om litt tid så skjønner nok de fleste det. :Fremtidsnaivist:

Gammel 03-10-06, 21:52   #70
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Standard

må dere ha det med teskje? Eller tåler dere ikke andre meninger? Dette blir for dumt!

Gammel 03-10-06, 21:58   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

må dere ha det med teskje? Eller tåler dere ikke andre meninger? Dette blir for dumt!

Jeg håper og tror jeg ikke trenger teskje. Jeg tåler definitivt andre meninger, men jeg må også få lov til å bli sint, provosert og kanskje ørlite lattermild av andre(s) meninger.

Det som ble litt dumt i denne diskusjonen, og det tar jeg gjerne selvkritikk for, er at noen av oss ble litt ufine og usaklige. Jeg kan ikke snakke på vegne av andre, men på vegne av meg selv vil jeg be om unnskyldning for at jeg var frekk. Men jeg ber ikke om unnskyldning for at jeg er veldig veldig uenig med deg, og at jeg blir skremt av sike utdaterte holdninger!

Kvinner utgjør 50% av arbeidsstokken og det er definitivt mest lønnsomt å ha flest mulig av dem i jobb. Det er ikke lønnsomt å bare velge blant halvparten av befolkningen, eller innenfor et alderssegment. Da får man neppe de beste hodene.

Jenter presterer bedre og bedre på skoler og universiteter, og det ville være veldig merkelig om ikke dette skulle gi seg utslag i arbeidslivet. Jeg kan igjen bare snakke for meg selv, men jeg har vært ambisiøs og temmelig skoleflink hele mitt liv, jeg har søkt meg til ansvar bestandig. Jeg har ikke tatt en lang og god utdanning for å måtte vente hjemme til jeg ble 40 år, i tilfelle jeg hadde et sykt barn, fikk flere barn eller på annen måte ikke var 100 % produktiv til enhver tid.

Jeg synes måten du tenker på, eller i hvert fall skriver om tankene dine på, viser lite innsikt i hvor utrolig sårt, provoserende og jævlig det ville være å ikke bli ansatt fordi man var dame og under 40.

Gammel 03-10-06, 22:04   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan også innrømme at jeg ble litt vel sleivete i det første innlegget rettet til deg, olfiga :selvinnsikt:

Det neste har jeg ikke problemer med å stå for. Det har ikke med ikke å tåle andre meninger eller være spesielt tungnem, tror jeg. Men jeg er sterkt, sterkt uenig, og synes det jeg har fremhevet er horrible uttalelser.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:07   #73
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

For å trekke diskusjonen inn på rett spor: Visste dere at det ikke finnes noen lov mot diskriminering av funksjonshemmede i Norge i dag? Er ikke det hårreisende? Så egentlig så kan arbeidsgiveren si at "nei, du får ikke jobben fordi du er funksjonshemmet" med loven i hånd! (prøver fortvilt å redde tråden fra kupping)

Det stemmer ja, men det jobbes med saken i departementet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:15   #74
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

mener at selv om jeg "synes" om en ting er det ikke dermed sagt at jeg mener at slik skal det være. vet faktisk hvilket årstall vi lever i selv om jeg mener at enkelte ting er gått liit over styr med samfunnet. og selv om dere ikke synes det så, så fint for dere.
Men det ble jo en diskusjon av det da!

olfiga: hi hi.....ikke sant

olfiga er ikke så på villspor skal jeg si dere. For et par år siden hørte jeg på radioen om databransjen og hvordan de tenker i forhold til ansatte. Der sa de at når folk passerte 35 år var de for gamle. De begrunnet det i at da kom gjerne belastningslidelser og de over 35 år var ikke så villige til å jobbe overtid. Da hadde mange familie.

Da moren min var 35 år søkte hun jobb i Statistisk sentralbyrå. Hun hadde den utdanningen og erfaringen som de trengte. Da sa personalsjefen til henne at de var ikke interessert i henne fordi hun var for gammel. Moren min spurte hvorfor og fikk til svar at når hun var passert 35 år hadde hun lagt til seg uvaner. Det var deres erfaring.

Det er dessverre mange som tenker slik....

Gammel 03-10-06, 22:31   #75
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

olfiga: hi hi.....ikke sant

olfiga er ikke så på villspor skal jeg si dere. For et par år siden hørte jeg på radioen om databransjen og hvordan de tenker i forhold til ansatte. Der sa de at når folk passerte 35 år var de for gamle. De begrunnet det i at da kom gjerne belastningslidelser og de over 35 år var ikke så villige til å jobbe overtid. Da hadde mange familie.

