Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Helseattest når man søker jobb?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 11:12   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Helseattest når man søker jobb?

Iflg. Dagbladet i går så mener svenske forskere at en del ting vil endre seg på jobbmarkedet. Blant annet nevner de at familie må tilpasse seg jobbsituasjon, og man må kunne legge fram en helseattest (selvskreven) når man søker jobb....

Snakk om inkluderende arbeidsliv. Tror det er på tide å endre arbeidsmiljøloven. Virker ut som det snart ikke er grenser for hva man skal måtte gjøre for å få jobb.

Jeg er selv spent på hvordan det blir når jeg skal søke jobb som lærer. Har ikke veldig lyst til å snakke om brystkreften og mine bivirkninger av den..... Ikke noe stort problem i forhold til læreryrket, men.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 11:29   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Svenskene har nå også karensdag, takk gud og lov for at vi ikke dilter etter dem!

Det kommer nok ikke til å skje, tror jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 11:36   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Så lenge som jeg kan huske, har tatt etter Sverige i å innføre rare ting. Vi ligger ca. 10 år etter der. Til og med ting svenskene har gått bort fra av dårlig erfaring, har vi innført.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 11:37   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Så lenge som jeg kan huske, har tatt etter Sverige i å innføre rare ting. Vi ligger ca. 10 år etter der. Til og med ting svenskene har gått bort fra av dårlig erfaring, har vi innført.

Typisk Ola Dunk Vi følger etter uansett.

Hva helseattest angår så blir det krevd i enkelte yrker hvor god helse er viktig.


Sist redigert av Michelle : 03-10-06 kl 13:05.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 11:38   #5
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Håper aldri det blir aktuelt. Greit nok med politiattest i enkelte yrker, men det får holde.
Men i praksis er det vel litt utsiling på helse også i dag. Har lest flere artikler om at overvektige og røykere har problemer med å få jobb, de blir stoppet av intervjuet. Og man spør jo ofte referansene om personens sykefravær. Så kanskje det ikke blir så stor forskjell likevel?

Opprinnelig lagt inn av kisha

Så lenge som jeg kan huske, har tatt etter Sverige i å innføre rare ting. Vi ligger ca. 10 år etter der. Til og med ting svenskene har gått bort fra av dårlig erfaring, har vi innført.

Det er min erfaring også, dessverre. Heia Sverige!

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:16   #6
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

ja helseattesten kan vel helle i begge retninger, tror jeg. i noen yrker bør du vel være i shipshape,og må ha attest. mange yrker når jeg tenker på det og hadde jeg vært arb.giver hadde jeg aldri ansatt en røyker. Det kan til og med hende at jeg må ha overveid det når det var damer under 40 også. ikke misforstå folkens, men vi damer under 40 er "litt" mer borte enn over 40 og herrer. noen som vil innrømme det?

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:29   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

hadde jeg vært arb.giver hadde jeg aldri ansatt en røyker. Det kan til og med hende at jeg må ha overveid det når det var damer under 40 også. ikke misforstå folkens, men vi damer under 40 er "litt" mer borte enn over 40 og herrer.


Seriøst?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:54   #8
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

tja, røykere er det ikke særlig lønnsomt å ha og jeg vet at en bedrift tenker mest profit og da er det ikke ikke lønnsomt. de kan røyke i fritid hvis de må men ikke røykere er friskere. og det er irriterende med de som går ut i tide og utide for å ta seg en blås når andre jobber som bare det for å bli ferdig.og spesielt de i helsevesen burde det være forbudt. når de kommer inn etter en blås og stinker over pasienten.
det med kvinnene er dessverre sant selv om likestillingen prøver å komme seg inn. Jeg vil ikke skjære alle over en kam ,men .....
samtidlig er vi jo nødt til ha kvinner i enkelte yrker da!! siden mennene ikke vil ha de!!

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:56   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

det med kvinnene er dessverre sant selv om likestillingen prøver å komme seg inn. Jeg vil ikke skjære alle over en kam ,men .....
samtidlig er vi jo nødt til ha kvinner i enkelte yrker da!! siden mennene ikke vil ha de!!


__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:26   #10
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

samtidlig er vi jo nødt til ha kvinner i enkelte yrker da!! siden mennene ikke vil ha de!!

Hvis vi menn ville ha de jobbene, skulle ikke kvinner vært i arbeidslivet i det hele tatt, da?
Nå håper jeg egentlig jeg har misforstått det du skriver.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:34   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

det med kvinnene er dessverre sant selv om likestillingen prøver å komme seg inn. Jeg vil ikke skjære alle over en kam ,men .....
samtidlig er vi jo nødt til ha kvinner i enkelte yrker da!! siden mennene ikke vil ha de!!

