|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Sender man barna i toget uansett? | |||
Ja, det er en plikt å gå i toget. Ingen unnskyldning. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 15,52% |
Man bør gå om man ikke har veldig gode grunner til å la være (som jeg vil utdype i tråden) |
46 | 39,66% |
Nei, selvfølgelig er det lov å droppe toget, det er et fritt land |
52 | 44,83% |
Couldn't care less. |
0 | 0% |
Deltakere: 116. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Tja, Zoë, det er vel bare å innse at det finnes de av oss som ikke har det samme nasjonalromantiske synet? Og som ikke lar seg sjokkere over at det finnes sånne som deg som mener det er en plikt, men lett lar seg irritere over den "går det virkelig an å være så usolidariske"-greia du holder på med nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Frøkna gleder seg ikke spesielt, men hun skal gå. At det er kjeeedelig er ikke grunn nok til å droppe det. Her går de bare 3 km tror jeg det er, og det går i rusletempo, og det er relativt små og oversiktlige forhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Dessuten er jeg jo skeptisk til at surmulende og/eller gråtkvalte unger i toget hever feiringen i noen særlig grad for de øvrige tilstedeværende.
![]() |
#65 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Ja altså, jeg synes faktisk det er trist og leit å se unger i toget som overhodet ikke koser seg på turen i 17. mai-toget. Det kan jo ikke akkurat bli noen gode minner ut av sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Eklektisk
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Jeg har aldri likt å gå i tog. Men jeg måtte. Jeg syntes og synes at hele dagen var stressende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Jeg skjønner det fremdeles ikke. Virkelig ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Mine slipper kirken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?
Det er jeg helt med på. Men mener du med dette å argumentere for at ungene må gå i 17. mai-toget fordi de skal øve seg på å gjøre kjedelige ting? For det synes jeg jo er en fryktelig kjip måte å feire nasjonaldagen på. At de må vente på bussen eller gå hjem fra trening er jo rent "funksjonelle" ting som det har en nytteverdi å gjøre (og som jeg absolutt synes de skal være nødt til innimellom), men poenget med barnetoget er da at det skal være i alle fall litt morsomt og hyggelig?
![]() |
#70 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Det er jo ellers morsomt at ingen så langt har svart "couldn't care less".
![]() |
#71 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Jeg tenker at det er forskjell på å virkelig mislike å gå i tog, og å bare synes det er litt kjedelig eller uhipt. Et barn som ikke trives med konseptet store folkemengder, fløyting og halloi synes jeg skal få lov til å slippe å gå i tog, evt eksponeres for det på en begrenset og skånsom måte for å kanskje kunne ha en ok dag likevel. Hvis begrunnelsen derimot er at det er kjeeedeliiiiig så blir i alle fall jeg litt mindre medgjørlig. Ikke sånn at jeg ville ha tvunget noen til å gå i tog, men jeg ville i alle fall ha oppmuntret litt mer bestemt. (Og dette handler definitivt ikke om nasjonalromantikk. Jeg er ikke veldig glad i tog og halloi og folkemengder og fløyting selv nemlig. Men kanskje litt om fellesskapsansvar og verdien av å være med på et større fellesskap for en gangs skyld.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
flisespikker
|
Ja, det er omtrent der jeg også er.
![]() |
#73 |
By the Sea
|
Jeg er skuffende lite nasjonalromantisk.
![]() |
#74 |
flisespikker
|
Eller kanskje dette gjenspeiler at mange av ungene går selv om det er frivillig, fordi de - som du sier - synes det er morsomt.
![]() |
#75 |
flisespikker
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Og sett fra den andre siden: Dersom ingen unger egentlig syntes det var morsomt å gå i tog, så hadde det jo ikke lenger vært en hyggelig tradisjon, og da kunne man jo bare avsluttet den.
![]() |
#76 |
I mål
|
Enig. Jeg synes storebror skal gå i tog ut barneskolen i alle fall, og synes egentlig det er en del av den kulturelle oppdragelsen og går på å ta vare på vår kulturarv. Jeg tenker at ganske mange ting kan gi ungene gode minner og tradisjoner i ettertid selv om de personlig ville valgt det bort der og da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
By the Sea
|
Jeg opplever at det er nettopp slik det forholder seg for de aller fleste i barneskolealder. Og poenget må jo nesten være at det skal være en fin opplevelse - om vi alle bare gruer oss og klistrer på oss falske 17. mai-smil, så er det på tide å avskaffe hele greia.
![]() |
#78 |
flisespikker
|
Ja, det er det som er en del av min indre argumentasjon også. Det er en såpass spesiell ting, det med norsk 17. mai-feiring, at jeg synes det har en verdi i seg selv å delta i den og ha minner om den fra oppveksten sin. Det er så mye som er tverrnasjonalt og globalt nå for tiden, og jeg merker mer og mer at jeg liker at man innimellom kan ha lokale eller nasjonale tradisjoner og kultur og "greier" som andre ikke driver med. (Selv om jeg selv ga blanke i hele dagen fra jeg var 20 til jeg fikk barn selv.
![]() |
#79 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Nei det er virkelig frivillig. Ingen av våre er veldig gira på sånt. Barnetoget i byen har vi aldri vært på (starter før vi har stått opp), og i fjor skippa vi opplegget på skolen. Da hadde vi vært på opplegget der siden 2004 eller noe. Tog, kaffe og kake i gymsal, muligens noen lodd, de vil ikke være med på leker, og så hjem og vrenge av seg. Fin fasade og juhu! Vi gjør noe annet i år også, og sikkert neste år og. Året deretter skal minstemor få teste det ut, når hun er blitt skolejente. Utover det legger vi opp dagen slik ungene føler for det. Ingen familie eller forpliktelser her, og samme for meg. Sist redigert av Dronningen : 16-05-13 kl 10:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
By the Sea
|
![]() Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?Jeg tror det er mye jeg kunne ha valgt bort gjennom oppveksten om jeg hadde fått inntrykk av at det var frivillig. (Det finnes ikke et eneste kringlemerke i Norges land som ikke forledrene mine insisterte på å svinge innom når vi var på biltur om somrene, f.eks
![]() |
|
|