Som kvinne under 40 med jobb i databransjen så tror jeg den trenden er veldig godt igang med å snu. Bransjen har hatt store problemer med at arbeidskraften er ustabil. Veldig mange i bransjen har skiftet jobb svært ofte, og det er uheldig for den enkelte bedrift, men uunngåelig om målet er at de ansatte skal jobbe mest mulig overtid og ikke bli ivaretatt i jobben sin. På lang sikt trenger en suksessfull bedrift stabil arbeidskraft, og det er i ferd med å synke inn hos selv de hippeste datafirmaene. Etter at bølgen der "alle" skulle tjene seg styrtrike på webtjenester og lignende dot.com-hyper så har det sunket inn hos mange av gründerne at det kreves mer enn en kul site og en tilsynelatende god idè for å drive et firma i mer enn to måndeder. Da blir verdien av gode, erfarne og stabile arbeidstakere høyere. Også gikk jo veldig mange av verstingene innen unge, kule databedrifter konkurs under boomen for noen år siden.

Dette er min erfaring fra min by der jeg kjenner miljøet ganske godt. Vi har fått mange flotte IT-bedrifter her de siste årene. Det er jo mulig det er annerledes i de store byene.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 22:48   #76
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Som kvinne under 40 med jobb i databransjen så tror jeg den trenden er veldig godt igang med å snu. Bransjen har hatt store problemer med at arbeidskraften er ustabil. Veldig mange i bransjen har skiftet jobb svært ofte, og det er uheldig for den enkelte bedrift, men uunngåelig om målet er at de ansatte skal jobbe mest mulig overtid og ikke bli ivaretatt i jobben sin. På lang sikt trenger en suksessfull bedrift stabil arbeidskraft, og det er i ferd med å synke inn hos selv de hippeste datafirmaene. Etter at bølgen der "alle" skulle tjene seg styrtrike på webtjenester og lignende dot.com-hyper så har det sunket inn hos mange av gründerne at det kreves mer enn en kul site og en tilsynelatende god idè for å drive et firma i mer enn to måndeder. Da blir verdien av gode, erfarne og stabile arbeidstakere høyere. Også gikk jo veldig mange av verstingene innen unge, kule databedrifter konkurs under boomen for noen år siden.

Dette er min erfaring fra min by der jeg kjenner miljøet ganske godt. Vi har fått mange flotte IT-bedrifter her de siste årene. Det er jo mulig det er annerledes i de store byene.

Godt å høre. Det har sikkert en del med hvilken tilgang man har på arbeidskraft. Kan nok være tøffere i de større byene, siden det enda er nok av datafolk uten jobb. Hvis det ikke har snudd de siste årene det og.

Gammel 04-10-06, 08:53   #77
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg husker da jeg var nyutdannet, og hadde lyst til å begynne å jobbe i de "kule" konsulentfirmaene. Og på bedriftspresentasjonene la de ut om hvor flott det var å jobbe der, og forsikret oss om at selv om de forventet at vi jobbet minst 60 timers uke, så gikk det helt fint det. Trengte ikke å forsake noe som helst.Du trengte nemlig ikke å komme på jobb før ved 9-tiden, så da kunne du f.eks. ta treningen før du kom på jobb. Og når du gikk fra kontoret kl. 9 på kvelden var det jo leeeeeenge igjen av kvelden til å være sammen med venner og gå på kino og sånt. Og selv om vi måtte regne med å holde på med diverse prosjekter i helgene, så fikk vi minst en frihelg i måneden.

Lurer på om det fortsatt er sånn, og hvor mange måneder man holder i en sånn bedrift?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 09:04   #78
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Da moren min var 35 år søkte hun jobb i Statistisk sentralbyrå. Hun hadde den utdanningen og erfaringen som de trengte. Da sa personalsjefen til henne at de var ikke interessert i henne fordi hun var for gammel. Moren min spurte hvorfor og fikk til svar at når hun var passert 35 år hadde hun lagt til seg uvaner. Det var deres erfaring.

Men mannfolk på 35 har ingen uvaner? Nei, det skal jeg faen meg si.... Utrolig at noen virkelig klarer å presse ut slike neandertaler-strofer...

Gammel 04-10-06, 09:06   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Lurer på om det fortsatt er sånn, og hvor mange måneder man holder i en sånn bedrift?

Det går et par år før man smeller i vantet. :erfaren: Men jeg jobber faktisk heller 12-timers dager, enn å jobbe 7,5 timer et sted der jeg vantrives :erfarer:

Gammel 04-10-06, 09:12   #80
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Men mannfolk på 35 har ingen uvaner? Nei, det skal jeg faen meg si....

Skjønner ikke helt hvorfor du skrattler av dette. Vi mannfolk har ikke uvaner vi, og det gjelder uansett alder.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsfør, feminisme, helseattest, klassiker, kvinner i ledelse, likestilling, sykedager

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.