Jeg skjønte ingen av de setningene, jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:52   #12
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

det med kvinnene er dessverre sant selv om likestillingen prøver å komme seg inn. Jeg vil ikke skjære alle over en kam ,men .....
samtidlig er vi jo nødt til ha kvinner i enkelte yrker da!! siden mennene ikke vil ha de!!

Gud forby at likestillingen skulle klare å komme seg inn overalt. Ergelig med disse jobbene kvinnene er nødt til å ta. Ville vært mye bedre at de holdt seg hjemme med de sjuke ungene sine.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:56   #13
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Det er ikke så galt som dere tror altså, bare det at jeg satt med noen tanker dere ikke er helt klare for. jeg mener bare det at fortsatt er det noen menn som passer best til å være brannmenn, og noen kvinner passer bedre til jordmor osv. ok jeg er vel litt gammeldags av meg men jeg er vel en av de som mener vi bør være hjemme med barna til en viss alder og mener at selv om kvinner ønsker å gjøre manneting vil det ikke bli helt det samme og omvendt. selv om jeg ikke er det er hjemme, er det vel det jeg skulle ha ønsket. man man kan ikke få pose og sekk.

ps Det er ikke menn som utdanner seg til stuepiker,renholdere osv. og det er vel sjeden at det er kvinner som er rørleggere,selv om det finnes noen få. og det er vel mest kvinnene som er hjemme med syke barnosv selv om menn er hjemme noen ganger. dere må se liit rundt og ikke ta det så firkantet, folkens

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:59   #14
Katrin
Superaktiv
 
Katrin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 443
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Dette står i min arbeidsavtale
§ 2 Legekontroll
Ved tiltredelse bør arbeidstakeren gjennomgå helseundersøkelse som foretas av lege.
Arbeidstaker plikter å oppgi til legen enhver sykdom, skade eller svekkelse som man lider av, eller vet å ha lidd av, og som kan antas å ha betydning for det arbeid som skal utføres.

Synes forøvrig at det er helt greit!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:59   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

Det er ikke så galt som dere tror altså, bare det at jeg satt med noen tanker dere ikke er helt klare for.

Noen tanker vi ikke er helt klare for?! Mener du at i fremtiden vil vi alle mene det samme som deg, eller?

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

og det er vel mest kvinnene som er hjemme med syke barnosv selv om menn er hjemme noen ganger. dere må se liit rundt og ikke ta det så firkantet, folkens

Når du sier at du ville vært skeptisk til å ansette kvinner under 40, men "innrømmer" at vi må ha kvinner i enkelte jobber som menn ikke vil ha, så kan du da ikke undres over at noen reagerer?

Og i de familiene jeg kjenner der begge jobber, så deles for øvrig "sykt barn"-dagene likt mellom foreldrene. Mor og far har jo like mange dager å ta av.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:01   #16
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Hvordan kan dette ikke være så galt som vi tror?!?

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

og det er vel mest kvinnene som er hjemme med syke barnosv selv om menn er hjemme noen ganger.

Ikke hos oss. Jeg er ikke genetisk disponert for å tørke oppkast eller servere saft. Ikke mannen min heller. Derfor deler vi temmelig nøyaktig likt. Eller, det er ikke helt sant, han er nok oftere hjemme enn jeg.

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

dere må se liit rundt og ikke ta det så firkantet, folkens

Ja, vi må se på verden rundt oss. Sant det.

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:02   #17
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

åå guri malla vow

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:03   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

åå guri malla vow

Ja, men da så. Da har du sikkert rett.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:06   #19
olfiga
Aktiv
 
olfiga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: på en øy
Innlegg: 116
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Dette står i min arbeidsavtale
§ 2 Legekontroll
Ved tiltredelse bør arbeidstakeren gjennomgå helseundersøkelse som foretas av lege.
Arbeidstaker plikter å oppgi til legen enhver sykdom, skade eller svekkelse som man lider av, eller vet å ha lidd av, og som kan antas å ha betydning for det arbeid som skal utføres.

Synes forøvrig at det er helt greit!


akkurat

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:22   #20
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helseattest når man søker jobb??

Opprinnelig lagt inn av olfiga

og det er vel mest kvinnene som er hjemme med syke barnosv selv om menn er hjemme noen ganger.

Jeg lurer på om arbeidsgiverne mine tenkte på det samme da de ansatte meg. For da gikk de på en skikkelig blemme. Jeg har akkurat vært hjemme 7 mnd i fødselspermisjon. Det skulle vært 10, men fordi jeg fikk ny jobb måtte vi gjøre om på det. Og forrige uke var jeg ikke på jobb i det hele tatt pga. en liten krabat med lungebetennelse. Så jeg er redd samfunnet faktisk har blitt sånn at vi gutter også bidrar litt i heimen.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsfør, feminisme, helseattest, klassiker, kvinner i ledelse, likestilling, sykedager

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no